Varför sitter påfyllingen av spolarvätska under motorhuven på de flesta bilar? Hade det inte varit lättare för folk att bara kunna öppna en liten lucka likt tanklocket istället för denna stora huv? Vissa säger säkert att det är bra att då och då få lite koll på vad som sker i övrigt i motorutrymmet. Men idag stämmer inte det. Du måste ta bort diverse plastlock för att se mer. Så det enda du överskådar under motorhuven är locket till spolarbehållaren och möjligtvis anslutningar för startkablar. Många bilar har ju inte ens en oljesticka idag.
Spolarvätskan under motorhuven
Uppdaterat: 2021-01-31 10:08
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!
Kommentarer
Det är väl för att man samlat påfyllning av alla vätskor under samma huv, vilket är smidigt vid service. Broms/styr/motorolja/kylare//spolare.
Sen kan jag hålla med om att det vore smidigt att ha den utanför. Men, det vore väl en merkostnad för tillverkarna, och sånt altar de sig för...
Ja, det är ju ganska märkligt. Men Volvo YCC hade en sådan lösning och då med locklös lösning för både bränsle och spolarvätska.
På moderna bilar nu är det ju i det främre bagageutrymmet man fyller på. Och med det tror jag vi kommer se andra lösningar framåt, då folk kanske inte vill spilla runt där. Kanske blir större laddluckor som rymmer även den påfyllningen?
Verkar lite väl onödigt med en extra "tanklucka" för spolarvätskan. Bra att folk liite får anstränga sig och tvingas öppna motorhuven ibland, kanske man upptäcker nåt fel "som är på gång" eller så bara för att man är en aning intresserad av sin bil. Om inte annat för att dra upp oljestickan (dom som har en) vilket tycks vara en utdöende mer eller mindre regelbunden åtgärd.
I en modern bil behövs ingen oljesticka, den drivs av el.
Precis som Thommys skriver så finns ingen anledning att öppna motorhuven, det finns ju inget väsentligt att se, det vore naturligtvis bättre att ta bort huven och ersätta den med ett lock för fyllning av spolarvätskan.
Det var något som Toyota hade på förslag för trettio år sedan och man gjorde en undersökning i USA hur det skulle bli mottaget.
Det visade sig att många nybilsägare när de kom hem med bilen, ropade på en granne eller kompis, öppnade huven för att tillsammans beskåda maskineriet, som de givetvis inte såg under plastkåporna!
Man ansåg dock att huven och möjligheten att titta därunder förblev ett säljargument!
Men nu vore det dags med ett yttre lock och speciellt med allt fler elektriska fordon.
Ja vi stackare som har omoderna skitbilar får lov att bita i det sura äpplet och öppna motorhuven då och då och slabba med oljestickan.
Lite udda kanske men det skulle vara tekniskt möjligt att ta vattnet ur den omgivande luften. Problemet är att ett sådant system behöver energi för att fungera. Sommartid är tyvärr den tid då det skulle vara enklast att utfinna vattnet eftersom varm luft bär fukt bättre än kall. Min luftavfuktare i källaren producerar ca 5 liter rent vatten per dygn. Bara en utvikning, inget seriöst förslag.
Men då har du ju helt plötsligt tagit bort all möjlighet till ett främre bagage om du tar bort huven? Det är väl ändå bättre att utnyttja det tomma utrymmet än att bara låta det vara outnyttjad volym...
Jag förstår fortfarande inte varför vissa elbilar har huv men ingen frunk. Nåt test jag såg visade att fram i Mercedes EQC hade det fått plats 1 kabinväska och en hel del annat men de har bara låtit utrymmet vara.
Eller att man orkar försegla alla ventiler kanske...
saabnisse
Hur tänker du att man ska kunna serva en bil och göra reparationer om det inte finns nån motorhuv? ;)
Visst hade väl Audi A2 påfyllning ur grillen och ingen öppningsbar huv?
Jodå...
Vet inte hur stort huset är men en källare som producerar 5 liter vatten/dygn behöver tillsyn av både dränering och ledningars täthet!
Wow, det där var helt nytt för mig!
På sätt och vis har du rätt med din tanke, vi får ju "gratis" kondensvatten från AC:n vissa tider på året, men det behövs även någon slags rengöring/sprit.
Japp. Det krävs en separat rostfri burk med egen destilleringsprocess för att tillverka spriten som sedan tillsätts vattnet.
Du är ett geni;-) Fyndigt värre!
