Något jag funderat på ett tag. Om en bil påbörjar en omkörning på landsväg, och kör in i vänster sida på en bil lite längre fram i en rad av bilar. Som gör en vänstersväng, in på tex en mindre väg. Den svängande blinkar, och saktar in som sig bör.
Vem skulle bedömas skyldig till olyckan? Den som svänger vänster på landsvägen, för att den inte tittat i sin backspegel. Eller den som i mötande körfält, kör om?
Eget tyckande, saknar betydelse! Men är det någon som vet, vad lagen säger?
Inget jag varit med om själv! Men jag har sett incidenter, vid ett par tillfällen. Som lyckligtvis inte slutat med en olycka.
Kommentarer
Beror väl lite på den omkörandes hastighet skulle jag tro.
kan absolut vara så. Men nu har ju kön saktat in, eftersom den svängande har saktat ner. Samtidigt svårt att bedöma hastighet efter inbromsning, i efterhand.
Jag tänker mer på "Oupmärksamhet från den vänstersvängande, då hen inte tittade i vänster backspegel" kontra "omkörning i mötande körfält, dvs är det enligt LAG så att man ska förvänta sig. Att en bil kommer i mötande körfält bakifrån"??
Kan ju faktiskt vara så, att båda döms som vållande? Eller?
Troligen som vanligt att båda bedöms som vällande. Men omkörning strax före korsning gillar definitivt inte Farbror Blå...:)
Det finns inget entydigt svar på frågan. Lagen säger att det är förbjudet att göra en omkörning på vänster sida när framförvarande bil avser med tecken och hastighet föra sitt fordon åt vänster. Samtidigt säger lagen att man ska ha tillräcklig uppsikt bakåt vid vänstersväng så att vänstersvängen kan ske utan fara för andra.
Solklart åker svängaren dit:
3 kap 26 § trafikförordningen:
"En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan
ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma
riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."
Sedan har jag för mig att det finns regler som säger att man inte får köra om vid en korsning, och så att man skall vara aktsam och jadajada så den andre lär nog åka dit också men huvudansvaret hamnar på svängaren.
Jag har två bekanta som vid helt olika tillfällen och med flera årtionden mellan, gjort sig skyldiga, jo det blev så, till vänstersväng på huvudled och då en olycka inträffade just av en omkörande bil.
Det är faktiskt så att vänstersväng på huvudled är förbjuden utanför filmarkerad körbana om det inte kan ske helt utan risk och det innebär i praktiken att det inte finns någon form av närbelägen trafik!
Det rekommenderas att all vänstersväng på huvudled i trafik ska ersättas av högersväng på närmaste avfart som det senare går att vända på, passera huvudleden, alt. svänga vänster då det är fritt och sedan höger.
Tyvärr är det många som inte känner till denna enkla regel där många olyckor skulle kunna undvikas, men domstolen dömer så gott som uteslutande den vänstersvängande som skyldig!
FXX: tror du kan vara inne på något. Men det här gäller vanlig landsväg, inte korsning i den bemärkelsen. med många små grusvägar och infarter över hela sträckan. Bara ett förtydligande från min sida. Bilen som gör vänstersvängen, ska i det här fallet in på en mindre grusväg.
Xantho: Se ovan
saabnisse: Ahh intressant. Men frias påkörande helt då? Eller döms den som medvållande?
För det här gäller ju landsväg som är huvudled.
Jo jag uppfattade det som att det var en landsväg det gällde och inte en korsning...vilket man får upp som första sökträff på Google, by the way:-)
Nu när saab skriver det. Så har jag faktiskt ett svagt minne från bilskolan, att man skulle köra in höger och vända.
FXX Haha ja men du vet att det inte är helt enkelt att googla va?
Det spelar ingen roll. En väg ansluter till en annan väg. Det är en korsning. Vänstersväng i korsning.
