Vi Bilägares forum

Tung trafik!

Tung trafik!

Efter att ha färdats 50 mil på 7 timmar (!) idag under vilket jag bevittnat otaliga vansinnesomkörningar, så slog det mig:
Tänk vad bra trafiken skulle flyta om vi slapp långtradare, timmerbilar, tankbilar och annat otyg som skapar köer?

Därför är mitt förslag att förbjuda tung trafik på storhelgerna! Det skulle göra mer för trafiksäkerheten än både 2:1-vägar, vajerräcken, fartkameror och sänkta hastighetsgränser ...

Ni kan tacka mig sen ;-)

Uppdaterat: 2015-09-16 15:11

Kommentarer

Du glömde husvagnar och tomtar i personbilar som håller 80 på motorväg utan anledning!=)

Uppdaterat: 2015-04-06 19:44

De räknas in i kategorin "annat otyg".

Uppdaterat: 2015-04-06 19:50

Spontant så håller jag med dig Svemba, men samtidigt ska man komma ihåg att dessa fordon finns på våra vägar för vår skull. Dom åker ju inte runt tomma direkt.

Med det så menar jag att vi gärna vill ha alla dessa produkter som skeppas hit och vi skulle inte under några omständigheter acceptera att den lokala Icahandlaren inte har solmogna tomater året runt.

Ovan exkluderar dock 80 åkarna med eller utan husvagn ;-)

Uppdaterat: 2015-04-06 20:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

" Just in time " har gjort att lagret har flyttat ut på våra vägar! Allt för att minska lagerkostnaderna.

Uppdaterat: 2015-04-06 21:02

Visst, men du vill handla lika mycket som vanlig.

Om vi inte kör på storhelger, kommer trafiken alla andra dagar att öka med 6 procent, om samma arbete ska göras på övriga dagar.

Dessutom kan du inte köra så långt på helgen, eftersom många bensinstationer fått hålla stängt, när bränslet tar slut i tankarna....

Butikshyllorna tomma på påskdagen......

Du menar väl inte att lastbilarna gjorde alla dessa vansinnesomkörningar?

Nä, kunde tänka mig det, det var helglediga bmw-förare.........

lastbilarna skapar inte köer, det gör alla som inte kan foga sig i trafikrytmen.

Med tanke på att påsken är en större handelshelg än julen, var nog en stor del av privattrafiken på shoppingrunda, dom hade vi ju också sluppit utan lastbilarna......

Allt hade bara blivit bättre utan lastbilarna, och så hade jag sluppit jobba idag!

Uppdaterat: 2015-04-06 21:22

"Just in time" är ett otyg! De försvunna buffertlagren har tvingat fram dessa kontinuerliga vägtransporter.

Men nu är det som det är och vi vet ju att vårt nuvarande vägnät inte klarar vår trafik, speciellt inte vid långhelger.

Det finns tre enkla lösningar:

1. Förbjud tradartrafik vid långhelger.

2. Förbjud långhelger.

3. Bygg ut vägnätet, lär av Burma, som i sin nya huvudstad har tio filer i vardera riktningen, trots avsaknad av trafik! :o)

Uppdaterat: 2015-04-06 21:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det just-in-time som gör att vägnätet inte räcker, eller det faktum att folkmängden ökar?

under min levnadstid har befolkningen i detta glest befolkade land ökat med 25 procent, då måste även produktionen ha ökat, helst med lite mer, om vi vill ha nån tillväxt.

istället för att ta markyta i anspråk för större lager, och produktionslokaler, utnyttjar man den 24/7, handeln har öppet alltid osv.

Håller med gäsp, bättre att handla på internet, ettor och nollor åker ju "elektronisk motorväg".

Uppdaterat: 2015-04-06 21:58

Ja naturligtvis duccedriver, tänkte inte på det!

Visst ska vi köpa allt via nätet, det är ju bara att skaffa en 3D-skrivare som lätt skriver ut en limpa, en liter mjölk, ett par ägg och givetvis en ny TV om det behövs.

