Följande trafiksenario var jag med om idag. Jag kör på 90-väg i 90 km/h (med farthållare) i dagsljus och bakom mig ligger två bilar. Den längst bak kör om framförvarande och hamnar bakom mig och påbörjar ganska snart en omkörning på vägrenen av mig. Hen kommer förbi ganska fort och försvinner i hög fart. Först blir jag helt ställd, men efter ett kort tag blir jag klart förbannad och hade verkligen önskat att jag kunnat köra ifatt bilisten och fråga vad hen håller på med.
Den aktuella vägen är som sagt 90-väg med en körbana i min färdriktning, dubbeldragna linjer och med en vägren som är ca 1,5 m bred just vid omkörningsplatsen. Det finns ingen infart utmed vägen, utan bilisten ville helt enkelt om.
Min undran är om någon annan blivit omkörd på fel sida och hur polisen skulle sett på detta trafikbrott. Min gissning är minst indraget körkort, men att det också blivit indraget vid korsande av dubbeldragen linje. Vem hade fått skulden om jag "råkat" komma för långt ut på vägrenen och fått den omkörande bilen att köra i diket? Vad är det egentligen för fel på folk som kör så här illa?
Kommentarer
Droger!
Grov vårdslöshet i trafik!
Överskridande av heldrage finns som egen regel och den har indraget körkort i två månader.
Fast denna stjärna behövde inte bry sig, han hade ändå inget körkort.
Råkade ut för nåt snarlikt för ett antal år sen på E18 väster om Stockholm. Det var 2-filig väg och vi tuffade på i 110 km/t (vill jag minnas - vi höll i alla fall den begränsning som rådde) och hade strax före kört om en buss. Plötsligt dyker det upp två bilar som uppenbarligen kappkör - den ena kör om oss i vänsterfilen medan den andra dåren går ut i vägrenen till höger om vår fil och kör om oss i mycket hög hastighet. Snacka om att man blev lite skakis efteråt...
Ja det finns tyvärr en kultur som går ut på att det är ganska häftigt att köra om på insidan, eller fara fram som en dåre.
Det görs till och med filmer om galenskapen som sprids ute på nätet till våra tonåringar.
https://www.youtube.com/watch?v=B_Qq_5SlFSw
MVH AL
TV-spels generationen, som nu vill göra det "live"... :( Dom lär inte bli "alive" så länge till. Hemskt bara för dom som råkar ut för dom och ev. stryker med samtidigt...
Det är inte så mycket man kan göra åt beteendet som sådant. Verkar etablera sig mer och mer. Som jag ser det så är det bara att själv sätta sig i en så säker bil som möjligt och sedan hålla sin egen linje. Att med bilen försöka hindra kamikaze-piloter, signalera eller gestikulera är bara farligt och har ingen verkan. Polisen kan vi glömma.
Dataspelsgänget trycker bara på en knapp så får dom ett nytt liv!
Om man ska komma åt problemet behövs det helt klart fler trafikpoliser.
In med fler trafikpoliser bort med Dan Eliasson.
Jag tror inte på trafikpoliser av flera anledningar. En av dem är att det är för dyrt.
Däremot skulle det kunna funka med kameraövervakning och en bra lagstiftning som gör bilägaren ansvarig för hur dennes bil används. Ett tips från allmänheten om felbeteende, bevissäkring från kamera (måste inte vara en polis som utför det) och sedan en bot i brevlådan med möjlighet att överklaga givetvis. Ja det blir ett "övervakningssamhälle" men det kanske är bättre än anarki.
Sånt händer tyvärr då och då och jag brukar mest tänka att det nog är bättre att den individen inte är kvar bakom mig. Generellt försöker jag låta bli att reta mig på andra i trafiken. Det händer att jag lyckas med uppsåtet...
Jag försvarar inte på nått sätt beteendet, men det kan vara en protest hur TS kör.
Tex ligger allt för många och slickar mittlinjen, istället för att hålla åt höger, och försvårar på så sätt omkörning.
TS säjer att det gick i 90, det gjorde det säkert också, i alla fall på TS mätare, men långt från alla mätare visar 90 när det går 90, utan det kan rent av vara 80, och sånt retar upp en del när väder, vind o väg är fint.
I min egen bil får jag hålla 90 när det är 90, hastighetsmätaren visar exakt då jag har för stora hjul på bilen.
