Funderade lite på detta efter att ha sett en intervju med Christian von Koenigsegg.
Kan tänka mig att detta kan revolutionera bilbranschen mer än miljöteknik. Säkerhet brukar ju sättas till nr1, särskilt i Sverige.
Betänk att det kommer system snart som kan ta över kontrollen om t.ex. föraren är på väg över i mötande körbana på sträckor där det är förbjuden omkörning (vilket det då till sist kanske blir nästan överallt på vägar med mötande trafik).
Hur kommer försäkringsbolagen hantera det?
Ett scenario är ju att man chockhöjer premien för bilar som saknar ett sånt system.
Helt plötsligt blir då alla äldre bilar iskalla i ett slag!
Och självklart vill man ju ha ett sånt system för att öka sin egen och andra säkerhet.
Kommentarer
Här var intervjun
https://www.youtube.com/watch?v=2guweFY1hWE
Varför skulle försäkringsbolagen chockhöja?
Kan man inte tänka sig att de reducerar premien för de säkraste bilarna?
Det är ju vad som sker idag.
saabnisse, det jag tänker är att detta är ett större paradigmskifte säkerhetsmässigt än något annat vi sett tidigare.
Att få ett sådant system om "omöjliggör" passering av mittlinjen vid omkörningsförbud är egentligen en enkel sak, ex Volvo har ju sitt filhållningssystem och de har ett vägskyltsystem som bl.a visar omkörningsförbud. Med den symbolen i displayen skulle systemet kunna kalibreras för att vara bråkigare om man vill över vänsterlinjen. Att systemet måste ge med sig om jag ändå aktivt styr är en säkerhetsgrej i sig eftersom det skulle kunna vara så att det uppkommer en situation som jag måste lösa och därmed styra förbi mittlinjen, en stannad bil till exempel.
Det skulle även gå att applicera som motstånd vid omkörning i samband med möte eftersom kameran redan idag ser den mötande bilen och mäter på dess förflyttning.
Jag tror att system som dessa kommer att komma steg för steg innan vi får seriöst självkörande bilar, allt för att stegvis testa tekniken och även få systemdata och acceptans.
Eftersom vi har vinter i Sverige så fungerar väl inte ett sådant system här och sedan finns det ju grus vägar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.