Så långt blir det väl inga problem, de kommer väl först när man behöver en bärs eller en virre!

Uppdaterat: 2015-04-06 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kanske handlar om ett väldigt förändrat konsumtionsmönster som är en del av lösningen på problemet.

Tillväxt sure, det är det magiska, konsumera mera = ökad tillväxt och alla är glada....eller??

Visst kommer det alltid finnas behov av transport, men om vi satte oss ner och klurade lite så kanske en del av transporten blir onödig.

Tänker på saker som bränsle, frakta bensin/diesel kanske försvinner delvis när vi går över till lokalproducerat biobränsle eller el.

Djurtransport, fler köper lokalproducerat och hoppar över lamm från Nya Zeeland och fiskpinnar från Kina.

Smartare utnyttjande av vår järnväg är kanske också ett alternativ.

Som sagt, behovet av transport kommer ju inte försvinna, men vi kanske kan se till att nyttja den på ett smartare sätt.

Och jag tror inte ökad tillväxt kommer hålla som recept i framtiden. Vi får hitta nya sätt att flytta pengar på.

Uppdaterat: 2015-04-06 22:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, att bromsa utvecklingen går inte, det är förslag som funnits sedan industrialismens födelse.

Järnvägen är inget transportalternativ, den är redan överutnyttjad, men kanske det finns möjlighet att bygga ut sjötransporter ytterligare.

Men just vid påsk tycker jag nog att fler privata resor borde ske med kvast som ju inte sliter på vägnätet.

Uppdaterat: 2015-04-06 22:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För att få ned förbrukningen i fordonsparken kommer det snart ett lagförslag som ger oss bashastighet som maxhastighet,alltså 70,allt för miljö och säkerhet.

GPS som övervakar hastighet och genast registrerar eventuell fortkörning och då även position,bilen "spärras "elektroniskt vid hastighetsöverträdelse och går ej att återstarta innan pengarna kommit till mottagaren.

Bra skatteintäkter som oavkortat går till?

Fettskatt,sockerskatt,köttskatt,vitvaruskatt,kaminskatt,skatt,skatt,skatt,löser allt,allt,allt i vårt avlånga bolibompaland.

Orson

Uppdaterat: 2015-04-06 22:27

Det handlar inte om att bromsa utvecklingen, tvärtom, det handlar om att snabba på utvecklingen.

Däremot så tror inte jag att det är utveckling att frakta skräp från andra sidan jorden som säljs för priser som inte reflekterar vad det borde kosta.

Mkt handlar ju om konsumentupplysning så att vi gör smartare val men även ställer krav på producenterna att sakerna vi köper lever längre.

När det gäller mat så kanske vi ska sluta med att slänga ca 1 miljon ton mat om året, bara där har vi några lastbilar mindre.

Uppdaterat: 2015-04-06 22:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, jag tycker kanske inte tvunget att det är bra som det är, kunde säkert vara bra på nåt annat sätt, men än så länge är det ju på den vägen det är, ökad konsumtion är receptet........

Men, närodlat ska också komma till stan, för det är väl inte balkonglådor a' hippiestyle du menar?

Förutom matsvinnet, och prylraseriet, där har du rätt, så komme vi använda lika mycket

oavsett var det kommer ifrån, och en lastbil med närodlad blomkål, motsvarar likförbannat hundratals inköpsresor till gårdsbutiken........

Då skulle vi nog stoppat redan på 1800 talet, då levde våra förfäder så!

Själv handlar vi bara sånt, med en stor plantskola/grönsaksbutik runt hörnet, undrar om det är så i stockholm, räcker batteriet i elbilarna ut på landet......

Dessutom körs inte allt runt jorden på lastbil, 70 procent av transporterna är under 30 mil.

Själv transporterar jag förpackningsmaterial till livsmedelsproduktion, som används från odlaren till butikshyllan, för att hämtas till tvätt, och återanvändas.

Trots en stor andel transporter, är det väldigt miljövänligt, och används i hela handeln!

