Hej!
Solna Bilteknik har komiskt nog skrivit att Internet sluter upp bakom dom i detta ärende och utmanat mig att posta detta ärende på nätet... Så nu har jag lagt ner 5 minuter på att regga mig så att jag kan dela med mig av deras skicklighet!
Dumsnål som jag var så trodde jag att ett oljebyte kan någon knappast misslyckas med så jag gav Solna Bilteknik en chans med min importbil, en Ford Mustang V6 2005 årsmodell. Nu finns det så mycket skit om SBT på nätet att det svämmar över men undersökte inte detta förrän det var försent! :(
Påväg därifrån så hör jag klonkande ljud och dagen efter ringer jag upp dom och frågar om dom vill kika på det, jag vill inte vara dryg så jag säger som jag tror det är att det kan vara så att det är en spricka i avgassystemet som vibrerar för jag har haft problem med det vid ett tidigare tillfälle. Dom tackar nej och jag besöker två andra verkstäder i jakten på att lösa mina problem. Som tur är hittar jag en trevlig verkstad som verkar duktiga och dom ifrågasätter när oljan byttes, jag börjar gräva och fram kommer det att Solna Bilteknik har fyllt på 5W20 olja när både manualen, alla källor på internet som går att hitta samt locket för att fylla på olja säger 5W30.
Eftersom 5W20 används till V8 versionen av min bil så tänker och att det är en importbil så tänker jag att, jaja, det blir väl lätt fel. Väldigt vänligt tar jag kontakt med Solna Bilteknik då jag blir orolig att man gjort fel med fler saker och jag ställer lite försynt frågan om dom kan tänka sig betala tillbaka en mindre summa då de gjort fel trots allt, men svaren jag får börjar snabbt flippa ur totalt och jag blir väldigt orolig över vad som gjorts med min bil! Plötsligt framstår dom som extremt oproffesionella och nivån hamnar på den av en treåring i en godisbutik... Jag skickar bild på bilens manual men då påstår man att det är gammal info som ändrats. Samtidigt så lämnar dom "bevis" för sin sak i form av screenshots på min modell (utan någon mer koppling på skärmen till varför den är uppe). Man föreslår att jag ska kontakta och skälla på deras leverantörer av system eller att jag ska anmäla till ARN.
Det är för mycket info att presentera här och det är en lång konversation som är väldigt humoristisk... hade det handlat om stora pengar hade jag kanske varit arg men jag gick in i detta med ett glatt humör, jag var mest glad för att problemet blev löst och inga större krav på SBT annat än att jag föreslog försiktigt att dom kompenserade mig för lite olja när jag egentligen skulle ha rätt till både ny olja, jobb och nytt oljefilter.. Men deras hantering av felet får en att vilja varna andra...
Man går loss lämnar "bevis", man visar att 5W20 olja från Gulf uppfyller specifikationerna "API SM, ILSAC GF-4" som bevis... En snabb googling visar att dessa specar styr mängden fosfor i oljan... Den har alltså inget med att man hällt i olja med fel viskositet i bilen.
Det hela har slutat med att Solna Bilteknik påstår att dom har många som sluter upp bakom dom från internet! :P (Jag har lämnat en ärlig recension på reca.se) Och dom utmanar mig att posta detta ärende på nätet... Så nu gör jag väl det så får vi se om jag blir idiotförklarad för något mer än att jag var dum och gick till SBT när jag skulle serva bilen.
Finns det någon expert på området där ute? :)
Är 5W20 godkänt av Ford för att använda i en Mustang 4.0l V6?
Om en olja uppfyller specen "API SM, ILSAC GF-4" kan man kan då ersätta 5W30 med 5W20?
... Jag försöker skriva frågorna som om jag inte vet svaret... Men... "Humor me" så att säga så länkar jag denna tråd till dom senare.
Troligtvis dyker dom upp här själva för att försvara sig så ta fram popcorn!!
Kommentarer
Leverantören av SBT datorprogram var vänliga nog att skicka mig ny olja och oljefilter. Tydligen hade dom meddelat SBT om att dom gjort fel men trots detta har SBT bara fortsatt bråka och snacka massa skit.
Komik på hög nivå!
Det enklaste är väl att maila Ford så får du svart på vitt vad som gäller, mailet från Ford kan du sedan vidarebefodra direkt till lirarna på SBT.
Det hade viss betydelse, med 5W20 så började motorn låta, först trodde jag det var avgassystemet som fått sig en spricka som skallrade i takt med motorn men det var troligen en lyft men ljudet gick neråt varför jag trodde det kom underifrån. Efter felsökning frågade nya verkstaden om oljan och på det viset uppdagades det att dom fyllt på fel.
För många år sedan så var jag till dem för hjulinställning av min Renault Mégane -04. Bilen var inte bra efter, så jag åkte till Renault i Upplands-Väsby och de mätte upp bilen och fann att vinklarna var helt åt fanders. Fast den hade varit inne på hjulinställning. Jag tog bilder på de uppmätta värdena och skickade till SBT, som i praktiken bad mig dra åt... och de sa de hade en bra advokat så jag skulle passa mig för att bråka med dem.
Jag fick senare höra att verksamheten övergått till sönerna från herrn som startade verksamheten, tydligen fortsätter de i samma spår.
I Göteborg ute på Hisingen finns en verkstad Penkas verkstad, hur jävla grym som helst att fixa hjulinställningar/framvagnsinställningar.
Var där med förra bilen efter bara 750 mil
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.