Då var det dags igen. En klart synlig "bumling" kommer flygande från en lastbil två filer bort som jag passerar i knappa 100 km/h (lastbilen körde väl i 80) på E4. Stenen träffar rutan ca 1 cm från kanten och rutan spricker (går ej att laga).
Finns det inte någon slags efterbehandling - laminering eller liknande - som man kan ha på rutan som förhindrar, eller lindrar stenskott?
Rutan är ju svindyr att byta p g a all elektronik och extraisolering, så även självrisken (3000 kr) är klart kännbar.
Bilen är nu 1 månad gammal. Var ska det här sluta? Ska man behöva byta ruta flera gånger per år?
Ett speciellt tack riktar jag till Trafikverket som numera även sandar hela E4 ...
Kommentarer
Inte så kul. Det har hänt mig också allt för ofta sista tiden och konstigt nog så fort jag får en ny bil. Sista bilen nu har jag börjat behandla rutan med sån här nano-regn-stop-nånting och det verkar hjälpa lite mot stenskott eftersom den blir så hal. Ungefär som att man minskar stenskott på nyvaxad lack ganska rejält. Fick ett rejält stenskott för ett tag sen så kraftigt att vi ducka båda och såklart tänkte jag direkt att rutan åkte, men visade sig ha klarat sig. Vindrutan var då ny-behandlad och inbillar mig att det hjälpte.
Håller med, man är väldigt less på alla dessa stenar som kommer flygande hela tiden, jag får nog något typ av stenskott varje gång man är ute och kör bilen.... Denna tid på året är lite av självmord för bilarna!
Jag är själv förvånad - på ett positivt sätt, dock. Min A6 har nu gått 4.000 mil och det finns inte en skråma på rutan!
Nu får jag väl sota för att jag skrev detta - somliga straffar Gud omedelbart;-)
Låter väldigt oturligt. Har under de senaste 10 000 milen inte fått ett enda stenskottskada i rutan. Däremot tycker jag att rutorna blir repiga väldigt lätt...
Har fått 3 rutor smällda dom sista 2 åren och ca. 3000mil, dessförinnan kunde jag också köra 10 000 mil utan större stenskott. Om det är otur el. för att man grusar med nåt annat vet jag inte.
Nano regnstop el. vad det heter, hjälper också för att hålla glasen mindre repiga, men såklart blir dom repiga ändå med tiden.
Jag misstänker att detta är anledningen till ökade lack och glasskador på våra bilar.
Förr (säg en 8 år sedan) vill jag minnas att gruset man sandade med inte såg ut på det här sättet, utan var mer "mjukt och runt" och gav inte samma skador då träffytan på stenen som flög var större. Nu är de sylvassa och skapar därför rejäla lack och glas-skador.
Numera är det ju flis, dvs fin stenkross man ofta använder.
Fryser fast och rinner inte bort när översta skiktet på snön smälter för att återfrysa till blankis.
Så det funkar bättre än sand, men är nåt elände till att ge stenskott, och ligger kvar i drivor till våren, när man ska ut med hojen......
Eftersom det numera är förbjudet att ta grus från rullstensåsar så krossar man berg (och bilrutor) istället.
Enligt min egen, högst personliga men ganska omfattande, statistik minskar risken för stenskott proportionellt med bilens ålder.
Första året är kritiskt, när bilen är mer än fem år är det bara att blåsa på. Och när rutan är så gammal att den blivit repig och man skulle vilja byta på försäkringen är den okrossbar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.