Ett känt problem så vet inte om det kommit nåt nytt.
Däremot är ju skatteeffekten intressant då ju många dieselbilar är miljöbilsklassade och alla undersökta här ligger över gränsen.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljobilar-slapper-ut-for-mycket-koldioxid
Lär väl knappast bli frågan om retroaktiv bedömning så lösningen är väl då en ny körcykel som kommer inom några år.
Kommentarer
Kan det vara en sån där elassisterad trampcykel.....
De enda bilar som skulle innefattas av "supermiljöpremien" är trampbilar.
"Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt"
Jag undrar hur de justerar däcken? Mycket kan man ju justera, men däcken..? Möjligen välja de däck som rullar lättast, och sedan krydda med extra högt tryck.
SVT får det att låta som om de avslöjat något nytt, men överförbrukningen är ju känd sedan länge.
Vägskatten slår fel, det är helt tydligt, och överförbrukningen lär inte minska för att myndigheterna tvingar tillverkarna att höja vikten på bilarna vilket självklart är hål i huvudet.
Lika tokigt är det med den s.k. Supermiljöpremien som t. ex. ges till bilar som kan köras högst några få mil på el, och som därefter förbrukar ungefär minst lika mycket fossilt bränsle som vilken "vanlig" bil som helst. Med tomt batteri och/ eller vid en långresa, så blir därför den verkliga förbrukningen väldigt mycket högre än de högst 50 gram koldioxid/ km vid blandad körning, som är kravet för en "Supermiljöbil".
Vet inte om det bara är PSA som kommer först ut med RDE förbrukning nu i vår. Undrar om man ska justera upp gränserna för vad som räknas till miljöbil då, el. hur ska det fungera. Iofs. är det väl först våren -17 man ska komplettera med utsläppsvärden också.
Inget av de "miljöbilsklassade" bilarna släpper väl ut för mycket?
Vad hade de för testförfarande? Spritmonitor? Och en testad hyr-V60´s förbrukningsmätare som sågades av Robban C?
Hallååå, jag blir förbannad över ett så fullkomligt värdelöst reportage så fullständigt faktabefriat så man spyr!
Hela felet bygger på att testförfarandet för certifiering är så verklighetsfrämmande, men skyll för tusan inte på biltillverkarna, de gör allt de kan för att klara av att certifiera mot den normen, vad skulle de annars göra?
Det är klart att när en ny teststandard kommer så kommer självklart myndigheterna behöva justera utifrån dessa värden, men jag blir inte förvånad som de lagom naivt kommer att hävda att samma värden som just nu ligger till grund för hur mycket fordonstillverkarnas genomsnittliga utsläpp får vara, kommer att kvarstå och även eventuella miljögränser.
God morgon förresten... :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.