Samma här, fick på sommarhjulen igår och då känns det genast lite mer vår. Michelin Primacy 3, som följde med original och om det är bra komfort med dom får jag se, eftersom jag inte testat dom tidigare.
Uppdaterat: 2019-03-20 17:03
Gäst (ej verifierad)
Rullar fortfarande tyst och komfortabelt på dom odubbade Nordiska friktionsdäcken, dom skall sitta på till efter påsk.
Kör två veckor till med mina fulldubbade, går mjukt och hörs inte inne i bilen.
Uppdaterat: 2019-03-20 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M
Vad kör du på för magiska dubb saabnisse som inte hörs inne i bilen? Eller kör du en Rolls med helt nedslitna dubb....? Aldrig vart med om dubbdäck som inte hörs....
Tycker också att mina Conti dubbade inte slamrar speciellt mycket inne i bilen.
Uppdaterat: 2019-03-20 21:04
Gäst (ej verifierad)
Körde för nått år sedan med Hakka 8 på en BMW F10. I den väldämpade bilen hördes dubben knappt.
Men har på även hela denna vinter inte haft något behov av några dubb.
Så om sunt förnuft får råda, som en känd skribent ofta påtalar, så är det ganska så förnuftigt och sunt att köra dubbfritt. Vinterdäck på i början av oktober sommarsulor runt 1. Maj. Ingen stress eller hets och rätt däck är på från första hösthalkan till sista vårsnön.
Kör fortfarande på dubbfritt, första säsongen för mig och det har varit kanon -- aldrig mer dubbat! Men de får sitta på tills minusgraderna försvunnit från Stockholmsområdet, minst en vecka till. Sedan blir det även här Goodyear Efficient Grip Performance!
Uppdaterat: 2019-03-20 21:19
Gäst (ej verifierad)
ToRy skrev:
Kör fortfarande på dubbfritt, första säsongen för mig och det har varit kanon -- aldrig mer dubbat! Men de får sitta på tills minusgraderna försvunnit från Stockholmsområdet, minst en vecka till. Sedan blir det även här Goodyear Efficient Grip Performance!
Hela vintern har dubbrasslet överröstat allt annat i bilen (ibland även frugan...!). De nya Goodyear EGP går så tyst, att jag nu istället irriteras över vindbruset i bilen. Eller också är det min tinnitus jag hör, ha ha!
Har absolut sett ljuset med dubbfritt (hade sådana på förra bilen) men när jag köpte denna bil så fanns just då bara dubbat att tillgå eftersom jag ville ha s k premium-däck...:) Blev dock förvånad att det knappt hörs nåt "dubb-rassel" inne i bilen.
Uppdaterat: 2019-03-20 22:08
Gäst (ej verifierad)
Pi skrev:
Har absolut sett ljuset med dubbfritt (hade sådana på förra bilen) men när jag köpte denna bil så fanns just då bara dubbat att tillgå eftersom jag ville ha s k premium-däck...:) Blev dock förvånad att det knappt hörs nåt "dubb-rassel" inne i bilen.
Jag var lite snål/ekonomisk när jag köpte vinterdäck till nya bilen. Blev Nordman däck, gamla Hakka R däcken. Inte något att klaga på rörande dom däcken, eventuellt något sämre grepp på is, men dom käns mindre ”svampiga” än R2 som jag hade på CX-5:an.
Men på vinterväg är det samma trygga stabila känsla. Tror det mest är marginella skillnader mellan modeller och fabrikat hos dom som gör och kan göra däck för våra Nordiska förhållanden. Men på andrabilen, Astran med 11 år hamla Hakka 4 som är som hovkeypuckar är sommarsulorna på gång. Blir nya 17tums fälgar till Hakka R2 däcken jag har liggande till nästa säsong. Dom gamal däcken är bara bra på att göra oljud. Men dubbade med alla dubb kvar, då dom krafsar lite på is :)
Är det oproblematiskt att köra med dubbfritt från dalarna och jämtland och uppåt i landet under vintern? Tänker att det borde vara mycket bättre med dubbdäck?
