Jag är 1,80 lång väger 88kg under 30 i BMI ändå har jag svårt att hitta en förarstol som passar, det skaver liksom,ja ni förstår nog vad jag syftar på, sportstolar!Det kanske passar en nybakad biljournalist eller en Kines eller en kvinna på passagerarsidan med bena i kors men det passar inte mig för jag kör manspreading,ni vet en avslappnad körstil med benen lite isär, hur svårt kan det vara att tillverka en bekväm stol som man får plats i utan att man trycker ihop familjelyckan?har testat dom flesta bilar på marknaden men 99% faller bort pga sjukt dåliga"billiga"säten,tror att dom flesta är beredda att lägga någon krona mer för att sitta bra,några har varit bra, Touareg, Citroën c5, BMW x5 med Comfortstol,jag vet inte nånstans har det gått väldigt snett,när jag gick i körskolan sa min lärare att det ska vara bekvämt att åka bil inte nån jädra vedhuggning ;) jag lägger hellre en bra slant på bra säten än en massa uppkopplat bling och touchskärmar
Trånga bilstolar!
Uppdaterat: 2020-05-12 00:09
Kommentarer
Håller helt med, jag väljer aldrig en bruksbil med sportstolar eller sportfjädring, det är dumheter som bl.a. yngre biljournalister har bidragit till.
Finns ju knappt en bil som inte har tillägget "Sport" i modellnamnet, trots att det kanske handlar om en ytterst medioker container på hjul!
Jag ser fram mot den dag då det blir modernt att skriva "Komfort" i modellnamnet och samtidigt leva upp till det!
Nu förstår jag inte riktigt TS problem, de flesta vettiga märken har väl ändå redan bättre stolar att köpa till om inte originalstolen passar ens kroppsform? Självklart kan inte biltillverkare ha en standardstol som passar alla, men det är väl otroligt få bilmärken som har sportstolen som standardstol? Rådet kanske kan vara att kika på bilar utan sportambition. Jag har kört drösvis med nyare bilar sista åren med standardstolar utan större tillstymmelse av sidostöd och valkar. Lånade en Talisman för ett år sen ungefär i ett par dagar, en bil jag inte fastnade för direkt men med en riktigt skön stol faktiskt som förvånade på många sätt.
I denna fråga får jag nog hålla med Henrik - har egentligen aldrig haft några avgörande bekymmer med bilarnas stolar - i alla fall inte under senare år. Nån Recaro-liknande stol med högt ryggstöd som "tryckte ihop" axelpartiet är väl det närmaste jag kommit men det var ju inte nån Svensson-bil direkt.
Förstår inte heller TS problem som tydligen är? "har testat dom flesta bilar på marknaden men 99% faller bort pga sjukt dåliga"billiga"säten" . Det är väl bara typ sportstolar som Recaro som kan vara så obekväma som TS beskriver.
TS kanske skulle prova vanliga bilar som Volvo, VW, Opel, Ford. Audi, BMW eller Mercedes utan sportstolar.
Jag förstår TS. Tanken bakom det stolsmode som råder är ju att förare (och passagerare) ska hållas kvar stabilt i kurvor. Men det behovet kan inte vara särskilt stort. Så om valkar på sittdynans kanter och valkar mitt för revbenen försvann skulle stolarna bli bekvämare. Min tidigare Pega 407 hade stora platta fåtöljer med en komfort jag verkligen gillade.
Mina nuvarande stolar (Ford). Visst stöder de bra men valkarna hade jag kunnat vara utan.
Pinjong,vi är samma våglängd,bra bild,du har förstått vad jag syftar på,om man som jag letar efter en bättre begagnad tjänstebil med 3år på nacken och inte vill åka Volvo så är det stora baguetter på sidorna som trycker ihop min wiener
Köper man begagnat får man såklart välja på det utbud som finns, alternativt köpa nytt så får man själv välja mer fritt. Men visst fasiken finns det gott om 3 år begagnade tjänstebilar utan sportstolar. När jag åkte E-klass så var det absolut ingen tillstymmelse av sportstol i dem om man höll sig från AMG-paketet. Volvo som sagt har inte speciellt skålade standardstolar heller. Sist jag körde Mondeo var där med en ganska bred stol utan några större valkar, så nog mest att öppna ögonen och kika förbi VAG med R-line och S-line paket så tror jag du finner en hel del bilar med bra stolar utan sportvalkar.
