Vi Bilägares forum

stockholmstads inställning till bilar och motorfordon

stockholmstads inställning till bilar och motorfordon

hej. Är det ingen som reagerar över stockholms nya sätt att smalna av gator. tar bort eller avgiftsbelägga p-platser och nu även på mopeder och mc?

Uppdaterat: 2016-04-08 11:30

Kommentarer

Avgiftsbelagda P-platser i Stockholm...???

Man skulle ju nästan kunna tro att de försöker pungslå bilisterna...

Vilken tokighet skall komma härnäst, biltullar?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Lena skrev:

hej. Är det ingen som reagerar över stockholms nya sätt att smalna av gator. tar bort eller avgiftsbelägga p-platser och nu även på mopeder och mc?

Att man har börjat smalna av Stockholms gator har jag mycket väl märkt. Jag har även märkt att de flesta storstäderna i alla fall mellansverige gör detsamma. Det är inte heller ovanligt att man bygger om 4-filiga vägar(alltså två filer per körriktning), till 2-filiga vägar. Personligen tycker jag inte alls detta är bra då det minskar framkomligheten markant för oss bilister. På de flesta ställena ersätter man en del av vägen till man stora cykelbanor.

Detta sker på politikernas begäran, för att öka framkomligheten för cyklister, men det sker enligt mig på för stor bekostnad för oss bilister. Visst, jag förstår syftet med det hela, det som irriterar mig är dock hur man genomför detta. Om man kollat runt lite i världen hade man kanske lärt sig att det fungerar alldeles utmärk att göra en liten streckad linje en liten bit in på vägen. I detta områden mellan vägkanten och den streckade linjen kan cyklisterna ha sitt lilla roliga. Om ingen cyklist framför sig på denna del, kan bilarna köra på även denna del, och om en cyklist befinner sig här, ja då kan man köra på resten av körbanan.

Denna lösningen skulle endast förminska körbanan när cyklisterna befinner sig på den, och inte permanent, vilket nu håller på att hända.

Min föreslagna lösning implementerades även i Sverige för ett tag sen, men man verkar ha övergett detta tänk, för att prioritera cyklisterna över bilisterna. Hittade till och med en bild från Sverige med denna lösning:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-04-08 14:26

cyklister betalar inte för sig, låter som mp flum.

Uppdaterat: 2016-04-08 16:43
Vidstige skrev:

cyklister betalar inte för sig, låter som mp flum.

Sannnerligen mp-flum på hög nivå!

Jag har en teori om att dessa icke-bilägande miljöfanatiker försöker skrämma oss bort från bilkörandet genom att göra det allt krångligare att köra bil, en typ av exkluderande design av vägnätet.

Uppdaterat: 2016-04-08 16:46

Det är likadant överallt även i små städer. Där man inte har råd att göra päron som smalnar av placerar man betongsuggor med blommor som man tvingas sicksacka. Eller gupp som många kryper över.

Allt för att förstöra för bilister, alla ska cykla!

Jag hatar cyklar!!!

För övrigt fick jag punktering igen på bakhjulet.

Uppdaterat: 2016-04-08 17:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Testat punkteringståliga däck saabnisse? :-)

Tänk om allt fler ställde bilen och cyklade till jobbet istället, vilken samhällsbesparing det skulle bli.

Minskat vägunderhåll, bättre miljö och friskare befolkning...

Istället tar man bilen till jobbet och hem igen, sätter sig sedan i bilen och far iväg till gymmet för att bränna några kalorier...

Tog man cykeln till jobbet så fick man både kaloribränning och tidsbesparing på köpet.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös, jag har 25 km till jobbet och faktiskt lika långt hem! Jag åker bil (ofta olika) i jobbet, men jag cyklar aldrig. Enbart på fritid och när det inte är punka på det s.k. punkteringsfria däcket.

Senast jag tog av däcket för att klistra på en lapp hade det tydligen lagat sig själv, naturligtvis ventilen (Schraeder), men icke!

Cyklar är bara till för att mupparna vill jäklas med oss normala!

