Vi Bilägares forum

Saab som står o samlar snö

Saab som står o samlar snö

Hejsan! Jag har en Saab 9000 cse -94, som jag försöker bli av med. Annars är bilen i skick, men pga inbrottsförsök så är rattkåpan och tändlåset i sabbade. Har någon här tips vart man ska vända sig om man vill bli av med den, dvs att nån kommer o hämtar bort den gratis i utbyte mot en reservdelsbil?

Uppdaterat: 2016-01-05 16:01

Kommentarer

Varför har nån sabbat rattkåpan på en sån, tändlåset sitter väl vid växelspaken.....
Har du haft synskadade tjyvar på besök.......
Som dom idioterna som knackade sidorutan på min
olåsta bil för att sno stereon.....
Olåst för att rutor är dyrare än radioapparater....
Brukar finnas annonser på blocket från folk som hämtar skrotbilar, även utan skrotpremie besitter den ett visst skrotvärde, vilket gör det lönt att hänta..

Uppdaterat: 2016-01-05 16:24

Kanske nån bilskrot vill förbarma sig ?

Uppdaterat: 2016-01-05 16:47

Nej ducce, 9000 har låset där det sitter på alla vanliga simpla bilar. Saabs tekniker ville ha det vid växelspaken på standard Saab-vis, men blev motarbetade, förmodligen av den märkliga konstellationen Lancia-Saab-Fiat- Alfa. Det här var en sak som kritiserades av sanna Saabister, men i övrigt var det ju en bra bil, kanske Saabs bästa(?) och det gick att vänja sig vid den opraktiska placeringen.

Påven, har du försökt med annons på Blocket, det finns ett antal 9000-fantaster som säkert gärna ställer upp.

Uppdaterat: 2016-01-10 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabisterna vande sig aldrig vid den ovanliga placeringen av tändningslåset vid ratten, tydligen.....
Kollade bilder på 9-5 på blocket, och har provkört nån....
Eftersom det sitter på klassiskt saab-vis på den, trodde jag ju att det var så på 9000 också.....
Så tittade jag på blocket idag igen, och tänkte att nu hade saabnisse fel, ska knäppa'n på näsan.
Men det sket sig, detta var ju en 9000, hade för mig 9-5, så jag lägger mig platt!
Alltid lär man nåt nytt.....

Uppdaterat: 2016-01-17 10:49

Tack ducce, för att du trodde på mig . Får du chansen att prova en 9000 så ta den. Får du chansen att köpa en bra 9000 så ta den.

Uppdaterat: 2016-01-17 17:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En sån här kanske... du talar ju så varmt om dem så man nästan blir sugen.... http://www.blocket.se/varmland/Saab_9000_CSE_2_0t_Fa_Agare_Lagmil_Nybes_64796509.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2016-01-17 18:17
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jo jag var troende ,sen såg jag tändningslåset i en annons idag, och tänkte ,vafan....
Men sen var det ju 9000 jag uttalade mig om, dumt när man inte vet....
9000 sägs ju av vissa vara saabs bästa bil i modern tid..
Men dom är ju gamla, så det är svårt att hitta nån som är vettig., verkar ju vara vådligt rostbenägna.
Annars verkar dom ju mest skilja sig kosmetiskt mot tidiga 9-5.
Förutom då tändningslåset, det skulle tom jag hitta på en 9000.....

Uppdaterat: 2016-01-17 18:20
duccedriver skrev:

Men dom är ju gamla, så det är svårt att hitta nån som är vettig., verkar ju vara vådligt rostbenägna.
Annars verkar dom ju mest skilja sig kosmetiskt mot tidiga 9-5.
Förutom då tändningslåset, det skulle tom jag hitta på en 9000.....

Ja det är riktigt, 9000 rostade ganska rejält liksom de flesta bilar av samma årgång, den presenterades ju för mer än trettio år sedan!
Men att den endast skulle skilja sig kosmetiskt från 9-5 är helt fel, inte ens motorerna är desamma. Ok de bygger på samma koncept, men är helt omarbetade, på gott och ont.
En bra sak är att 9-5 ans motor är betydligt tätare än 9000, det är väldigt sällan man ser en 9000 som inte är svart av olja undertill.
I övrigt är det helt skilda bilar med helt olika chassier, dessutom är faktiskt 9-5 något mindre än 9000.