Då kan du kolla på en beg. MB C klass.
Inte ens med sportstolar är dom trånga i sätena. Men det är så individuellt så det får du prova själv. Är väl bara äkta AMG bilar som har riktigt sportiga stolar som kramar åt.
Mina nästan valklösa MB sportstolar
BMW har förvisso valkar, men test efter test har Teknikens Värld skrivit "Marknadens bästa stolar, här sitter alla skönt länge, oavsett kroppsform"
Men jag gissar att testbilarna varit utrustade med lite dyrare stolar. Justerbart svankstöd är tex extrautrustning.
Lite dyrare är en rejäl underdrift. Kostar ca 40.000kr att få dom då du även måste betala för skinnklädsel. Finns förövrigt bara i 5/X5 och uppåt i bilstorlek. Alla övriga är endast standard eller tighta sportstolar möjliga val.
Jag har väl ungefär samma längd och vikt som TS, men har inga bekymmer. Tvärt emot vill jag helst ha en sportstol där man sitter nästan fastkilad. Sportsolarna jag har i min bil funkar, men skulle nästan viljan ha ännu mer "rally känsla" i stolarna.
Känns bara jobbigt om man har en enkelt stol som finns i de billigare vanliga modellerna och så tar man en snäv kurva och glider nästan av sätet.
Nej jag föredrar faktiskt så sportiga stolar som möjligt. Vill sitta fast och tryggt på den position jag sitter oavsett vilken fart jag kör i och svänger i.
bejje, jag är tvärtom, vill absolut inte sitta fastkilad i en bruksbil och jag har aldrig glidit ur sätet, inte ens på vinylsoffan i 60-tals yankees!
Allt beror på hur man kör.
Fortfarande håller jag nog sätena i den Saab 9-5 av 2001 års modell jag hade som dom överlägset bästa sätena jag haft i en bil. Dom var bara bekväma och snygga med ljus skinnklädsel. Alla stolar efter det har haft något jag retat mig på. Nuvarande MB osportiga sportstolar är också bra men på gränsen till för hårda men har skön alcantara och inga valkar som klämmer och ett suveränt justerbart svankstöd, men kunde gärna fått varit lite mjukare.
Octavians halvsportstol funkar för mig.
100 mil i sträck utan träsmak.
Octavians halvsportstol funkar för mig.
100 mil i sträck utan träsmak.
Har man inte "bilringar", så funkar dessa stolar bättre än allt jag testat/kört under de senaste 20 åren. Tyvärr slutade man tillverka dessa 2011. saanisse skulle dock anse sitt ändalykt vara för känsligt för ens detta;-)
Ärligt talat sitter jag ganska bra i många bilar och att det klämmer å vissa sportstolar för vissa beror nog mer på kalibern på röven.
Men det jag kan reagera på när jag testat vissa suvar med sportstolar är väl att man knappt kan kränga över räven över valken på stolen.
Om man är under 187 cm så är det vrångt att kliva in i bilen på grund av valken.
Ungefär så här ser det ut på Peugeon.
Bra jobbat,nu börjar den här tråden ta sig!
Nä, jag har varken en bred röv eller bilringar snarare att jag är lite bred eller kraftigt byggd, problemet är att dom här valkarna trycker på utsidan av låret det är inte bekvämt.
Det är väl ändå valkarna på sidan av ryggstödet som gör att man sitter kvar eller hålls fast,jag har aldrig lyckats med att ramla ur stolen i någon bil;)
Man kan undra vad det är som styr modet av bilstolar,biljournalister som vill ha sportattribut i en familjebil vilket är urlöjligt eller en dåligt utförd marknadsundersökning hos biltillverkarna eller vill dom få oss att tro att jag åker Porsche om dom stoppar in sportstolar
Men återigen, inte svårare än att välja en bil utan sportambition då. Kan verkligen inte se att detta skulle vara det problem du försöker få det till? Vilka är de bilmärken som sätter såna enligt dig förhatliga stolar redan som standardstol? Vill du inte ha en skålad sportstol, köp en standardbil eller en med komfortinriktat extrapaket bara helt enkelt. Låt bli R, RS, S, M och allt vad de heter bara...
