Ser ut att bli än större behov av SUV framgent med regeringens förslag till fortsatt nedgradering av våra vägar
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180604/motormannen-trafiksakerheten-ar-hotad/
Tur att man har en SUV i familjen
Uppdaterat: 2018-06-05 16:13
Guran
Kommentarer
Hmmm - märkligt att man tog sig fram med 2-hjulsdrivna småbilar mitt i Norrlands inland förr om åren. Själv åkte jag Hundkoja med 10" hjul och även den fungerade på både snöiga vintervägar och "tjälhåls-bombade" grusvägar under våren.
Även svansmotor folkan var känd för att ta sig fram bra. Men skillnaden förr var väl att standardbilar hade bra markfrigång. Idag har många vanliga bilar blivit onödigt låga och då krävs tyvärr en SUV för att få skälig markfrigång. Men visst klarar man sig fortfarande oftast bra med en vanlig bil. Speciellt om man väljer en med hyfsad markfrigång.
Jo, gamla Baggen var en suverän backtagare när det var snöigt, brant och halt..:) Kojan med 10" hjul hade inte speciellt bra frigångshöjd men klarare sig ändå. Därmed inte sagt att det är nåt fel på SUV:ar men jag tycker nog att det upplevda behovet av stor, hög 4WD bil kanske är en aning överdrivet - i alla fall för oss som inte drar båtsläp eller hästsläp året om. Men det är väl kanske ett sätt att rättfärdiga sitt köp - inte minst inför sig själv. Det jag främst skulle uppskatta med en lite mindre SUV/CUV (behöver ingen stor bil) är den lite högre sitthöjden och insteget - det har jag ju i o f s också i min Golf SV som har ett med väldigt bekvämt insteg men det känns som den typen av bil är på utgående så det är fullt möjligt att det ändå blir en mindre SUV/CUV nästa gång - i klassen C3 Aircross. Speciellt som man verkar göra standardbilarna lägre...
Nu var det väl snarare den fortsatta degraderingen av vägnätet som var huvudpoängen. Men SUV väcker mer uppmärksamhet. Sett till trafikmängdern som var, då ni klarade er med dessa gamla bilar och kristallmottagare, så är medelstilldelningen enormt mycket sämre. Då fanns det drift och underhåll som var värt namnet allt skött av Statens Vägväsen, eller ni är på Vägkassans tid i liknelserna med gamla bilars eminenta framkomlighet. Nu har man knappt en väghyvel hos entreprenörerna som sköter drift och underhåll. Så varsågod å fortsätt åk med låga bilar på vägar med dm djupa hjulspår :)
Nåja Guran - jag kanske inte riktigt håller med dig om t ex de Jämtländska vägarna på 60- och 70-talen. Vi hade t ex nästan inga asfalterade vägar alls utan bara grusvägar som ofta var tämligen "håliga" och speciellt under våren då man fick kryssa fram mellan tjälskotten. Så lite bortskämda är vi nog trots allt idag. Tror inte att en SUV är mera nödvändig idag än då - snarare tvärtom.
F ö så hade vi inte kristall-mottagare på den tiden utan vi kunde t o m lyssna på FM vilket var ett lyft efter AM-tiden...:)
Jag tycker å min tur att många nya vanliga bilar har fått en högre markfrigång.
Det är av förklarliga skäl i alla fall här i kring sedan många år inte inne med "strykjärn", vi har inte vägar till dem.
Trenden se ut att vara till synes "låg" vilket skapas med design så inte röner jag några problem även om att vägnätet till mesta del är skit.
Däremot åkte jag mycket på grusvägar då vore en SUV bra att ha.
Nya bilmodeller, alltså ersättare till befintliga, har ofta under senaste åren fått en lägre totalhöjd vilket påverkar insteg samt mestadels också sitthöjd. Om dom sen fått lägre eller högre frigångshöjd låter jag bara osagt men frigångshöjden jämfört med säg 20 år tillbaka är nog klart lägre på de flesta standardbilar idag. Sen är t ex många av Volvos nyare modeller lite småstruliga att ta sig in i - i alla fall för oss som är lite kortare. Tröskeln är relativt hög och antagligen är dörren dragen lite längre bakåt för utrymmet för kropp och inte minst fötter är begränsat när man har stolen och ratten i rätt körposition. Då är ofta mindre bilar enklare/bättre i det avseendet - t ex min egen Golf SV.
Visst blir många nya bilar lägre. T.ex Volvo har i många år haft 15cm markfrigång och det har även V90, men nya V60 har 13cm. Visserligen bara 2cm lägre, men ändå... Mercedes A o B-klass har bara 11cm, C-klass 12cm. Först från E-klass har man 15,6cm.
Med tanke på att vägarna blir allt sämre, som var det TS ville diskutera, så har även jag övervägt en SUV. Visst är det tragiskt att man låter vägarna förfalla så. Beläggningar släpper o potthål breder ut sig och det enda man verkar vilja göra är att sätta upp varningsskyltar för stenskott... Frågan är om en SUV räcker... Nåt tåligt med pansarglas kanske vore bättre...
