Detta har kanske diskuterats förut men i såfall kör vi en runda till.
Vilken är den "roligaste" bilen ni haft. Apostroferna finns där för att tolkningen av roligaste är fri.
En av de roligaste jag har haft va en Mazda 323 från tidigt 80-tal. Brun och bucklig så den kallades köttbullen på orten där jag bodde.
Regnummret va KGB och bara det är ju kul i sig!
Den hade bakhjulsdrift och va pga. sin lätta vikt och korta hjulbas otroligt lätt att hålla på ställ. På en raksträcka så kunde man svänga till, få upp ställ och hålla det hur länge som helst. Fantastiskt kul i alla väder.
Bilprovningen var det som satte stop för vår framgångssaga ;)
Kommentarer
1969 Pontiac Firebird Formula 400 cab, utan tvekan den roligaste jag haft.
Oohh vilken fin bil! Den måste jag erkänna att jag är lite avis på ;)
Ångrar att jag sålde den, en sådan i bra skick är värd uppemot 300.000 idag.
Roligaste bilen var min första bil, antagligen för att det var just den första men kul var den ju också att köra.
En metallicblå Saab 900 GLE -79 med blå plyschklädsel, köpte den av min faster för 4500:-
Kostade sedan på den ekerfälgarna från 5-dörrars turbomodellen, med slitna Michellindäck tror jag det var, för 500:- av en kompis, utseendet var ju viktigt på den tiden :-)
En Knutsson bilstereo inhandlades också på hela 2x5 watt, dock ny.
Tyvärr så rostade Saaben något så ohemult så jag sålde den för en spottstyver några år senare...
Precis som prestigelös så var den första bilen jag ägde den jag minns som roligast. En mossgrön VW Golf av 1979 års modell.
Har haft bilar med större motorer som säkerligen varit roligare på pappret men minns hur väl Golfen klarade av av zick-zacka mellan köerna i Göteborg på väg till jobbet. Det var också en av bilarna jag lärde mig att bli en mästare på handbromssladdar.
PGA dålig växellåda så såldes bilen och blev enligt rykten en folkrace bil.
Två som sticker ut, kan inte välja, helt olika biltyper.....
Camaro iroc z28 targa -85 rolig att gasa med eller en Renault 5 alpine -79, rolig att svänga med.......
27 år sen, jag har haft roligaste en Alfa -Romeo Alfetta.
Tror nog att dom allra flesta bilar jag ägt varit roliga åtminstone vid något tillfälle, vissa mer och andra mindre. Alla har nog haft någon egenskap jag uppskattat just då, jag gillar helt enkelt att köra bil. För tillfället har jag roligt i en Skoda RS och det måste väl nog vara den hittills roligaste bilen jag haft.
Min illa tilltygade Alfa Romeo GTV V6 är den roligare bilen som jag äger just nu. En körglad bil som är något framtung. Man måste ha en kropp som en apa för att kunna sitta bekvämt i den och på något Alfa Romeo manér så behöver man byta generatorn stup i kvarten.
Jag håller Opel Speedster som det roligaste jag ägt. Det var inte den mest praktiska vardagsbilen, men kördes med ett leende. I början var det kul med frågor om bilen men folk har en skev uppfattning om att hästkrafter och toppfart är viktiga parametrar att bedöma sportbilar med.
Jag vet inte riktigt vilken som var roligast, men kanske den första en Ford B Tudor 1934 med en gång 50 ystra fordhästar.
Det var långt före körkortsåldern och kanske just därför och beroende på alla egenheter den bilen hade, vissa för att det var en Ford, vissa för att bilen var oerhört sliten.
Jag har skrivit om den tidigare, den hade en rolig historia under min tid, förmodligen en intressantare före min tid och en sorgligare efter.
Den roligaste är väl min VW-trike. Går som motorcykel i Sverige och som bil om man ska med färjan från Danmark till Sverige. Danskjävlar!! Ursäkta Gäsp! =)
Min roligaste bil var också min första och förmodligen just därför. Det var en Opel Ascona 1.6S -73 och det räckte med några mm snö på vägen så slirade 13-tums hjulen glatt. Så mycket drifting har det inte blivit med någon annan bil, trots flera bakhjulsdrivna, innan jag övergick till framhjulsdrift. Bara 80hk, har jag för mig det var, ur 1.6 liter, men jäklar vilken körglädje den hade!