Xantho: Verkar som ditt solklara var helt solklart då :)
Okej Google:-)
Om man Googlar sig fram förbi det första man hittar på Google så kommer man till NTF's hemsida som säger:
"Vänstersväng på huvudled
Om en bil har stannat eller sänkt hastigheten rejält på en huvudled för att svänga vänster och blinkar vänster - vägen har inga målade fält för vänstersväng, ingen spärrlinje eller vägdelare - får man då köra om den vänstersvängande bilen på vänstersida i mötande körfält? Vems är felet om man krockar då och den omkörande bilen är helt i vänster körfält?
Omkörning är förbjuden när den framförvarande gett tecken som visar att han tänker köra om annat fordon eller av annat skäl ska föra sitt fordon åt vänster, t ex svänga till vänster i en vägkorsning.
I ovanstående situation är dock omkörning till höger tillåten när föraren i det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en vänstersväng.
Tänk på att vänstersväng på en huvudled ofta kan bli en farlig manöver. I bland kan det vara bäst att släppa förbi bakomvarande trafik innan korsningen. Ett annat alternativ är att åka fram och vända för att istället göra en säker högersväng.
Vi kan inte ta ställning till skuldfrågan vid inträffad olycka, denna avgörs av åklagare och domstol eller i vissa fall av parternas försäkringsbolag"
Solklart vet jag inte om jag håller med om tyvärr..
Stort tack till alla :-) Jag ser frågan som besvarad, och fort gick det :)
Särskilt tack till Xantho, och saab.
Finns inget i Svenska trafikförordningen för vad som defineras som vägkorsning. Nu får du Googla lite bättre X;)
FXX Hmmm nu blev det, ja jag vet inte. Inte helt solklart alla fall? Växlande molninghet?
Mycket riktigt FXX. Du får leta i dina gömmor efter Konvention om vägtrafik, Wien den 8 november 1968.
”Vägkorsning är en plats där vägar korsar varandra, löper samman eller delar sig, inbegripet öppna områden som bildas av vägarna på en sådan plats” SÖ 1089: 1 artikel 1, punkten (H)
Om du inte har den hemma så finns den att ladda ner från regeringens hemsida i en underbart dåligt inskannad variant.
Spontant tycker jag den som gör omkörning i en korsning och som borde tagit det försiktigt när en hel rad bilar saktar ned varav den första blinkar vänster, är den absolut gör mest fel. Möjligheten finns alltid att avbryta en omkörning, så varför fortsätta? Finns det dessutom heldragen linje, ett spärrområde och/ eller refug i sammanhanget är det tveklöst den omkörande som får hela skulden.
Den vänstersvängande kommer inte att undgå åtal i det fall en olycka sker.
Och chansen att klara sig från en fällande dom är nog väldigt liten.
Den omkörande har definitivt större chans att klara sig även om åtal kommer att väckas.
Här väcks åtal för att skuldfrågan utan rimligt tvivel ska kunna utvärderas.
I de två fall jag refade till ansågs den omkörande helt utan skuld trots att det i det ena fallet var en lågt trafikerad väg och den omkörande kom i väldigt hög hastighet, passerade den svängande, som redan hunnit in på andra körbanan, lyckades undvika kollision, men klarade inte att hålla bilen kvar på vägen, den fortsatte alltså ut i vegetationen.
Inga personskador, men bilen som körde om blev ganska trasig.
Det andra fallet var nog mer typiskt, här var det trafik och det svängande fordonet hade säkert fyra, fem bilar bakom sig när den omkörande bilen passerade hela kön och in i sidan på det svängande fordonet.
Även här dömdes den svängande som vållande och den omkörande blev frikänd!
Jag tenderar till att hålla med saabnisse. Men det finns undantag - när idioter får klaga;-)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnQbdo/ranelid-om-domen-fruktansvart
Som en del säger den vänster svängande.
Samma om du kör om och någon skal svänga in på vägen, svänger höger och blir mötande i förhållande till omkörning så är det Mötande fel.
John, i inget av de fall jag skrev om tidigare fanns heldragen linje, då hade straffet blivit ännu högre!
Givetvis fanns ingen refug, då är det ju filmarkerat om det gäller en mer trafikerad avfart.
Här var det i båda fallen en vänstersväng till en lågt trafikerad grusväg och det finns inget förbud mot omkörning då vägen är fri och hastigheten inte överskrids.