Ja jag bor på landet med eftersatta vägar men inte sitter det i några cm höjd under bilen så länge du håller dig till allmänna vägar.
Jag har aldrig känt ett behov av suv på grund av en grusväg.
Däremot på många suvar måste man vara skapt som en orangutang för att inte alltid gå med dyngiga byxor eftersom det är omöjligt att kliva in utan att skrapa benen i dyngan på sparklådan.
Ett undantag är kanske om man är 195 cm.
Det senaste är väl att man piffar upp bilen med nåt blankt skrot som för suv folket ser häftigt ut under sparklådan så att det blir riktigt jobbigt att kliva in.
Nja nog skall det till riktigt ovanligt dåliga grusvägar innan man måste skaffa sig en suv.
Rutger Jönåker. Det är med pansarglas vore inte dumt och även pansarplåt skulle behövas med tanke på vägarnas skick och den bedrövliga trafikkulturen.
Jag undviker nuförtiden att ta finbilen till staden, runt 15.30 idag rådde det ett kaotiskt inferno, jag blev rent svett utav.
Jag har min Volvo Duett som kommer till rull i denna veckan, det är redig plåt i den, riktiga kofångare, hög grill, lång huv, och att man sitter högt.
Vi har ovanligt dåliga grusvägar och jag har sett värre i andra län. Kratrar och sten större än en knytnäve hela tiden och väldigt många som har det så kör antingen en SUV eller så något gammalt typ Volvo fram till 850, en ny vanlig bil det är tok i en sådan miljö.
Skidoo - Jag har kört bilar som skrapat i underrredet redan på asfalterade vägar, pga tjälskador, så nog är centimetrarna avgörande. 11-12 cm är definitivt för lite, speciellt om man dessutom har lite last. Men nog kan man klara sig utan SUV bara markfrigången är någorlunda.
Apropå skitiga byxben så finns det SUVar som likt Saab har dörrar som täcker tröskeln och då slipper man skita ner byxbenen.
Tvärnit - Ja, pansarbil skulle passa bäst ibland. En modern Duett vore inte helt fel. På den tiden byggdes rejäla bilar. Med såna bilar behövs ingen SUV.
Rutger - bara att inhandla en Dacia Duster...:)
Pi - JA, den tänkte jag inte på! Saken är klar! :-D
Annars är kanske typ Citroën Berlingo o liknande det närmaste man kommer en Duett som biltyp idag. Men förmodligen inte lika robust byggd...
Ja visst är det oroveckande och det märks att det blir mer och mer eftersatt fläckvis.
Och visst är det så stt en hög suv förlåter lite mer och har man en vanlig låg bil får man använda insidan och ta det lite försiktigare.
Bromsa och veja för dom värsta potthålen.
Egentligen ingen big deal då det var fem ggr värre på 60 talet när man åkte pappas Saab 92b delux.
Ja men det har skett en hel del sedan 60-talet och förstår inte varför vi skall tillbaks dit igen. Då var ju bilarna lite grövre tillyxade och mer robusta. Räcker att åka ner i ett potthål för att paja hjulinställningen på en BMW. Eller den dyra lättmetallfälgen med dom tunna gummidäcken blir oval och obrukbar.
Nä ett normalt och välfungerande vägunderhåll borde vi väl i alla fall ha råd med.
Jag har reflekterat över samma sak att Berlingo är en modern Duett, smart som attan i att ta gods, det finns en version där det sitter en taklucka längst bak så det som inte får rum på längden det hivar man ned där igenom och att det sitter väl säkrat.
Till er som hyllar Duett, när körde ni någon senast om ni nu någonsin gjort det.
Det var en bil som var hopplöst omodern redan som ny!
Men det är riktigt att det finns nya bilar som lämpar sig för de allt sämre vägar vi förmodligen får.
Det verkar som MP och deras polare hellre lägger pengar på cykelbanor och istället för att rusta befintligt järnvägsnät ska det byggas snabbtåg mellan Sveriges enda tre städer!
Saabnisse - Har du missat att Tvärnit har en Duett? =) Jag har inte kört Duett men väl "syskonet" PV. Vet att dom är olika byggda, men samma förarmiljö, motor o front. Tyckte PVn kändes mer ok att köra än jag hade förväntat mig.
Ja, det är tragiskt att man hellre lägger pengarna på snabbtåg mellan tre städer än att rusta befintliga vägar o järnvägar.
Jag körde på landsbygden i Lettland senast igår och där är vägarna bitvis så dåliga att de har skyltat ner farten för att man ska hålla sig kvar på vägen. Det var lapp på lapp på lapp.
Så dåliga vägar har jag inte sett i Sverige.
Statens vägväsen, eller, vegvesen, är väl Norges variant?
För övrigt är ju faktiskt de statliga vägarna inte ens hälften av totala antalet vägar (mätt i mil). Så kommun och enskild har ju en hel del sträckor där vissa kommuner definitivt utmärker sig beträffande underhållet, eller, snarare bristen på underhåll.