Uppdaterat: 2016-04-08 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Riv dom där husen som är i vägen i Stockholm och gör en stor parkeringsplats. Sen kan ni sladda runt som ni vill. Det vore väl inte mycket begärt?

Uppdaterat: 2016-04-08 18:21

@saabnisse :-)

Ja där ser man, själv har jag drygt en mil till jobbet och cyklar året runt, stekande sol som drivsnö...

Gillar att meka med cykeln, testa nya komponenter o.s.v. dock håller jag med dig angående punkteringar, förstår inte varför de envisas med att lägga ut bergkross på cykelvägarna på vintern, sylvasst, tre punkor på lika många månader nu.

Funkar ganska bra med dubbdäck, extra tjock slang och hållagningsvätska i slangen...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ska testa punkteringssprej.

Uppdaterat: 2016-04-08 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

riktigt kallt och halt i sverige på vintern. vi har fel klimat för att cyckla en masse, dessutom betalar cyklisterna inte en spänn för sig och snikar även på bilisternas försäkring vid olycka där bil är inblandad. inte ovanligt heller att cyklister cycklar på bilväg, ibland trots att det finns alternativ cyckelväg.

Uppdaterat: 2016-04-08 19:56

Götgatan har gått från att vara en fyrfilig gata till att bli tvåfilig. Redan innan ombyggnaden av gatan hade cyklisterna gott med plats, istället för att ge cyklisterna mer plats hade man kunnat breddat trottoaren för gångtrafikanterna. Felprioritering av Stockholm Stad. Per Ankersjö (C) måste vara den mest bilfientlige politikern i Sverige.

Uppdaterat: 2016-04-08 21:26

Skulle folk sluta med bilar och skaffa cyklar istället dröjer det inte länge innan det blir registrerings och besiktningsplikt även på cyklar, samt vägskatt.

Stockholm är f.ö en jävla stad att köra i. Skithåla. Tacka vet jag skogen hemma där man kan åka bredhäng på skogsvägarna och aldrig möta en bil. Kanske en skotare eller fyrhjuling ibland...

Uppdaterat: 2016-04-09 08:05
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Av någon anledning vägrar Trafikverket att godkänna att MC och moppar körs i bussfilerna i Stockholm, SL och Stockholms stad tycker det är en bra idé, SMC kämpar för det, men istället går det åt andra hållet. P-avgifter även för tvåhjulingar.

Det skulle ju vara mycket smidigare om fler färdades på 2 hjul. och då menar jag inte enbart cykel.

I Göteborg infördes P-avgift för MC, och dessutom var det förbjudet att ställa mer än en MC per ruta (bara en sån sak...)

Så, SMC Göteborg gjorde en demonstration, ställde 400 MC, en i varje ruta och betalade avgift. En hel parkering fylld av enbart MC, som lagligt parkerades. Självklart blev bilisterna uppretade, och det var ju meningen att visa politikerna hur korkat deras beslut var.

Ändring? Knappast...

För övrigt fick min grabb P-bot för att han ställt sin EU-moppe vid cyklarna på campingen. Han skulle tagit en P-ruta och betalat avgift!

Uppdaterat: 2016-04-09 10:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ivern att ta ut avgifter och skatter överallt har skenat iväg till orimliga nivåer. Det kommer nog snart att bli avgift för att få gå på trottoarer i Stockholm med.

Uppdaterat: 2016-04-09 10:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Lason, en gång för länge sedan var det registrering av cyklar i många städer, jag vet dock inte om det var ett tvång för jag tror det bara blev en tillsägelse från myndighetspersonen med sabel. Men det var för så länge sedan att cyklisterna färdades på gatorna, aldrig på trottoarer, aldrig mot förbjuden körriktning och en parkerad cykel fick oftast stå kvar tills den behövdes nästa gång.

På den här tiden var det också så märkligt att fotgängare såg sig för innan de gick över gatan och det var något som lärdes ut redan i småskolans första klass!

För bilister gällde fri fart, det betydde att det skulle kunna gå att köra i 100-110 som var toppfarten för de flesta bilar, ja det fanns ju några som gick fortare, men man körde sällan mer än 70-80 beroende på vägarnas standard och där ser vi ju något som det tydligen delvis är en återgång till.

