En bekant har följande fel och har fått rekommendation från märkesverkstan att skrota bilen istället för att fixa felet.
"Fabrikat:VW TOURAN 1,6 FSI
Fordonsår:2003
Körd sträcka: ca 18500 mil
Symptom: Servostyrningen (elektrisk servo) fungerar ojämnt. När bilen startas kall fungerar servon inte alls och man får använda muskelservon. Efter ca 20 minuters körning (ibland kortare ifall bilen körts nyligen eller om man initialt gör mycket rattrörelser) kommer servon igång och fungerar sedan ända tills man stänger av motorn."
Vad kan det vara för fel och vad kan det kosta att fixa?
Finns nån "fusklösning"?
Tacksam för tips!
Kommentarer
Det är ju faktiskt lite enklare att yttra sig om rostiga bromsrör och rostig skiva än om en krånglande elservo!
Det krävs ju lite mer uppgifter för att kunna ge några råd. Vad har kollats? T.ex. oxiderade anslutningar? Lösa kblar osv.?
Det är ju tyvärr små möjligheter att "fusklaga" nåt sånt.....
Saabnisse är nog inne på rätt spår, kabelbrott och "kallödningar" har ofta egenskapen att värmeexpansion ger kontakt....
Som min instrumentbelysning, en lampa är släckt i ca 10 min, när kupen blir varm tänds den......
Var det sitter är svårt att veta, men ett hett tips är tyvärr inne i elmotorn, om det inte helt enkelt är ett relä inblandat i systemet...
Man måste känna till bilen i fråga för att ens kunna gissa var felet sitter.....
Helt klart är att man måste utesluta allt annat innan man byter servomotorn....
Märkesforum är bra till att få ledtrådar, många intresserade mekar som skriver på såna.
Letar alltid på nätet, när felsökningsbehov uppstår.
Om man hittar nåt, finns det kanske även tips på om det är något som kan öppnas och lödas om, inte ovanligt även om biltillverkaren såklart bara säljer servon för en fläskig summa, sånt kallar jag inte fusklagning utan en seriös reparation!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.