Jag är uppvuxen i Jämtland och där kör typ alla med dubbdäck så jag har alltid gjort det själv, men har funderat senaste åren om jag ska köra med dubbfritt när jag nu bor i södra Sverige, men och andra sidan åker jag i alla fall upp till Dalarna eller Jämtland minst en gång per vinter, så är lite osäker.
Mina dubbdäck är tystare än sommardäcken, nått typiskt dubbrassel hörs inte alls i BMWn. Innerskärmarna är filtklädda, hjulhusen invändigt dämpade med asfaltsmatta, och klädda med tjock filtmatta. Riktigt seriöst utfört om man kollar bakom panelerna, inte lite bitar utkastade här o där.
Jag längtar mer till väghållningen än tystnad, 195or är lite vingligare än 255orna.
Uppdaterat: 2019-03-20 23:29
Henrik M
Nu bor jag ju i södra Sverige, men här nere iaf ser jag verkligen ingen som helst mening att åka runt och föra oväsen och slita på asfalten mera med dubbdäck. Har kört dubbfritt minst 10 år nu och inte en gång känt att jag saknat dubb. Visst har det några morgnar per vinter vart lite isigt utan snö under, men ja, då har man fått ta det lite lugnare, men skulle aldrig i livet få för mig att plåga mig och omgivningen med dubbrasslet hela vintern bara för de morgnarna. Jag hade inte haft nå´t emot ett dubbförbud under en viss gräns i landet.....
Dubbfritt fungerar i hela landet bara man använder sunta förnuftet .
Uppdaterat: 2019-03-20 23:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M
Visst är det så mso, jag har en hel del "släkt i släkten" i Ö-vik med omnejd, och de flesta där kör dubbfritt trots att de ju har betydligt mer vinter och en hyfsat kuperad stad och omgivning. Bland annat en av dem som är gammal rallyförare och utbildar blåljuspersonal i bilkörning och håller i olika föreläsningar om säker men ändå vass bilkörning, och han åker dubbfritt med och så som jag åkt med den gamle gubben på vintervägarna i inlandet där, så trodde jag inte man kunde åka bil på vintern......och det utan dubb....
Precis som andra anser jag att det beror på ens bilanvändande. Vi kör 90% lokalt, och när vi kör litet längre vintertid är det på motorvägar eller andra stora vägar. Vi använder heller inte bilen för jobbpendling, och är egentligen aldrig ”tvungna” att köra. Då funkar dubbfritt utmärkt. Bor man mer lantligt och/eller behöver bilen för att komma till jobb, affärer, ... är läget förstås annorlunda.
Även mina vinterdäck är tystare än sommardäcken, så har inte heller någon brådska att lägga på de sistnämnda. Har dessutom exakt samma dimension på sommar- och vinterdäck så det blir inga enorma skillnader i väghållning heller. Möjligtvis lite bättre styrrespons med sommardäcken.
Min åsikt om dubbfritt kontra dubbat i Norrländskt vinterväglag är att där uppe är det oftare "ärligare" vinterväglag och inte som i t ex Mellansverige där det ofta ligger runt 0:an och på riktiga vintervägar och med en hel del snö så tror jag faktiskt att de mjukare, mera sajpade dubbfria däcken t o m är bättre än de dubbade. Även jag är uppväxt i Jämtland och landskapen däromkring och då körde man givetvis dubbat när dessa blev vanligare men idag skulle jag absolut välja dubbfritt även om jag bodde i Norrland. Många överdriver helt klart "netto-effekten" hos de dubbade eftersom gummit är lite hårdare och det har färre sajpningar vilket minskar de positiva effekter som dubbarna i sig ger.
