Så har ännu en märkes-återförsäljare lämnat vår stad...
Först försvann Honda, sen Hyundai, sen på samma gång sent i våras Peugeot/Opel/Fiat/Alfa/Jeep/Chrysler och idag var det dags för Fordstore att kasta in handduken. Sen är jag väl inte så förvånad över att Fordstore redan ger upp för det har ju sällan funnits andra spekulanter i bilhallen de gånger man varit där. Peugeot hade dock redan ett annat hem när Björkmans gav upp ute på Tunbytorp.
Undrar när i vart fall Hyundai återkommer...
Övriga märken kanske är alltför små för vår stad som bara ligger runt 6/7:e plats befolkningsmässigt i Sverige.
Måhända kanske man kan vänta sig att Opel återuppstår hos den nuvarande Peugeot och Citroen-handlaren - som i o f s även har Mitsubishi och Suzuki. Dessutom har man en gång i världen faktiskt varit Opel-handlare.
Men vi har 2 st Kia-handlare - alltid nåt...:)
Tio små....
Uppdaterat: 2019-10-23 16:38
Kommentarer
Nu vet jag inte vart i landet du finns, men storleken på staden tror jag inte alltid har betydelse, jag bor i Sveriges 19:e största stad och här har vi nästan alla märken representerade fortfarande. Inkl. halvudda som Alfa och Mitsubishi m.fl. Kan inte komma på nåt av de "vanliga" märkena som saknas.....men kan va nåt jag missat.
Fast visst borde storleken på marknaden ha betydelse - det är liksom lite olika att konkurrera på en marknad där det bor 15.000 personer kontra en där det bor säg 150.000 personer. Större marknad (=mera invånare) borde kunna bädda för ett större utbud - i detta fall flera representerade märken. Och Kia har som sagt 2 återförsäljare här...
Jo, fast jag menade att "min stad" som ligger betydligt längre ner i storlek än den du bor i verkar ju ha kvar betydligt fler handlare, därav min kommentar att det nog inte bara går att se till storleken på stad om vilka märken som finns där. Men sen kan nog upptagningsområdet kring staden ha minst lika stor betydelse som stadens storlek i sig.
Men som sagt, här finns de nog alla de "vanliga" märkena kvar och här bor 69 000 personer.
Flera av grannstäderna här, som alla är mindre, saknar också många märken , tyvärr. Så totala upptagningsområdet/marknaden är egentligen rejält stor. Så var glad att ni har ett stort utbud, Henrik.
Sen tycker jag att det är tråkigt med dessa stora kedjor som har många märken. Det innebär ju att jag som konsument får en betydligt sämre konkurrens bland handlarna både när det gäller priser på den nya bilen och på inbytet. Har jag diskuterat inbyte hos ett märke i koncernen så finns ju min inbytesbil registrerad redan så att få mera hos nåt annat märke är ju inte jämt så enkelt.
Självklart uppskattar jag det Pi, om inte annat berikar det bilfloran om det rör sig mer varierade bilar på gatorna. :)
Det är för nära från Västerås till Stockholm, tror jag.
Den sämsta aktören för mångfalden är Hedin Bil. De betalade dock bra för kollegans Mitsubishi jämfört med J Bil.
Kan inte direkt säga att jag saknar något i Kalmar. Man kan köpa Volvo, BMW, Audi, Porsche, Peugeot, Seat, Nissan, Hyundai, Mini Cooper, Jeep, Mitsubishi, Opel, Fiat, Mazda, Renault, Dacia... osäker om jag glömt några.
Det jag däremot saknar som de flesta städer gör är Tesla.
Mäkinen - skulle aldrig åka till Stockholm för att bara provköra bilar som inte kan provköras här i stan. Småstäderna häromkring är OK liksom Eskilstuna.
Varför är Pi och Henrik M så rädda för att nämna hemstaden vid namn? Själv bor jag i "Peking," vilket inte torde intressera någon...
Jag har i många trådar skrivit att jag bor i Växjö, inget hemligt med det! Skrev ju den 19:e största staden med!
Pi,
E-tuna verkar ha bra täckning med fabrikat. Jag köpte min e-up! där eftersom den var möjlig att få på nån vecka mot "minst ett halvår" i Akalla. För mig är de två orterna inte så nära varandra mentalt som de är på kartan. De är åt "olika håll" från Stockholm, dvs varsin E-väg.
När jag växte upp hade vi Volvo, Toyota, VW, Mazda, Saab och Citroën i Hällefors. Nu finns Toyota där. Å andra sidan är väl orten hälften så befolkad nu som då.
40-talisten - inget hemligt med att jag bor i Västerås men det var kanske inte staden som sådan som var det centrala utan att en stad som trots allt är hyfsat stor successivt tappat ÅF för flera märken.
När jag växte upp i Östersund så hade morsan (på 80-talet) något så ovanligt som en Austin Allegro kombi. Har aldrig sett någon sådan någonstans i Sverige.
Den såg ut ganska exakt som denna, t.o.m. gul till färgen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.