Ursäkta att duggar tätt med trådar från mig just nu. Men jag är nära ett köpbeslut nu :)
Jag är inne på en bil som har färgen Misanoröd Pärleffekt. Kanske inte en jätteextrem färg men den sticker ändå ut ganska mycket. Nästan orange och pärleffekten gör att den nästan ser lite självlysande ut :) Hade jag kunnat välja fritt så hade det inte varit mitt förstahandsval - men nu är det en bra deal med rätt motor och bra utrustning till rätt pris vilket gör att jag överväger att slå till ändå.
Jag googlade lite på hur färgen påverkar andrahandsvärdet och får väldigt olika svar.
Här påstår man att det höjer andrahandsvärdet med en udda färg: http://www.trafikminnen.se/ratt-bilfarg-for-hogre-andrahandsvarde/
Här påstår man att det sänker värdet: http://www.gp.se/motor/bil/1.1053491-bevara-vardet-pa-bilen (läs i smala spalten)
Här får man lite olika indikationer: http://www.dn.se/motor/svart-ar-det-nya-svarta/
Vad ska man tro?
"Köp den färg du gillar" förväntar jag mig att få som svar här nu. Jag vet. Men nu råkar jag gilla allt det övriga med bilen (motor, utrustning och framförallt priset). Köper man begagnat är det inte alltid lätt att få alla krav uppfyllda. Så det enda jag försöker få klarhet i nu är hur den här färgen kommer påverka andrahandsvärdet. Det är en Audi A1 det handlar om. Välutrustad.
Kommentarer
Rent spontant tänker jag att en liten bil gärna får ha en fräck och utmanande färg, medan stora bilar kanske inte alls gör sig i annat än diskreta färger. Både som ny och begagnad.
Det syns t.ex. om man tänker gula bilar, en Mini eller 500 (eller A1) gör sig utmärkt som gul, men en E-klass eller S80...? Tror inte många dreglar efter en gul begagnad.
Om det påverkar så är det negativt och vad som är att se som udda är nog vad en majoritet är ense om, lila och rosa kulörer brukar höra dit.
Ditt objekt är i någon form av röd som tangerar orange och de kan nog gå om inte för att det gäller en Audi. Audi, BMW, Volvo präglas av en stor konservatism och tyvärr då de som vågar sticka ut oftast får en bil som är bra mycket snyggare än den gråmelerade faunan av Följa John:s.
Min spontana tanke var att det skulle bli svårare att sälja den när det är dags för det.
Men sedan tänker jag också att om jag hittar rätt köpare (som är på jakt efter just den här färgen) så har jag ju färre konkurrenter. Jag får nog dock räkna med att det tar lite längre tid.
Sedan finns det ju sådana som mig som uppskattar kombon av utrusningen och kanske kan tänka sig en lite udda färg för att få den.
Det svåraste av allt är att bestämma sig för om jag själv kommer kunna leva med den här färgen :D Bilen finns i en annan stad. Jag har sett en annan Audi i den här färgen - men en stor A6 - så jag vet i alla fall hur själva färgen ser ut. Det är fasen ett svårt beslut. Men. När jag väl sitter i bilen så är det ju riktigt gött med den där braiga utrusningen. Och på insidan är den svart och fin :)
Nästa bil med samma motor och utrusning ligger 32.000 dyrare. Den är ett modellår yngre (dock samma tillverkningsår) och har gått några mil färre. Jag tror det kan bli svårt att hitta en A1 Sportback med samma motor och utrusning till lika bra pris (och i mer neutral färg). Det kan säkert dröja i alla fall. Just nu finns 10 st i hela Sverige när jag gör en sökning på blocket.
Bilmodellen (med 4-dörr) har ju bara funnits sedan 2012. Den här bilen har gått lite längre (har varit leasingbil i ca 2 år) och det är väl det som gör att den kommer ner till min prisklass. Alternativet är att gå upp rejält i pris eller titta på en annan modell...
Inga problem med en klarröd bil i Golfklassen, möjligen lite svårare om den varit i Passatstorlek och uppåt.
Minns när Volvo lanserade 850 med en röd modell vilket var vågat på den tiden då färgen utomlands mest förknippades med små- och sportbilar.
Nu är det knappast någon som höjer på ögonbrynen...
Lite lustig dock att i dagens samhälle då individualismen höjs tills skyarna så ska de flesta ha sin bil helst lackad i någon av alla dessa femtio nyanser av grått...
Grått och silver börjar som väl är minska i popularitet. Det som kommer är vitt och klara blå och röda färger. Även brunt av någon för mig märklig anledning.
Välj den här bilen och var glad över att du får en trafiksäkrare färg. Grått borde vara förbjudet.
Kan du själv leva med färgen och bilen är klart billigare än motsvarande bilar i annan färg, så är det bara till din fördel. Värdetappet är redan avklarat och färgen kommer att spela mindre och mindre roll för bilens värde ju äldre den blir. Sen tycker jag att det finns betyldigt mer "udda" färger än Misanoröd – i synnerhet på mindre/sportigare bilar.