Att köra bil staden var inte så svårt, dels fanns inte så många så trängseln var inte så stor och antalet trafikljus var inte överdrivet många. Det skedde ändå en hel del kollisioner, främst på att man inte respekterade vänsterregeln och där ser vi ju likheten med idag men då är det högerregeln.

Gatorna var helt fria från fartdämpande hinder om man bortser från de på våren talrika tjälskadorna som givetvis även fanns på landsvägarna.

Många fria parkeringsplatser fanns och de avgiftsbelagda var inte speciellt dyra och det märkliga var att det gick att lämna bilen en längre tid och hämta den oskadad med alla delar kvar!

Nu kanske man skulle tro det var bättre förr och det gör tydligen våra trafikplanerare eftersom man ofta tillverkar syntetiska tjälskott i form av bulor, de tidigare raka vägarna förses med märkliga avsmalnande kurvor, allt för att det ska bli besvärligare att ta sig fram.

Om det nu är för att vi ska ställa bilen och cykla mer så är det, som Vidstige helt riktigt skriver i #12, ofta svårt och farligt i vårt klimat. Det var det naturligtvis också förr men då var man van och accepterade det och ingen reagerade speciellt på de skador som uppstod.

Dessutom är det svårare att cykla nu eftersom det kanske måste införskaffas ett nytt färdmedel väldigt ofta beroende på att det senast inköpta avlägsnats på något märkligt sätt trots tredubbla lås. Givetvis finns det ingen som sett något när dessa avlägsnats.

Som väl är har jag funnit den ultimata lösningen. Jag bor på vischan och är i stan så lite som möjligt!

Uppdaterat: 2016-04-10 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

#17, kan det vara därför som potthål och tjälskott så sällan åtgärdas på vissa vägar!

"Nu kanske man skulle tro det var bättre förr och det gör tydligen våra trafikplanerare eftersom man ofta tillverkar syntetiska tjälskott i form av bulor, de tidigare raka vägarna förses med märkliga avsmalnande kurvor, allt för att det ska bli besvärligare att ta sig fram."

Uppdaterat: 2016-04-10 09:52
Lås inga trådar.

Skönt att man köpt sig en gamal klass 1 moppe, jag får åka på cykelbanorna och kan parkera fritt i närmsta cykelställ.

Uppdaterat: 2016-04-10 20:04

Saabnisse, jag kör på samma lösning som du!

Jadu Rikard, skulle inte ställa min Crescent Compact i en cykelställ en längre stund i stan... Tyvärr...

Uppdaterat: 2016-04-10 20:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

nu sänks hastighetsgränserna ytterligare

http://www.svd.se/har-hojs-och-sanks-hastigheten-i-stockholm--hela-listan

Uppdaterat: 2016-04-12 08:04
Vidstige skrev:

nu sänks hastighetsgränserna ytterligare

http://www.svd.se/har-hojs-och-sanks-hastigheten-i-stockholm--hela-listan

Och höjs ytterligare

Uppdaterat: 2016-04-13 12:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det tråkiga är ju att inga hastighetsbegränsningar verkar gälla cyklister.

Nävisstja det gör ju inga trafikregler!

Uppdaterat: 2016-04-13 12:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.655316/trangselskatt-ibm

Intressant artikel om IBM som driftar systemet för trängselskatt.

Uppdaterat: 2016-04-13 12:11
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

"I och med att användandet av elbilar ökar så urholkas skattebasen för drivmedel och något måste ersätta det."

Precis som man trodde...

Uppdaterat: 2016-04-13 22:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det blir ju inte direkt bättre nu till sommaren när flera gator blir bilfria i flera månader. Swedenborgsgatan, Skånegatan, Rörstrandsgatan... http://www.stockholmsfria.se/artikel/121721

Det går inte rätt håll någonstans för bilisterna i Stockholms innerstad med andra ord. Knappt så det är värt att ens ta bilen i stan, men det är väl antagligen målet också med alla dessa åtgärder...

Uppdaterat: 2016-04-18 10:38