Såg ut som den på bilden, även om det är en -74. -73-an hade runda backspeglar.
Aah! På den tiden som Opel var roliga bilar.=)
Opel gör väl roliga bilar även idag, min granne har en Mokka den ser väldigt rolig ut ur vissa vinklar:-)
Håller med Trasten! På 70-talet var Opel roliga! Bakhjulsdrift, välbalanserat chassi och fin vägkänsla i styrningen var riktigt roligt, även om kvalitén kanske var lite sådär... Fast min stod ändå pall för en 18-årings omilda behandling i två år, så dom var nog inte så dåliga. ;-) Rosten har väl tagit dom flesta idag och resten har gått till rally. Men några få renoverade finns kvar, som den på bilden som tidningen Klassiker gjort ett reportage om. När Opel övergick till framhjulsdrift dog intresset för Opel för mig, trots att jag ändå kör framhjulsdrivet idag... Men skulle jag hitta en fin Ascona A så vete tusan om jag inte slog till... ;-D
Aaah! Där har vi en annan riktigt fin klassisk Opel! =) Har du ägt en sån Trasten?
Hade en kompis som hade en sån här, gick som f##n!
Nej, jag hade en sån här!
Snygg även den! Ser ut som en Rekord. Är det en Sprint?
En annan ganska rolig bil jag ägt. En BMW 1502 -76. Festligt att Klassiker nyligen hade med även en sådan! Men jag måste säga att Asconan var faktiskt roligare att köra!
Helt klart min Carlos Sainz GT4, diffad, höjt laddtryck och en underbar busbil :)
Den var fin, Simon! =)
Grillen säger att det är en rekord....
Har inte haft nån sån , men väl 3 commodore, en gs 70, en gs/e coupe 71 och en gs/e coupe 77...
Kadett 1900 rallye, likadan som på bilden, har passerat och en manta 1900 sr, ni har rätt, på den tiden gjorde opel kul bilar, det hade jag nästan glömt.....
Får man bara välja en blir det denna egenhändigt hopsnickrade BMW 2002 turbo replika.
Tyvärr finns inga bilder med dom sjukt snygga Revoluton splitt fäljar jag köpte för en mindre förmögenhet och fick behålla en vecka innan en klåfingrig typ snodde dom.
Motorn var tidsenligt (1987) redigt kompsänkt 6:5 och jag laddade 2,5 bar via en Rotomasterturbo som sög i sig soppan genom en Weber 48, isf intercooler var det vatteninsprutning, nån typ av avlastning fanns inte, det var full mutter, innan 5000 varv hände typ inget, sen kom allt på en gång, vid 8,500 varv orkade ventilfjädrarna inte hålla mot längre, så jag brukade växla vid 8000.
Bilen drog ohyggliga mängder soppa, förgasarn hade dom största munstyckena som fanns som var uppborrade.
Jag körde sönder det mesta som kan gå sönder på en bil, men själva motorn höll, han som köpte bilen senare lyckades dock dela vevaxeln i 2 delar.
Petar med några andra roliga farkoster.
GT4an var ett nerplockat lik när jag köpte den.
Asconan hade jag i 13 år, i papperna hette den Ascona Rallye med modellkod OP0000. Som synes användes den till lita gott o blandat.
En annan rolig bil, som jag visserligen inte ägde utan enbart var fodervärd till, var en öppen Volvo 66.
Avsaknaden av tak och diverse andra attribut gav den ungefär samma körkänsla som en kinesisk EU-moppe.
Så är det nog, gäsp.
Jag för min del kände att bilägandet enbart blev ett transportbehov när jag började köra mc......
Ska funka, vara någorlunda bekvämt och billigt.....
Men roligt är ju personligt, jag tyckte min cheva transsport var rolig, lasta in frun och några kompisar och dra på långhelg i prag eller hamburg i samma bil, då blir det kul....
Kunde varit kul i 3 porschar också, iofs...
