När skall rondellkörning få en vettig förklaring? Efter att ha bott c:a 45 år i Västeråsområdet har jag en fundering. I Västerås som var tidig med rondeller lärde körskolorna ut att man vid vänstersväng i rondell skulle blinka höger vid infart till rondellen och ligga till vänster för att sedan efter andra avfarten från rondellen blinka höger och byta fil för utfart till vänster. om amn passerade rondell rakt fram behövdes ingen blinkning vid utfart men vid högersväng blinkade man höger vid infart till rondellen.När sedan rondeller blev mer allmänna för c:e 10 år sedan så lanserades nya rondellregler som innebar att man endast skulle blinka vid filbyte och vid utfart ur rondell.
Döm om min förvåning när jag i dag konstaterar att SVT:s har haft en kontroll av hur rondellkörningen fungerar så visar man för att förklara hur rondellkörning skall fungera att vid vänstersväng skall man blinka vänster vid infart i rondellen.
Nu undrar jag om det inte är på plats att ordna denna rondellkörning på ett sätt som är enkelt för alla att förstå och den modell som lanserades i Västerås redan på 70-talet anser jag vara en ´modell som är lätt för alla att förstå och fungerar eftersom antal olyckor i rondeller på den tiden var mycket små för att i dag vara betydligt fler
Rondellkörning
Uppdaterat: 2016-12-02 18:33
Kommentarer
Vi har dubbelt så mycket trafik och tio ggr så många rondeller också...
Men i alla fall betydligt sämre trafikdisiplin i rondellerna
"I Västerås som var tidig med rondeller lärde körskolorna ut att man vid vänstersväng i rondell skulle blinka höger vid infart till rondellen och ligga till vänster för att sedan efter andra avfarten från rondellen blinka höger och byta fil för utfart till vänster. "
???? Och vad är logiken i detta blommorna? Jag kan köpa att blinka vänster när man skall ut i 3:dje utfarten och sedan blinka höger när man skall ut ur rondellen. Men blinka höger i infart i rondellen i samma situation låter ju sinnessjukt!
Jag sätter på varningsblinkers och blundar mig runt rondellen.
Christer - gissar att det blev lite fel med vänster och höger i första inlägget....
I en perfekt välld så skall den som inte blinkar, fortsätta i all oändlighet... sedan blinkar man höger när man lämnar.
Blinkersspaken tycks som sagt vara väldigt svårmanövrerad på många bilar...:)
Ja fan vet om den överhuvudet taget finns som utrustning på vissa bilar. Borde inte trafikverket kräva att blinkersspak finns på alla bilar som säljs i Sverige?
https://www.facebook.com/svtnyhetersmaland/videos/10154661893224462/?hc_location=ufi
Om man ser på cirkulationsplatsen som en oändlig huvudled är det väldigt lätt att köra rätt i den.
Man ska alltså endast blinka höger,- vid filbyte och vid utfart. Och utfart gäller ju även då man kör rakt genom cirkulationsplatsen.
Men som alltid vid filbyte gäller det att lämna företräde åt den som befinner sig i den andra filen och det kan bli lite knepiga situationer i en tvåfilig rondell.
Man kan ta som exempel där filerna vid infart markerar för högerfil - utfart höger och rakt fram, för vänsterfil - utfart rakt fram och utfart vänster. Den som ska rakt genom har alltså två filer att välja, men vid utfart korsas ändå högerfilen för där kan det finnas någon som ska ta av vid vänster utfart, denne någon har alltså valt fel fil, men frias ändå vid en event. olycka, vänsterfilen har väjningsplikt vid filbyte!
Den körning blomman beskriver var den som lärdes ut på 90-talet,då man skulle visa var man skulle, även om det var runt helt, det sågs som vänstersväng....
Sen skulle man inte blinka vänster, då det gjorde att folk förstod att man skulle nånstans, och då stannar ju inte folk, utan trafiken flyter.....
Numera är det "frivilligt" att blinka vänster, och när funkade frivilligt i trafiken?
Jag blinkar vänster, om rondellen inte är skyltad i en viss riktning för varje fil, tex västerås i vänster och trelleborg i höger, typ.....
Då ger jag ju andra en hint om vart jag ämnar mig, men sen gör inte andra det, så det blir en jävla röra ändå, vissa stannar onödigt, andra kör ut framför nån annan och konsekvensen är en rörig, frustrerande trafik med tutningar, hyttande nävar, uppsträckta långfingrar.....
Varför i helsike kan man inte lära ut en linje, och hålla den i mer än 3 månader....?
Det saabnisse beskriver är jävligt i lastbil med släp, alltså där man ska gå höger före utfarten.
Man har ingen bakåtsikt till höger om släpet, ingen alls...
Så man blinkar tidigt, sen glider man höger försiktigt och hoppas att den som eventuellt tryckt sig fram bredvid fattar att hen måste bromsa, det handlar inte om vem som har rätt, utan om vem som får mest ont......
Man kör på känn, typ, och hoppas det inte blir rättssak...
Jag blinkar ogärna vänster men har börjat tillämpa det mer och mer just vid de tillfällen jag anar kamikazepiloter på ingång i min tänkta färdväg. Ofta tvekar de någon bråkdels sekund då de ser min blinkers och det brukar räcka för att jag ska hinna förbi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.