Märkligt, jag trodde det skulle vara ett perfekt land för bilar typ Koenigsegg och liknande.
Eller mer naturnära någon Jeeptyp.
Att det inte är något för storstäderna förstår jag, där finns det ju hur mycket som helst att välja på.
Men finns det inte kvar sammansättning av utländska bilar?
Och Holden, är den helt väck? Eller blir det en badgemärkt Vauxhall/Opel med Chevamotor?
Uppdaterat: 2016-12-02 21:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Holden som märke kommer att finnas kvar. Både Holden och Ford kommer ha kvar utvecklingsavdelningarna som sysselsätter ca. 200 personer vadera. Det de utvecklar kommer att tillverkas runt om i Asien. Främst Thaliand, Korea och Kina. Hur det går med specialföretag så som Wilkenshaw vet jag inte. Vem som skall bygga om Dodge RAM till högerstyrning när Holden stänger sina fabriker är också okänt. Jag misstänker dock att både Ford och Holden kommer ha kvar någon mindre anläggning för prototyper så kanske kommer man att fotsätta med Dodge pickuperna.
Chrysler Australia ville börja importera Doge RAM Pickup till Australien men de tillverkas bara i vänsterstyrt utförande. Av någon märklig anledning fick GM ägda Holden kontraktet att bygga om bilarna till högerstyrning. Det finns ett företag uppe i Brisbane, RHD Conversions, som är speciealister på konverteringar till högerstyrning men de fick inte kotraktet av någon anledning.
Kommentarer
Peter, vad finns det för fordonstillverkare i Australien?
Holden och Toyota slår igen om ett år. Sedan är det bara lastbilstillverkarna Iveco, Kenworth och Volvo kvar.
Märkligt, jag trodde det skulle vara ett perfekt land för bilar typ Koenigsegg och liknande.
Eller mer naturnära någon Jeeptyp.
Att det inte är något för storstäderna förstår jag, där finns det ju hur mycket som helst att välja på.
Men finns det inte kvar sammansättning av utländska bilar?
Och Holden, är den helt väck? Eller blir det en badgemärkt Vauxhall/Opel med Chevamotor?
Holden som märke kommer att finnas kvar. Både Holden och Ford kommer ha kvar utvecklingsavdelningarna som sysselsätter ca. 200 personer vadera. Det de utvecklar kommer att tillverkas runt om i Asien. Främst Thaliand, Korea och Kina. Hur det går med specialföretag så som Wilkenshaw vet jag inte. Vem som skall bygga om Dodge RAM till högerstyrning när Holden stänger sina fabriker är också okänt. Jag misstänker dock att både Ford och Holden kommer ha kvar någon mindre anläggning för prototyper så kanske kommer man att fotsätta med Dodge pickuperna.
Hur kommer det sig att ett GM-företag bygger om Dodge-pickuper? Eller är det Ford?
Chrysler Australia ville börja importera Doge RAM Pickup till Australien men de tillverkas bara i vänsterstyrt utförande. Av någon märklig anledning fick GM ägda Holden kontraktet att bygga om bilarna till högerstyrning. Det finns ett företag uppe i Brisbane, RHD Conversions, som är speciealister på konverteringar till högerstyrning men de fick inte kotraktet av någon anledning.
Synd. Det är ett välkänt faktum hos jänkefolk att australiensarna är betydligt bättre på motorbygge än jänkarna själva...
Den blir djupt saknad.
https://www.youtube.com/watch?v=6D-xbg7Zbqg
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.