Är inte dagen regler för tillåten släpvagnsvikt med B-körkort ganska löjliga? Med en ny Volvo V90 Cross Country får du bara dra 1060 kg.Har du däremot en lite Renault Clio så får du dra 1200 kg med B-körkort. Måste väl vara betydligt säkrare att ha ett tyngre dragfordon även om det totala vikten överstige 3,5 ton.
Kommentarer
Nä, dom reglerna är rätt bra.
Skaffa körkort så får du dra mer, så har du ju kanske kunskaper som matchar fordonskombon.
I princip har du förstås rätt, den större bilen är säkert ett bättre dragfordon, men jag hade gärna sett körkortskrav på alla släp över 750 kg.
Jag ser sällan eller aldrig någon olycka med släp inblandat så det verkar ju fungera ganska bra. Så då tycker jag nog att man borde kunna få dra upp till bilens maximala släpvagnsvikt utan att behöva utökad behörighet eller E-behörighet. Möjligen behövs en liten informationskampanj där man upplyser om att det inte är tillåtet att dra släp i 120 km/tim på motorväg...
Förr, när bilarna var mindre och lättare, fick man ofta dra bilens max släpvagnsvikt även med B-kort. Idag, när bilarna vuxit och blivit tyngre, måste man ner i Golfklass eller mindre för att med B-kort få dra bilens max släpvagnsvikt, medans man med större och säkrare bilar får dra ibland enbart hälften av deras max släpvagnsvikt. Visst känns detta lite tokigt. Vill man ha mer dragvikt med sitt B-körkort ska man alltså köpa en mindre bil. Kanske borde man istället ha ett system där man fick dra en viss procent av en bils totalvikt med B-kort och att det krävs E-behörighet för att få dra bilens maximala släpvagnsvikt? För nån skillnad tycker jag fortfarande det bör vara mellan hur mycket man får dra med resp. körkort.
Lite så kan jag hålla med om.
Men det är skillnad på släp och släp.
En biltransport eller släp lastat med grus på 2 ton är inga problem att dra med en merca.
Men en husvagn på 2 ton är kopiöst stor, och det verkar som om folks storhetsvansinne endast begränsas av släpvagnsvikten.
Och en sån är inte lättkörd, långtifrån....
Har sett mer än en baklasta husvagnen för att spara fjädringen, helt oförstående inför vad det gör med en 8 meter lång vagn....
Har sett folk lasta en audi s6 bakfram på en biltransport av samma skäl.
Den audin låg upponer i diket efter 2 mil i en nerförbacke, med släpet ovanpå fortfarande kopplat.
Den föraren bör haft be-kort, med tanke på att transporten var för en stor underleverantör till bilindustrin och lasten var en testbil.... han var okunnig ändå....
Man har väl aldrig fått dra mer på B-kort än man får nu?
Förr var väl reglerna att du fick dra bilens tjänstevikt på B-kort, nu är det mellanskillnaden upp till 3,5 ton förutsatt att bilens dragvikt räcker till. Mna får ju dock fortfarande inte koppla ett tomt släp med högre totalvikt än bilens tillåtna dragvikt.
Personligen tycket jag att det borde vara extra utbildning på alla släp över 750 kg. Framförallt backa och inte köra upp med släpets hjul på trottoarer eller vita linjer verkar svårt...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.