Uppdaterat: 2015-04-07 06:49

80-åkare på motorväg är ju rätt oförargliga eftersom det brukar finnas en vänsterfil som kan användas för omkörning av dessa fordon.

Uppdaterat: 2015-04-07 07:07

Jag tycker det var bättre förr när de flesta transporter gjordes via järnväg.

Uppdaterat: 2015-04-07 09:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Javisst Hacke, det är bara det att järnvägen redan är överbelastad, alltså när tågen händelsevis fungerar, när inte kontaktledningar och växelproblem hindrar all trafik förstås!

Uppdaterat: 2015-04-07 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja tågen fungerar bara 1 gång i månaden och den dagen finns det ingen ström till dem.

Uppdaterat: 2015-04-07 20:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

När det gäller järnvägen var mycket bättre förr.

Förr frös inga växlar på vintern trots att de inte var uppvärmda. Nej man hade personal som ständigt hackade is och såg till att det var rent och detta gjordes med enkla hackor och spett. Man hade banvakter som dagligen trampade sina dressiner och kollade banans tillstånd och rapporterade eventuella felaktigheter som så gott som omedelbart åtgärdades av kunnig personal.

Och allt detta till en ringa kostnad. Den här personanen hade lärt sig att " Statens kaka är liten men säker"!

Hierarkin inom järnvägen var enorm liksom löneskillnaden mellan hög och låg!

Sedan kan man ju fundera på för vilka det var bättre förr. :o/

Uppdaterat: 2015-04-07 22:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

järnvägsnätet är ju dessutom överbelastat av den ökande persontrafiken, så vilket behöver först byggas ut, vägar eller järnvägar.....

Sen var det ju det här med just-in-time, tåget är aldrig just-in-time.........

Har kört mycket kombitrafik, men det blev ohållbart, tåget kom kanske, kanske inte, skulle till Helsingborg, ibland stannade det i älmhult osv.

Uppdaterat: 2015-04-07 22:42

En del försöker polarisera även denna debatt.

Jag menar inte att man ska förbjuda tung trafik per se. Jag säger inte att tung trafik enbart är av ondo.

Det jag säger är att tung trafik stör trafikrytmen på landsvägar och bildar köer och att det borde vara i trafiksäkerhetens intresse att begränsa detta under storhelgerna.

Uppdaterat: 2015-04-08 10:28

Hur gör dom i andra länder?

Känner att många gånger så finns mkt att lära från att studera och "låna" bra idéer som andra länder redan testat.

Finns ju en del större städer där ute och vi lär ju inte vara först med att ha detta problem.

Uppdaterat: 2015-04-08 10:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om lastbilschaffisarna skulle sluta att köra om andra lastbilar i uppförsbackar så skulle man kanske börja kunna tro att det faktiskt fanns kompententa yrkesförare.. jag yrkar för ett förbud mot att tung trafik kör om annan tung trafik under "rusningstrafik". Då skulle dom störa trafikrytmen minimalt.

Uppdaterat: 2015-04-08 19:05

Det fanns på E4/E20 innan den blev trefilig, så det är möjligt att införa på fler ställen.

Uppdaterat: 2015-04-08 19:23

De kan ju sluta med att köra om varandra på motorvägar också under högtrafik.

Uppdaterat: 2015-04-08 19:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

De kan ju sluta med att köra om varandra på motorvägar också under högtrafik.

Ja, det va det som hände när jag kom ifatt den långsamma Volvon som höll 80. Tre långtradare kastade sig ut i omkörningsfilen och segade sig förbi i sina 85km/h. I påsktrafiken!!!

Uppdaterat: 2015-04-08 20:53

Varför ska en halvfull och stark långtradare bromsa ner från 80 till 30 bara för att det är omkörningsförbud och bilen framför väger mer?

Vansinnet som ligger bakom ett sådant förslag kallas egoism och grundar sig i ett "bara jag kommer fram" tänkande.

