Jag tycker inte om kantiga rattar, jag anser att ratten i bilen ska vara rund och centrerad och jag har påpekat det några gånger och fått en hel del kritik för det.
Normalt vid landsvägskörning spelar det ju ingen roll, man vickar ju ytterst lite på ratten för att hålla kursen och oftast gör ju bilen det själv så länge det finns tydliga kantlinjer.
Igår hade jag en bil med en platta på ratten och hamnade i en situation vid en idiotisk infart till en parkering där jag var tvungen att snabbt snurra på ratten och då saknade jag verkligen mina runda rattar.
Ok, det fungerar, men det är bökigare än med en rund.
Det är inget stort problem, men visar på ännu ett exempel där man låter form gå före funktion.
Det finns ju historiska skräckexempel på kantiga rattar, ett av de värsta var ju fyrkanten som satt i Austin Allegro, men det var bara ett år, sedan kröp man till korset och satte dit en rund!
Och jag köper inte argumentet att det underlättar insteg, plattan nertill på ratten befinner sig sällan där när man går i eller ur och många av de bilar jag kör har helt runda rattar som inte utgör något hinder.
Kommentarer
Det är dessutom snyggare med runda rattar än kantiga. Formelbilsrattar är inte runda, men de går ju inte heller att snurra ett helt varv.
Ett annat "fel" på många bilar är att själva kringlan är för tjock. Den blir klumpig att hålla i.
Håller med, värsta "syndaren" i detta fall är väl BMW:s M-sport rattar. Verkar bara vara gjorda för att förare som hela tiden kör med "race"-fattning på ratten. Om man vill styra bilen med en hand vid t.ex. motorvägskörning så kan man knappt hålla i ratten på grund av tjockleken. Detta gjorde att jag valde standardratt på min X3:a som är betydligt smalare och behagligare att hålla i.
Håller med, rattar ska vara runda. Jag har dock inget problem med min Falukorvsratt i BMWn till vardags, men på isen i vintras märke man att den skulle kunna vara tunnare.
Nu kanske nån tänker att jag har stora händer ?? Nä, tvärs om, har damstorlek 8 i handskar.
Jag har ju haft förmånen att få köra en del veteranbilar från 1930-talet och trots att de är tungstyrda och kräver en hel del vevande genom sin avsaknad av servo, har de ofta bekvämt tunna rattar, kanske väl tunna ibland, men de ger bättre grepp än de tjocka kringlorna.
Och något som jag retar mig på är när man som på Volvo S/V90 har klumpar tio i två!
Varför? Jag ska väl för sjutton kunna få hålla ratten hur jag vlll!
Har nog väldigt sällan, troligen aldrig, upplevt ratten som nåt problem och definitivt inget som avgjort nåt bilval.
Däremot placering av reglage och inte minst läsbarheten på instrumentering och färddator både dagtid och nattetid.
När jag nyss hade fått körkort körde jag då och då en Plymouth Satellite med 8" ratt. Det var inte roligt när motorn la av och man skulle in till vägkanten.
Har för första gången en bil med ratt som är platt i nederkant.
Tycker det är ganska bekvämt att lägga armarna på armstöden och hålla ratten nere i ”övergången” mellan runda och platta delen.
Men inget som påverkar rattandet av bilen det minst.
Tycker faktiskt att det är ganska snyggt med sådan ratt.
Däremot retar jag mig på smala rattar. Blev skönt vid bytet av bil att få en fylligare ratt. Som även har delar med perforerat läder.
Köper inte argumentet att man aldrig parkerar bilen med ratten rak, jag parkerar ALLTID bilen med ratten rak, hustrun likaså. Jag äger bägge skinnrattarna från Vag, en rund och en platt där nere. Jag föredrar den platta i nederkant, störtskön att hålla i, speciellt som Guran skriver, det lilla brytet som blir i nederkant och handen vilandes på benet vid motorvägskörning.
Sign saabnisse verkar fixerad vid rattens mer eller mindre cirkulära form, och har detta som helt avgörande vid eventuellt bilköp. Tror att han ät ganska ensam om detta...
Hehe. Det är svårt att förstå att det kan vara ett problem med en ratt som är lite platt nertill.
Olika plast/läder i infattning och hur grovt greppet är tycker jag är en viktigare faktor.
Jag hadde tidigare ratt med någon halv centimeter platt nederkant och tyckte det var både bra och trevligt att hålla fingrarna där vid långkörning.
Och med den lilla raka delen så visste man alltid när hjulen stod rakt.
Och jag vill alltid ha ratten i det lägre området och då ger det lite mer space när man kliver in med huggen ratt.
Valkar 10 / 14 stör mig inte alls och det har väl dom flästa.
Och körskole greppet använder jag sällan.
Nu har jag en rund ratt och fick jag välja skulle jag byta till platt nederdel.
40-talisten, du har nog helt rätt, jag kör många olika bilar, vissa med platta nertill på ratten. Så länge det bara handlar om rakt fram och små krökar är det inget problem, men måste man börja snurra är det inte kul.
Men köpa någon med platta nertill, nä det gör jag säkert inte, det finns andra bra alternativ som passar mig bättre.