Eller också vill TS bara framhålla (!) sin välutrustade nedre anatomi, och därmed sina svårigheter att få plats med sin karlaktighet i sportiga bilstolar...
Hej Henrik!
De flesta 3årsbilar som säljs är redan från återförsäljaren utrustad med sportpaket typ BMW 520,Passat, BMW X3 MFL,standardstolarna är för sorgliga enligt min mening,nä jag vill inte åka Volvo för många fel på dom,så det lutar nog åt Mercedes,om pengar inte vore nåt problem så blev det en BMW 730,nu snackar vi säten.
PS jag vill inte framhålla min manlighet jag är så trygg i den så det räcker fast det blir trångt
Jo men om du ska vara så petig kanske du får köpa nytt och själv välja utrustning! Komma och klaga på hur föregående ägaren specade sin bil blir lite konstigt gnäll.....och det där är ju med bullshit för det finns gott om 3-årsbilar utan sportstolar med. Sen att Volvo skulle ha fler fel än de andra du nämner är inte heller direkt mycket att lyssna på. Körde Volvo mina 3 senaste tjänstebilar innan jag gick till Tesla och de var betydligt mycket mer problemfria än Passaterna och BMW:n jag hade dessförinnan. Tror nog det är lite fördomar som skiner genom från dig på hyfsat många plan här. Men du har ju fått en hel del råd här med i tråden på alternativ utan sportstolar, så bästa rådet, ut och testa och ta av dig skygglapparna, vem vet, du kanske hittar nåt du gillar där du minst anade det.
Har kört en del BMW mina svärföräldrar har/haft. Ibland kan likadan stol upplevas olika i olika modeller. Jag är 1,90 lång och där jag då har problem i många BMW med att jag hamnar för högt. Är det någon BMW modell som jag råkar sitta lägre insåg tycker jag den stolen känns mer obekväm.
Kan vara en inbillning men så upplever jag det.
Hamnar för högt i en BMW? Hur bär du dig åt då?
1 och 3 serien kan man nästan sitta på golvet i. 5 serien går också sitta rejält lågt i, jag vet jag har ägt två styckna och 192cm har rymts fint.
Gratulerar om du hittar en begagnad BMW med standard stolar.
Men om man hittar en med detta och som även har svankstöd så sitter man riktigt bra. Men det är lika sannolikt som att vinna högsta vinsten på lotto.
Jag tycker att jag sitter för högt i min Miata så nog kan det bli så även i en BMW.
Skyll på mina föräldrar som skapade mig med en lång överkropp :)
Men hur du kan rymmas i en Octavia och se ut genom framrutan utan att backspegeln skymmer halva synfältet är mig en gåta.
Kikar man på åt vilket håll bilar utvecklats under en längre period, säg 50 år, så ser man att "sportattribut" byggts in. Lägre profil på däcken och ökad bredd, kraftigare bromsar, avancerade chassin med krängningshämmare/fler leder osv. Kort sagt verkar även standardbilar idag kunna klara ca 200 km/tim. Samtidigt har hastighetsgränserna sänkts från fri fart på 60-talet till 80 km/tim på den vägtyp som allmänt rådde då. Komfort kunde ha prioriterats och Mercedes och Volvo höll länge fast vid den linjen men har fått böja sig för rådande trend. Därmed har vi "sportstolar" som standard och komfort som ev tillval idag.
Värt att notera är att USA hållit fast vid komfortinriktningen. Vi européer kritiserar därför gärna USA-bilar.
Finns väldigt många andra bilar än BMW. Och om man nu vill ha just en BMW och inte hittar någon begagnad med den utrustning man vill ha, ja då får man kanske köpa en ny istället och speca själv istället för att gnälla. Eller välja en bil som finns med den utrustning man vill ha istället.