Min åsikt om dubbfritt kontra dubbat i Norrländskt vinterväglag är att där uppe är det oftare "ärligare" vinterväglag och inte som i t ex Mellansverige där det ofta ligger runt 0:an och på riktiga vintervägar och med en hel del snö så tror jag faktiskt att de mjukare, mera sajpade dubbfria däcken t o m är bättre än de dubbade. Även jag är uppväxt i Jämtland och landskapen däromkring och då körde man givetvis dubbat när dessa blev vanligare men idag skulle jag absolut välja dubbfritt även om jag bodde i Norrland. Många överdriver helt klart "netto-effekten" hos de dubbade eftersom gummit är lite hårdare och det har färre sajpningar vilket minskar de positiva effekter som dubbarna i sig ger.
Hmmm, efter att ha kört bil i Lappland en vecka, så skulle jag nog i alla fall välja dubbdäck om jag bodde däruppe. E10 västerut från Kiruna var i stort sett helt isbelagd och det var tvättbräda hela vägen. Så dubbdäck var helt klart att föredra. Merparten av alla bilar hade också dubbdäck. I Stockholm så är det dock försvinnande få dagar som man behöver dubbdäck. Har nu kört på barmark i några veckor.
Nåja - Norrland är stort Skodaägare och alla vägar är inte alltid isbelagda...:)
Uppdaterat: 2019-03-21 12:25
Gäst (ej verifierad)
Skodaägare skrev:
Pi wrote:Min åsikt om dubbfritt kontra dubbat i Norrländskt vinterväglag är att där uppe är det oftare "ärligare" vinterväglag och inte som i t ex Mellansverige där det ofta ligger runt 0:an och på riktiga vintervägar och med en hel del snö så tror jag faktiskt att de mjukare, mera sajpade dubbfria däcken t o m är bättre än de dubbade. Även jag är uppväxt i Jämtland och landskapen däromkring och då körde man givetvis dubbat när dessa blev vanligare men idag skulle jag absolut välja dubbfritt även om jag bodde i Norrland. Många överdriver helt klart "netto-effekten" hos de dubbade eftersom gummit är lite hårdare och det har färre sajpningar vilket minskar de positiva effekter som dubbarna i sig ger.
Hmmm, efter att ha kört bil i Lappland en vecka, så skulle jag nog i alla fall välja dubbdäck om jag bodde däruppe. E10 västerut från Kiruna var i stort sett helt isbelagd och det var tvättbräda hela vägen. Så dubbdäck var helt klart att föredra. Merparten av alla bilar hade också dubbdäck. I Stockholm så är det dock försvinnande få dagar som man behöver dubbdäck. Har nu kört på barmark i några veckor.
Provkörde du även med odubbade så du ver att det var skillnad?
Provkörde du även med odubbade så du ver att det var skillnad?
Nej okej då, det gjorde jag inte. Var som vanligt mer en känsla. Dock bodde några fransmän på hotellet i Björkliden som hade tagit sig dit (från Frankrike antar jag) med ett gäng Porsche Cayman och Boxster. Och de hade inga dubbdäck utan europeiska friktionsdäck. Så allting går väl antar jag.
En bekant till mig har kört taxi i Jämtland och de hade odubbade däck på bilarna. Det funkade bättre där i de flesta lägena.
Det klagades från ortsbefolkningen när jag var uppe i helgen "Det saltas ända till Åre, så vad ska man ha dubbdäck för"
Skoteruthyraren framförde oxå sitt missnöje, skotrarna blir skitiga av saltslasket under transporterna till eventen.
Dom transporteras på typ en biltransport.
Uppdaterat: 2019-03-21 15:05
Gäst (ej verifierad)
Skodaägare skrev:
Guran wrote:
Provkörde du även med odubbade så du ver att det var skillnad?
Nej okej då, det gjorde jag inte. Var som vanligt mer en känsla. Dock bodde några fransmän på hotellet i Björkliden som hade tagit sig dit (från Frankrike antar jag) med ett gäng Porsche Cayman och Boxster. Och de hade inga dubbdäck utan europeiska friktionsdäck. Så allting går väl antar jag.