Eller ännu värre, förbud mot lastbilstrafik på storhelger... värmepannan slutar fungera tre dagar före jul men ni får ingen ny förns efter nyår för bilarna som levererar får inte rulla... vem tänkte till där?

Vem ska se till så att värmeverken får sitt flis?

Lastbilar innehåller inte bara flingor eller biffstek.

Sen undrar jag varför det alltid är tungtrafiken som ska stryka på foten när det kommer till förbud? Varför kan vi inte ha förbud mot personbilstrafik och låta nytto-trafiken göra sitt jobb?

Vad sägs om personbilsförbud på lördagar? Hur många här inne skulle gå med på det?

Lika lite som det skulle behövas leveranser på helgen, lika lite skulle det behöva handlas samma helg.

Att lastbilar går långsamt har med trafiksäkerheten att göra, jag tror att väldigt många här skulle gnälla minst lika högt om tungtrafiken höll 110.

Mitt tips: Släpp egot och låt andra existera, vill du hem tidigare så lämna avfärds-orten tidigare...

Uppdaterat: 2015-04-29 17:33

@Klotenhjelm, det hade inte varit några problem att köra lika fort med svenska ekipage heller om det hade varit lagligt. Men det är absolut inte trafiksäkert att blåsa runt med så tunga släp i den hastigheten ;)

Filmen du länkade är som vilken annan lastbil som helst, men i Sverige sitter det knappar i stället för spakar, på så vis behöver man bara en hand när man växlar. :)

Uppdaterat: 2015-04-29 19:52

Jag behöver ingen hand för att växla, det gör scanian själv,stavas modern teknik......

Ja,jag vet, det är fjolligt, men f-n så bekvämt!

Uppdaterat: 2015-04-29 22:55

Det önskvärda är ju att järnvägen ska frakta så mycket som det går. Tyvärr är ju inte den så pålitlig längre. Det är helt vansinnigt att frakta "allt" på lastbil genom hela Sverige. Finns bara en fördel jämfört med tåg och det är att de tar sig dit de ska leverera, tåg behöver oftast lastbil sista biten.

Uppdaterat: 2015-04-29 22:59
It's a very good idea to leave a sinking ship
Gäsp skrev:

E6 har omkörningsförbud häromkring på vissa sträckor och vissa tider.

Jepp, jag tycker det fungerar hyfsat bra.

En del av problemet är att mängden gods på väg minskat, men inte mängden trafik. Varje lastbil har alltså mindre mängd last i genomsnitt. Antar att detta beror på ett ökande behov av snabba transporter (internethandel med mera) och att det är billigt (för billigt kanske?) att skicka gods med lastbil.

En del av lastbilstrafiken, framförallt i Skåne är transittrafik som innebär 0 nytta Sverige och bara en massa utgifter, utsläpp och trängsel.

Uppdaterat: 2015-04-30 10:08

@JohanE_1

Då är ju det önskvärda målet redan uppnått, det är inte möjligt att frakta mer på järnvägen än vad vi redan gör, väldigt många transporter är multimodala och både båt och järnväg är en del av dessa.

Vi måste ju någonstans välja om vi vill ha sänkt tungtrafik och ökad personbilstrafik på vägarna eller ökad tungtrafik på vägarna och fler personresor med tåg.

Som någon skrev så går 70% av Sveriges transporter mindre än 30 mil, att hävda att "allt" åker bil över "hela" Sverige känns väl lite överdrivet.

@mawno

Var hittar du statistiken om att mängden gods per bil har minskat? En genomsnittlig tungtransport 2014 vägde 16 ton, men ingen statistik säger något om antalet utnyttjade kubik. Att godsvikten minskar kan ju lika gärna bero på nya materialval.

I Stockholm har vi på förslag att förbjuda genomfart av all trafik som innebär 0 nytta för Stockholm, den skapar bara utgifter, utsläpp och trängsel (Observera ironin)

Uppdaterat: 2015-04-30 13:45

Just därför jag satte "". Men att tro att vi redan kör så mycket det går på järnväg är lika sant som att "internet bara är en fluga".

