Vi Bilägares forum

Trafik

Trafik

Om jag kör på 2+1 väg i 100 km-tim där det är 100 km som hastighet och bakomvarande bilist kör alldeles förnära mig.Kan jag då sänka mim hastighet för att minska eventuella skador vid påkörning bakifrån,utan utan påföljd av polis.? B R Johansson

Uppdaterat: 2016-06-30 14:42

Kommentarer

Ägna dig åt att titta framåt istället. Finns ingen anledning att leka trafik polis. Hatar när någon framför mig håller på och bromsar för att försöka bestämma hastigheten. Låt polisen sköta sig jobb istället för att leka privat detektiv på motorvägen.

Uppdaterat: 2016-06-30 18:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Bjkörn.R skrev:

Om jag kör på 2+1 väg i 100 km-tim där det är 100 km som hastighet och bakomvarande bilist kör alldeles förnära mig.Kan jag då sänka mim hastighet för att minska eventuella skador vid påkörning bakifrån,utan utan påföljd av polis.? B R Johansson

Vet du att du håller rätt hastighet? De flesta mätare visar fel och du håller kanske bara 90. Men det spelar egentligen ingen roll, det är ett oskick av personen bakom att ligga så nära och naturligtvis är du i din fulla rätt att sänka din hastighet om du tycker det är obehagligt med rövslickaren, men använd inte bromsen det räcker ju att lätta på gasen. Att det står 100 innebär högsta tillåtna hastighet, du får åka långsammare, men inte på något vis hindra en omkörning!

Uppdaterat: 2016-06-30 20:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast vi måste ju utgå från att vi använder vår mätare i bilen, ingen kan förvänta att vi skall använda GPS-fart, men det är ju alltid bra att veta...

Uppdaterat: 2016-06-30 21:51
*Robban

Är faktiskt straffbart att UTAN SKÄL köra onödigt sakta.

Uppdaterat: 2016-06-30 22:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Om bilen bakom håller för kort avstånd måste man ju själv kompensera med att öka avståndet till framförvarande eftersom man inte kan bromsa som i normala fall.

Uppdaterat: 2016-06-30 22:35

Jag tycker det bästa är att du behåller hastigheten på 100 km/h om det går, för risken är att den bakom kommer köra ännu närmare dig om du sänker hastigheten. Dessutom blir bilisten antagligen ännu mer frustrerad av att behöva köra bakom dig en ännu längre tid och det ökar risken för en olycka. Är det även andra bilister längre bak, så kan det bli trångt på vägen om det går sakta och alla kommer gasa på ordentligt för att komma förbi innan vägen går över till en körbana igen (2+1-väg), och det kan bidra till en ökad olycksrisk. Försöker man som mig att köra efter skyltad hastighet och ofta med farthållare, blir det tyvärr till att vänja sig vid att en större mängd bilister hamnar bakom, eftersom efterlevnaden av hastighetsgränserna ofta kan vara riktigt dålig nu för tiden.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Lason1 skrev:

Är faktiskt straffbart att UTAN SKÄL köra onödigt sakta.

Ja om man är nere i mopedfart kan det kanske bli problem om man skulle ha sådan stor otur att de enormt sällsynta trafikgrupperna skulle dyka upp.
Men även då kan det bli problem för dem att visa att man inte hade skäl att köra sakta.
Vägmärket visar högsta tillåtna hastighet, inte rekommenderad hastighet.
Men jag håller med om att de som kör långsamt, även när de har skäl till det, skapar irritation i trafiken och det är alltid en källa till olyckor.

Det är ändå underligt att vissa har så svårt att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande, skulle det dyka upp ett djur som kräver en häftig bromsning finns ju ingen möjlighet för den bakomvarande att hinna reagera och han blir alltid skyldig i det fallet.
Jag skulle önska att alla hade haft tillgång att lära sig köra med den typ av bilar som jag hade först, 300 m bromssträcka från 70!
Bromssträckan för en ärrad veteran, en Dodge WC med stjärna på huven och tråcklade kulhål i kapellet, var ca 1km från toppfarten 95 och då var vi två som bromsade så mycket det gick!

