Det pratas ju mycket om hur saltet förstör bilarna, och jag är ingen vän av saltning heller...
Chefen och jag diskuterade detta en dag, varför bilarna som kommer från Tyskland, Belgien, Schweiz m.m är så fina, jag påstod att de kanske inte saltade så mycket där, men han som kör buss på kontinenten påstod att man saltar där också, och mer än här p.g.a det lite mildare klimatet.
Varför bilarna håller bättre kunde ingen svara på, men jag har en teori att det finns mindre antal grusvägar där, dubbförbud och så grusar man inte vägen utan saltar istället. Detta torde ju innebära att inget slår sönder lacken och att det är därför bilarna klarar sig.
Faktum är dock att den Passaten -00 som som kom från Schweiz vi plockade sönder i veckan såg, i jämförelse med de Svenska Passater vi plockar ner stup i kvarten, ut som ny överallt, trots över 20000 mil på mätaren (motorhaveri, V6 TDI), medans svenska kan vara upprostade i dörrarna och har skruvar fastrostade och spruckna, torra gummibussningar. På denna Schweiziska satt t.om klisterlapparna kvar på drivaxlar och bärarmar...
Har de ett mildare salt eller vad är haken? Varför kan vi inte införa det här också? använder de något annat? Socker? Svartpeppar? Chili?
Kommentarer
Det enda jag har hört, och det hörde jag av en besiktningsman för en 10 år sedan var att dom börjat med någon flytande kemikalielösning baserad på salt som var mkt värre än det vanliga vägsaltet vi var vana vid förr.
Besikningskillen sa att detta tar sig in överallt jämfört med det torra saltet som det strösslades med förr.
Vet inte hur sant det är men han om någon borde ju veta känner jag.
Jo, vi har ju numera har ju en saltlösning som säg sprida sig bättre på vägen, då kan man förmoda att den även sprider sig bättre in i våra bilar...
Salt är ett otyg, och bevisligen överlever folk även utan salt på vägarna, t.ex. Gotland har inte haft salt sedan 1986. Norra Norrland har också sluppit eländet. Men, så har de färre problem med rost och bromsar där, något som kunde läsas i SBP's statistik tidigare. vet inte varför den är borttagen nu. (avregleringen?)
Men, visst ser man mycket mindre rost på bilarna nere i Europa, rent spontant. Även på begagnatimporterade bilar ser det bättre ut. Kompisens S-type 2003 från Tyskland ser ny ut, otroligt!
Vi har haft åtskilliga bilar från Europa, både Schweiz, Belgien, Tyskland, m.fl och fenomenet är återkommande på samtliga, de är betydligt fräschare än sina svenska syskon.
Jag hade även en tysklandsimporterad Volvo, som också var betydligt finare i lack o plåt än en svensksåld.
Jag köpte en importerad Mitsubishi Sigma för många år sen, bilen var då 13 år gammal men såg ut som ny under, bromsar, bärarmar rör mm var bara smutsiga, efter en vinter i Stockholms trafiken var allt brunt.
Och jag har precis som Lason sett samma sak på många bilar.
Tror våra årstider, med eller utan salt, tar ut sin rätt.
Även om områden utan saltande så borde bilarna tar skada, tänker på sandning som är ett populärt substitut, det borde ju blästra bort allt rostskydd som finns.
Saltlösning använder man för att det är snålare på salt, verkar snabbare, sprider sig bättre, ett lass saltar längre sträcka......
Att det tar sig in mer, nja, torrsalt ska lösas innan det funkar....
Tror lason är inne på nåt, tyska vägar är aldrig fulla av kvarliggande grus, man stödkantar inte med lösgrus heller för den delen......
En av anledningarna till att jag tycker om att köra hoj där.
Tror även dubbdäcken har ett finger med i spelet, den där svarta asfaltssörjan dom river upp, sitter kvar som ett lager dinitrol.....
Har bott på landet de senaste 15 åren, bilar som går mycket på grusväg rostar mer.
Jag kan köpa en gammal bil, såklart rostig, men inte så det syns, efter ett halvår är det brunt......
En anledning till att jag inte vill ha en ny, dyr bil, jag hade lagt all min fritid på att gno....
