Har noterat olika människors beteende vid in och urstigning resp. in och urlastning ur bilar ett tag och kommit fram till att det finns tre typer.
1: Typen som alltid tar i för kung och fosterland för att stänga dörren/bakluckan vilket resulterar i en rejäl smäll och att dörren ev. inte stängs helt så dne inte hinner låsa, och att låskistan ger upp i förtid.
2: Den som tar i precis så dörren stängs och istället försöker igen lite hårdare om dne inte går igen helt. Som stänger bakluckan med ett diskret klick och sen bara känner så den är stängd. Denna gruppen tillhör jag.
3: Den som aldrig lyckas få igen dörren. Vi har alla sett dom, som kör omkring med dörren låst i första hacket utan en tanke på vad det kan ställa till med vid en olycka.
Hur beter ni er? Är ni smällaren som tar i som tusan får ni gärna förklara teorin bakom också.
Varför ta i så?
Kom att tänka på detta idag för var hos min fabror, och hans fruga är en i kategori 1, och slog igen min baklucka idag så att en glödlampa gick sönder.
Kommentarer
Jag har sett hur Jes gör, han låter dörrarna stänga sig själv.
Sedan har jag en granne som stänger alla dörrar, låser, går runt och känner om dörrarna är låsta, därefter känner han på luckan att den är låst och efter att ha känt ytterligare en gång på samtliga dörrar går han från bilen! :-)
Det kan finnas en poäng att känna på åtminstonde 1 dörr så att den är låst i alla fall om man har en dyrbar bil för idag finns inga knappar man kan se om de åkt ner och på större parkeringar kan det finnas skumma element som med störsändare ser till att bilen inte blir låst eller larmad.
Vi som kör Svenssonbilar kanske inte behöver bekymra oss så mycket.
Jag tillhör kategori två, har dock elbaklucka så där behövs inget smällande. Tyvärr är dörrarna på min bil lite trögstängda så ibland får jag ta i mer än jag skulle vilja. Har inga låsknappar heller så jag brukar kolla att bilen är låst. Skoda har till och med tänkt på oss "kontrollfreaks". Har "keyless go" vilket ju normalt gör det omöjligt att kolla om bilen är låst eftersom den låses upp när man tar i handtaget. Skoda deaktiverar dock upplåsningsfunktionen i några sekunder efter låsning, så att man kan kolla om bilen är låst :-)
Allt handlar om olika personligheter. Det går ofta att se hur de gör i andra handhavanden också.
Konsten är att inte stänga hårade än vad som behövs. Ju tätare en bil är desto mer får man ta i, förutsatt att ingen annan dörr eller ett fönster är öppet. Man lär sig sin bil med tiden. Fina bilar som saabnisse sa har ju servostängning men många har ju el på bakluckan även på billigare bilar. Där har det verkligen en praktisk funktion.
Största problemet jag har haft är en Toyota där bakluckan studsade tillbaka så fort det var kallt ute. Man fick slå flera gånger för att låset skulle dra till. Jag vet att även VW har haft problem med detta fast på dörrarna.
Jag har nog bra fingertoppskänsla i det mesta och slänger inte igen någon dörr oavsett om den sitter på en bil eller inte. Kommer jag hem sent på nattkröken så använder jag låsvredet på dörrens insida för att stänga ljudlöst. (Varför väcka grannarna?)
Bakluckor som vill studsa upp tämjs bäst genom att inte slå för hårt (för då studsar de ju garanterat upp), utan genom att trycka till lite just när de går igen.
Om bilens centrallås gör sitt jobb ordentligt brukar höras.
Det finns de som lever eter principen att går det inte med våld så använder man mera våld. Jag tillhör inte dem.
Har ni tänkt på hur många överdrivet hårt åtdragna vattenkranar det finns? Vattnet kan ju inte mer än sluta rinna.
Det med vattenkranar var ett bra exempel även om de flesta nu stängs med ett handtag.