Uppdaterat: 2016-07-01 09:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att hela ursprungsfrågan är mera teoretisk är verklig för det lär nog vara få som gör på det sättet. Däremot kanske man sänker farten tillfälligt för att öka avståndet till bilen framför - men det är väl i så fall positivt för den stressade föraren bakom för då får han ju större lucka framför bilen han kommer att köra om så snart han nånsin kan. Vilket för alltför många tycks vara det enda som livet går ut på.

Uppdaterat: 2016-07-01 09:39

Man ska ju köra om så fort och säkert som möjligt, man ska ju inte köra om i 3km/h fortare än fordonet man kör om för hur tänker man om man gör så... Jo man tänker BARA på sig själv och försöker samtidigt vara någon paragrafryttare.

Uppdaterat: 2016-07-01 10:25
Pär

Fast om man trots allt kommer förbi med 3 km/t fartöverskott och därmed precis håller sig under aktuell fartgräns så är det väl så att man inte borde kört om överhuvudtaget eftersom man inte tjänar nåt tidsmässigt på omkörningen. Men de som mår sämst av detta beteende är nog de som helt enkelt skiter i våra fartgränser och bara vill om till nästan vilket pris som helst - det har ju framkommit många gånger tidigare i diskussionerna här.

Uppdaterat: 2016-07-01 15:31
Pi skrev:

Fast om man trots allt kommer förbi med 3 km/t fartöverskott och därmed precis håller sig under aktuell fartgräns så är det väl så att man inte borde kört om överhuvudtaget eftersom man inte tjänar nåt tidsmässigt på omkörningen. Men de som mår sämst av detta beteende är nog de som helt enkelt skiter i våra fartgränser och bara vill om till nästan vilket pris som helst - det har ju framkommit många gånger tidigare i diskussionerna här.

Du tänker ju enormt fyrkantigt, är ju tyvärr väldigt många som tidigt lägger sig i vänsterfilen och sakta smyger sig om bilen framför fast det är ett långt band med bilar bakom som också vill hinna om... Det är enligt mig bra mycket farligare än att köra lite för fort efter våra "sjukt högt" lagda hastigheter efter vägarna.

Uppdaterat: 2016-07-01 15:40
Pär

Pär - vad är mitt fyrkantiga tankesätt ? Jag konstaterade att om man knappt har överskottsfart nog för att ta sig förbi inom aktuell fartgräns så har man inget att vinna på att ens försöka. Och det borde ju gälla alla som skall förbi just det fordonet - om man verkligen är intresserad av att hålla sig inom lagens ramar. Oavsett om man segar förbi eller kör om med hög fart så är ju ändå fartgränsen densamma. Fast fartgränsen kanske inte gäller alla - t ex de som anser sig ha mera bråttom än andra och rätt att sätta sina egna fartgränser...

Uppdaterat: 2016-07-01 17:47
Pi skrev:

Pär - vad är mitt fyrkantiga tankesätt ? Jag konstaterade att om man knappt har överskottsfart nog för att ta sig förbi inom aktuell fartgräns så har man inget att vinna på att ens försöka. Och det borde ju gälla alla som skall förbi just det fordonet - om man verkligen är intresserad av att hålla sig inom lagens ramar. Oavsett om man segar förbi eller kör om med hög fart så är ju ändå fartgränsen densamma. Fast fartgränsen kanske inte gäller alla - t ex de som anser sig ha mera bråttom än andra och rätt att sätta sina egna fartgränser...

Och du tycker inte att du är fyrkantig... Du är ju en paragrafryttare av dom värsta, sen gissar jag att detta bara är ett sätt att provocera så låter det vara.

Uppdaterat: 2016-07-01 19:28
Pär

Trafik är en samverkan mellan olika individer. För att göra det så säkert som möjligt finns det ett regelverk - och tanken är nog att vi skall följa detta för att minska friktion och risker. Men sen finns det individer som sätter sig över detta regelverk och inte alltför sällan är det dessa personer som är orsaken till de olyckor och incidenter som inträffar. Ibland kanske de inte ens märker dessa incidenter själva av den enkla anledningen att nån medtrafikant helt enkelt räddat dom från konsekvenserna av sitt handlande. Du får visst kalla mig paragrafryttare men då skulle jag kunna kalla dig Peugeot-Pär för nåt annat mindre smickrande namn - men jag undviker ändå detta. Men av många av dina inlägg här att döma så är min uppfattning om din person i trafiken ändå rätt klar.