Då kan jag upplysa om att på sånt där skrovligt isföre så fungera odubbade alldeles förträffligt. Finns det bara lite ojämnheter så greppar sajparna riktigt bra.
Min Golf Alltrack kan man bara höra dubben från Hakka 9’orna om man bromsar kraftigt, annars går den väldigt tyst. Däremot V40 CC’n med dubbfria R2 låter en hel del. Om skillnaden har med bilarna att göra ska jag låta vara osagt, men Hakka 9 låter i princip ingenting. Samma erfarenhet av Hakka 8 på fd. CR-V, där var Nokia sommardäcken mer högljudda.
Uppdaterat: 2019-03-21 17:43
Gäst (ej verifierad)
Shogun skrev:
Är det inte gamla gubbar också som gärna kör på dubbdäck, tror de har svårt att tänka om......sunt förnuft ;o)
Så kan det va, men min gamla far som blir 88 i år har kört dubbfritt i många år. Däremot så får han inte bytt till vinterdäck förrän det blir halkigt, för så har han minsann gjort i alla år :)
Samma med min Hakka 9 sitter i min Fabia med landsväg och motorväg känner inte buller med både däck och motor.
Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt :-)
Får veta hur den upplever efter 3 veckor kvar, det ska bli kul att byta till sommardäck med Dunlop Sport BluResponse.
Uppdaterat: 2019-03-21 18:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Gäst (ej verifierad)
Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
+10! En ständig återkommande diskussion utan slut.
Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
Yes - never ending story. +100.
Uppdaterat: 2019-03-21 19:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Samma med min Hakka 9 sitter i min Fabia med landsväg och motorväg känner inte buller med både däck och motor.
Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt :-)
Får veta hur den upplever efter 3 veckor kvar, det ska bli kul att byta till sommardäck med Dunlop Sport BluResponse.
"Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt." Jämfört med vadå? Fruns Fabia är väl helt OK, men vete f-n om det är så där "tyst och behaglig". Möjligen har man hamnat i fällan - det jag har valt är perfekt - allt annat är onödigt. Typiskt "Skoda-syndrom" ;-)
Uppdaterat: 2019-03-21 19:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
GF wrote:Samma med min Hakka 9 sitter i min Fabia med landsväg och motorväg känner inte buller med både däck och motor.
Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt :-)
Får veta hur den upplever efter 3 veckor kvar, det ska bli kul att byta till sommardäck med Dunlop Sport BluResponse.
"Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt." Jämfört med vadå? Fruns Fabia är väl helt OK, men vete f-n om det är så där "tyst och behaglig". Möjligen har man hamnat i fällan - det jag har valt är perfekt - allt annat är onödigt. Typiskt "Skoda-syndrom" ;-)
Okej jag säger att Fabia min omdöme 4 av 5 toppen.
Audi, BMW och MB med stor dyr premiumsbil deras omdöme 5 av 5 särklass utmärkt.
Uppdaterat: 2019-03-21 19:23
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Gäst (ej verifierad)
GF skrev:
Audi A5 SB wrote:GF wrote:Samma med min Hakka 9 sitter i min Fabia med landsväg och motorväg känner inte buller med både däck och motor.
Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt :-)
Får veta hur den upplever efter 3 veckor kvar, det ska bli kul att byta till sommardäck med Dunlop Sport BluResponse.
"Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt." Jämfört med vadå? Fruns Fabia är väl helt OK, men vete f-n om det är så där "tyst och behaglig". Möjligen har man hamnat i fällan - det jag har valt är perfekt - allt annat är onödigt. Typiskt "Skoda-syndrom" ;-)
Okej jag säger att Fabia min omdöme 4 av 5 toppen.
Audi, BMW och MB med stor dyr premiumsbil deras omdöme 5 av 5 särklass utmärkt.
Nja, en BMW 3 för dryga halvmillionen med breda stora RFT däck är allt annat än tyst och komfortabel.
Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao...
Prestigelös wrote:Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao...
Du är undantaget som bekräftar regeln FXX.
+10 till Prestigelös!