Det hjälper föga att stänga bagagen försiktigt heller när det är låskolven som fastnat i sitt inre läge.
Hade precis samma tanke som Roy, det finns folk som alltid drar åt vattenkranar så hårt det går och nog tusan måste det påverka packingarnas livslängd. det räcker med att bara lätt vrida tills vattnet slutar rinna. Samma sak med bildörrar, en dörr stängs inte bättre för att man brukar mer våld den bara slits fortare.
Själv tillhör jag grupp 2 dvs att jag stänger dörren för löst och får ibland stänga den igen, detsamma med bakluckan, ofta när jag varit och handlat så ser jag i färddatorn att bakluckan inte är ordentligt stängd så då brukar jag kliva ur bilen och stänga den bättre, men det har hänt att jag låtit bli och kört hem med bakluckan endast stängd i låsläge 1. Fast min hustru har en tendens att stänga dörren för kung och fosterland, jag har ofta påtalat att hon inte behöver stänga dörren så hårt.
Det där med att många stänger dörren för hårt beror nog på att förr var bildörrarna mycket mer svårstängda, minns när farsan köpt en helt ny Volvo 244 - 77 och kom för att hämta mig och min bror från dagis och det var rejäla bakdörrar som man var tvungen att ta i ganska hårt för att kunna stänga, i alla fall för en 10 åring som jag var då. Bilen innan en VW K70 hade betydligt lättare dörrar att stänga än då Volvos tjocka dörrar, jämfört mot VW:s som var ganska tunna på den tiden då inte säkerhet var i fokus.
Ja Volvo 244 hade tröga bakdörrar. När jag (vi) åkte taxi som liten kom det ibland Volvo och ibland Mercedes. När det kom Mercedes så blev inte chaufförerna glada när mamma stängde bakdörren som på en Volvo 240. Mamma som aldrig hade kläm på bilmärken gjorde alltid fel, tyckte jag då i varje fall. Idag är det inte så stor skillnad på bilarna.
Thommys:
Volvo 244 var överlag en väldigt robust bil jämfört mot VW 70 på den tiden, tänker då även på stötfångare och sidolister som var väl tilltagna på Volvo 244, speciellt jämfört mot den ganska spartanska NSU K70 som blev VW när NSU köptes 1969. Fast jag tror aldrig att jag upplevt samma kassaskåps känsla och ljud när man stänger en bildörr som det var på MB W123. Det kändes verkligen att det var fråga om en kvalitetsbil. Jag undrar varför inte MB fortfarande har det robusta ljudet kvar som det var på W123. Kan ju även berätta att ljudet från VW K70 årsmodell 71, var ganska plåtaktigt, det kändes att det var en billigare bilmodell jämfört mot Volvo 240.
Du retar dig på Jes Phaeton, luktar lite avundsjuka tycker jag.
Jag vill inte lägga mig i ert eviga bråk om era bilar. Så länge det inte förekommer personangrepp så får ni hålla på. Jag bara undrar hur man kan kalla en bil som sälj och även kommer i en ny modell snart för en flopp.
Jag är övertygad om att VW aldrig tänkt sig att Phaeton skulle bli en volymsäljare utan den tilverkas för de som vill ha en lyxbil för en summa som inte avskräcker till inköp.
Nej, jag kan inte se att Jes nämnt person här, att prata illa om bilmärken är inte personpåhopp.
Men Phaeton är ju i egentligen en Bentley, men köps av de som vill ha samma bils egenskaper utan att skryta.
Jag tycker att det är en trevlig folkvagn. ;-)
Shogun även om jag är moderator så måste jag få ha mina favoritmärken.
Jag föredrar tyska bilar och skoda (som i grunden är en tysk bil med tjeckisk kaross) detta gör jag ingen hemlighet av och ger ingen ursäkt heller för det.
Jag försöker inte heller övertyga alla om att jag har världens bästa bil och alla borde köpa en i varenda artikel och forumstråd. Jag är väldigt nöjd med mitt bilval och det räcker med det för jag köper inte bil för att alla amdra skall gilla den. Jag köper bil för min egen och min familjs skull.