Uppdaterat: 2016-07-01 20:14
Pi skrev:

Trafik är en samverkan mellan olika individer. För att göra det så säkert som möjligt finns det ett regelverk - och tanken är nog att vi skall följa detta för att minska friktion och risker. Men sen finns det individer som sätter sig över detta regelverk och inte alltför sällan är det dessa personer som är orsaken till de olyckor och incidenter som inträffar. Ibland kanske de inte ens märker dessa incidenter själva av den enkla anledningen att nån medtrafikant helt enkelt räddat dom från konsekvenserna av sitt handlande. Du får visst kalla mig paragrafryttare men då skulle jag kunna kalla dig Peugeot-Pär för nåt annat mindre smickrande namn - men jag undviker ändå detta. Men av många av dina inlägg här att döma så är min uppfattning om din person i trafiken ändå rätt klar.

Oj så du vet hur jag kör nu, det var väldigt duktigt av dig... Kan väldigt säkert säga att jag vet att du har fel på den frågan.

Uppdaterat: 2016-07-01 20:29
Pär

Har man tre kilometer högre fart än framförvarande så kör man om, om man trivs med sin fart....
När man kör om och det finns trafik bakom som vill om, då gasar man.....hur svårt kan det va......
Det är ju inget som säger att man behöver köra jättefort för det, men 10 km upp i några sekunder, det dör man inte av ......

Uppdaterat: 2016-07-01 22:22

Så rätt Q7, lite hjälpsamhet är aldrig fel, men väldigt ovanligt......

Uppdaterat: 2016-07-02 09:34

Som jag bor så måste jag genom en rondell för att ta mig ut ifrån vårt bostadsområde. Tyvärr så är det en väg strax före vår utfart som är väldigt trafikerad och där visar det sig att "ohjälpsamheten" är massiv - istället för att köra lite lugnt i rondellen så att man skulle kunna hinna ut så är det snarare så att man gasar på för att förhindra övriga infarter till rondellen att ta sig in - kanske för att få nån sorts "nytta" av sina lågprofildäck - vad vet jag. Så även i stadstrafiken lyser ohjälpsamheten igenom. Annars håller jag givetvis med om att man i största möjliga omfattning skall försöka hjälpa varandra i trafiken.

Uppdaterat: 2016-07-02 09:58

Varje gång jag som nu varit på en resa i europa blir man varse hur dåligt det körs i sverige....
När man kör om i tyskland, eller varsomhelst faktiskt, då gasar man, rejält, även på motorväg.
Ytterfilen används för avsett ändamål.....
Den som kör sakta, håller undan, om möjligt.
I rondeller håller man lugnt tempo och hjälps åt med flytet....
Den som ska rakt i en korsning, kan mycket väl stanna till och släppa fram en hel grupp mc som ska vänster.....
Undantaget är norra polen, där är man aldrig säker på vad som händer.... Men vakenheten är hög......
En blandning av total hänsynslöshet och efterbliven obeslutsamhet, som här fast mer spännande.. ....
Sczeczin är nog det jävligaste jag har kört i, och då har jag kört både mc och bil i många storstäder, inklusiveberlin, paris, milano och barcelona....

Uppdaterat: 2016-07-02 10:18

För att inte tala om hur det är att köra bil i USA. Sexfiliga motorvägar där trafiken gungar fram och ingen som hetsar.

Uppdaterat: 2016-07-02 10:20

Det värsta är ändå när en lastbil ska köra om en annan lastbil. Dom åker och kramas bredvid varandra och det tar evigheter innan omkörningen är fullbordad. Varför en lastbil överhuvudtaget försöker köra om en annan har jag aldrig förstått? Lastbilar har ju fartspärr på 100 km/h och om det skiljer några få kilometer i fordonets fartspärr så vad tjänar dom egentligen på omkörningen?