Med firmabilen kan jag ligga närmare 100 på 90 väg, för mätaren visar fel.
Men som Mäkinen säger, det är bara att sucka och åka vidare. Jag fick fingret, tuta och en bil slickandes baken med blinkande ljus igår, problemet var att vederbörande (yrkestrafikant) inte kunde högerregeln, men jag bara ryckte på axlarna och åkte vidare.
Jag låg strax över 90 km/h på mätaren och det borde varit nära verkliga 90 km/h. Till saken hör att bilen som senare körde om mig, kom ikapp bilen bakom i hög fart och bakom mig låg den kanske 5 sekunder innan den blåste förbi på fel sida, alltså vägrenen. Om jag kört 100 eller 110 km/h hade inte spelat någon roll. Hen skulle ändå förbi till vilket pris som helst, för det var helt enkelt en fartdåre med dåligt omdöme. För övrigt låg jag mitt i den enda körbana som fanns och det var som sagt dubbeldragna linjer.
Jag rycker också på axlarna och svär tyst för mig själv för det allra mesta om andra beter sig illa i trafiken, men i detta fall tycker jag att det hade varit på sin plats med en ordentlig utskällning.
Jodå, jag har sett kepsnissar i "Subbor" och EVO's som far fram som idioter, kör om på fel sida, tar trafikdelare på fel sida vid skymd sikt, osv.
Vad kan man göra? Att ha en kamera som spelar in allt framför (som ryssarna) är väl inte tillåtet idag?
Det lustiga är att de som bryter mor trafikregler och är fartdårar anser sig ofta själva som betydligt bättre förare än alla andra.
Håller man mätarmässigt 95-97 på en 90-väg så borde man inte vara någon bromskloss utom för de som alltid måste köra minst 20km/h fortare än tillåtet, inte för att de behöver köra 20km/h för fort utan bara för att de vill det.
Hultarn - s k dashcam är numera tillåten även i Sverige.
F ö så är ju t ex 90-skyltar ingen lägsta hastighet vi skall hålla så oavsett om bilen framför håller några km/t lägre hastighet än den högsta tillåtna så är det inte det något försvar för det beteende som denna tråd handlar om.
Hultarn, som Pi redan svarat så är det tillåtet med kamera i bilen sen en tid tillbaka.
Otäckt med såna här buskörningar, som tack och lov inte här så vanligt häromkring. Än... Men ser jag någon som närmare sig snabbt bakifrån så brukar jag hålla åt sidan, om det går, så dom snabbt får passerar mig. Det mår jag bättre av. ;) Bättre att dom snabbt försvinner i fjärran än ligger och nosar mig i häcken.
Fast detta med fart och bromskloss, om jag på en 90-skyltad väg håller 90 på min hastighetsmätare så gör jag ju exakt det som jag skall, köra max 90. Om det sedan med hjälp av GPS visar sig vara 86 spelar ingen roll, vi har inte GPS som hastighetsmätare utan den som sitter framför ratten, allt annat är överkurs.
Jo, jag har koll på hur min mätare visar fel, men det är ju mest för "Fart cameras" och de som nu mer typ aldrig är ute, att 94 på mätaren är 90 på riktigt...
Håller med dig Robban - man skall inte behöva ha koll på bilens exakta fart enligt GPS för att inte behöva bli betraktad som en bromskloss. Hastighetsmätarens maximala felvisning är väl reglerad via typgodkännanden och det borde räcka för de flesta. Håller man vägens maximalt tillåtna hastighet och via bilens hastighetsmätare så borde allt vara lugnt även för medtrafikanterna kan man tycka.
Jag ligger i 85km/h mätarfart på 80-väg och blir i stort sett omkörd av alla utom cyklister.
Det är många och allt fler som använder dashcam numera. De flesta sparar på datorn inspelade kritiska lägen.
Ett tips till tidningens redaktion är att samla in dashcamfilmsnuttar från läsarna som visar ett specifikt beteende.
Redigera och vi får åskådningsmaterial!
Alltså, vilken fart man sedan väljer att köra har inget med mitt inlägg om hastighetsmätarens visning, tycker bara att det ibland fokuseras så mycket på "riktig fart" när vi diskuterar hastighet, men vi har en mätare för det och den skall vi utgå ifrån. Att vi håller på att jämföra med GPS är ju ett ganska nytt (nåja, typ 10-15 år) begrepp.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.