Japanska bilar har aldrig intresserat mig det minsta och att köpa bilar som inte intresserar mig kommer inte att hända.
Försök förstå detta shogun.
Jag raderar personangrepp när jag ser dem men jag måste erkänna att jag inte har tid att läsa precis allt på vib hemsida så visst kan man missa en del men då förväntar jag mig att få tips om dessa personangrepp. Detta moderatorjobbet är ingen heltidssyssla. Jag har inget emot synpukter på ALLA bilmärken det är bara tjat och mässande jag inte är intresserad av. Att läsa hyllningar om Lexus och Toyota i varenda artikel och forumstråd blir tjatigt i längden. Inser du inte att vi alla vet vad du tycker vid det här laget Shogun? Man ser nästan ingen annan tjata om sitt bilmärke som du gör. Lägg gärna in reflektioner om detaljer, rostskydd och annat som jämförelser men tjata inte om bäst i marknadsundersökningar hela tiden eller att du inte fattar varför inte ALLA köper Lexus eller Toyota (samma sak egentligen). Alla har sina favoritmärken oavsett vad marknadsumdersökningar säger, vi handlar bil med ögonen och hjärtat och när vi får en bra deal och inte med hjälp av marknadsundersökningar.
Jag säger inte att t.ex Mercedes är världens bästa bil men jag köper hellre den än Lexus. Mercedes har gjort något åt sitt rostskydd men det har inte Lexus.
Faktum är nog egentligen att jag skulle inte köpa någon av de bilarna, i alla fall inte som nya, jag tycker inte det är värt pengarna. Jag skullle aldrig satsa 400.000-500.000 på en ny bil oavsett märke, jag köper en billigare och använder resten av pengarna på något bättre än en bil som rasar i värde snabbare än en hiss på väg ner.
Kan vi inte vara överens om att Trabant är det bästa bilmärke som existerat.
Så kan vi gå vidare med att smälla igen bildörren, och det riktigt ordentligt.
Att du varit nöjd med de Toyota/Lexus du ägt Shogun är ju bra och det är helt ok men vi andra har varit lika nöjda m våra bilval är jag säker på. Att ha otur och råka ut för problem kan hända alla och med alla bilmärken, det har vi ju läst om många gånger i vib.
Om du framöver skriver om detaljer i jämförelser mellan Toyota och andra bilmärken så skall jag läsa detta med intresse, om det bara blir mantra så hoppar jag nog över läsningen.
Du har ju trots allt skrivit en del intressanta inlägg då och då.
Du har dock aldrig sett mig framhålla mitt eget bilmärke.
Jag har ägt amerikanska, tyska, franska och svenska bilar, kanske flest tyska.
Egentligen har aldrig brytt mig så mycket om just det här med att slå i dörrar förrän nu när man tänker efter och jag var tvungen att gå ut och slå igen dörren på 9-5 an och jämföra med grannens Daewoo, ursäkta Chevrolet skulle det ju stå, och visst var det skillnad mellan ett dovt tjomp och ett plaff.
Men jag drar inga ytterligare paralleller till kvalite' m.m.
Jag har aldrig ägt en japansk bil, men färdats i åtskilliga. De flesta har jag inte haft något att anmärka på mer än att jag irriterar mig på en del dumheter.
T.ex. att flera har dumheter som uppfostrande tutningar eller pipanden så fort man gör något som bilen inte gillar.
Men jag kanske bara är lite överspänd, men jag minns min gamla B-ford, där fick man minsann pipa själv om det var något och framför allt gällde det alltid att tänka efter före!
Jag ger upp. Det är nog bättre att försöka diskutera med väggen härhemma.
Tack och godnatt.
Ja varför piper det? På en 07:ans BMW fick jag ta väck alla högtalare och instrumentet inna det slutade pipa, och så kan man inte åka runt...