Många sprider iallafall inte salt som bindemedel längre på sina grusvägar, aluminiumoxid (tror det är det) är mindre korrosivt och bättre för åkern.....
Tysken är nog också mer noga med skicket på bilen, det kanske tvättas oftare?
Importerade en del i början, när det var billigt, såklart med höga miltal, uppslitna pedalgummin och rattar var standard, men i fint skick.. ..
I Stockholmsregionen är det lite olika, vissa kommuner fokuserar på sand, andra på salt. Större vägar saltas mer, mindre vägar sandas mer.
Problemet blir väl då kombinationen, bilen blir saltindränkt och sen kommer då sandet/gruset och pepprar underede och lack med små stenar. I och med EU har ju dessutom färre fordon idag stänklappar så det sprätter rätt bra. Typiskt har man ju gott om nya stenskott i lacken efter varje vinter.
Kan man ställa bilen 4 månader, 1 dec till 31 mars så är mycket vunnet.
Onödigt användande av saltskräpet då?
Igår kväll när jag slutade jobbet åkte jag till verkstan dör att hjälpa en vän att byta kamrem & vattenpump på dennes Audi A3 var vägarna torra, det va minus 1 grad och fantastiskt väder med torra vägar.
Några timmar senare när jag var färdig och skulle hem hade saltbilen varit ute och saltat de torra fina vägarna så det var fuktigt, och det var minus fyra. Varför salta torra vägar helt i onödan?
För att man väntar nederbörd som kan bli underkyld... .
Okej. Dåså, ingen kunnat svara på det innan. :)
Återstår bara att det börjar regna från klar himmel.
Dock, väntas snö hos mig ikväll, och 740:in är utrustad med fulldubbade GoodYear så kom an bara!
I skåne har det snöat hela eftermiddagen..
Ja känns ibland som att alla snöväder liksom missar Kalmar Län...
Ska det promt vara minusgrader kan det fan snöa också, annars kan det likagärna vara sommar...
Är nog på väg nordost, så det kommer.....
Här är det klass 1 varning, 5-20 cm lappmögel.
Jo det är det visst här med, men här har inte kommit nått än...
Varför i h-vete använda salt, nationalekonomiskt vansinne ,dessutom så saltas ju bara vissa vägar i norra Sverige när man då har kört på dom då har man en saltbeläggning på däcken som orsakar sämre fäste ,fråga en timmerbilschauför hur mycket han måste avfetta däcken när han ska in på småvägar
Finns en stor nackdel till att salta, det gör att vägarna slits mer, särskilt i kombination med dubbdäck.
Vägarna blir blöta, dubbarna agerar våtslip.
Skulle vara intressant om det finns nån uträkning på vad det kostar.
Det enda jag hört från myndigheter är att man skyller allt på dubbdäck.
Addera miljöförstöring samt kostnad för att reparera broar som rostar sönder i förtid p.g.a. vägsaltet i den kalkylen.
Det pågår dock lite forskning på området verkar det som, det har pratats om sockerlösning och andra miljövänligare metoder.
När det byggs vägar idag så ska man även planera för växtlighet/växtmaterial som klarar vägsalt samt bygga skydd så att saltet inte kommer ut i naturen.
Tyvärr finns det nog inget som är lika effektivt för att hålla större vägar körbara, utan att kostnaderna skenar....
Gillar göteborgsbacken i jönköping, med värmeslingor i höger körfält.....
Hur mycket kostar olyckorna för att man får sämre sikt i saltkladdiga miljöer?
Blir fan kladdigt på rutan när man ligger bakom dubbfria bilar också.
Jag är inte emot saltet som företeelse, men man får ju bestämma sig... På vägen till mitt jobb finns inget salt fram till första större samhället, där börjar det.
Och vägen som ledet till den vägen saltar dom nu, men börjar det snöa, slutar dom...
Ja värmeslingor är ett bra nytänk.
Jag skulle stödja ett saltförbud även om jag inte är ensidigt emot salt, förstår fördelarna. Men ett förbud skulle tvinga fram nya lösningar och även mer mångfald i lösningar. Att salta är inte långsiktigt hållbart, det behövs nya, bättre och mer miljövänliga lösningar. Saltet blir då ett hinder för att förnya halkbekämpningen. Det har ju också hänt vissa vintrar att saltet är svårt att få tag och då blir det lite kris.
