Till min fasa var det nära jag bevittnade en påkörning idag, det var nära!
En nyare A3 med dubbdäck (!) fick inte stopp vid ett trafikljus på Vasagatan, som tur var lyckades han få stopp mellan fotgängare som korsade. Den gången gick det bra, men frågan kvarstår:
Vad i h-e gör dubbdäck på en bil mitt i sommaren?
Vad gör vinterdäck på en bil överhuvudtaget sommartid)
Det är ju knappast okänt att vinterdäck inte alls funkar bra på sommaren, de är rena radergummit. Ännu värre blir det med dubbar förstås.
Detta är ju inget nytt eller ovanligt fenomen, jag passerar Stockholm Central varje vecka och ser vad taxibilarna kör på. Det är bättre inne på Centralplan, men uppe på Klarabergsgatan står det alltid taxi med vinterdäck. Där är en p-ficka för 5 taxi, det är alltid minst 3, oftast 4 taxi med (dubbfria) vinterdäck. Obegripligt att man låter snålheten gå föra passagerarnas säkerhet!
Det är heller ingen engångsföreteelse med dubbdäck i Stockholm, man kan höra dem varje dag. Polisen bryr sig inte, är det inte dags att mundigheterna tar tag i det snart?
Att hålla på att jaga fortkörare verkar vara det enda som är intressant för dem.
Kommentarer
Jaga fortkörare ? Länge sen jag såg några poliser utföra den sysslan.
Nja, det är ju förstås inte Harry Haffa som gör det, utan man sätter stort tillit till fartkameror. Det tycks vara lösningen till alla problem... Ser att de sätter upp ännu fler hemmavid nu, på en 40 sträcka där det aldrig hänt en olycka. Luktar pengafiske.
Harry sitter inne och skriver rapporter. Möjligen åker han ut och kollar nykterheten, oftast med förvarning i tidningar och radio. Är det förresten inte lika illa som när folk helljusvarnar varandra för poliskontroller?
Stockholmare...
+1
Med tanke på den stora inflyttningen från knäckbröhult så kan det lika gärna vara en utsocknes.
Aldrig varit med om utanför kungliga huvudstaden. Inflyttningen är såpass stor så alla de med korrekt däckutrustning kan vara utsocknes.
Dålig vinst i Taxi verksamhet numera, därav även dåliga däck. Förarna klagar inför döva öron. Klagar dom högljutt får dom sparken. Grannen som tidigare körde taxi kör numera färdtjänst buss med månadslön. Kollektiv trafiken är numera så bra utbyggd att det är väldigt få som åker taxi.
Notis:
Jag har alltid tyckt Stockholmare är relativt duktiga bilförare. Ett påstående som jag nu vill dra tillbaka.
Om det inte var turister då. Allihop.
Och det där med hastighetsefterlevnad, det är inte deras starka sida... Körde jag enligt skyltarna blev jag omkörd från alla håll, även om jag låg i ytterfilen, fast det är klart, respekten för en 50-60-sträcka försvinner ju om vägen är fyrfilig och bredare än våra småländska 110-vägar...
till tråden: Såg många, många med dubbfria vinterdäck, ingen höjdare i 28+...
Dom gånger jag åkt taxi i Stockholm vintertid och minusgrader så kör dom alltid som det bara finns bar asfalt, men det är väl den typen av förare som gör att vi har fått salthevetet det har spridit sig norrut numera ändå till Kiruna. KIruna Kommun har förbjudit salt inom staden numera
Finns både bra och dåliga förare, spelar ingen roll vart man bor. Många har svårt att hitta gaspedalen, den saken är säker. Kör som bilen endast har 10 hk och inte mer än 100 hk. Eller är man rädd att förbruka några deciliter mer drivmedel? Snålhet helt enkelt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.