Uppdaterat: 2019-03-21 19:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Gäst (ej verifierad)
"Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao..."
Inte alls FXX, du har bevisligen garderat dig så du kan byta ståndpunkt allt medan diskussionen fortgår, eller så är du schizofren... ;-)
Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)
Prestigelös skrev:
"Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao..."
Inte alls FXX, du har bevisligen garderat dig så du kan byta ståndpunkt allt medan diskussionen fortgår, eller så är du schizofren... ;-)
Eller snål och tar däcken som följer ned i affären :)
Prestigelös wrote:"Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao..."
Inte alls FXX, du har bevisligen garderat dig så du kan byta ståndpunkt allt medan diskussionen fortgår, eller så är du schizofren... ;-)
Eller snål och tar däcken som följer ned i affären :)
Jag ska villigt erkänna att jag var skeptiskt till friktionsdäck efter 2 vintrar med såna i 2 olika bilar med 2 olika fabrikat. Men efter att ha läst era kommentarer här på ViB så tänkte jag, why not, så jag köpte Hakka R2 friktion till V40’in och jag kan gladeligen svälja min stolthet och erkänna att det fungerar alldeles utmärkt. Men idag åkte dom av och sommardäcken fick ta plats. Ska bli spännande att se hur dom är. Körde bara hem bilen från bilfirman i december med dessa på så det ska bli intressant.
Uppdaterat: 2019-03-22 18:40
Gäst (ej verifierad)
FXX skrev:
Guran wrote:Prestigelös wrote:"Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao..."
Inte alls FXX, du har bevisligen garderat dig så du kan byta ståndpunkt allt medan diskussionen fortgår, eller så är du schizofren... ;-)
Eller snål och tar däcken som följer ned i affären :)
Jag ska villigt erkänna att jag var skeptiskt till friktionsdäck efter 2 vintrar med såna i 2 olika bilar med 2 olika fabrikat. Men efter att ha läst era kommentarer här på ViB så tänkte jag, why not, så jag köpte Hakka R2 friktion till V40’in och jag kan gladeligen svälja min stolthet och erkänna att det fungerar alldeles utmärkt. Men idag åkte dom av och sommardäcken fick ta plats. Ska bli spännande att se hur dom är. Körde bara hem bilen från bilfirman i december med dessa på så det ska bli intressant.
Bra FXX, en egenskap du skall vara rädd om, och konservera, den kan avta med åren :)
Det var så fint väder att jag gav upp mina dubbdäck och satte på sommarhjulen.
Då märkte jag att bakhjulen bara gick att rotera med svårighet och det är antagligen anledningen att bränsleförbrukningen ökat med 0,5l/100km den senaste tiden!
Nåja, på måndag ska den in på verkstan och då får vi se om det åter är Opelbromsen som spökar, det har hänt ett par gånger på de andra Saabarna också.
Uppdaterat: 2019-03-30 20:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Samma här, fick på sommarhjulen igår och då känns det genast lite mer vår. Michelin Primacy 3, som följde med original och om det är bra komfort med dom får jag se, eftersom jag inte testat dom tidigare.
Rullar fortfarande tyst och komfortabelt på dom odubbade Nordiska friktionsdäcken, dom skall sitta på till efter påsk.
Kör två veckor till med mina fulldubbade, går mjukt och hörs inte inne i bilen.
Vad kör du på för magiska dubb saabnisse som inte hörs inne i bilen? Eller kör du en Rolls med helt nedslitna dubb....? Aldrig vart med om dubbdäck som inte hörs....
Jag lyssnar på en CD med Gugge Hedrenius BBB och gör som Bosse Bildoktorn, höjer ljudet rejält!
Tycker också att mina Conti dubbade inte slamrar speciellt mycket inne i bilen.
Körde för nått år sedan med Hakka 8 på en BMW F10. I den väldämpade bilen hördes dubben knappt.
Men har på även hela denna vinter inte haft något behov av några dubb.
