Hej.
Jag har en Skoda Ocavia combi 2009 med 7-växlade DSG lådan och efter ca 7000 mil fick jag byta ut växellådan pga missljud, detta gick på garantin så inga problem där. I övrigt en jättefin och bra bil.
Jag har ju hört massor om denna automat växling , massor av krångel m.m.
jag har nu beställt en ny Skoda Octavia Scout -15, med leveans i dec/jan. DEn är utrustad med DSG6 istället.
Min fråga är om det är någon skillnad mellan dessa 2 automater??
Hoppas självklart att den "nya" SG 6 är bättre så man slipper ev problem...
Det är samma motoralternativ jag valt nu som i gamla bilen, 1.8 Tsi, är jättenöjd med den motorn, men i nya scouten verkar Hk vara 180 istället för 160 som jag har idag. Är bilen "trimmad" då det är samma motor?
Tacksam för all hjälp då jag inte är duktig på bilar alls.
/
Kommentarer
DSG6 är den lådan som, vad jag har kunnat läsa mig till, klarar högre vridmoment och är en "våt" koppling jämfört med DSG7 som är en torr.
Läser man på forum så är DSG7 helt klart överrepresenterad när det gäller fel och problem, och VW/AUDI osv har även gjort WorldWide recalls för att fixa dessa problem.
DSG6 verkar inte alls ha dessa problem. Jag har hört talas om mekatronikfel och mjukvaruuppdateringar till DSG6 på tidiga exemplar, men detta bör väl vara löst idag och inget man kan läsa om som något "känt fel".
1,8 HK finns i en massa olika HK varianter, men tror att det släptes en ny som heter EA888 (kan ha fel) för några år sedan som ersatte ursprungs 1,8T (som såg sitt ljus i den första generationen Audi A4 som producerades)
Tror Seat Leon MK3 har samma motor som din Scout, men finns bara med DSG7, sannolikt då för att det inte är fyrhjulsdrift.
ja, du har helt rätt leifer, tittar man i speccen så är förbrukningen mindre med DSG7 än med en vanlig manuell.
Sen är ju DSG7 trevlig, även om jag inte är en fan av automatlådor och så måste jag säga att det är en trevlig bekantskap sålänge man inte försöker sig på en snabb fickparkering i en tightlucka utan p-radar.
DSG6 är en låda som dom har till motorer med mera vridmoment, den är tåligare och är ingen torrkoppling som det är i den 7 växlade som fortfarande har ganska så mycket problem.
Kan lugnt säg att du gjort rätt val av växellåda som säkert kommer hålla bra.
160 hk TSI motorn du kör i dag är en motor som dom vidareutvecklat till 180 hk och ska gå väldigt mycket bättre och ska ha väldigt bra drag i sig men samtidigt kunna vara snål på dropparna om man så vill...
Hur ser din spec ut på din framtida Skoda Scout?
Vad härligt med all hjälp jag får här...Jag kan som sagt inget alls om bilar, men har blivit väldigt bekväm med automat och vill aldrig byta tillbaka till manuell..
DSG6 drar nog lite mer än DSG7 självklart då et är en "överväxel" mindre, stämmer inte det? Men det skiljer väl inte så mycket får v hoppas, min gamla Octavia drar nu ca 0,6l/mil i snitt, vilket ja tycker är väldigt bra för en så pass stor bil som det ändå är.
Ni nämnde nåt om att man bör ha p-radar när man har DSG? Jag har som tillval i nya bilen, "parking assistant paket", rear view camera, backsensor bak o fram, samt file assistans paket. Enligt specen så är parking assistant väldigt bra, den backar i princip in själv, jag behöver inte styra utan bara hålla på gas o broms...
Då borde jag väl klara mig, eller hur på alla sätt även inne i Göteborg, där jag bor??
En "konstig" fråga kanske, men ni nämner att denna nya DSG6 har våt koppling mot torr koppling i DSG7. Vad innebär den skillnaden förutom det uppenbara i namnen frågar en novis...?:):):) För & nackdelar?
Hej Pär:
Här är specen exakt på den bil jag beställt:
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/58636216
Kolla gärna vad du tycker !!
tack på förhand
Grattis till en bra spec, du har fått med allt bra godis som är bra att ha ändå...
Sen när det gäller skillnaden mellan DSG6 mot den 7växlade så är allt bättre med den 6 växlade... sen så kommer du nog inte ner i 0,60 med den nya bilen eftersom den tex är 4x4 och bara där så kommer den dra lite mera, men du kommer få en sjukt fin och trevlig bil.
Sen kan jag ge dig rådet att bli medlem på www.skoda.egetforum.se där du kommer få väldigt mycket hjälp när det gäller typ allt som gäller bilen.
elektro1,
Eftersom lamellerna i våtkopplingslådan DSG6 är nedsänkta i transmissionsolja så kommer friktionsvärme ledas bort effektivt medan de torra lamellerna i DSG7 kommer tvingas ta upp all friktionsvärme. Därför har de senare haft problem med mycket start och stopp-körning.
