Man har ju historiskt försökt begränsa effektuttag genom att införa "skattehästkrafter" i flera länder, som ju i egentligen beräknades på cylindervolymen och som medförde många undermotoriserade bilar.
Vi har ju för närvarande redan en begränsning av motorstarka och törstiga bilar genom den höga drivmedelsbeskattningen, men det måste ju få vara upp till var och en att själv få avgöra hur mycket man vill betala för sitt bilinnehav.
Uppdaterat: 2014-10-11 15:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Om "straffbeskattningen" av energikrävande fordon togs ut vid inköpstillfället istället för som nu utslaget på fordonsskatten under många år (=relativt låg kostnad/år) så skulle säkert medelvärdet på motoreffekten på nysålda bilar minska rätt kraftigt - inte minst på tjänst-/företagsbilar. Men det motsätter sig de bilföretag som säljer företrädesvis lite större bilar (typ Volvo) till företagen - så sådana förslag tycks inte gå igenom... Sen sägs det ibland att körkort inte är nån rättighet så då kan man väl likaså säga att energikrävande bilar inte heller är nån rättighet...
Jag håller inte riktigt med dig. Då kan vi lika gärna skrota bilarna och satsa allt på kommunaltrafik istället... Åka bil är tråkigt, köra bil är roligt.
Kommentarer
100hk med vad? Bensin, diesel, el, vätgas, luft... ...
Tror denna trådskapare bevisar ännu en gång att man inte ska framföra fordon, än mindre skriva på forum "dagen efter".
Man har ju historiskt försökt begränsa effektuttag genom att införa "skattehästkrafter" i flera länder, som ju i egentligen beräknades på cylindervolymen och som medförde många undermotoriserade bilar.
Vi har ju för närvarande redan en begränsning av motorstarka och törstiga bilar genom den höga drivmedelsbeskattningen, men det måste ju få vara upp till var och en att själv få avgöra hur mycket man vill betala för sitt bilinnehav.
Om "straffbeskattningen" av energikrävande fordon togs ut vid inköpstillfället istället för som nu utslaget på fordonsskatten under många år (=relativt låg kostnad/år) så skulle säkert medelvärdet på motoreffekten på nysålda bilar minska rätt kraftigt - inte minst på tjänst-/företagsbilar. Men det motsätter sig de bilföretag som säljer företrädesvis lite större bilar (typ Volvo) till företagen - så sådana förslag tycks inte gå igenom... Sen sägs det ibland att körkort inte är nån rättighet så då kan man väl likaså säga att energikrävande bilar inte heller är nån rättighet...
Tror du får hålla dig till dammsugaren än bakom ratten!!
Jag håller inte riktigt med dig. Då kan vi lika gärna skrota bilarna och satsa allt på kommunaltrafik istället... Åka bil är tråkigt, köra bil är roligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.