Vi Bilägares forum

Transportstyrelsen

Transportstyrelsen

Hur säkert är Transportstyrelsens "övervakning" av oss?
I somras när min fru och jag var i London och vår bil stod i ett garage i Göteborg fick vi, via Kivra, en upplysning att vi till Transportstyrelsen skulle erlägga 9,- i Infrastrukturavgift på vår bil. Vi har sedan flera år autogiro hos Transportstyrelsen men det gällde tydligen inte den "nya" avgift, Infrastrukturavgift (s.k. broavgift). Vi fick en påminnelse (eftersom dessa 9,- inte var betalda) och då ökade avgiften på 9,- med ytterligare 300,- (typ straffavgift) till 309,-.
Vi ringer till Transportstyrelsen och hamnar hos en mycket trevlig person och frågar hur detta är möjligt..
Vi nämner att vi aldrig åkt över denna bro utan att bilen stod i Göteborg vid nämnda dag och att vi befann oss utomlands. Vi säger dessutom till Transportstyrelsen att de borde se vilken bil det är på bilden.
Vi kan inte se vilken bil det är utan endast skylten som syns på bilden. Ni måste begära omprövning för att vi på Transportstyrelsen får inte kontrollera innan bilägaren har begärt omprövning.
OK svarar vi och går in på Transportstyrelsens hemsida och begär omprövning.
Det går några dagar och sedan får vi ett svar från Transportstyrelsen att man har granskat och funnit att det har skett en felavläsning av registreringsskyltar. Som en övrig Upplysning skriver Transportstyrelsen att avgiften kommer att betalas åter.

Inte ett ord om ursäkt (för det fel Transportstyrelsen gjort).
Inte fick vi någon extra ersättning för det fel Transportstyrelsen gjort och den tid vi fick lägga ner.

Ställer nu frågorna.
Hur kan vi veta att Transportstyrelsen gör rätt när dom avgiftsbelägger bilarna?
Hur är det med säkerheten?
Varför straffdebiteras bilisterna när vi fel men när Transportstyrelsen gör fel och skapar problem för felaktigt debiterade bilister så "kostar" det ingenting?
Är vår tid inget värt? Samtal, Besök på Transportstyrelsens hemsida och leta efter omprövning.
Transportstyrelsen kostar inte ens på sig en ursäkt.

Skall bli intressant att höra Transportstyrelsens svar.

Mvh
Bengt

Uppdaterat: 2018-10-29 15:19

Kommentarer

Jag lider med Bengt, vilken upplevelse! Själv fick jag en faktura på 520kr för trängselavgift. Problemet var bara att det var 500kr i påminnelseavgift på en faktura som Postnord inte lyckats leverera till min brevlåda. Bevisläge : svårt. Så en passage kostade mig 520kr på grund av ett fel som någon annan orsakat. Jag skulle nog vara tacksam om jag kom så lindrigt undan som dig!

Uppdaterat: 2018-10-29 19:10
Ivarsson skrev:

9 kr..... Skicka din faktura till mig, så betalar jag den åt dig. Givetvis ska du inte få någon form av skriftlig ursäkt och blommogram från Transportstyrelsen, bara för att det blivit ett fel, som du har varit tvungen att ringa och kolla upp. Att du inte har fixat så du har autogiro på både avgifter och skatter, är definitivt inte något som någon annan än du är ansvarig för.

Om du hade bemödat dig med att läsa hans text hade du kanske förstått hur dumt ditt inlägg är.

Uppdaterat: 2018-10-29 20:54

Man ska nog inte vänta sig mer från en myndighet.

Bonus att de var trevliga när du ringde, du får nog vara nöjd över det.

Myndigheters generella inställning är väl troligen att vi är till för dem och inte tvärtom trots att vi betalar deras verksamhet. Förstår irritationen över hur de agerar men det är nog bara att glömma och gå vidare.

Uppdaterat: 2018-10-29 22:33
/Hilife

”Varför straffdebiteras bilisterna när vi fel men när Transportstyrelsen gör fel och skapar problem för felaktigt debiterade bilister så "kostar" det ingenting?”

För att Transportstyrelsen är som en maffia i Sverige.

Uppdaterat: 2018-10-30 13:14