Har roat mig med att provstänga dörrarna på bilar som ska pressas. Avensis -99 gick rutan åt skogen. På en Hyudai vek sig rutramen... Ja, jag tog i lite hårdare än man normalt gör...
Alla får inte sluta slå i sina dörrar bara. Framförallt VAG och Toyotaägare måste fortsätta, låskistor till dessa fabrikat är storsäljare. Även bakrutorna till BMW och Hyundai o sånt med öppningsbara rutor är fina grejer. Folk smäller gärna igen de också, och eftersom de oftast studsar upp då i och med att glas är så styvt, tar de i hårdare andra gången (va det nån som sa IQ?).
Här får jag nog hålla med Jes om att den som låg närmast personangrepp var just Shogun. Men det "rättade" till sig när Jes skrev #34.
Så förbannat onödigt med personangrepp. Dit hör även långa beklaganden över andras åsikter.
Shogun, jag har tidigare skrivit att du åtminstone argumenterar, till skillnad mot en del som endast uttrycker personliga åsikter. Inte minst brukar du gödsla med länkar, mest beträffande någon marknadsundersökning eller liknande.
Och det är bra.
Men mängden...
Du kan inte frälsa mänskligheten.
Och vi ska INTE komma dragande med upplevda oförrätter som tilldragit sig i helt andra trådar än den aktuella!
Ingen av oss moderatorer blundar för personangrepp! Och definitivt inte Hackenbush.
Men vi måste naturligtvis ha sett dem för att kunna agera.
Förresten är Lexus fristående från Toyota - eller var åtminstone så ursprungligen. Nu verkar allt fler delar smyga sig över från Toyota. Blir förstås billigare.
Föreslår att Shogun går in på Lexus hemsida och läser ägarkommentarerna. Läs dem bakifrån - de sämsta betygen är ju placerade sist.
Phaeton är ett alldeles utmärkt val av lyxbil - om man inte bryr sig mer om etiketten än innehållet.
Får känslan av att alla inlägg som inte går i shoguns spår räknas som personangrepp. Kan inte radera alla inlägg gjorda av de som har en annan åsikt.
"Att den sedan ser ut som en Passat gör inte saken bättre för en bil i denna klass" Att Lexus ser ut som en Toyota gör inte saken bättre för en bil i denna klass heller.
Att ett spett håller bättre än en spira betyder inte att spettet är premium.
Tro vad du vill shogun, man kan aldrig vara alla till lags. Jag är enormt mycket mer objektiv än vad du någonsin kommer att vara.
Visst shogun vi kan gå vidare, det har jag inget emot. Kör man Skoda så vill jag påstå att det är ganska neutralt då det ju inte precis är premium, däremot fick jag mycket bil för en anspråkslös summa pengar.
Kan väl inte påstå att jag får några S-klass vibbar av denna, Shogun.
Då får jag mer S-klass vibbar av denna design. En utmärkt form från 60-talet i bästa Bauhaus stil. Snygg ren enkel och funktionell.
Är det något jag är trött på så är det alla dessa påståenden om biltillverkare som minsann stulit linjer i någon detalj från någon annan tillverkare. Det kan till och med gälla mellan spritt nya modeller där det är helt omöjligt att säga vem som kommit på vad först. I alla tider har det funnits trender - kolla bara jänkarna.
Vad är det egentligen att hänga upp sig på?
Det finns två, kanske tre personer som ältar det de upplever som oförrätter i det oändliga.
Släpp det gamla och gå vidare!
För att skriva klarspråk: Jag skiter fullkomligt i vad som skrivits i andra trådar - det är den här tråden som gäller nu och ingen annan. (Om det inte råkar finnas en faktakoppling till den där andra tråden och den inte är för gammal.)
Och därmed slår jag igen bakluckan om detta ämne och hoppas slippa återkomma.
Man kan tycka vad man vill om olika märken. Toyota/Lexus är bra men jag skulle aldrig vilja ha någon ändå. En IS200/300 från tidigt 00-tal då, den är snygg!
TIllbaka till ämnet månne?