Uppdaterat: 2015-04-30 14:00
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Just därför jag satte "". Men att tro att vi redan kör så mycket det går på järnväg är lika sant som att "internet bara är en fluga".

Förklara då för mig var vi ska hitta plats till allt gods vi inte kör på järnväg. Järnvägen är "överbefolkad" redan som den är.

Uppdaterat: 2015-04-30 14:10

Det är ju inte så att järnvägens kapacitet är fullt utnyttjad på alla plan. Dels finns det banor och tider där kapaciteten inte är maximerad och dels finns det på mer trafikerade banor tåglägen för tåg som inte utnyttjar maximal längd.

Naturligtvis finns det olika former av problem att fylla ut med gods i alla luckor jag nämnde ovan, men finns viljan kan man frakta mer gods på järnväg – och nuvarande infrastruktur – än vad man gör i dag. Problem är också punktlighet, logistiska problem som t ex omlastning av gods och det faktum att järnvägsbranschen har svårt att konkurrera med lastbilsåkerier som utnyttjar utländska chaufförer.

Uppdaterat: 2015-04-30 14:36

Att det finns både banor och tider som inte är fullt utnyttjade kan jag köpa, men allting handlar som du säger inte om viljan.

Två problem som står i direkt anknytning till det du nämner är:

1. Godsflödet skall anpassas efter kunden, inte tvärtom. Om tiden för tåget inte passar tiden för godset så är tåget inte ett alternativ för frakten.

2.Viljan att frakta mer på järnväg är inte den enda avgörande faktorn, vi kan inte börja skicka längre tåg eller mer gods åt fel håll bara för att banan klarar av det. Efterfrågan måste styra, bara för att det finns plats för fler vagnar till Alingsås så är det ju inte en bra idé att haka på fler vagnar om inte godset finns. Det finns många stora handelsorter dit det lönar sig att skicka gods med tåg och dessa linjer är idag fullt utnyttjade.

Uppdaterat: 2015-04-30 15:31

Jag är medveten om de problem du nämner, men jag skrev att det går att frakta MER om viljan finns. Inte att det bara genom vilja går att frakta ALLT gods eller att man kan utnyttja varenda droppe kapacitet på järnvägen.

Uppdaterat: 2015-04-30 15:57

Jo jag läste vad du skrev, men svarade samtidigt att till dom städer dit det är ekonomiskt att frakta på järnväg är det idag "slutsålt".

Uppdaterat: 2015-04-30 16:15

Men varför utgå från att allt är statiskt? Satsa lite på järnvägen så går det att få det att funka. Jag förstår att ni lastbilschaffisar resonerar som ni gör, ni är ju rädda om era jobb likväl som någon annan. Men järnvägen är överlägsen lastbil på alla punkter utom just den jag sa tidigare.

Uppdaterat: 2015-04-30 16:46
It's a very good idea to leave a sinking ship

Vad har du för källa på att det är "slutsålt"? Tar t ex Green Cargo med flera inte emot nya kunder?

Vad som är ekonomiskt är ju också en fråga om vilja. Vill man vara miljövänlig och följa svenska avtal, regler och lagar blir det troligen dyrare än om man köper billigast möjliga transport från ett åkeri som utnyttjar fattiga chaufförer.

Uppdaterat: 2015-04-30 16:53

Problemet med den tidvis överbelagda järnvägen är just att den är tidvis överbelagd, och har längre förbokningstid, än vad lastbilslassen har.

Eftersom lassen ska fram i tid, inte kanske, blir det svårt att nyttja.

Sen ska toppar i produktion och handel hanteras, om vi inte sprider ut tex julen över året.......

Den flexibiliteten har inte järnvägen!

En del av ökningen i antalet lastbilar, beror nog på att utländska bilar kör en försvarlig mängd inrikesfrakter, och då får vanligtvis med en tredjedel mindre, eftersom dom kör med trailer, vi har vanligtvis en lastbil framför trailern.