Så om sunt förnuft får råda, som en känd skribent ofta påtalar, så är det ganska så förnuftigt och sunt att köra dubbfritt. Vinterdäck på i början av oktober sommarsulor runt 1. Maj. Ingen stress eller hets och rätt däck är på från första hösthalkan till sista vårsnön.
Kör fortfarande på dubbfritt, första säsongen för mig och det har varit kanon -- aldrig mer dubbat! Men de får sitta på tills minusgraderna försvunnit från Stockholmsområdet, minst en vecka till. Sedan blir det även här Goodyear Efficient Grip Performance!
Så är det oftast, den som inte sett ljuset.....
Allt beror på omständigheterna, ibland är det enbart dubb som gäller, det går inte att generalisera!
Så är det, men i så fall bara vid vatten på is. Då funkar inte odubbat speciellt bra
Hela vintern har dubbrasslet överröstat allt annat i bilen (ibland även frugan...!). De nya Goodyear EGP går så tyst, att jag nu istället irriteras över vindbruset i bilen. Eller också är det min tinnitus jag hör, ha ha!
Har absolut sett ljuset med dubbfritt (hade sådana på förra bilen) men när jag köpte denna bil så fanns just då bara dubbat att tillgå eftersom jag ville ha s k premium-däck...:) Blev dock förvånad att det knappt hörs nåt "dubb-rassel" inne i bilen.
Jag var lite snål/ekonomisk när jag köpte vinterdäck till nya bilen. Blev Nordman däck, gamla Hakka R däcken. Inte något att klaga på rörande dom däcken, eventuellt något sämre grepp på is, men dom käns mindre ”svampiga” än R2 som jag hade på CX-5:an.
Men på vinterväg är det samma trygga stabila känsla. Tror det mest är marginella skillnader mellan modeller och fabrikat hos dom som gör och kan göra däck för våra Nordiska förhållanden. Men på andrabilen, Astran med 11 år hamla Hakka 4 som är som hovkeypuckar är sommarsulorna på gång. Blir nya 17tums fälgar till Hakka R2 däcken jag har liggande till nästa säsong. Dom gamal däcken är bara bra på att göra oljud. Men dubbade med alla dubb kvar, då dom krafsar lite på is :)
Är det oproblematiskt att köra med dubbfritt från dalarna och jämtland och uppåt i landet under vintern? Tänker att det borde vara mycket bättre med dubbdäck?
Jag är uppvuxen i Jämtland och där kör typ alla med dubbdäck så jag har alltid gjort det själv, men har funderat senaste åren om jag ska köra med dubbfritt när jag nu bor i södra Sverige, men och andra sidan åker jag i alla fall upp till Dalarna eller Jämtland minst en gång per vinter, så är lite osäker.
Mina dubbdäck är tystare än sommardäcken, nått typiskt dubbrassel hörs inte alls i BMWn. Innerskärmarna är filtklädda, hjulhusen invändigt dämpade med asfaltsmatta, och klädda med tjock filtmatta. Riktigt seriöst utfört om man kollar bakom panelerna, inte lite bitar utkastade här o där.
Jag längtar mer till väghållningen än tystnad, 195or är lite vingligare än 255orna.
Nu bor jag ju i södra Sverige, men här nere iaf ser jag verkligen ingen som helst mening att åka runt och föra oväsen och slita på asfalten mera med dubbdäck. Har kört dubbfritt minst 10 år nu och inte en gång känt att jag saknat dubb. Visst har det några morgnar per vinter vart lite isigt utan snö under, men ja, då har man fått ta det lite lugnare, men skulle aldrig i livet få för mig att plåga mig och omgivningen med dubbrasslet hela vintern bara för de morgnarna. Jag hade inte haft nå´t emot ett dubbförbud under en viss gräns i landet.....
Dubbfritt fungerar i hela landet bara man använder sunta förnuftet .
