Jag tycker nog att den är ganska relevant mot min bil.
Jag ligger alltid något under wltp men jag är 50++ och kör sällan eller aldrig med plattan i mattan och släpper gärna gasen en bit före korsningen och ligger aldrig under hastighetsgränsen utan snarare med 5-10 över men till 99%med farthållaren.
Jag är ganska säker på att alla som köper en bil i dag hamnar strax över eller under wltp beroende på högerfoten.
Kan också tillägga att jag kört en del andra nya bilar och har samma känsla här.
Uppdaterat: 2019-09-11 21:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Fast det finns ju ett flertal olika "mätstandarder" inom WLTP (låg, hög m m) så vilken av dessa diskuterar vi ?
Uppdaterat: 2019-09-11 22:49
Henrik M
Jag ligger ungefär 5% över WLTP men kör 10-15% över för det mesta och segar inte vid omkörningar.
Uppdaterat: 2019-09-11 22:53
Gäst (ej verifierad)
Enligt de senaste testerna i TV så stämmer testobjektens förbrukning väldigt bra mot WLTP förbrukningen. Vill minnas att det är Sverigecykeln mot motsvarande av WLTP värdena.
Fast det finns ju ett flertal olika "mätstandarder" inom WLTP (låg, hög m m) så vilken av dessa diskuterar vi ?
Jag tycker det stämmer hyfsat bra på alla delarna även om tex stadkörningsmonentet är svårt att greppa från tillfälle till tillfälle.
Likadant kör man väl i ett moment i 130kmh viket inte är vanligt i Sverige. .
Uppdaterat: 2019-09-12 05:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Fast förbrukning och drivmedelskostnad är ju inte riktigt samma sak.
Dieseln verkar av någon anledning ha högre pris än bensin 8 av 12 månader.
Tror den är 80 öre dyrare redan nu och låg väl på dryga kronan förra vintern.
Tillkommer också sölet med adblue.
Uppdaterat: 2019-09-12 11:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Körde en Seat Leon kombi TDI 1,6 -19 med DSG-låda häromdagen och den var under min körning väldigt snål - runt 0,4 l/mil trots körningar i "staden och dess närhet" inkl kallstarter och sträckor runt 1--2 mil. Däremot imponerade väl inte bilen som sådan speciellt mycket - kändes snarare som att sitta i en Polo än i en Golf när man körde. Inget fel i Polo men känslan var helt klart att utförandet kändes lite enklare än både Skoda Octavia och VW Golf SV. Tror inte att en hybrid av modernaste snitt skulle dra mindre bränsle än denna vid min typ av körning.
Uppdaterat: 2019-09-12 11:52
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
Fast förbrukning och drivmedelskostnad är ju inte riktigt samma sak.
Dieseln verkar av någon anledning ha högre pris än bensin 8 av 12 månader.
Tror den är 80 öre dyrare redan nu och låg väl på dryga kronan förra vintern.
Tillkommer också sölet med adblue.
Sölet med AdBlue ???
Var nått nytt att man skall behöva söla med det. Är väl bättre att fylla det i hålet för påfyllning dom få gånger det behövs.
Körde ett år dryga 2000mil med min bil, fortfarande AdBlue kvar, men det fyllde dom på på servicen. Så har köpt 10l för 79kr helt i onödan :)
Körde en Seat Leon kombi TDI 1,6 -19 med DSG-låda häromdagen och den var under min körning väldigt snål - runt 0,4 l/mil trots körningar i "staden och dess närhet" inkl kallstarter och sträckor runt 1--2 mil. Däremot imponerade väl inte bilen som sådan speciellt mycket - kändes snarare som att sitta i en Polo än i en Golf när man körde. Inget fel i Polo men känslan var helt klart att utförandet kändes lite enklare än både Skoda Octavia och VW Golf SV. Tror inte att en hybrid av modernaste snitt skulle dra mindre bränsle än denna vid min typ av körning.
