Vi Bilägares forum

Svårt att sälja bil?

Svårt att sälja bil?

Då jag lovat mig själv att byta bil litet oftare på ålderns
höst, la jag ut en annons Blocket.

Annonsen är nu bortplockad då gensvaret var i princip noll,
detta är ingen smygannonsering.

Objektet var min absolut felfria och helt rostfria Mazda Xedos 9 från 2002,
i ett unikt fint skick, de första 20.000 milen har inte satt några större spår.

En tyst japansk lyxglidare med en fin V6:a under huven, läderklädsel
och de flesta finesser som behövs, all elektronik fungerar felfritt,
förbrukning under 0,75 på landsväg.

Bilen är aldrig krockad, aldrig rostlagad, aldrig omlackad, mycket fin
lyster i lacken, fullstämplad servicebok och 10.000 mil till nästa kamremsbyte.

Priset var satt till 35.000:-

Man får ju en kanonbra familjebil för småpengar, jag förstår ingenting.

Vad fattas?

Uppdaterat: 2015-12-10 07:02

Kommentarer

En bild på objektet:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-10 07:08

Bra skick eller inte en bil som är 13 år gammal och gått mer än 20.000 mil för 35.000 är inte intressant.

Man hittar många nyare bilar för samma peng. Det gäller bara att leta lite.

Uppdaterat: 2015-12-10 08:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tror att det är extremt få som letar efter en Xedos 9 och att den ses som komplicerad och riskerar dyra räkningar om och när något går sönder. De som kan tänkas vara intresserade är nog såna som jag som gärna åker i något udda, men prislappen motiverar inte chanstagandet.

Uppdaterat: 2015-12-10 08:29

Stor sedan=iskall!

Hade det varit en kombi så...

Vi bor ju trots allt i Sverige :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Skulle varit roligt om halvkombi gjorde en comeback. Jag har kört många kombi men sist jag bytte blev det halvkombi och si, det räcker ju. Har inte saknat helkombi en sekund sedan jag bytte bil.

Annars är det som Prestigelös säger, kombi-bilar är hett i Sverige.

Uppdaterat: 2015-12-10 14:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja halvkombis ja, den gyllene kompromissen mellan sedan och kombi, tillräckligt för de flestas behov

Jag är också ett stort fan av dessa så ett uppsving på den fronten hade varit kul :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Tänker du köpa ny bil är det kanske bättre att få ut nåt för den i byte, för som sagts här tidigare är det ett objekt som är mycket svårsålt iaf. nog omöjligt till det priset oavsett hur fin den än må vara.

Kombi el. inte beror klart mycket på ens boendeförhållande osv. har man eget hus behövs kombi till mycket och ofta tycker jag.

Uppdaterat: 2015-12-10 15:06

Priset är alldeles för högt på en så gammal bil, och ju dyrare den var ny desto mindre blir den värd när den blir riktigt gammal eftersom reparationskostnaderna om ngt går sönder högst troligt innebär skrotning.

Uppdaterat: 2015-12-10 16:39

Ja priset är lite högt, men det gäller ju att komma ihåg att det inte är en dussinbil.

Men av samma anledning kan det vara väldigt svårt att hitta en köpare.

Fel köpare ser bara en gammal bil som blir dyr att reparera, men rätt köpare ser ett bra objekt, värt att rädda för framtiden!

Uppdaterat: 2015-12-10 17:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, tack för svaren, ser gärna fram emot fler idéer.

Att det inte är en Volvo Kombi har jag upptäckt också, det år något

jag uppskattar, men säkert inte resten av bilköparna, annars hade

alla åkt runt i Xedos, och så är det ju inte.

Att jag vet att den den INTE är baserad på dyr och svårreparerad

teknik hjälper föga om andra tror det, knivigt att få ut ett sådant budskap,

har för övrigt varit det mest felfria bil jag ägt(noll fel), inklusive en rad nya leasingbilar.

En bilhandlare som hade ett objekt jag ville köpa bjöd 7.000:- utan

att se den, han hävdade även att det inte fanns Mazda med V6 och läder,

fortfarande utan att orka gå ut och se den, han fick tyvärr inte sälja någon bil till

mej.

Gäsps förslag ser interiört sunkig ut redan på bild, den hade jag inte köpt

oavsett pris.

Ett mycket bra alternativ kan vara att köra 10.000 mil till och sedan sälja

för en riktig struntsumma, men då har MB CLS av första generationen

blivit för gamla för att jag ska våga köpa, det är skrämmande att fundera

på en MB redan nu, med tanke på den svajiga kvaliteten, men dom

är snygga och bekväma.

Uppdaterat: 2015-12-10 17:43

Finns det inget Mazdaforum som du kan lägga ut bilen på? En entusiast som ser värdet i en udda bil bör ju finnas där!

