Varför inför inte sverge en skrotnings premie på ett antal tusenlappar eller mer för en registrerad bil typ som Tyskland med fler har.
Då skulle man få bort dom värsta utsläpps vraken från våra vägar och kanske gynna handlarna lite.
Det börjar till och med vara så jäkligt att det står skrot på gårdar runt hela landsbygden för att det kostar att bli av med bilarna.
Skrotnings premie
Uppdaterat: 2017-07-06 00:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Visst skulle det behövas en viss morot i form av ekonomisk kompensation för att få bort alla de stora mängder bilvrak som ofta står bl a ute på landsbygden. Kanske att det skulle räcka med 2 000 kr per bil för att bli av med en hel del. Många av bilarna lär inte vara körbara på långa vägar, så även om de inte släpper ut avgaser, är det ändå bra att få in det mesta av dem i kretsloppet igen. De kan dessutom stå och läcka olika vätskor till mark och vatten. Oftast lär det vara ren och skär lathet som gör att man inte lämnar in bilen för återvinning.
Men det finns ett utvidgat producentansvar som gäller alla bilar oavsett ålder, och det har gällt sedan den 1 juli år 2007. Det innebär att man som kund kostnadsfritt ska kunna lämna ifrån sig bilen oss en godkänd skrotningsfirma, men det finns förbehåll. Se http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Producentansvar/Bilskrotning/.
.
Men många kör omkring med vrak som hålls ihop med silvertape mellan besiktningarna och får konstgjord andning vid besiktningen.
Dom skulle behövas mutas bort till bilskroten.
Mellan besiktningarna? Många av dessa vrak är varken skattade, besiktigade eller försäkrade. Har flera i mitt närområde.
Vi hade ju en fungerade skrotningspremie, men den slarvade politikerna bort genom att skyffla ut hela kassan på en gång och sedan avsluta systemet.
Och nu kan vi se resultatet: det står allt mer bilar här och var i både natur och på tomter.
När det gäller utsläpp så är ju skillnaderna inte så stora som det anges på papperet. Dessutom körs ju äldre bilar betydligt mindre.
Ex: Vilken belastar natur och vägar mest: en Audi 100 som drar 0,7 och körs lite eller en A6 som drar 0,6 och körs mycket?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.