Släpvagnskontakten på personbilar har allttid varit ett besvärligt kapitel.
utsatta för miljöpåverkan som det är tar det inte lång tid innan de börjar
fallera med dålig kontakt som följd.
De verkar inte ha haft någon särskild teknisk utveckling under alla år som
jag har varit drabbad av dem utom kanske att det finns en ny sort med fler poler
vilket dock inte har gjort dem direkt säkrare i sin funktion.
Det är den ena sidan av saken. Den andra sidan är placeringen.
Gärna under bilen där man måste lägga sig på marken för att över huvud taget
kunna se uttaget. Något som blir allt svårare med åren och särskilt om man har
tagit på sig sina finaste gåbortsbyxor. Man borde inte behöva byta till overall för
att kunna hänga på en släpvagn uten att skita ner sig.
Placeringen under bilen gör ju också att miljöpåverkan blir extra besvärlig.
Man verkar inta ha lagt minsta tanke på dessa problem vid konstruktionen av
fordonet.
Min ide om hur det borde vara är en lucka i lämplig höjd där uttaget kan dölja sig bakom.
På samma sätt som moderna tanklock alltså.
Alternativt kan man tänka sig att placera uttaget ini bagageutrymmer. Kabeln får gå ut genom
en liten fördjupning under luckan. Kabeln behöver vara lite längre men det kan väl inte vara
en omöjlighet i dessa moderna tider.
Släpvagnskontakten
Uppdaterat: 2020-05-18 10:46
Kommentarer
Håller med om att det kan vara lite bängligt att koppla in kontakten från ett släp. Med tiden lär man sig att göra det utan att behöva titta in under bilen. Jag klarar det numera med en hand. Håller då kontakten i rätt position och öppnar kontaktluckan med tummen. Vrider sedan kontakten ett kvarts varv - klart.
Vet inte om detta finns att köpa men det skulle nog lösa en del problem: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-uppfinning-kopplar-ihop-bil-och-slap-automatiskt
Vet iofs inte hur ofta man kombinerar "finaste gåbortbyxorna" med att man måste haka på ett släp, men visst, vem är jag att döma hur andra lever sitt liv.
Sen är väl min åsikt och erfarenhet att det blivit mycket bättre placeringar med årens lopp, de flesta bilar jag haft med smart elektriskt utfällbar dragkrok så har även i samma skede kontakten fällts fram och ut, supersmidigt! Och att det inte tar lång tid innan dessa kontakter fallerar.....haft olika bilar i 26 år snart, kört väldigt mycket över snittet i runt 20 av de åren iaf, aldrig haft en dragkontakt som fallerat på nån bil. Däremot hyrt släp där kontakten i den änden varit duktigt misshandlad flera gånger.
Har man dessa problem så kan man väl sätta uttagets placering överst på urvalskriterierna vid kommande bilbyte.
På min bil sitter uttaget i dragkroken, och kommer lydigt fram underifrån bilen med dragkroken efter en knapptryckning. Går garanterat att ha frack på sig och koppla i kontakten utan att lorta ner sig.
+100
Det låter onekligen praktiskt. Trodde att bara själva draget kom fram när det gäller den typen.
Då trodde du fel.
Min invärtes elingenjör gråter när jag ser kablar som böjs fram och tillbaka. Lyckligtvis är det väl inte så ofta som kablarna till bakluckan på en Volvo 245...
Det är möjligt att det finns modernare varianter som jag inte har råkat ut för.
men på mina senaste bilar i turordning , Saab 9000, Citroen Zxara, Volvo V70 och Citroen C3, så
har alla haft fast dragkrok med dum placering av kontakten och återkommande kontaktproblem.
Vilken lattjo tuta du hade på kulan Guran. Är det en orginalpryl ?? Skulle vilja ha nått liknande på BMWn, en vanlig funkar ju inte när kulan neråt under bilen.
Då får du dra till nån bilhandlare och köpa ett. Volvo, volkswagen, MB mfl. Har samma tuta på sina Oris infällbara drag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.