En helt annan situation på samma plats där den första olyckan hände råkade en granne ut för. Vid det här tillfället var det ganska kraftig trafik och hon gjorde en vänstersväng ut till en icke existerande svängfil där hon stannade och väntade på en lucka i den mötande trafiken. Hon stod där stilla mitt i vägen med trafik passerande på vardera sidan i 90 när hon plötsligt kom på att hon fått hjärnsläpp men samtidigt fick en lucka i den mötande trafiken så hon kunde köra över. Hon kunde inte sova på hela natten, låg bara och grubblade över att det blev så här. Men hon hade ju tur, ingenting hände.
Det hör till saken att hon är yrkeschaufför!
Audi, där borde kanske båda åtalats och det kanske skedde, men det framgår ju inte av artikeln.
Men med det beteende som den självupptagne, ofelbara skrivaren gjorde sig skyldig till är det nog inte så konstigt att domen blev så hård.
Hans uttalande efter domen är ju inte heller på något sätt förmildrande.
Sen kan man ju tycka att den som kör om en bil som blinkar för vänstersväng måste vara mera än dum... Hur tänker man då ? Och det är alltid enklare att ha full koll framåt än både framåt och bakåt som den vänstersvängande bilisten då tvingas till. Tycker egentligen att det är märkligt att den vänstersvängande bilisten skall bedömas som den som syndar mest om han skött detta med att ge vänsterblinkers i god tid. Det kanske är så men märkligt är det i så fall. Den vänstersvängande bilistens allra viktigaste uppgifter borde ju vara att ha koll på mötande trafik och att blinka för vänstersväng i god tid.
Pi, om den vänstersvängande bilen har tre fyra bilar bakom sig, som kanske ligger på svenskt standardavstånd, 10-15m, när den börjar blinka, är det nog svårt att se den blinken när den omkörande passerat t.ex. två av bilarna.
Är man så dum att man börjar blinka vänster för att svänga när man har bilar bakom sig ska man fällas och det borde ske även om ingen olycka sker!
Det är ju inte speciellt svårt att blinka höger, sakta farten, hålla till höger och släppa förbi bakomvarande.
saabnisse - du gör det lite väl enkelt för dig - t ex att acceptera att bilar håller 10-15 m avstånd emellan sig i landsvägsfart. Sen sa jag inget om att man låg först i en kö med 4--5 bilar - du kan mycket väl vara ensam där framme när du blinkar för vänstersväng och saktar ner, sen kommer det en som inte alltför sällan kör betydligt fortare än skyltad hastighet och ändå absolut skall köra om trots att du blinkar för vänstersväng. Då kan man inte annat än fundera över hur man är funtad... Detta har hänt otaliga gånger när man avser byta fil i mera stadsbetonad trafik och jag förstår inte agerandet då heller när man håller skyltad hastighet och blinkar vänster för filbyte - lik förb...at finns det individer som absolut MÅSTE göra en omkörning just då. Det har hittills gått bra eftersom jag försöker hålla koll både framåt och bakåt men hur tänker man när man kör om en bil som blinkar vänster ? Ser man inte detta och förstår vad konsekvenserna kan bli så får jag nog säga som många brukar säga - "ställ bilen och ta bussen".
Lite som vid övergångsställen vid tvåfiligt. En fil har stannat. I den andra kör de på i full fart.... Doh liksom...
Exakt X !
Pi, läste du vad jag skrev i #24, första fallet?
Det spelar ingen roll vad vi tycker, domstolen har en enad uppfattning om den här saken!
Ska man svänga vänster är det bäst att se till att man är själv på vägen.
Jo saabnisse - och jag skrev också att lagtolkningen säkert var så men jag personligen tycker ändå att det är märkligt att man är mera skyldig när man tydligt och i god tid visar sin avsikt än den är som trots detta försöker sig på en omkörning !
Om det är tillåtet att ha egna åsikter i ett diskussions-forum...
Det är ju lite som grundkoncepter: Backar du är det ditt fel om något händer även om en idiot brakar in i dig.