Av den anledningen väljer jag alltid resa på lördag och söndag då lastbilar har förbud att köra på motorvägen om dom inte har dispens. Tänker då närmast på autobahn vart det är kilometer långa lastbils leder som måste köras om. Ofta fastnar man bakom någon idiot som åker och kramas bredvid en annan lastbil.

Uppdaterat: 2016-07-02 20:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lastbilar får gärna köra om varandra, men det verkar klent med kollegialiteten för de skulle kunna släppa sin egen farthållare för att underlätta omkörningar när de märker att den andre har svårt att ta sig förbi.

Uppdaterat: 2016-07-02 20:32

Om man har en bil som saknar dragkrok så har man enligt Folksam 20 % lägre skaderisk för eventuell whiplash skada vid påkörning bakifrån vilket alla här som förespråkar att alla bilar bör ha dragkrok borde ta i beaktande.

Uppdaterat: 2016-07-02 20:47
Elbil2

Tar ju ut i att en bil utan dragkrok är värdelös till allt utom flytta arslet i

Uppdaterat: 2016-07-02 21:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

...och var i denna tråd har det förespråkats att alla bilar bör ha dragkrok ? Kommer f ö inte ihåg att jag sett det i nån tråd i detta forum. Själv har jag dock behovet och då är det svårt att undvika den. Min är enkelt ut/infällbar men den kanske är lika farlig som en fast - vad vet jag. Dock - eftersom den är så enkel att fälla ut och in - så är den infälld när jag inte har släp efter bilen.

Uppdaterat: 2016-07-02 21:04

Konstigt, jag har aldrig fastnat längre stunder bakom lastbilar på autobahn......
För såna omkörningar är förbjudna där, såvida det inte är fler än två filer, och då är det förbjudet i ytterfilen!
Omkörningar ska utföras fortast möjligt i tyskland, och polizei härsknar till rätt fort på taskigt beteende och bötfäller för sånt, farten skiter dom dock oftast i oavsett om det är begränsat......
Segdragning i ytterfil kostar 80€, bötfällning sker om man ligger i vägen för nån, så det är bara att klippa till gasen och komma förbi.....
Och dom är vaksammare än sina svenska snutkaffedrickande kollegor, har blivit inplockad för att jag hade olika typ på regskyltarna på chevan... ville bara kolla så jag inte smugglade bilar eller nåt....
Att jag körde om civilpassaten i 140 3 gånger under 80-begränsning sa dom inget om......jag tyckte det var en dum fritz som körde om för att lägga sig framför flera gånger, tills dom tände "polizei, folgen" i bakrutan....
Dom bötfäller också för blinkningar på framförvarande, tutande i onödan, obscena gester.....
Sen är fartbegränsarna ställda på max 90 i hela eu....100 gäller buss...

Uppdaterat: 2016-07-02 21:27

Ducce:
Hur långt kör du i Tyskland? Jag måste tyvärr köra igenom hela Tyskland eftersom frugan är från Balkan. Brukar vara 1300 km enligt färddatorn el trippmätaren. Tidigare har det inte varit så mycket lastbilar som på senare år. Numera är det så långa kolonner som ögat når och autobahn är tyvärr mer tvåfilig än flerfilig under dessa 1300 km. Fri fart på många ställen också även om det är svårt att utnyttja pga trafik. Fast som sagt lastbilar är bannade lördag och söndag så numera reser jag dessa dagar. Även i Österrike och Ungern är dom bannade lördag och söndag.

Uppdaterat: 2016-07-02 21:53
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Ducce:
Hur långt kör du i Tyskland? Jag måste tyvärr köra igenom hela Tyskland eftersom frugan är från Balkan. Brukar vara 1300 km enligt färddatorn el trippmätaren. Tidigare har det inte varit så mycket lastbilar som på senare år. Numera är det så långa kolonner som ögat når och autobahn är tyvärr mer tvåfilig än flerfilig under dessa 1300 km. Fri fart på många ställen också även om det är svårt att utnyttja pga trafik. Fast som sagt lastbilar är bannade lördag och söndag så numera reser jag dessa dagar. Även i Österrike och Ungern är dom bannade lördag och söndag.