Vad som är problematiskt är också att man både saltar och sandar. Den kombinationen är ruggigt effektiv att förstöra bilen.
I Stockholm har vi många nya leder som går under jord i moderna tunnlar i betong. Att salta kan på sikt bli mycket dyrt när det kommer till slitage på dessa tunnlar och betongen. Så det skulle kunna vara skäl nog att inte salta och det blir väl dessutom aldrig halt i dessa tunnlar på vintern.
Om dom har börjat snöröjningen vid den tiden, ja......
I helsingborg hade dom inte orkat ur sängen kl 9 idag....
Det har körts med dubbdäck här i Stockholm i en och en halv månad utan kladd, vid första saltningen kom kladdet.
Om dubben är orsaken till kladdet borde det blivit kladdigt när det regnade, men det blev det inte.
Dubben river säkert upp och hjälper till, men saltet är huvudorsaken till kladdet.
Utan saltet binds inte skiten ihop utan vattnet torkar och dammet ligger kvar på vägen.
Om man jämför Västernorrlands län och Jämtlands län åren 2007 -2014 så har Västernorrland saltat med ungefär 7 ggr mer vägsalt. Om man ser på trafikolyckorna dessa år så sker 54,5 % av Jämtlands län olyckor på vinterhalvåret och Västernorrlands 54,9 %, avser alla personskador. När det gäller dödsolyckor 37,5 % i Jämtlands län under vinterhalvåret och 39,5 % i Västernorrland. Allvarliga skador 44 % i Jämtlands län och 40 % i Västernorrland. Alltså ingen större skillnad i 2 län som ligger bredvid varandra.
Västernorrland har dock mer kustklimat, jämtland har stabilare inlandsvinter, med mindre behov av saltning.....
Dessutom går e4 genom västernorrland, inlandsvägen är inte lika trafikerad.
Det är mindre skillnad i temperatur än vad man tror. Kollade slumpvis två månaders medeltemp på Frösön och Sundsvalls flygplats och de månaderna var det mindre än en grads skillnad. När det gäller statistiksiffrorna ovan så är det ju sommar och vintersiffror för länen, så trafikmängden påverkar inte. Troligen har Jämtlands län större andel trafik på vintern med tanke på turister.
Problemet med saltning är att man inte saltar överallt. Det är vinterväg på de mindre vägarna, men barmark, slask eller halt(när saltet inte tar eller de inte varit ut och saltat) på de större vägarna. Svårt att välja dubbat eller ej. Det låter som att nästan alla har dubbat efter Västernorrlandskusten fast många inte skulle behöva.
Det är nog rätt stor skillnad på trafikvolymen i Västernorrland och i Jämtland med tanke på att E4 skär igenom hela Västernorrland - som ducce också skrev. Har bott både i Jämtland och Västernorrland även om det nu är länge sedan men E4:an lär stå för en rätt stor andel av saltningen i det länet. Och där kör ju också många som inte bor i närområdet. Därmed inget försvar för saltet men en såpass vältrafikerad väg som E4 lär nog tyvärr kräva en hel del salt - om inte annat så för att långtradarna skall kunna ta sig uppför otaliga backar.
Oh yes, körde under några år skåne skellefteå, och västernorrlandskusten är ofta på vintern som skåne med backar, salt måste till på e4.....
Att temperaturerna är likartade kan du ha rätt i, men kustklimatet är fuktigare......
Just kustnära vägar har en tendens att bli snorhala, fukt och vind så det snöar på tvärs våtslipar vägen..
Lastbilarnas varma däck gör det sista genom att dra runt fukten....
Vit vinterväg i norrland kan annars vara fin att köra,
men inte om den är hårt trafikerad....
Saltet behövs inte för personbilstrafiken. Och jag trodde att ni lastbilschaufförer gillade utmaningar!
Hur som helst är trafikarbetet i Västernorrland ungefär 50 % mer än i Jämtland. Västerbottens län har samma trafikarbete som Västernorrland, har E4:a längs kusten men använder bara ungefär hälften av mängden vägsalt som Västernorrland använder. Gävleborg använder ungefär 2/3-delar av vad Västernorrland gör. Exempelvis Västra Götaland och Skåne använder ännu mer salt än Västernorrland. Antagligen använder man saltet även på vägar med mindre trafik. Det är en fördel om man inte blandar som i Västernorrland. Om man använder dubbdäck så förstörs dubben ganska snabbt när man kör på asfalt. Om det inte var saltat skulle dubben hålla längre hjälpa till även efter 1000 mil.