Det må vara att Duetten var omodern ifrån start men dock en förbannat förtjänstfull bil som spelade sin roll längre än någon SAAB t ex.
Duetten var omåttligt populär, Sverige stod i behov av en duglig laståsna som även i mer påkostat utförande kunde ta en familj med stil och jag må säga att jag har kört och åkt i betydligt sämre bilar och av senare datum.
Nu är min Duett lite så ordnad med trimmad motor och överväxel men grunden är vad den är och jag äger inget problem med att hänga med i dagens trafik, väghållningen är rent förbluffande bra vilket roar mig och förvånar andra, den är för sin tid -63 och till sin storlek väldigt lättkörd på alla vis och otroligt väl uttänkt att hala gods med.
Ja det har jag missat.
Men Duett och PV har inte samma förarmiljö!
Ventilationsrutan på PV är rundad i framkant, men spetsig på Duett och sedan jag skar upp vänsterhanden på en öppen ruta vid en högersväng gillar jag inte den bilen!
Tvärnit, om du tycker att Duetten med sin hästvagnsbakaxel har bra vägegenskaper har du inte höga krav på bilar.
Duetten var rambyggd som en lastbil och som jag skrev tidigare, omodern redan när den kom.
Sedan att den var oöm och höll hyfsat är en annan sak.
Lite trist att min närvaro här verkar påkalla en del och jag kan dem på min ena hands fem fingrar till käbbel oavsett hur och vad som jag skriver.
För sin tid så tycker jag att Duett har en bra väghållning och jag har kört dem som känts värre, Amazon och den första 140 serien ja till och med min första bil en Taunus-74:a som var rent farligt lätt där bak trots sin modernare konstruktion.
Då på den tiden så var inte bilarna så unisont konstruerade som idag och det vet du om, det fann bra och dåliga oavsett innovation.
En del märken låg långt i framkant men rönte de någon större publik? Icke för att de var inte till sin helhet till det bättre och i en del fall värre och tekniken försvann eller kom i blom först då när alla bitarna var på plats men till dess så höll sig merparten till det som var betraktat som bra. trevligt och pålitligt.
Duetten var till sin helhet väldigt omtyckt SJ, SAS, Televerket, Posten, en mängd företag och jag såg en Duett i fortsatt tjänst så sent som 1986 hos vår lokala tidning och det händer inte bilar som bara gillas för sin stryktålighet sådana fordon är enbart betraktade som ett verktyg som ska tjäna en tid och därefter bort med den.
Jag tror vi får skylla svenskarnas vurm för kombibilar på Duett. Man lärde sig att man kunde få med sig allt som kunde tänkas behövas. Jag har aldrig kört en i bra skick så väghållning kan jag inte uttala mig om.
Där har du helt rätt, har jobbat i Norge för länge :)
Statens Vegvesen är ju helt riktigt Norskt, en viktig mycket kund för min arbetsgivare i Norge.
Men 1985 blev jag anställd av Vägverket, som tidigare hetat Statens Vägverk
Jag brukar säga som så att vi är ett kånkefolk ett rikt och bortskämt kånkefolk.
Jag vill minnas att det började under den ekonomiska boomen på 60-talet, folk fick även mer fritid och att en sommarstuga det skulle man ha och då behövdes en robust kombi till att hala alla de pinaler som hör till.
Far min som i grunden var stöpt till att äga en Volvo Duett eller någon av kombi modellerna ansåg dem för dyra, Volvo har alltid kostat lite mer...han gick in för Peugeot 404 Break / kombi en av de största europeerna på den tiden och att 404:an var sannerligen bra på alla vis, sedan modellen hade han också och var 404 trogen fram till 1975 då modellen lades ned och att han gick där över till 504 köpte två och lämnade sedan märket för gott.
Kombi och SuV är en naturlig fortsättning på den kultur som vi föddes i, jaehh... kör ju själv kombi men halar bara fina saker som mina två små hundar, har aldrig o kommer aldrig att frakta "böss" i den bilen.
Jag har frakta höbalar i baksätet på Optiman. Krävdes några vändor med dammsugaren.
Tips: Lakan. Exempelvis påslakan att trä runt balen.
Med de taskiga väga vi har i Sverige så är det ännu mer obegripligt att folk envisas med eltejpstunna lågprofildäck. Tycker för övrigt också att markfrigången på de flesta vanliga bilar är under all kritik. Det kan ju räcka med att man kör ner från en högre trottarkant för att skrapa i fronten. Såg ett reportage om polisen nya V90 CC på youtube. Där hävdade den intervjuade polisen att de föredrog V90 CC framför V90 eftersom, V90 lätt skrapar i när de kör upp på trottoarkanter. Ibland kanske man även som privatperson måste köra över en trottoarkant, till vissa garageinfarter t.ex. Kan ju vara skönt att slippa skrapa i då.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.