Jag har för mig att Toyota avsåg att all service skulle utföras unerifrån och genom att vissa karossdelar avlägsnades.
Nu blev det ju aldrig av, men nog skulle man kunnat lösa det som på Audi A2.
Henrik, man skulle väl kunna ha ett lock för bagaget också, inte sjutton behöver spolarpåfyllningen sitta där!
Audis lösning på A2 verkar ju hur bra som helst men eftersom dom inte upprepade den på andra modeller så fanns det väl nån hake.
Kanske av samma anledning som Toyota?
A2 är motsatsen till Lotus Elise av första generationen där man behöver verktyg för att demontera huven för att fylla på spolarvätska.
Det är väl ganska många av lösningarna på A2 och Lupo 3L som inte dykt upp igen. Smala lager, lättviktskonstruktioner....
Jo det kanske löser sig när elbilarna tar över. För inte är det någon vidare idé att fylla på spolarvätska i ett bagageutrymme, oavsett fram eller bak. Det vore kanske okej att ha det i samma lucka som elanslutningen. Men det kommer såklart att alltid finns folk som häller på felställe och då är inte ett starkströmsuttag så lämpligt kanske.
Audi A2 fortsätter att imponera. En bil som är skapad av tekniker och inte ekonomer.
Ska dock tilläggas att jag har haft nån fossilbil där man faktiskt fyllde på spolarvätska i bagageutrymmet med, kommer inte ihåg vilka nu men vet att minst en bil iaf hade separat behållare för sprutningen på bakrutan.
Om jag inte missminner mig; Opel Ascona från mitten av 80-talet.
Kan erkänna att jag aldrig ägt någon Ascona! :) Funderar på om Audi 100 Avant hade det på den första versionen?
VW typ 1 hade påfyllning under bagageluckan och på många årgångar var behållaren trycksatt av reservhjulet!
En ganska kul detalj när det gäller vindrutespolning var att de första modellerna av spolare hade en helt manuell, mekanisk pump, på instrumentbrädan eller på golvet. Från 1971 krävdes vindrutespolning och även ett beslut att det inte fick krävas "muskelhjälp" för aktivering. De mekaniska pumparna försvann och ersattes av elektriska men VW klarade sig med sin pneumatiska spolning!
Jag minns en man som lämnade in sin VW på verkstan för att få hjälp med spolaren som inte fungerat på ett bra tag fast han rengjort munstyckena med nål flera gånger. En pumpning av ett tomt reservhjul löste problemet! Gratis!
Jag har något minne av att ha kört en bil med något som påminde om en luftbälg på golvet bredvid helljusomkopplaren. Man trampade till och fick några droppar på rutan.
Ungefär lika bra som torkararmar som drivs av motorns undertryck.
Inte jag heller men har fyllt på spolarvätska i bagagerummet
Endera Saab 9000 eller Peugeot 309, eller båda. Oavsett en herrans massa år sedan
Mäkinen. 60 tals Mb hade en bälg vid sidan av kopplingspedalen.
Runt den bälgen var det en ring som påverkade en brytare.
Lätt tryck så slog torkaren och hårdare tryck så spolades rutan.
Funkade faktiskt bra.
Har ägt flera 66or av 280 s och se.
Har också haft nån bil med separat behållare baktill för bakrute-spolningen men kommer inte heller ihåg vilken det var.
Och likaså detta med aktivering av vindrutespolningen via nån form av pump/kontakt på golvet. Och så säger vissa att det var bättre förr...
Ja, den där gummitutan på golvet var det fler som hade, tror att både Ford och Opel hade dem på 60-talet.
Att som VW driva från reservhjulet var smart på ett sätt, dumt på ett annat. Man var ju tvungen att komma ihåg att kolla luften, annars fanns risken att man stod där med punka och inget användbart reservhjul.
Simca hade en halv tennisboll på golvet på en del modeller och en liten plastsäck under huven som rymde en halv liter.
Genom att trycka olika hårt med foten kunde man portionera ut spolarvätskan exakt där det behövdes!
Pi, det var bättre förr... nu skulle man nog inte orka...
Spolarvätska under huven på elbil eller som i mitt fall ID3 har sina begränsningar då huven alltid är frusen och inte går att öppna. Med fossil bil tinar värmen icke så på min ID3
Jaså, vilken kvalitetsvagn låter det som. På koreanska elbilar går minsann huven att öppna, vissa modellers laddluckor är det dock värre med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.