Jag kör också ganska så mycket i Tyskland varje år, brukar bli mellan 1-3 gånger och då blir det mycket bilkörning, brukar dock inte bli så ofta under vintertid... Men är som du säger "minimats1" är mestadels 2 filer efter vägarna, är bara vissa sträckor som brukar ha flera än det.
När det gäller lastbilar efter vägarna så tycker jag inte det stör allt för mycket, är ofta avsnitt som har omkörningsförbud för lastbilar och när dom väl kör om så är det i regel ofta på 3 filigt avsnitt. Nog har Sverige mycket att lära sig av bilkörning, det märks verkligen när man kommer hem när man kört runt i många europeiska länder.

Uppdaterat: 2016-07-02 22:34
Pär

Av någon anledning tror den stressade bilisten som ligger i bakluckan att det hjälper att ligga där.
Får man en sådan förare i bakluckan så är de bara att ignorera, all skuld hamnar på dem vid en eventuell krock.

Hur sådana efterblivna förare fick körkort kan man ju undra, när de inte ens kan läsa hastighetsskyltar.

Uppdaterat: 2016-07-02 23:14

Kör rätt mycket i tyskland, minimats, vi måste ju genom för att komma ut i världen, och dit för att träffa släkten, spridd i tyskland....
Någon gång/år kan det bli en bråttomkörning med lastbil också, tar det om möjlighet finns.....
Har samma erfarenhet som pär, att problemet är inte så stort där som här hemma.
Naturligtvis väljer jag väg om det går, det finns bättre och sämre sträckor, a1 och a7 är ju hårt belastade.
Till balkan har jag kört några gånger, och väljer numera att köra via sassnitz eller rostock, a24-a19-a13 öster om berlin till dresden, sen via prag och brno eller ceske budejovice , beroende på vart på balkan....
Numera har prag fått motorvägstunnel under hela stan, forcerat på 10 minuter, öppnade i fjol.
Och autobahn i öst är fina, nyare, bättre utbyggda än i väst och tar en fortare till munchen också..
Ruhr är värsta området, mellan hagen och köln är hemskt......inte så konstigt med 8 hopbyggda storstäder....
Har 5 mil till svensk hamn eller bro, så det kvittar om jag spar tid genom danmark eller mil med färja från trelleborg, ekonomiskt går det på ett ut, det beror mycket på tidpunkt.
Kör ofta bron och gedser-rostock, färjan tar 2 timmar, men spar 13 mil.....med mc ofta trelleborg-sassnitz, men då övernattar man ju längs vägen, efter typ 30 mil.....
Kanske lite ot här, sorry för det......

Uppdaterat: 2016-07-03 07:54

Disciplinen har blivit sämre även där, tyskland är ju ett transitland, och nu har ju det öppna europa dubblat sin areal och folkmängd, alla ska tydligen genom och handel mellan länder har ju tiodubblats sen norden och östeuropa kom med i eu,
Så det är ju godståg genom.......
Därför försöker dom ju genomföra vignet eller mautsystem för alla, tyskland har ju precis som vi alltid haft fria vägar.
Dom får med den skylten inte köra om någon, så ser bara skylten för omkörningsförbud för lastbil ut.

Uppdaterat: 2016-07-03 09:07

Kan vi återgå till ämnet:

"Trafik
Om jag kör på 2+1 väg i 100 km-tim där det är 100 km som hastighet och bakomvarande bilist kör alldeles förnära mig.Kan jag då sänka mim hastighet för att minska eventuella skador vid påkörning bakifrån,utan utan påföljd av polis.? B R Johansson"

Uppdaterat: 2016-07-03 12:00

Hur sakta hade du tänkt att köra? Att bli påkörd bakifrån i 30km/h känns också.