Pi, visst är det tillåtet, men jag skrev att det inte spelar någon roll vad vi tycker vid en rättegång!
Man kan anse att man har rätt och man kan ha många polare som stöder en i rättssak men man kan bli frikänd eller dömd som vållande och vill man överklaga kan det ju bli dyrt som framgår av #25!
När jag tog mc-kort i Uppsala visade de en landsvägskorsning där det ofta var svårt att svänga in och korsa trafiken. Jag fick instruktionen att inte svänga av alls om det inte gick att göra på rull. Risken att bli påkörd bakifrån var för stor.
Saabnisse #24: Frågan är om det fanns heldragen linje, ett spärrområde och/ eller refug i de två olyckorna du skriver om och hur länge sedan det var detta hände. Min uppfattning är att polisen nu för tiden på rutin kollar av om det är alkohol och/ eller droger inblandat, speciellt vid svårare olyckor.
Håller man som omkörande bil helt fel hastighet i förhållande till situationen och kanske även långt över den skyltade, borde man utan större tvekan ensamt bli dömd för vårdslös körning om man kör in i ett fordon som gör en väl planerad vänstersväng, alltså som hållit anpassad hastighet och i tid börjat blinka.
Omkörning är förbjudet när fordonsförare blinkar vänster för att svänga eller för att köra om och dessutom får man inte göra omkörningar i korsningar (om det inte är väjnings- eller stopplikt för de som ska ut på vägen man kör på).
Just vänstersväng med bil och med mc som kör in i sidan är en vanlig olyckstyp och ibland heter det att bilisten bara bromsade och helt plötsligt svängde, men jag antar att ofta körde mc:n på tok för fort och/ eller för nära och därför inte hann reagera i tid. Att upptäcka att en mc ligger bakom bilen och som dykt upp från ingenstans i hög fart är inte det enklaste för en bilist.
Där håller jag absolut med Mäkinen - aldrig stå still på landsväg utan speciell fil för vänstersvängande. Men jag uppfattade inte att diskussionen gällde just detta utan att det var "rull" på bilen/bilarna. Men jag kanske missuppfattat hela diskussionen - det är möjligt.
Stillaståendet är enbart ett extremfall. Även att sakta ner mycket kan vara opraktiskt med fel trafikanter bakom sig.
Lite utanför ämnet, så åkte vi på semester för många år sen, låg bakom en husvagn i runt 70, landsväg som svängde lite så jag hade inte fri sikt. Vagnen började blinka till höger, då jag inte såg nån väg att svänga in på till höger tolkade jag det som ett tecken att det var fritt att köra om. Trampade på ordentligt för en snabb o säker omkörning, men jag närmade mig vagnen ovanligt fort, han tänka att den även minskade farten utan att några bromsljus lös. Jag var i höjd med halva vagnen när bilen började svänga vänster, det blev en tvärnit så hela familjen hängde i säkerhetsbältena, och fick stopp nån meter från bilens dörr. Föraren blev nog oxå rädd, för den stannade oxå och blev stående över vägen, han för ur och började idiotförklara mig.
Det visade sig dock att det var en gammal vagn som skulle dras ut på en åker för nått evenemang, man hade bara hängt på den utan att kolla lamporna, där blinkersen var omkastad och bromsljusen inte fungerade alls.
Föraren ändrade sin inställning och blev mycket ångerfull när han insåg vad som kunde hänt med både han och hela min familj.
Nja, det var absolut ingen kurva, men vägen var inte spikrak, el gick åt vänster, jag såg vägen långt bort, men till höger om husvagnen, inget mötande fordon hade synts till på en längre stund, helt öppet landskap.
På den tiden var det mer regel än undantag att man med långsamgående fordon, tex husvagn el lastbil, blinkade åt höger och gick åt sidan (som bilen i detta fall gjorde) för visa att det gick att köra om.
Rikard, det är ju så det ska vara, hålla till höger och sakta farten för att låta bakomvarande köra om.
Vänstersväng utanför filmarkerat område med trafik bakom är ju självmordsförsök!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.