Internethandeln inverkar nog inte så mycket som man kan tro, godset ska från producent till kund, om kunden tar det från ombudet eller affären kan nog kvitta.

Näthandeln bidrar i så fall till att effektivisera, det minskar på körandet till affärer, ombudet är sällan långt bort, och större mängder gods hanteras på färre ställen, tror jag....

Uppdaterat: 2015-04-30 17:32
JohanE_1 skrev:

Men varför utgå från att allt är statiskt? Satsa lite på järnvägen så går det att få det att funka. Jag förstår att ni lastbilschaffisar resonerar som ni gör, ni är ju rädda om era jobb likväl som någon annan. Men järnvägen är överlägsen lastbil på alla punkter utom just den jag sa tidigare.

Och exakt när ska jag ha hävdat att jag är lastbilschaufför???

Självklart kan man satsa på järnvägen, men fram tills den utbyggnaden är klar då? Ska vi ha lastbilsförbud i 25 år framåt bara för att vissa ska kunna nöjesåka utan att bromsa in när någon annan kör om?

Och Nej! Järnvägen är inte överlägsen på alla punkter utom den du sa... det är bara en av alla punkter som gör att man inte väljer att frakta på järnvägen.

Uppdaterat: 2015-04-30 17:54
muskorv skrev:

Vad har du för källa på att det är "slutsålt"? Tar t ex Green Cargo med flera inte emot nya kunder?

Vad som är ekonomiskt är ju också en fråga om vilja. Vill man vara miljövänlig och följa svenska avtal, regler och lagar blir det troligen dyrare än om man köper billigast möjliga transport från ett åkeri som utnyttjar fattiga chaufförer.

Källan är egen insyn i branschen.

Klart de tar emot kunder... det gör bilfirmor också, men finns inte bilen på lager så kan man inte sälja den över disk till kunden...'

(om du inte begriper det så menar jag att om tåget är fullt så tackar speditören nej till körningen).

Nu är det ju inte bara "billigast möjliga" åkerier som kör längs vägen så jag kan inte riktigt se var du vill komma. Ett "dyrt" åkeri kan förlora stora pengar på att köra godset på tåg av flera olika anledningar.

Uppdaterat: 2015-04-30 17:58

För att inte tala om obalans i godsflödet, stockholm som exempel, konsumerar mer än det producerar.

Då kan man sätta fullastade ekipage på tåget dit, men sen får dom åka tomma tillbaks, lastbilen kan hållas med lass genom att köra till destinationer längs vägen hem, men tågsätt med flak och trailers kan inte lossas på mer än ett fåtal ställen.

Kombitrafik är bra, men bygger på ren linjetrafik med jämnt godsflöde i bägge riktningar.

Uppdaterat: 2015-04-30 18:53

Precis som duccedriver skriver så bygger tågtrafiken på att godset ska till anhaltsorten eller närliggande. Ett åkeri som exempelvis kör mellan stockholm och göteborg kan ombesörja lossning och lastning i de flesta städer längs linjen, och eftersom bilen ändå ska till göteborg så behöver inte göteborgsgodset åka tåg.

Sen är det inte så att "vi chaufförer" (eftersom jag tydligen räknas till dom) är oroliga för jobbet, "vi" ser bara lite mer realistiskt på lekmännens utopi om det perfekta godssamhället.

Om det nu går att köra mer på järnvägen så som vissa har berättat så funderar jag på varför det inte redan görs. Om det "bara är att" med lite vilja så borde väl fler som är insatta ha nappat på idén..

Eller tror ni att ni sitter på någon omtumlande nyhet som ska förändra Sverige?

Uppdaterat: 2015-04-30 20:54
DeesL skrev:

Källan är egen insyn i branschen.

Vad betyder det? :)

DeesL skrev:

Klart de tar emot kunder... det gör bilfirmor också, men finns inte bilen på lager så kan man inte sälja den över disk till kunden...'
(om du inte begriper det så menar jag att om tåget är fullt så tackar speditören nej till körningen).

Har volymerna gods som fraktas längs de mest trafikerade järnvägsavsnitten återhämtat sig till volymerna innan finanskrisen?