Uppdaterat: 2016-07-03 12:06

Jo det kan du, men fartskillnaden till bakomvarande blir större, så enligt min matematik borde du få motsatt verkan, eller. ...
Fast man får inte vara i vägen heller, köra onödigt sakta är inte heller lagligt.
Fast det blir svårt för polisen att bedöma.
Något av det fjantigaste jag vet är idioter som sänker farten när det blir enfiligt till strax under 80, för att hålla 100 på dubbelfil...stannar dom kvar i 80, hinner tom lastbilar om.....
Dom får ofelbart en scania i arslet om det är jag bakom......och jag maxar 85.....
Klarar man inte hålla 100 eller 90 i en fil som är minst 3,6 m bred, då ska man hålla sig till cykel!
Sen är som vanligt spannet på hastighetsmätarna stort, du kör kanske 5km under, bakomvarande bara 2km, bägge tycker sig köra exakt.....
Problemet lär bli mindre när adaptiva farthållare och avståndshållning blir mer vanligt.
Klotis, 7,5 tonsbilar har mindre krav på färdskrivare bla. och en lägre skatteklass för vägskatterna i europa, klassen finns här men är inte lönsam, vi har ju inte vägavgifter per mil......
En mellanklass helt enkelt.

Uppdaterat: 2016-07-03 13:05

1) Kör enligt gällande hastighetsregler, dock är hastigheten på skylten MAX tillåtna hastighet. Vid oväder m,m skall farten ANPASSAS.

2) Håll avståndet till bilen framför. Det är inte personens fel som kör bilen framför i tillåten hastighet, och kan inte hållas ansvarig för att du bakom tycker han "kör för sakta". Vid en eventuell nödbromsning blir du som ligger för nära alltid ansvarig om det skulle bli en kollision.

3) Detsamma gäller för mig till bilarna framför mig.

4) Jag som bilist tycker ibland också att hastighetsbegränsningarna är satta orimligt lågt. Dock har jag inte lust att betala dyra böter, eller bli av med mitt körkort vid en eventuell fartkontroll.

Några oklarheter?

Uppdaterat: 2016-07-03 17:58

Men då vet du ju, varför frågar du?
Ge fan i att bromsa för att reta upp den bakom, sköt det du har framför dig på bra sätt, så är du safe.....
Eller så tvärnitar du, så han kör på ditt drag, så lär han sig väl.......
Ta bort backspeglarna, text i många "objects in mirror may appear closer than they look".....

Uppdaterat: 2016-07-03 19:56

Sen finns det ju de bilister som aldrig kör om och följer med som en svans efter. Gasar du för att öka avståndet som ofta kan vara för kort, kommer den bakom likt förbaskat ändå komma ikapp och fortsätta ligga bakom. Det är ett högst irriterande fenomen som jag varit med om många gånger, trots att det kan vara tomt på vägen flera kilometer både bakom och framför. Någon som känner igen detta? Kanske är det människans nedärvda flockbeteende som lyser igenom.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

På tal om omkörning så såg jag flera intressanta situationer i helgen på 2-1-vägar.
Lastbilen som körde om en annan lastbil och med 0,5 km högre hastighet lyckades ta hela den två km 2-filiga sträckan till det...
Eller han som körde 75 där det var 1-filigt för att sedan öka till 100 där det blev dubbelt (det var 100)
Eller han som hindrade omkörare genom att lägga sig i vänstra körfältet där det var 2-filigt, men körde inte om...

Nej, jag är ingen vän av 2-1-vägar. Inte när folk beter sig så.

Uppdaterat: 2016-07-04 06:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fast 2+1 vägar fungerar inte när det är mycket och fram för allt blandad trafik.
Vi åkte norrut på E4:an vid midsommar och det var för ovanligheten inte omkörningsförbud, vilket det brukar vara norr om Gävle, men då var det en långtradare som valde att lägga sig i mitten i varje 2-segment. En del blev skitarga och försökte komma om ändå, men istället flöt det på i 85 för alla. Efter Hagsta släppte det och då slutade han att "vara i vägen".
På returen på söndagen så blev det gummibandseffekten straxt före Gävle, där det var Rally vid 2-fältssegmenten och sedan ner till 50 på enfält, men då var det bara tre segment kvar till motorvägen i Gävle så...

John, jo även jag har fått kompisar ibland, värst var den när jag hade min mörkblå Passat eller svarta V70... då var det många som inte ville (vågade?) köra om...

Uppdaterat: 2016-07-04 07:55
*Robban
von-Klotenhjelm skrev:

E4 förbi Ljungby visar verkligen vilket skit 2/1 är. Grupper om 3, 4 bilar gör kamikazeomkörningar förbi lastbilar precis innan avsmalningen. När det då inte finns plats att gå in mellan dom 6 meter som finns mellan lastbilarna säger det pang.