DSG6 är inte ryckig eller liknande utan har ett emulerat dragläge på samma sätt som en klassisk automatlåda med momentomvandlare.
Om du står stilla och skall köra in i en parkeringsficka räcker det att välja D eller R och peta till gasen lite så att hill-hold släpper och sedan kan du rulla in på dragläge på tomgångsvarv och eventuellt hålla emot på bromsen. Så länge du inte trampar bromsen riktigt i botten utan bara stannar till med bromsen lite nedtryckt så finns det ett dragläge som åter ökar i styrka när du släpper upp bromsen igen. Den driver inte emot bromsen utan känner av när du släpper bromsen och låter då kopplingen gå lite mer ingrepp så du får dragläget tillbaka. Trycker du bromsen helt ned när du står still går hill-hold i och du får peta lite på gasen för att åter börja rulla. Du behöver inte börjar gasa utan det räcker att bara knacka till gaspedalen med foten så känner elektroniken av att den skall släppa hill-hold och gå in i dragläge igen.
Tack Pär för hjälpen samt det forum du get mig, ska bli medlem där direkt...
Kan även säga att jag fått den bilen ytterligare 10% billigare pga jag är medlem i jägareförbundet och då får man 10% på ny Skoda bil + alla tillval...:).) Så det blev billigare..:):) Känns som jag gjort en väldigt bra deal och får en bra bil...
Har även lagt till följande tillval utöver vad som stod i specen:
http://www.extraljus.com/produkter/ex-3000-led
Denna ramp sätter de också på bilen åt mig...:):) Vad tycker ni om denna ramp? Alla talar ju om LED istället för Xenon.
tack än en gång för all hjälp...
Det var så lite så, är ett bra forum att snacka om Skoda bilar och i regel så är det alltid något som kan hjälpa eftersom det finns VW verkstadsfolk där och även många som är väldigt duktiga på sin sak.
Du kommer få bra ljus på bilen i jaktskogen och det är ju aldrig fel :D
Kan rekommendera en brittisk hemsida som heter Briskoda. Mycket aktiv och bra sida.
Håller med, den är bra, brukar hänga där ibland :-)
Pär? : Jag har anmält mig till forumet om Skoda, men när jag har fyllt i alla uppgifter och väntar på aktiveringsmail så kommer inget. Har väntat sedan igår, har fyllt i allt korrekt med mailadress självklart, inget i skräppost. Vet du om de har problem med sin sida?
Har då inte hört att det ska vara några problem, så det borde komma ett mail snart... men om det inte har kommit inom 24 timmar från nu så skriv här så kollar jag upp det :-)
hej igen Pär. Har testat 3 olika mailadresser jag har sedan igår, inget har kommit fram till mig, både privata och Hotmail adresser.
Kan du undersöka det är du snäll? Vill så gärna komma med där....
Absolut kan kolla upp det, vad är ditt användarnamn på sidan så jag vet vem jag ska säga vem som behöver hjälpen?
Tack Pär. Mitt användarnamn är "elektro1" även där....:):) Har klickat på återsänd aktiveringslänk flera ggr, men inga mail kommer fram alls... Min mailadress är: bengt@arval.se
elektro1 nu har jag skickat till admin som jag hoppas kollar upp det nu :)
Pär? Hört något? Jag har fortfarande inte fått något mail eller annat...
Har tyvärr inte hört något än, men kommer nog snart få ett mail av han, vet att admin har sjukt mycket att göra eftersom han fått barn m.m för lite så länge sedan, han har nog inte haft tid att kolla sin mail än.
Men så fort jag hör något så skriver jag till dig :)
Hej igen Pär. Något livstecken från Admin?
Jag har försökt flera ggr igen, men går inte att få mail helt enkelt... Fattar inte vad som är felet.
Jag vill ju så gärna gå med i det forumet.
Halloj, väldigt konstigt eftersom jag ser att det kommit flera nya medlemmar under veckan som varit... Har inte hört något från han än, så jag skickar ett nytt mail till han nu på en gång.
Nu ska du var aktiv på Skodaforumet elektro1 fick svar av han idag så han skulle fixa det :)
Vet inte om jag nämnt det innan men den engelska hemsidan
http://www.briskoda.net/forums/
är ett väldigt bra forum för Skodaägare.
Kan även tipsa om www.seatcupra.net och dess forum.
Finns mkt likheter mellan modellerna speciellt växellåda och motor och ibland så hittar man mkt nyttigt där om Skoda, precis som man gör på skodaforum om Seat.
Mkt britter som hänger där såklart, men också en del Svenskar.
Det som är kul med utlänska forum är just att läsa om hur olika men även lika vi kan vara ibland.
Ett exempel är att 3 dörrars modeller en mkt vanligare syn än här, och det finns många fler.
Gemensamheter vi har är tex gnället på dåliga vägar ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.