Uppdaterat: 2016-01-17 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hittar man en 9000 i bra skick, vilket är sällsynt, bör man ta chansen om man är ute efter ett samlarobjekt som också fungerar som en bekväm bruksbil.
Den spöar faktiskt många bilar av idag när det gäller komfort och får man tag på en av 1992 års modell eller senare har den också en bra säkerhet.
Dessa bilar har varit förbrukningsmaterial och körts tills det inte finns mer än rostiga skrotdelar kvar och de blivit väldigt svåra att återställa.

Uppdaterat: 2016-01-17 21:34

Det där med täta motorer är på gott och ont.....
Centralsmord framvagn och automatiskt oljebyte, det kallar jag serviceintervallförlängande teknologi....
Lite otätt, så hade oilsludge inte varit nåt problem på 9-5 heller, färskare olja......

Uppdaterat: 2016-01-17 23:47
duccedriver skrev:

Det där med täta motorer är på gott och ont.....
Centralsmord framvagn och automatiskt oljebyte, det kallar jag serviceintervallförlängande teknologi....
Lite otätt, så hade oilsludge inte varit nåt problem på 9-5 heller, färskare olja......

Det märkliga med motorn på 9000 var att trots att den läckte olja var oftast oljeåtgången inte onormal, det behövdes sällan påfyllning mellan oljebytena var 1500e mil även på bilar som gått 30000 mil, detta givetvis om de fått bra olja i rätt tid.
En fördel med läckaget var just oljeskyddet på ett länköverfall i aluminium som annars frättes bort ganska snabbt, tyvärr blev det bara det högra som skyddades.
Men det här läckaget på 9000 var ett yttre läckage, det hade inte skyddat 9-5 från oil-sludge det hade andra orsaker, som t.ex. tunnare kolvringar för att minska friktionen i kombination med en bristfällig vevhusventilation på de första årsmodellerna.
9000s motor var helt klart mer robust men den var inte heller utsatt för miljömupparnas klåfingrar.

Uppdaterat: 2016-01-18 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag har läst in mig på oilsludge nu när jag blev sugen på 9-5, bara skämtade......
Det är ju bra att veta vad man ska titta efter, när man kollar ett köp.
Har haft en del bilar som varit slabbiga undertill utan att det märkts på förbrukningen.
Är det stora mängder, syns det ju oftast på marken där man parkerar......

Uppdaterat: 2016-01-18 11:44

Ja helt riktigt, det märks inte ofta under en 9000, men det ser lite otrevligt ut när man är vid bilprovningen.
En av killarna sa en gång, "jag hade hoppats att få se en ren 9000 under, någon gång."

Uppdaterat: 2016-01-18 12:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gäsp, jag har gjort det, men det är länge sedan och bilen var ny!

Uppdaterat: 2016-01-18 17:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har en sådan:
-inget oljeläckage och drar inte olja. Byter varje år.
-MY-97 Jubileum.
-28.000 mil
-nästan ingen korrosion
-går som tåget - 225 bhp, 350 Nm
-tj. vikt 1600 kg - jämfört med min "moderna" bil" på 1900 kg.

Uppdaterat: 2016-01-18 18:04

Grattis!

Uppdaterat: 2016-01-18 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Tjalle skrev:

Jag har en sådan:
-inget oljeläckage och drar inte olja. Byter varje år.
-MY-97 Jubileum.
-28.000 mil
-nästan ingen korrosion
-går som tåget - 225 bhp, 350 Nm
-tj. vikt 1600 kg - jämfört med min "moderna" bil" på 1900 kg.

+ att den gör 190km/h på 3:an och får dra riktigt tungt.

Det där är en farlig bil, man tenderar att vilja gasa en del med dem där.

Uppdaterat: 2016-01-18 19:27