Det är väl inte vägarna fel att det är idioter som använder dom?

Uppdaterat: 2016-07-04 09:06

Så där gjorde många lastbilsförare ofta vid avsmalningar tex vid vägbyggen på motorvägen, där det här körsättet gör att det knölar ihop sig och går ännu segare, när ingen i ytterfil vill gå in före det tar stopp....
Det har blivit mindre sånt sen polisen började beivra med 2000 kr i böter för hindrande av trafik....
Det hände att jag gled i ytterfil bredvid nån kollega, för att bli insläppt när nån annan gjorde lika 50m bakom.....på det sättet får man ju blixtlåset att funka....det klotis beskriver är ju som att fastna med skjortan i gylfen....
Jag tycker sånt befrämjar flytet, men det skiter man i, det ska tydligen ta stopp.....
Så svaret på frågan är ju att det ts frågar om, skulle kunna kosta 2000kr, även om det är svårt att bevisa
när det inte är så uppenbart som vid köer....

Uppdaterat: 2016-07-04 09:06

"Det är väl inte vägarnas fel att det är idioter som använder dom?" : skriver trasten.
Instämmer, men det verkar inte vissa fatta.

Uppdaterat: 2016-07-04 16:26
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kan tillägga att jag kört om ett stort antal långtradare idag, på sträckan Kalmar - Norrköping, men alla var från Polen... En enda svensk tankbil passerades.
Lite komiskt med tanke på att det jobbas på att fördyra för de svenska lastbilarna genom att höja dieseln kraftigt...

Vi kommer ju få en mycket bättre luft när vi får uteslutande utländska lastbilar. Not.

Uppdaterat: 2016-07-04 16:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
von-Klotenhjelm skrev:

E4 förbi Ljungby visar verkligen vilket skit 2/1 är. Grupper om 3, 4 bilar gör kamikazeomkörningar förbi lastbilar precis innan avsmalningen. När det då inte finns plats att gå in mellan dom 6 meter som finns mellan lastbilarna säger det pang.

Skönt att vet att de ska börja bygga om där nästa år då?

Uppdaterat: 2016-07-04 18:38
Power to the people

Det funkar i princip aldrig att sakta ner men jag brukar ändå göra det om de ligger för nära. Det är ju inte bara att strunta i den bakomvarande om denne inte hinner bromsa om jag gör det. De flesta verkar bara tänka på att det är den bakomvarande som är skyldig, och så är det frid och fröjd. Men blir man invalidiserad eller ordentligt skadad är det en klen tröst.

Du kan ju alltid "råka" komma ut i gruset på kanten av vägen, om det finns något. Det är ju inte roligt med blästrad vindruta eller lyktor.

Uppdaterat: 2016-07-04 19:44
It's a very good idea to leave a sinking ship

Ett mindre "smärtsamt" sätt att få någon att öka avståndet är att tvätta vindrutan.;-) Det tycker jag brukar hjälpa.

Uppdaterat: 2016-07-04 22:25

En ren vindruta är alltid bra... och för han bakom blir det ju dessutom gratis

Uppdaterat: 2016-07-05 08:07
*Robban

Glömde en annan otäck sak på min lista:
De som "tappar farten" efter omkörning.
Man kör alltså om vid 2-filigt, samtidigt som bilen framför. Men, så fort denne passerat den långsammare lastbilen så tappas farten och det blir ingen lucka att glida in i. Vart ska man ta vägen??? Vad ska man göra?
Gasa som f-n och köra om även den som tappade farten? (om det finn sträcka kvar)
Stå på bromsen och glida in bakom den som man nästan kört om? (där det kanske redan ligger en)

Otäckt att så många saknar fantasi när de kör. De verkar omedvetna om att det finns fler runt om.

Uppdaterat: 2016-07-05 08:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, det är folk som inte är lagspelare, finns allt för många sådana som inte har någon "speluppfattning"
Att vara i trafiken är ett samspel där vi alla måste vara aktivt delaktiga för att det skall fungera, men många av dessa har bra samspel på annat som FB eller telefonsamtal...

Uppdaterat: 2016-07-05 09:11
*Robban