Hej!
Jag ska sälja min gamla bil som inte går att provköra (kopplingen är paj). Jag vill vara så ärlig och öppen som möjligt med alla fel jag känner till men vill ändå försäkra mig om att köparen inte kommer och anklagar mig för något i efterhand. Man har ju hört historier om hur det kan gå...
Det jag tänker att jag kan göra är att bifoga en bilaga till kontraktet med alla fel jag känner till. Dock har bilen stått stilla i typ 5-6 månader och jag vet därför inte om den kan ha dragit på sig något mer just för att den stått stilla? Jag vet inte vad som kan hända? Räcker det att jag skriver med även det i kontraktet - att bilen har stått stilla?
Eller hur gör man vid sådana här affärer?
För övrigt så är det första bilen jag någonsin säljer - så har ingen erfarenhet av att sälja bil privat.
Kommentarer
Man skriver inga fel, då får du ju ta på dig eventuella fel som du inte uppgivit..
Berätta så ärligt som möjligt i annonsen, vill köparen tvunget ha kvitto, skriv "säljes i ett av köparen besiktigat skick".
Då är det upp till köparen.
Hur ska du annars göra när du berättat att kopplingen är kass, och det visar sig att svänghjulet är skrot, eller packboxen läcker olja.......
Marknadsför den som gördetsjälvbil, de som köper såna vet vad det handlar om, och bedömer skicket på plats, och kommer försöka få bilen så nära gratis så möjligt....
Nån som inte kan fixa grejor, köper inte den bilen......
En gammal bil utan fungerande koppling, det är ju en affär i skrotklass, finns inga garantier, och inte lämnar man nån.....
Sälj bilen som en "reservdelsbil", där köparen får plocka de delar han vill ha ifrån den.
Märke, modell och miltal?
Kanske mer lönsamt att laga kopplingen och sedan sälja bilen?
Annars får du nog acceptera ett skambud.
Jag har redan en som är intresserad - som också lämnat ett bud. Dock vill jag förbereda mig på hur jag ska genomföra försäljningen och typ hur kontraktet bör se ut för att jag inte ska åka på någon skit i efterhand. Jag vill göra en ärlig försäljning. Men samtidigt skriva mig fri från sådant som möjligen hänt när bilen stått stilla i flera månader. Om det nu kan hända så mycket? Jag kan inte jättemycket om bilar.
Jag frågar just eftersom han inte kan provköra den. Bara "kolla" den.
Jag sålde en okörbar, körförbudsbelagd, bil för ett tag sedan. Jag ordnade ett enkelt skriftligt avtal, där de kända felen specificerades och köparen skrev under på att han godtog bilens skick i övrigt (i mitt fall hade bilen stått flera år). Är priset avsevärt lägre, än vad en motsvarande, fungerande bil betingar har köparen inget att klaga på och du slipper oroa dig.
Jag har kört en bil till besiktning utan koppling. Den godkändes!
Men det var en ombesiktning och bilen provkördes aldrig, men två besiktningskillar såg förvånade ut när jag skumpade iväg med ilagd växel.
Tur det var ett hyfsat batteri!
Så Gäsp har rätt, visst går det att provköra utan koppling, men det gäller ju att veta vad man gör.
För mig betyder "utan koppling" att bilen inte driver, dvs att lamellen har blivit pulvriserad. Om det bara saknas möjlighet att frikoppla så har ju bilen fortfarande en koppling.
Så är det nog och det är säkert det vanligaste och i så fall går det väl bara att provköra i nerförsbacke, men som i mitt fall gällde motsatsen, lamellskivan hade spruckit och belagen släppt och fastnat i varandra så hela kopplingen var låst.
Det här var på den gamla tiden då det gick att reparera med slägga och spett, en amerikanare som tålde en hel del.
Kopplingen är inte pulveriserad :) Det GÅR att koppla, men det låter inte roligt och ibland fastnar kopplingen i nedtryckt läge.. Så visst - köparen kanske kan ta sig några meter, men det är inte lätt att få i en växel. Jag ser den som okörbar. Men kanske kan ses som "provkörbar"..?
Bör inte köras långa sträckor, urtrampningslagret har nog sagt upp sig......
Men det går nog att provköra, och tom köra hem bilen för nye ägaren.......
Vad spelar det för roll om urtramningslagret är paj när kopplingen ändå måste bytas?
Växla går ju utmärkt utan koppling, men det gäller ju att passa motorns varvtal så det stämmer med den växel som väljs.
Detta var ju vanligt förr, med mellangas vid nerväxling, men den tekniken har väl glömts när växellådorna blev synkroniserade.
En liten rolig sak är ju att de bilar från förr som hade frihjul gick utmärkt att växla utan att använda kopplingspedalen!
Hur växlar man utan koppling?
Som saabnisse skriver, man anpassar motorns varvtal......
Lättast att lära sig är på de högre växlarna, om man nu ska prova på en bil som funkar....
Lägg handen på växelspaken, tryck den ur växel och ge ett litet pumptryck på gasen, medan varvet sjunker trycker du spaken mot nästa läge, bestämt men utan våld....
Har du tur klickar det till, och nästa kugge trillar i.....
Växlar ofta bilen och motorcykeln så på högre växlar, när man lärt sig är det enkelt..
Att starta kan vara trixigare, med lättstartad bil och bra batteri kan man dra igång den med växel i.
Annars är nerförbacke optimalt, då kan man få den på rull med motorn igång, sen lägga i tex tvåan på samma sätt.
Planera körningen och rutten är ju viktigt, för att undvika stopp, och slippa onödigt växlande.
Har kört en lastbil hem på det viset, gick bra även med tolv växlar, även om jag bara körde på de höga, hög/låg funkar inte utan koppling.
Igång kom vi genom att backa en annan lastbil mot och putta igång den....
När jag var liten sålde (och köpte) man bilar i sk. befintligt skick. Gäller inte det längre? Här i Australien säljer man bilar "as is" vilket är ungefär samma sak.
Klart man gör, speciellt om dom är repobjekt, då säljer man som sådant, utan några löften, den som köper sånt, vet väl vad han ger sig in i .. .
Gäsp, som gammal Alfisti kan jag inte låta ditt påstående bli obesvarat.
Alfa-Romeo har tagit fram några av de vackraste, både estetiskt och tekniskt, bilar som överhuvudtaget funnits!
Sedan är det en annan sak att de oftast rostade som fan och att de hade fullständigt idiotiska konstruktionslösningar i vissa fall, men de kunde ändå vara vackra!
Men det är klart, är man inte Alfisti och inte förmår att se det vackra utan enbart fokuserar på det obehagliga, ska man nog göra sig av med den bil man absolut aldrig borde ha köpt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.