Visst är det så mso, jag har en hel del "släkt i släkten" i Ö-vik med omnejd, och de flesta där kör dubbfritt trots att de ju har betydligt mer vinter och en hyfsat kuperad stad och omgivning. Bland annat en av dem som är gammal rallyförare och utbildar blåljuspersonal i bilkörning och håller i olika föreläsningar om säker men ändå vass bilkörning, och han åker dubbfritt med och så som jag åkt med den gamle gubben på vintervägarna i inlandet där, så trodde jag inte man kunde åka bil på vintern......och det utan dubb....
Precis som andra anser jag att det beror på ens bilanvändande. Vi kör 90% lokalt, och när vi kör litet längre vintertid är det på motorvägar eller andra stora vägar. Vi använder heller inte bilen för jobbpendling, och är egentligen aldrig ”tvungna” att köra. Då funkar dubbfritt utmärkt. Bor man mer lantligt och/eller behöver bilen för att komma till jobb, affärer, ... är läget förstås annorlunda.
Även mina vinterdäck är tystare än sommardäcken, så har inte heller någon brådska att lägga på de sistnämnda. Har dessutom exakt samma dimension på sommar- och vinterdäck så det blir inga enorma skillnader i väghållning heller. Möjligtvis lite bättre styrrespons med sommardäcken.
Min åsikt om dubbfritt kontra dubbat i Norrländskt vinterväglag är att där uppe är det oftare "ärligare" vinterväglag och inte som i t ex Mellansverige där det ofta ligger runt 0:an och på riktiga vintervägar och med en hel del snö så tror jag faktiskt att de mjukare, mera sajpade dubbfria däcken t o m är bättre än de dubbade. Även jag är uppväxt i Jämtland och landskapen däromkring och då körde man givetvis dubbat när dessa blev vanligare men idag skulle jag absolut välja dubbfritt även om jag bodde i Norrland. Många överdriver helt klart "netto-effekten" hos de dubbade eftersom gummit är lite hårdare och det har färre sajpningar vilket minskar de positiva effekter som dubbarna i sig ger.
Hmmm, efter att ha kört bil i Lappland en vecka, så skulle jag nog i alla fall välja dubbdäck om jag bodde däruppe. E10 västerut från Kiruna var i stort sett helt isbelagd och det var tvättbräda hela vägen. Så dubbdäck var helt klart att föredra. Merparten av alla bilar hade också dubbdäck. I Stockholm så är det dock försvinnande få dagar som man behöver dubbdäck. Har nu kört på barmark i några veckor.
Nåja - Norrland är stort Skodaägare och alla vägar är inte alltid isbelagda...:)
Provkörde du även med odubbade så du ver att det var skillnad?
En bekant till mig har kört taxi i Jämtland och de hade odubbade däck på bilarna. Det funkade bättre där i de flesta lägena.
Nej okej då, det gjorde jag inte. Var som vanligt mer en känsla. Dock bodde några fransmän på hotellet i Björkliden som hade tagit sig dit (från Frankrike antar jag) med ett gäng Porsche Cayman och Boxster. Och de hade inga dubbdäck utan europeiska friktionsdäck. Så allting går väl antar jag.
Det klagades från ortsbefolkningen när jag var uppe i helgen "Det saltas ända till Åre, så vad ska man ha dubbdäck för"
Skoteruthyraren framförde oxå sitt missnöje, skotrarna blir skitiga av saltslasket under transporterna till eventen.
Dom transporteras på typ en biltransport.
Då kan jag upplysa om att på sånt där skrovligt isföre så fungera odubbade alldeles förträffligt. Finns det bara lite ojämnheter så greppar sajparna riktigt bra.
Min Golf Alltrack kan man bara höra dubben från Hakka 9’orna om man bromsar kraftigt, annars går den väldigt tyst. Däremot V40 CC’n med dubbfria R2 låter en hel del. Om skillnaden har med bilarna att göra ska jag låta vara osagt, men Hakka 9 låter i princip ingenting. Samma erfarenhet av Hakka 8 på fd. CR-V, där var Nokia sommardäcken mer högljudda.
