Jag undrar lite över det här med däck, och då främst storleken på desamma.
När man skall köpa sig en ny bil, vilket är ett scenario som börjar bli aktuellt för mig, så har man ju oftast möjlighet att välja mellan lite olika storlekar. Till exempel kan man gå från 17 tum till 18 tum. Frånsett det rent utseendemässiga, vilka fördelar för någon som kör på dåliga vägar varje dag kan detta medföra? Båda frågorna nedan handlar om att man skaffar större fälgar och däck, men förstås "vanliga" däck och inte sådana där låga radialdäck.
• Blir markfrigången på bilen högre? Man kan ju tycka att bilen borde komma högre upp om man har högre däck? Men vad jag förstår så är det inte nödvändigtvis så...?
• Hjälper de större däcken till att göra så att när man kör över ojämnheten på vägen (tänker då främst på alla ”pot holes”) så känns dessa mindre?
• Eller är det inte ”fälgstorleken” som räknas, utan man vad man skall försöka fråga efter så är det kanske att själva däcket har extra mycket gummi?
Kommentarer
Hmm, får man inte lära sig sånt här när man tar körkort? Du kan så klart inte ha större fälgar än standard om du inte samtidigt minskar däckprofilen. Rullomkretsen får inte avvika mer än 5% från den typade för bilmodellen.
http://www.rullomkrets.se
Fördelar med högre däckprofil: Går tystare. Sväljer ojämnheter bättre. Billigare.
Nackdelar med högre däckprofil: "Svampigare" uppträdande. Sämre styrrespons. Sämre väghållning.
Enda fördelen med att byta ut orginalhjul om du bor på grusväg är att du kan köpa ett betydligt bredare så får du lite större chans att inte åka ner i hålorna, men då pratar vi kanske 245-285 i bredd och det drar med sig en högre förbrukning, annars är det som Swemba är inne på att större fälg ger lägre däckssida och blir stötigare, sen finns det vissa lågprofildäck som är konstruerade för att ta upp stötar bättre men generellt så är lågprofil lite stötigare ofta då de dessutom kräver högre lufttryck
Du frågor om markfrigången blir högre om man väljer 18" i stället för 17". Det svarade jag på. Det blir den så klart inte eftersom rullomkretsen inte blir större. Du får inte "större däck" med 18" än du får med 17.
Jag svarade även på för- respektive nackdelar med låg respektive hög profil på däcken. Ju större fälg desto lägre profil på däcket för att bibehålla rullomkrets.
Nej om fälgen är högre måste du ha lägre profil på däcket och det blir samma höjd ändå på bilen.
Vill du ha komfort vid körning välj inte större fälgar än 16", det blir mer däckprofil som tar upp stötar då.
Men läs Swembas svar - du måste bibehålla yttre däcksdiametern med vissa marginaler (5 %) och precis som Swemba skrev så måste du då minska däcksprofilen. Så status quo - frånsett dyrare fälg och däck och i allmänhet en stötigare gång och mera däcksljud.
Vill du ha högre bil och mindre stötiga däck tar du 17 tums fäljen och sätter på däck med högre profil, det är som redan skrivet inte tillåtet, men knappt nån som bryr sig.
Jag bytte själv till högre däck nu i veckan, från slitna 205/50 till nya 205/55, skillnaden i höjd blev 4 cm, jag bytte inte för att få bilen högre, utan för att min däcksdimension 205/50-16 är svår att få tag på, och det skadar ju inte om bilen är lite högre med vinterdäcken.
Vill du inte överskrida laglig rullomkrets får du skaffa 16 tums fäljar om det är möjligt att ha på bilen, då kan du gå upp i profil och få rätt rullomkrets men mera gummi= mindre stötigt.
Det som händer när man frångår tillåten rullomkrets (större) är att bilen blir slöare, teoretiskt går fortare, och hatighetsmätaren visar mera rätt eller för mycket, normalt visar ju en hastighetsmätare alltid för lite.
Min mätare efter bytet visar nära exakt rätt, när mätaren står på 70, visar GPSen 69 km/h.
Men köper man en Toyota (Något chefen gjorde, en ny RAV4) så kan man inte få 16" ihop med GPS och backkamera, trots att det går att få dit dom. Bilen erbjuds med olika paket och enligt den säljaren går det inte att bryta dom och, som hos vissa tillverkare, handplocka det man vill ha och få bilen nästan skräddarsydd, precis som man vill ha den (Företrädelsevis tyska märken).
Så kolla och här med säljarna så du verkligen kan få bilen som du vill ha den.
Lason, det är sällan det går att handplocka precis den utrustning man vill ha och det gäller även tyska märken.
Det verkar så bra, men väljer man ett tillägg som kostar 0 kr, kommer det ofta upp en anmärkning t.ex.: "Beige skinnklädsel kan endast väljas i kombination med backkamera och dragpaket, tillägg 24000kr"!
Man har ofta ett antal paket som inte kan brytas om man inte gör en specialbeställning till en orimlig kostnad och leveranstid på kanske ett halvår.
Rikard, har inte du v40, har för mig att du skrev om en t4...
Lastar du mycket i kofferten, eller fullsatt balsäte, är risken att dom tar i där bak....
Gjorde så på min, förvisso vinterdäck, som ju är mindre rundade i kanten, men det är hårfint......
Annars kör du lagligt, 4 procent blir det, enligt tabell.
En sak att tänka på med lågprofildäck, om man kör mycket på sämre väg, är att chassibussningar, leder mm, tar mer stryk.
Alltså en kostnadspost till.....
Min v40 blir dessutom skitigare på sidorna på grusvägen, för att 205/50 16 ligger i skärmkant, snyggt, men 185/65 15 nu på vintern stänker mindre på sidorna, innerskärmen tar upp det.
Sen har jag sett att alla 40-serien, den gamla alltså, med 16 tum, har upprostade skärmkanter fram, beror nog på samma sak!
Rostskyddet blev ju bättre på fas2 -01, min är bra förutom framskärmskanterna, innan kan det kvitta, fanns ju bara i brunt.......
Ja Ducce, det är nog inte omöjlig att det kommer ta i, min bil har sportchassie och är några mm lägre än normalt. När min fru med 2 stadiga jobbarkompisar kom hem från Ullared i vintras såg man bara halva bakhjulet, men det var med 205/50.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.