DeesL skrev:

Nu är det ju inte bara "billigast möjliga" åkerier som kör längs vägen så jag kan inte riktigt se var du vill komma.

Nej, det har jag inte heller hävdat. Men det är ändå en viktig faktor eftersom dessa billiga åkerier konkurrerar med såväl järnvägen som övriga lastbilsbranschen. Väldigt billiga alternativ med lastbilsfrakt gör ju inte att det finns samma ekonomiska incitament att välja järnvägen.

Observera att jag inte hävdar att det bara är vilja som saknas. Givetvis håller jag med om att det finns en mängd andra olika hinder, som gör det olämpligt eller omöjligt att transportera godset med järnväg. Begränsad kapacitet är givetvis en av faktorerna. Vissa av dessa hinder – men knappast alla – kan elimineras genom olika kapacitetshöjande och störningskänslighetsminimerande åtgärder. T ex ökat underhåll, fler mötes- och omledningsmöjligheter med mera.

DeesL skrev:

Om det nu går att köra mer på järnvägen så som vissa har berättat så funderar jag på varför det inte redan görs. Om det "bara är att" med lite vilja så borde väl fler som är insatta ha nappat på idén..

Antar att det bland annat är mig du syfar på, i så fall kan jag bara konstatera att du (för att använda dina ord) inte begriper vad jag skriver.

Uppdaterat: 2015-04-30 21:33

Nä, muskkorv, volymerna på järnväg har inte ökat sen krisen, men persontrafiken har ökat kraftigt!

Så det är inte brist på godståg, utan på räls till alla.......

Uppdaterat: 2015-04-30 22:02

@muskkorv

Efter ditt senaste inlägg begriper jag vad du menar, innan tolkade jag det som att du hävdade att godset inte körs på järnväg för att åkarna inte vill trots möjligheten. Ledsen för missförståndet.

Visst konkurerar billiga åkerier med såväl andra åkerier som med järnvägen, men den största anledningen till att tåget inte kör mer gods är den minimala flexibiliteten. Det jag menade med ekonomiska orter var hamnstäder mm. dit man skickar stora partier för vidarebefordran.

Egen insyn menas att jag arbetar i branschen och "brottas med problemet" titt som tätt.

Uppdaterat: 2015-04-30 22:17
duccedriver skrev:

Nä, muskkorv, volymerna på järnväg har inte ökat sen krisen, men persontrafiken har ökat kraftigt!

Så det är inte brist på godståg, utan på räls till alla.......

Har du siffror på det?

Uppdaterat: 2015-04-30 22:23

Jag har

http://www.trafa.se/sv/Press/Pressmeddelanden/2012-10-25-Regionalt-tagresande-okar-kraftigt--171-procent-pa-20-ar/

http://trafa.se/PageDocuments/Jaernvaegstransporter_2014_kvartal_1.pdf (första tabellen visar historiska peron och godstransporter)

Uppdaterat: 2015-04-30 22:56

På vad, att trafiken ökat?

Hade det inte innan detta svaret, bara vet att jag hört nyheter, läst tidningar osv.

Så jag googlade.....

2012 persontrafiken upp 3 procent, 2014 upp 4,6 procent, godstrafiken dessutom ett par.

Så visst har det ökat, antalet tågkilometer har slagit rekord 2012, 2013 och 2014.

Har kört mycket kombitrafik, och åkeriet jag jobbade hos lade ner det, och började köra på vägen, trots att det kortsiktigt var dyrare.

Men konkurrensen är stenhård, att upprepade gånger misslyckas med uppdragen, för att tågen inte kommer, eller köra 25 mil för att hämta på annan bangård för att det ligger löv på spåret, kan bli dyrt.

Vintern 2009-2010 satt halva arbetsstyrkan och väntade på tåg som kom 7 timmar för sent, flera dar vissa veckor, att sen lossa och lasta, när kundföretagen stängt.......

Uppdaterat: 2015-04-30 23:11