Uppdaterat: 2015-12-10 17:51

Blocket är väl inte det första stället för mig vid en försäljning av ovanlig bil. Håller med trasten, kolla efter ett Mazdaforum eller liknande. Annars försök på Kvarndammen dom lever ju på att sälja beg.bilar. Inga svar brukar ju betyda för högt pris annars. Tyvärr är marknaden liten för entusiastbilar.

Uppdaterat: 2015-12-10 18:08
ÅkeMjuk

Kloka råd, ska undersöka möjligheten via ngt. Mazdaforum, då kanske

den hittar den ägare den faktiskt förtjänar.

Det vore sorgligt att se detta fina exemplar av en ovanlig modell nötas

ner av oförstånd bara för att den var billig, även om den fungerar

för dagligt bruk.

Uppdaterat: 2015-12-10 19:47

Kvarndammen gick inte - för gammal för det.

Provar Mazdaklubben där jag faktiskt var medlem, men jag misstänker

att den mest befolkas av yngre herrar med kepsen bak och fram, som inte

är såå intresserade av en tyst lyxglidare ;-)

Uppdaterat: 2015-12-10 20:49

Tror att en köpare kanske blir avskräckt av andra kostnader, relativ dyr skatt, drivmedelskostnader, försäkring. Och som det påpekats, den har ju några år på nacken.Finns för övrigt i dagsläget tre st ute på blocket, i hela Sverige, nu.

Uppdaterat: 2015-12-10 21:07
Lås inga trådar.

Knappast nån entusiastbil, mer en lite bättre bruksbil.

Nissan maxima, honda legend, mitsubishi sigma.

Alla trevliga bilar av samma typ, men för det inte värda mer än bruksvärdet.

Att man får mer för en sunkig volvo än en sån fin bil har sina orsaker, tillgång på reservdelar när bilen börjar bli så gammal är viktigt.

Såklart finns allt ännu att köpa hos mazda, men den som köper en så gammal bil vill också reparera den billigt, och som bruksbil kommer den gå sönder, så är det bara......

Tillgången på piratdelar är nog ytterst begränsad, och returbilen är inte nerlusad med xedos 9:or.

Jag är inte feg när det gäller att köpa bilar, kör ungefär så gamla bilar, och en sån här är nog trevlig.

För 15 skulle jag definitivt kunna tänka mig den, 20 har jag nog tappat intresset, 35 är fantasipris, öppnar inte ens annonsen.....

Att den skulle vara komplicerad och svårreparerad tror jag inte en sekund på, det är inte japanskt bilbyggande, men som sagt svår att reparera billigt.

Uppdaterat: 2015-12-11 00:12

Intressant med vanföreställningar om kostnaderna för en äldre ovanlig bil,

jag punkterar gärna några i denna begränsade krets, samtidigt som

jag inser att sånt präglar en majoritet av spekulanterna, vilket

bidrar till att försvåra försäljning.

@duccedriver: "Tillgången på piratdelar är nog ytterst begränsad"

Nope - inga problem, jag har bytt litet slitdelar på Xedosen, där är eBay en outsinlig källa till billiga delar:

Komplett ny drivaxel 800:-

Länkarm: 700:-

2 Bromsskivor: 500:-

Arbetet kostade inte många kronor heller på min Suzuki-verkstad.

@Leif Larsson: "relativ dyr skatt, drivmedelskostnader, försäkring"

Skatt Xedos = 2600:-

Skatt BMW 525 = 3400:-

(Inga paralleller i övrigt)

Förbrukning under 0,75 på landsväg och 0,85 i stockholmsblandad

körning är inget som gör mig sömnlös.

Försäkringen kostar inte många kronor då jag enbart

har trafikförsäkring på en så billig bil som står i garage.

Uppdaterat: 2015-12-11 06:59

Om vi drar paraleller får man idag en fin Saab 9-5 Aero från en bit in på 2000-talet för mindre pengar än så.

Man får t.om en ganska ny BioPower för 35k och då hamnar skatten på hälften och du får en hel reservdelsbil som är bes och skatt för under 5k, samtidigt som nya delar finns överallt och kunskap i nästan varje gathörn.

Gäller att se det från den vinkeln också.

Man får ju t.om hels Sveriges älsklingsbil, Volvo V70 från runt 2004 för 35 har jag sett...

Uppdaterat: 2015-12-11 07:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

@Antifeministen: "Rostfri Mazda - Det låter lite som en utopi... =)"

En rostfri äldre Mazda är definitivt ovanligt, jag vet, har varit på en

del vrakbesiktningar.

Jag är vääldigt petig med rost, det var därför jag valde just detta exemplar,

hade det funnits rost så hade det aldrig blivit affär, nu har den dessutom fått

två linoljebehandlingar, bilprovningen trodde inte heller sina ögon.

@Lason1: Tveksamt om jag egentligen konkurrerar med Volvo V70 kombi eller

SAAB 9-5 BioPower, den som är ute efter en sådan letar inte efter en Mazda sedan,

den spekulanten har förmodligen aldrig hört talas om modellen, och vad ska grannarna

säga om man kommer med en stor Mazda?

