Jag hämtade ut min nya Toyota Auris för en månad sen och fick förra veckan ett klart synligt stenskott ca: 1 dm ovanför nederkanten på framrutan mitt för förarplatsen. Åkte direkt till Toyotaverkstan som försökte laga, men samma dag drog en spricka rakt upp som dagen efter var 2 - 3 dm lång. Jag har tidigare haft en Auris och en Avensis och på båda dessa fick jag stenskott som resulterade på båda dessa bilar i en horisontell spricka över hela rutan.
Jag har de sista 3 åren haft en Volvo V50 av den sista årsmodellen och jag har vid minst tre tillfällen fått stenskott som smällt mera än det jag nu fick på Aurisen, men på Volvon kunde jag bara från ett stenskott se ett knappsnålshuvud stort märke.
Frågan är alltså om Toyotas rutor är känsligare?
Stenskott, Toyotas rutor sämre ?
Uppdaterat: 2015-03-09 11:02
Sixten
Kommentarer
Tyvärr så blir bilrutorna allt tunnare i jakt på viktbesparingar. Det gäller alla märken.
Detta i kombination med att man "sandar" mer än någonsin och dessutom använder sig av stenkross i stället för sand, gör att det är långa köer hos glasfirmorna.
Jodå - igår small det friskt flera gånger när jag åkte några få mil på E18 (och jag låg inte i baken på framförvarande) men lyckligtvis så höll rutan på Golfen för alla smällarna.
Jag vet inte om rutorna är sämre nu, men jag tror inte det är märkesspecifikt i så fall.
Man kan ju tänka sig att glaset skulle kunna göras tunnare för att spara vikt, men varför skulle man i så fall tunna ut det yttre skiktet?
Nej det är nog så att glaset utgör en del av styvheten i strukturen och då kan ett stenskott i kombination med, kanske en temporär, spänning i karossen som kanske orsakats av t.ex. ett gupp, el.dyl. orsakar sprickan i rutan.
Sen är det ju ett oändligt antal faktorer som avgör hur allvarligt ett stenskott bli. Jag har fått sprickor av stenskott som jag inte märkt och klarat mig helt från stenskott av stenar (grus) så stora att man duckar reflexmässigt inne i kupén.
Hinner du se och ducka så är det jäkligt snabb, Swemba...:) Fick en gång en relativt stor sten (tror vi - det small rejält) som först slog i A-stolpen, sen i B-stolpen (på förarsidan) innan den lämnade bilen. Och det blev bucklor i båda stolparna (mötande lastbil) så vi var rätt skakis efteråt för hade stenen träffat bara 1 dm längre bakåt vid första träffen så hade troligen inte jag suttit här och skrivit detta inlägg. Det blev plåtreparationer på båda stolparna på vår Toyota. Har tyvärr också kommit tidigt till en olycksplats där precis samma sak inträffat men där utgången blev en helt annan eftersom föraren dog.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.