Saab nisse. Jag tycker att det är så lite det gör, gissar på 10 -15 mm på radien som mest.
Eller finns det bilar med mer skillnad?
Förstår inte riktigt problemet, har haft flera bilar med "kantiga" rattar och har inte haft några problem alls. Vi har ju leder både vid armbågen och i handleden så det är väl inga problem att följa rattens form, den är ju i alla fall inte skarpt fyrkantig. Dessutom underlättar det ju insteget i bilen om ratten är lite plan på undersidan, särskilt för mig som har en otymplig protes på högerbenet. Tror detta är mer en principsak än ett funktionellt problem.
Krister
mso 1000, visst är det en bagatell, det skrev jag redan i början, men det spelar ingen roll, jag föredrar runda rattar utan valkar och max 25 mm tjocklek på kransen.
Kolla ratten i en rallybil.
Men var och en får ju tycka som den vill, det stör inte mig, jag har bara inte fattat finessen med plattan och det måste väl vara någon anledning att de flesta premiumbilar har rund ratt.
@FXX. Nu i sommar har jag faktiskt parkerat bilen med ratten vriden 180° så att den "platta" delen är uppåt om bilen stått i solen. Då slipper jag bränna fingrarna av mig när jag sätter mig i och kör.
// Krister
Och ändå kan du ta dig i och ur i bilen?
Då kan man ju undra över vad det är för mening med plattan?
Ja, man får fundera en stund över vilket som är värst, att bränna fingrarna eller krångla lite när man sätter sig. Ibland blir det si ibland blir det så. Nu valde jag ju inte en ratt med platt undersida, den följde liksom bara med bilen, och det var inget jag reagerade på alls till att börja med.
// Krister
Jag tycker det är skönare med en ratt som är lite plan nedtill. Den ger lite mer plats för benen och man känner lättare hur ratten är vriden. Vid normal körning krävs det inte rattutslag som överskrider 180 grader. Vid fickparkering och liknande så brukar jag oftast använda "truck"-fattning (drar ratten runt handflatan på en fast punkt).
Vid fickparkering trycker man på fickparkeringsknappen och släpper ratten.
Mäkinen, det är ok när man hittat platsen, men det jag skrev om i #1 var att överhuvudtaget ta sig in på det förb.....e P-platsområdet!
Snirklar hit och dit, allt tydligen planerat av en person med hål i huvudet!
Och samtidigt en påse nötter som virrigt försöker ta sig därifrån!
Tur att jag är en så ytterst försynt och tillbakadragen person som kan dra en ljuddämpande påse över huvudet innan jag skriker ut mina förbannelser!
Som Nisse sa: "Jag saknar mina runda rattar". Runda rattar är vackra att beskåda, fast då sitter de ju inte i en bil, dessutom bör de vara i plural :-)
// Krister
Jag har också en sån knapp i Golfen, men har inte vågat testa den ännu, verkar lite läskigt, nästan som Saabnisses fobi för platta rattar:)
(”Platta rattar”, ja det är ju inget att föredra egentligen, om vi nu pratar om annat än bilar)
Det är ju vad jag påstått hela tiden, runda rattar är trevligare än platta!
Har ett par runda rattar här hemma, men dom är inte odelat trevliga. Sätter sig ibland på tvären och kan stundom upplevas synnerligen kantiga. Vackra att beskåda dock :-)
// Krister
Jag är beredd att hålla med:)
Det finns både runda och eller nedre platt ratt på Skoda Fabia 2019 Style.
Standard runda ratt är "Tre-ekrad Multifunktionsratt i skinn för infotainment, telefon och färddator, pianosvart dekor" se nedan...
Nedre platt ratt för tillval 1300 kr är "Tre-ekrad Multif. ratt SUPERSPORT för infotainment, telefon och färddator, pianosvart dekor" se nedan...
Olika personlig smak. Runda ratten för mig standard utom ratt supersport.
Tycker det är extremt sällan som ratten är roterad i nolläge vid parkering. I backar är det aldrig. Visst kan man trixa till det även med svängda hjul, så plattan är nedåt, men orka liksom?
Har inget problem med orunda rattar, bara det är en storlek som ratttmuff passar till. Och de brukar vara elastiska så det brukar inte vara något problem. Värre är med de hårdare rattöverdragen i plastkomposit eller textil, som inte är med stretch. De är knepiga med orunda rattar.
Rattmuffen har i alla tider ansetts vara det töntigaste tillbehör som funnits till en bil.
Med all rätt!
Äsch, en Wunderbaum är töntigare! :) Rattmuff är skönt för händerna tycker jag.
Jag säger bara rattvärme, kommer aldrig köpa en bil utan det!
Dito. Aldrig en bil utan ratt värme i framtiden. Guds gåva till mänskligheten!
Som vanligt. Man fattar inte hur bra det är när man inte har det.
Tillockmed på 70 mils resorna har jag på rattvärmen på lägsta effekten och bara halvljummet skönt att greppa ratten.
Äsch, en rattmuff gör det mjukt och skönt. :)
Ja det lär visst finnas sådana som har både vibrator och värme?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.