Så kan det va, men min gamla far som blir 88 i år har kört dubbfritt i många år. Däremot så får han inte bytt till vinterdäck förrän det blir halkigt, för så har han minsann gjort i alla år :)
Samma med min Hakka 9 sitter i min Fabia med landsväg och motorväg känner inte buller med både däck och motor.
Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt :-)
Får veta hur den upplever efter 3 veckor kvar, det ska bli kul att byta till sommardäck med Dunlop Sport BluResponse.
Alla vet ju att man själv gjort det korrekta valet när det kommer till dubbat eller ej.
Varför kan man inte vara nöjd så utan att hela tiden försöka överbevisa oliktänkande?
Samma sak med fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift, ständigt detta predikande, det går inte att bara förklara sitt eget val utan att samtidigt dumförklara de som valt annorlunda.
Bottnar det hela i dåligt självförtroende och tiggandet efter lite självbekräftelse månntro?
+10! En ständig återkommande diskussion utan slut.
Yes - never ending story. +100.
"Fabia går som tyst och behaglig komfortabelt." Jämfört med vadå? Fruns Fabia är väl helt OK, men vete f-n om det är så där "tyst och behaglig". Möjligen har man hamnat i fällan - det jag har valt är perfekt - allt annat är onödigt. Typiskt "Skoda-syndrom" ;-)
Okej jag säger att Fabia min omdöme 4 av 5 toppen.
Audi, BMW och MB med stor dyr premiumsbil deras omdöme 5 av 5 särklass utmärkt.
Nja, en BMW 3 för dryga halvmillionen med breda stora RFT däck är allt annat än tyst och komfortabel.
Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao...
Och jag har dubbat men gillar odubbat bättre...:)
Du är undantaget som bekräftar regeln FXX.
+10 till Prestigelös!
"Hur lyder din dom mot mig då? Jag har ju en fyrhjulsdriven bil med dubbat och en tvåhjulsdriven med friktionsdäck. Där sprack din teori mao..."
Inte alls FXX, du har bevisligen garderat dig så du kan byta ståndpunkt allt medan diskussionen fortgår, eller så är du schizofren... ;-)
Eller snål och tar däcken som följer ned i affären :)
Skönt att höra att du inte kör halvdubbat. Eller ännu värre för den delen, kvartsdubbat. För då hade det nog varit bättre med odubbat, även på is.
Jag har dom däck jag har, för att jag hittade dom till ett bra pris, nästan nya däck med fälg till halva priset för 4 lösa däck.
Hade jag hittat motsvarande odubbade hade jag köpt dom.
Jag ska villigt erkänna att jag var skeptiskt till friktionsdäck efter 2 vintrar med såna i 2 olika bilar med 2 olika fabrikat. Men efter att ha läst era kommentarer här på ViB så tänkte jag, why not, så jag köpte Hakka R2 friktion till V40’in och jag kan gladeligen svälja min stolthet och erkänna att det fungerar alldeles utmärkt. Men idag åkte dom av och sommardäcken fick ta plats. Ska bli spännande att se hur dom är. Körde bara hem bilen från bilfirman i december med dessa på så det ska bli intressant.
Bra FXX, en egenskap du skall vara rädd om, och konservera, den kan avta med åren :)
Det var så fint väder att jag gav upp mina dubbdäck och satte på sommarhjulen.
Då märkte jag att bakhjulen bara gick att rotera med svårighet och det är antagligen anledningen att bränsleförbrukningen ökat med 0,5l/100km den senaste tiden!
Nåja, på måndag ska den in på verkstan och då får vi se om det åter är Opelbromsen som spökar, det har hänt ett par gånger på de andra Saabarna också.
Syns nästan att bilen blir lite stadigare.
Tillbaka från verkstan 2450:- fattigare, nya backar, fjädrar och saxar, men nu fungerar handbromsen.
En märklig sak är att rattekrarna nu står helt rakt vid färd rakt fram, med vinterhjulen var ratten vriden ungefär 5 grader åt höger!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.