Omvänt så hoppas jag att jag aldrig blir påträffat i en V70 eller SAAB 9-5,

men det är ju jag det.

"Var dig själv, det finns så många andra"

På 10 dagar hade annonsen ändå 2.500 träffar, så några såg den i alla fall.

Uppdaterat: 2015-12-11 08:35

Nej menar inte att du komkurrerar men såna, men för en familj som vill ha en bruksbil är det mer sannolikt att köpa en Saab från 2005 för det priset, så det ska nog vara en entusiast för att köpa din, och sånt kan ta tid. Väldigt lång tid om man dessutom ska ha så pass bra betalt för en förvisso rostfri och jättefin, men ändå rätt gammal uddabil. Förstår du hur jag menar?

Uppdaterat: 2015-12-11 08:46
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

2500 träffar och inget napp.....?

Antingen är priset för högt, eller så är folk bara nyfikna på vad en xedos är för nåt.

Problemet är nog att väldigt få letar efter en mazda sedan från 02.

I den åldersklassen letar folk efter bil, och landar på säkra kort, en bil folk knappt vet vad det är, är svårsålt som bruksbil.......

Dock har jag erfarenheten att man ska ge annonsen tid.

Efter många blocketannonser (samtliga har gett önskat resultat) vet jag att man säljer på studs med rätt pris, oftast samma dag, en mer udda bil tar tid, folk behöver se annonsen, fundera, se den igen, jämföra marknaden.......sen ringer dom, efter ett par veckor.

Antingen det, eller så väntar dom tills du sänker priset .

På en sån bil kan det också vara en fördel att vara flexibel, erbjuda sig ta en billigare svennebil i inbyte, då infinner sig dom som inte har alla slantarna, och i det läget har man övertag, inbytet ska vara en fristående affär, inte välgörenhet.....

Man kan vara helt öppen, ska man byta in aka man kunna sälja till rätt pris, snabbt, och ha en slant över.....

Uppdaterat: 2015-12-11 09:24

@duccedriver: När det gäller priskänsligheten så är vi helt överens, så gott som alla mina försäljningar på senare år har

gjorts med två annonser, en med för högt pris utan resultet och sedan med "rätt" pris.

Min strategi för stunden får bli följande.

1. Vänta till slutet av Januari när folk lämnat julen bakom sig och fått lön igen

2. Besiktiga innan nästa annons

3. Sänka priset rejält i nästa annons, utan att ge bort bilen

Om inte det funkar så får den bli kvar så länge den rullar, vilket jag misstänker

kan bli väääldigt länge.

Fler tips och åsikter är alltid välkomna!

Uppdaterat: 2015-12-11 09:53

De bilar jag annonserat ut på Blocket har i princip alltid gått iväg på mindre än tre dagar. Tar det längre tid än så är det bara att halvera priset och prova igen med en ny annons.

Uppdaterat: 2015-12-11 09:59

Jag tillhör den lilla skara som möjligt skulle kunna köpa denna bil och bevara den till eftervärlden, tyvärr är fler bilar det minsta jag behöver.

Jag fick själv nära nog skänka bort min Nissan Maxima i samma skick.

Uppdaterat: 2015-12-11 10:02

Är man nöjd med sin bil, den funkar bra och är i gott skick - då är det bara att behålla den. Måste man inte byta, så är det ofta billigast att låta bli.

Det gamla talesättet "man vet vad man har, men inte vad man får" är i högsta grad vettigt ännu idag.

Sköt om din bil, kör nöjd och glad! :-)

Uppdaterat: 2015-12-11 10:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack tack Hultarn, men jag vill prova fler bilar innan min vandring på jorden är över.

Paradoxalt nog är jag samtidigt litet besatt av "verklig kvalitet" och prylar lång livslängd, någon

form av mild schizofreni antagligen.

Uppdaterat: 2015-12-11 10:42

Något som verkar vara effektivt är en prissänkning på befintlig annons, möjligen signalerar det att man tagit sitt förnuft till fånga, men de "surdegar" jag sålt har hittat hem då......

Den segaste och ändå lättaste försäljningen jag gjort var en mazda 4wd pickis från eon, köpt på kvd, bara för att den var snorbillig.....

Ni vet en sån med nätelektriker-skåp, långgodsrör på taket osv

Dom hade många ett tag och priset blev därefter, tänkte plocka av skåpet och köra med den ett tag.

Det blev inte så, den stod mest, och jag skulle sälja den.

Drog till med ett rejält pris, inget hände.......

En annons till, en färdiginredd hantverkarbil , tillika 4wd japanpickup ska gå att sälja!

Inte ett ljud.....

Sista veckan, annonserad 2 månader, ringer ett kraftbolag, , finns den kvar? Går den att köra direkt? Vi kommer och hämtar!

Gudrun hade dragit fram och dom behövde 4wd servicebilar på studs,......

Uppdaterat: 2015-12-11 23:18

Viktigt att kylaren var tät alltså......

Uppdaterat: 2015-12-11 23:49