Upptäckte på modommarafton i Borgholm ett fenomen jag trodde var dött och tabu av ren respekt numer, att slå UPP dörren, i en annan bil.
Det var inte min, någon av dom. Men slå upp dörren i en annan bil är fullständigt respektlöst.
Att, som min bror gjorde en gång, skylla på att vinden tog tag duger inte, man kan hålla i dörren!
Eran åsikt?
Finns människor som aldrig kan visa respekt för andras egendom, tror till och med att en del får en viss skadeglädje i att slå märke i andras bilsidor. Speciellt om de själva har en gammal bil och det står en ny bil sidan om.
Min bil, och även de senaste, har varit gamla, men jag har ALDRIG slagit upp dörren i sidan på en nyare.
Jag jobbar på skroten, och inte ens på skrotbilarna slår jag upp dörrarna i sidan. Hur ful och gammal bilen än är.
Jag undviker de parkeringar där man står sida vid sida och om jag måste parkera på en sådan så står jag så långt bort som möjligt för där brukar sällan folk parkera eftersom de flesta hade nog kört bilen in i affären om de hade kunnat,de orkar väl inte gå så långt kanske.
Det finns folk som slår i med flit. Sedan finns det folk som inte tänker. Sedan finns det folk som inte rår för. Den senaste slog ett märke i min bil för ett antal år sedan. Jag tankade bilen och intill stannar en annan bil som skulle tanka på andra sidan. Det blåser till en kraftig vindil och tanten som håller i sin dörr orkade inte hålla i. När jag går fram till henne så ser jag hur reumatiskt söndervärkta händer hon har och hon kan inte ens räta fingrarna. Det kan inte vara lätt att för henne att känna skuld för en skada hon åsamkat någon annan för hennes handikapp. Det var lätt att hålla tillbaka ilskan. Bilen är såld och inget avdrag blev det för bucklan heller.
Det som slår i med flit lyckas man aldrig se. Det bara finns ett märke där helt plötsligt och ingen bil står bredvid.
De som inte tänker står ofta med bildörren öppen mot bilen intill och knäpper fast ett barn i en barnstol böjd in i bilen. Som Shogun sa. Jag parkerar heller inte vid bilar som har barnstolar. Bilar med skjutdörrar är bättre. Jag tycker att vi ska skylla mycket av detta på den som ansvarar för parkeringarna. Rutorna är försmå på köpcentrum. Familjeparkerinngar är bra. Är det väldigt trånga rutor så ställer jag mig i mitten av två rutor. Lite surar blickar eller risken att få böter är bättre än en buckla.
Shogun, gissar att du misstolkar min kommentar med flit.
Så låt mig förtydliga mig.
Med fakta menar jag inte någon åsikt någon hade. Och tråden ska sannerligen inte vara gammal. Och det ska inte gälla gnäll över någon i eget tycke orättvis behandling.
Däremot ger du ett bra tips om bilar med barnstolar.
Thommys, håller med om det mesta du skrivit - men jag har aldrig ställt mig på två rutor. Det är faktiskt också ett ofog.
Men visst har det hänt att man ålat sig ur bilen och misstänksamt kollat om bilarna bredvid verkligen står mitt i sina rutor - och de kan de faktiskt göra.
Men vart tog alla skyddslister vägen? Javisst ja, de är ju inte trendiga.
Ja skyddslister av typen på Volvo 240 och gamla Saab 900 är det optimala, en tjock mitt på dörren, och en tunn högst upp där bilen är bredast.
Låter bra leifer, min är också mörkgrå-metallic och jag har inte heller några sidolister så man får väl leta upp ett sånt där lackstift.
Stämmer väldigt bra att den gamla sortens lister som satt fast i borrade hål inte var den bästa konstruktionen ur rostsynpunkt.
Men visst fanken finns det limmer idag som kan hålla helt tätt. Problemet blir väl istället om man måste svetsa en dörrsida och då vill få bort listen. Men det är nog ett mindre problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.