Va!?! Nu ska du inte vara taskig mot Leon. ;-)
Mjo, den är enklare i sitt utförande än Golf men jag tycker inte den är i paritet med Polo.
Däremot så fick jag aldrig min Leon ner i NEDC-siffrorna. Jag har inte koll men skulle tro att för Leon lär WLTP justerat upp förbrukningssiffrorna rejält...
Kommentarer
Jag tycker nog att den är ganska relevant mot min bil.
Jag ligger alltid något under wltp men jag är 50++ och kör sällan eller aldrig med plattan i mattan och släpper gärna gasen en bit före korsningen och ligger aldrig under hastighetsgränsen utan snarare med 5-10 över men till 99%med farthållaren.
Jag är ganska säker på att alla som köper en bil i dag hamnar strax över eller under wltp beroende på högerfoten.
Kan också tillägga att jag kört en del andra nya bilar och har samma känsla här.
Du kör som jag då,värre med frugan har ständigt bråttom.
Men det är ju bra att det stämmer något sådär.
Jämför lite mellan bensin och diesel, 0.63 mot 0.48 blandad körning frågan är om det då är lönt med diesel.
Fast det finns ju ett flertal olika "mätstandarder" inom WLTP (låg, hög m m) så vilken av dessa diskuterar vi ?
Jag ligger ungefär 5% över WLTP men kör 10-15% över för det mesta och segar inte vid omkörningar.
Enligt de senaste testerna i TV så stämmer testobjektens förbrukning väldigt bra mot WLTP förbrukningen. Vill minnas att det är Sverigecykeln mot motsvarande av WLTP värdena.
Jag tycker det stämmer hyfsat bra på alla delarna även om tex stadkörningsmonentet är svårt att greppa från tillfälle till tillfälle.
Likadant kör man väl i ett moment i 130kmh viket inte är vanligt i Sverige. .
Detta är iaf intressant för oss som kollar på bil just nu.
Känns som att förbrukningen är det man kan få ner alla andra kostnader har man ändå som service,skatt besiktning bla.
Och skall du få ner förbrukningen så är en dieselbil oslagbar. Om du inte skall ha någon form av elektrisk hjälp, som t.ex en laddhybrid
Är nog så ja.
Fast förbrukning och drivmedelskostnad är ju inte riktigt samma sak.
Dieseln verkar av någon anledning ha högre pris än bensin 8 av 12 månader.
Tror den är 80 öre dyrare redan nu och låg väl på dryga kronan förra vintern.
Tillkommer också sölet med adblue.
Körde en Seat Leon kombi TDI 1,6 -19 med DSG-låda häromdagen och den var under min körning väldigt snål - runt 0,4 l/mil trots körningar i "staden och dess närhet" inkl kallstarter och sträckor runt 1--2 mil. Däremot imponerade väl inte bilen som sådan speciellt mycket - kändes snarare som att sitta i en Polo än i en Golf när man körde. Inget fel i Polo men känslan var helt klart att utförandet kändes lite enklare än både Skoda Octavia och VW Golf SV. Tror inte att en hybrid av modernaste snitt skulle dra mindre bränsle än denna vid min typ av körning.
Sölet med AdBlue ???
Var nått nytt att man skall behöva söla med det. Är väl bättre att fylla det i hålet för påfyllning dom få gånger det behövs.
Körde ett år dryga 2000mil med min bil, fortfarande AdBlue kvar, men det fyllde dom på på servicen. Så har köpt 10l för 79kr helt i onödan :)
Va!?! Nu ska du inte vara taskig mot Leon. ;-)
Mjo, den är enklare i sitt utförande än Golf men jag tycker inte den är i paritet med Polo.
Däremot så fick jag aldrig min Leon ner i NEDC-siffrorna. Jag har inte koll men skulle tro att för Leon lär WLTP justerat upp förbrukningssiffrorna rejält...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.