Ingen färg som jag personligen skulle se som nån problemfärg - tycker tvärtom att den bilen blir läckrare i nåt som sticker ut lite. Och som flera redan sagt - allteftersom den blir äldre så avtar prisskillnaden mellan populära färger och de övriga. Men det kan ju faktiskt också vara så att en sån här färg gör bilen mera lättsåld än t ex nåt så menlöst som silvermetallic - även om den färgen i sig kan vara praktisk. Passar bilen dina behov så är det bara att slå till !
Och du gnäller på att folk går utanför ämnet...
Om "feministrosa" är dåligt för andrahandsvärdet är det ingenting emot vad gubbsjuka och nedvärderande bumperstickers gör för bilens attraktionskraft.
Får du den till så bra pris, slå till, troligen gör du en bra affär.
när du säljer kommer skicket att vara intressantare än färgen, eftersom bilen kommer att vara ännu lite äldre.......
den stora minskningen på värdet har ju redan inträffat, och om du får lite mindre, så har du ändå inte förlorat något, och haft den bil du ville ha......
Att varna för rosa är en sak.
Men att hitta på något som du kallar "feministrosa" är enbart en ursäkt för dig att få uttrycka förakt mot kvinnor.
Men nu gällde det ju att varna för färger som sänker andrahandsvärdet.
Jag tror tyvärr att den svenska fegheten att våga sticka ut medför att grå-silver metallic kommer att leva kvar, även om det tydligen, tack för det, setts en minskning.
Svart och PRO- blå är ju också ute.
Det man ser i utställningshallarna är lite klarare metallickulörer, djupgrönt, klarblått, signalblått och rubinrött är vanligt, speciellt på lite mindre bilar och det tycker jag är trevligt.
Och det är betydligt säkrare att färdas i en bil som syns än i en kamouflagemålad!
Något jag aldrig skulle köpa är en Orange eller brun bil. Detta är färger är bara tillfälliga trendfärger då och då i tiden.
Jag har provkört en A1 i en dag nu och inser att den är för liten för mina behov. Bagaget är sjukt litet. Även baksätet. Dottern fick ha fötterna som ett V för att få plats (p.g.a. hon sitter på kudde och kommer högre upp med fötterna). Jag kommer gå på mitt andra alternativ - en Opel Astra Sport 1,4 Turbo. Har en fin på G som jag kommer slå till på nästa helg om allt går som det ska. Vit är den :-D
Din avatar då?
Uppenbarligen handlar det om mer än att du ogillar vissa elitfeminister, eftersom du till och med tar chansen att hitta på en färg, för att kunna spy ut din förvirrande och generalisrande galla om feminism.
Detta är ingen tråd om feminism, den är om färger på bilar. Håll er till ämnet.
Mina 5 cent är, och som TS nämnt i sitt inlägg, köp den färg du gillar.
Varje gång jag fått möjlighet att välja färg på bilen så har jag alltid fegat ur till slut och i bästa Svensson stil och köpt något som "håller" och som jag tror är säljbart längre fram. Visst är gråmetallic/svartmetallic eller vit säljbart men det sticker inte ut speciellt mkt.
När vi skulle sälja tjejjens Ibiza som var vinrödish metallic så stack den ut lite i mängden och den som köpte bilen ville ha en bil som just hade en "fin färg". Det var mkt därför den såldes snabbt, sannolikt snabbare än övriga vit/svart och gråmetallic som ligger på blocket.
Tittar man på övriga länder söderut så känns det som det är mer glada färger och att folk vågar sticka ut lite.
Funderar eventuellt på en kul andrabil nu och tankarna är att köpa en grodgrönmetallic som verkligen syns och som man blir glad av att se på parkeringen. Men ...känner jag mig själv så kommer jag sitta med en tråkmetallic i bästa ddrstil då mitt Svensson DNA och logiska handlande kommer ta överhand och tänka att "ingen kommer vilja ha bilen" när den väl ska säljas. ;-)
Mitt tips....köp en go färg. Och Misanoröd är en snygg färg, en av de roligare man kan köpa på en Audi. :-)
Gillar du den köp den.
Färgen är ju inte hysterisk som en pippigul,limegrön.
Nu ställer ju TS frågan hur färgen påverkar andrahandsvärdet vilket förutsätter att TS själv är nöjd med färgen.
Personligen skulle jag nog tänka vid ett köp att färgen har ganska stor betydelse men det finns betydligt mer avgörande aspekter som spelar in som skicket på bilen i stort samt hur många ägare den har haft samt hur många mil den rullat. Sedan har väl priset en avgörande betydelse. Köper jag en beg bil för en halv miljon kronor så spelar naturligtvis färgen betydligt större roll än om jag köper en bil för 100K kronor. Och köper jag en bil för 25K kronor så kvittar färgen helt och hållet då det enbart är skicket jag går efter samt mätarställning och antalet ägare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.