Bifogar länk som visar "Saltindex" . Det visar att man blivit bättre på att använda mindre salt. Kartorna visar att Västernorrland är det enda län som visar att så mycket salt som 20-40 ton/km spriddes ut 2002/2003.
http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/Fordjupning/?iid=136&pl=1&t=Land&l=SE
Och västra götaland och skåne har också kustklimat och det största trafikarbetet, e6 är landets mest trafikerade väg.
Med varierande temp ,fuktigt och snabba omslag behövs saltet.
Speciellt som många kör odubbat av det skäl du nämner, det är trots allt mest barmark.
Även mindre vägar saltas, här är det ju effektivt eftersom det snöar sällan, när skitet är borta är det lugnt igen...
Vintern 09-10 fick vi dock dras med vita vägar länge, snö varje dag i veckor, vitt från 18 december till mitten av mars och så kallt i veckor att saltet inte bet.....
Då grusade man, hur bra som helst då, men inte normalt.
Jodå, många av oss gillar utmaningar, men våra östeuropeiska kollegor har inte fordon som funkar i svensk vinter, ofta saknas kunskapen också....
Fastnar dom så fastnar vi, eftersom vägarna är fulla av annan trafik, kan man inte kasta sig ut i vänsterfilen när man vet att bromsa är det största misstag man kan göra...
Har man stannat i en hal backe, så har man.....
En del har ju också synpunkter på det sätt lastbilar framförs i halka, momentum rules, full gas är det enda som funkar, och hur gärna man än vill kan man ju inte köra på bror duktig där framme......
Fast visst gillar jag vinterkörning, då blir det spännande på jobbet!
Nu finns det ju inga bevis för att det verkligen sparas 50-60 liv med hjälp av saltet, det är en uppskattning. Motbevisa gärna.
Saltet driver upp hastigheterna, att köra 70 på en osaltad men hal väg är en fröjd, att sedan komma ut på en saltad sträcka är ett elände. Trafiktempot ökar markant, 70 blir 90 (eller mer..) nedsmutsningen ökar likaså, och det är svårt att se när det blir mörkt. Moddsträngar orsakar sladd och kleggar igen rutor och lysen.
Att sedan komma från saltad väg till osaltad är inte heller kul, så däcken har sämre fäste, rutor och lyktor är nedsmetade. Numera finns det ju ingen lyktrengöring värd namnet...
Däremot kan jag hålla med om att vid vissa tillfällen kan saltet vara berättigat, och det är när svartis uppstår vid just denna tid på året. Att salta mot snö borde däremot vara förbjudet!!!
I hela Sverige sker 41 % av dödsolyckorna på vinterhalvåret. I de fyra nordligaste länen sker mindre än 40 % av dödsolyckorna på vinterhalvåret. Och i Västernorrland är det procentuellt flest dödsolyckor vinterhalvåret av de fyra länen. Dessutom har dessa län längsta tiden med vinterväglag, så det är svårt att tro att det skulle bli så många fler dödsolyckor utan salt. Enda anledningen är väl att vi kan använda gamla bilar längre om de inte rostar sönder.
Gotland, Jämtland, Norrbotten och Västerbotten är ju de län som har högst genomsnittsålder på bilarna.
I de nordligaste länen och gotland är trafikintensiteten lägre, då funkar det bättre med vita vägar.
Dessutom saltas det mindre av den enkla anledningen att salt inte är effektivt på lågtrafikerade vägar, bilarnas däck rör runt i saltslabbet och om det är för lite trafik späs det bara ut och återfrysning sker.
Dessutom är saltet inte effektivt under ca 10 minus, i den delen av landet är normaltempen lägre än så.
Så länge vita vägar får vara vita och det är kallt, är det riktigt bra att köra på.
Men det bra vintervädret långa perioder finns ju bara norr om jämtland, och allra mest i inlandet, söderut möjligen i höglänt terräng typ sälenfjällen....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.