Fast amerikanska bilar är inte komfortabla. De har mjuk och okontrollerad gungning och soffkänsla i stolarna. Det är som att gå i oknutna skor, dvs inte speciellt komfortabelt.
Har man väldigt specifika krav så är det ju närmast omöjligt att fråga andra om råd eftersom detta är så personligt.
"Ut och testa och ta av dig skygglapparna" skrev Henrik M och det är nog det enda som fungerar.
Sökte jobb en gång för länge sedan på det som då hette Volvo PV. De var på gång att satsa på den amerikanska marknaden och hade tre ledord varav jag glömt just det tredje. Men de två första var Säkerhet och Komfort. Sålunda var deras 760-modell ganska len i hullet och som ett plyschklätt vardagsrum interiört. Jag fick även provköra de bilar som de använde som benchmark och det handlade bl a om en Lexusmodell som "gungade" ja och en Mercedes där styrkänslan påminde om ett fartygs.
+100
Hej Henrik!
Det var två föräldrar som hade varit till slottet för att se på sin son som gjorde rekryten där, dom berättade så stolt hur duktig han var att marschera,men dom förstod inte vad dom andra idioterna gjorde där för när befälet gav order höger så gick dom andra åt fel håll
Jag tycker nog att Volvo XC60 elstolarna i summum och inscription utrustade bilarna ,väl har uppfyllt alla lovord över Volvos framsätes stolar som bland de bästa som finns, enligt mig. Inte har jag haft några som helst problem och svurit över sportstolar, utan tycker dom snarare är komfortstolar. Även Opel Insignians elstolar var bra och passade mina 189 cm och 100 kg.
Har monterat ut framsätet och sitter på golvet. Seriöst så har jag svårt att se ut med backspegeln, blir en vana helt enkelt. Fördelen är att innertaket i denna modell inte går nedanför mitt synfält iaf
Det finns ju sportstolar som nästan är som en vanlig flat std stol.
Och det finns sportstolar som har lite högre stöd men ändå är hyggligt förlåtande.
Och det finns sportstolar med höga stenhårda valkar.
Och det finns andra otrevliga sportstolsfenomen.
Man måste helt enkelt prova först.
Det går inte att beställa en bil utan att först provat riktigt.
Intressant tråd, men talar vi om stolar vid nybilsköp eller stolar i en redan insutten kärra?
Insuttna stolar från en förare med annorlunda anatomi, kanske dessutom kutryggig så ändan inte någonsin nått tillbaka mot ryggstödet kan vara en katastrof. Fick för många år sen en lånebil av bättre sort vid ett verkstadsbesök - var en fullständig katastrof att sitta i. Vid återlämnandet frågade jag försiktigt om något var fel på stolen, kundmottagaren bad om ursäkt att han inte tänkt på min längd. Förre/förste ägaren var liten och krum men ändå tung och hade suttit in stolen så illa att den skulle nog bytas ut före försäljning.
Vid ett bilbyte flera år senare berättade jag om detta när vi diskuterade val av förarstol, försäljaren var helt medveten om dilemmat. Hans råd var att när man köper ny bil är det mycket viktigt att från början sätta sig i stolen och forma den till sin egen önskan. Även om stolen inte innehåller memoryskum "lär" den sig snabbt den första kroppen och blir därefter.
+100
Hej på er har varit tvungen att tokjobba över helgen och till min förvåning ser jag att tråden lever med bra och sansade inlägg med lite skruvad humor,fortsätt så,tänkvärt vad BGL skrev ,har inte haft en tanke på att bilstolen formar sig så mycket,vad blir nästa steg från biltillverkarna formanpassade stolar?
Jag vill minnas att någon fransk bil (flera?) haft tempurliknande material i sätena. Det är ju formanpassande.
Dom flesta biltillverkarna bygger sina bilar på modulsystem en bottenplatta flera modeller,nåt liknande måste ju gå att göra med bilsäten,jag försöker bara tänka utanför boxen rätta mig om jag har fel finns nog tusen parametrar för att jag har fel men förmodligen är jag skitsmart tills motsatsen bevisats
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.