Bekväm transport var den också, faktiskt hyfsat billig att köra, men nån sportvagn var det ju inte.....
Cheva suburban gjorde samma jobb ännu roligare, men inte i närheten av billigt.....
En annan superkul bil jag hade va en Opel Manta ~-85 med dubbla förgasare. Men behövde liksom inte koppla och varva ur för att få upp ställ i kurvor. Det va bara att trycka ner gasen så släppte greppet. Original kjolpaket, Recaro inredning (gräsligt ful. Brun och rutig) och 400 lysen.
Hade bara en kort romans med den då jag bytte den mot en Volvo 142 -74 i utställningsskick. Även den en mycket trevlig bekantskap med cirka 200hk under huven.
Min tidigare nämnda skojiga bil var inte från förra seklet.
Cool!!
Många härliga bilar och nu blir man mer sugen på att väcka liv i och få klart Celican som vilar i garaget ;)
Ser riktigt fet ut Simon no1! Klart du ska väcka liv i den!
Jag önskar att jag var kortare så att jag kan provköra en.
Är du över två meter? Vet en som var 193 cm som hade en samtidigt som jag. Själv är jag bara 186 och drygt ett deciton tung så det är problemfritt.
Jag är 194cm. Vi servade sådana på jobbet och jag provade att komma ner i en. Jag hade nog kommit ner men insåg att jag hade behövt hjälp för att komma ur den. Så jag knuffade in bilarna och fick en kortare mek att provköra. Han den långe, hade han byggt om sin?
Frågan var väl roligaste vi "haft" inte har.
Hur som helst har jag nu en BMW 325 med Coils, diffbroms och R- däck i garaget, den är kul när det svänger.
Han hade en annan stol i bilen om jag minns rätt. Med originalstolarna finns det utrymme för bagage (egentligen taket ihoprullat) bakom stolarna.
Flera av de som provade min bil hade problem att ta sig i och ur, men det var mer att de saknade teknik för det än att de inte fick plats.
En bil längre tillbaka i livet som var extremt underhållande var en BMW 2002 -74 med 2,2-litersmotor och diffbroms. Den bilen understyrde aldrig oavsett hur illa man körde.
Min 87:ans M3E30 är den roligaste bil jag ägt och fortfarande äger. Därefter kommer min 320i från samma modellprogram, dock har den numer en lite roligare motor under huven. :)
Fick en sportbilskörning i 50-årspresent, ferrari 390 spyder eller lamborghini gallardo.
När dom bokade fick dom välja vilken, dom trodde ju lambon skulle vara roligast, men fick frågor om min kroppsbyggnad, och då blev rådet att inte välja den, han får nackspärr.....
Ferrarin var hur som helst kul, och dessutom väldigt bekväm, iallafall med taket av, det trodde jag inte.....
Min gamla Volvo 940 Turbo är nog den roligaste bilen jag haft, då Rekord-60 inte är min på papperet.
leifer det måste väl ändå vara en enorm omställning att gå till Priusen?
Ungefär som när jag för många år sedan bytte en Simca 1500 GL mot en 1100, vid första omkörningsförsöket letade jag förgäves efter 30 hk och en till växel! Det dröjde innan jag kunde svälja tillbaka hjärtat.
Sedan lärde man sig att göra omkörningar som på tiden med VW 1, i brist på acceleration såg man till att ta fart långt innan omkörningen.
Så sant Nisse, jag hade för länge sedan en Renault 4L, och där gällde det verkligen att planera sina omkörningar. Om jag minns rätt var det ca: 27hk i motorn och det inbjöd verkligen inte till någon "racerkörning", Skulle man om en långtradare gällde det först att hålla ett rejält avstånd, sedan gasen i botten och full fart när man var i kapp långtradaren. Var där inget möte var det bara att friska på, annars fick man tvärnita och börja om från början.
// Krister
Annars var nog den roligaste bilen jag haft, en SAAB V4. Hade justa dubbdäck fram och typ odubbat bak på vintern, det var ofantligt roligt på småvägarna runt stan. Har nog aldrig åkt så brett, varken förr eller senare.
// Krister
Roligaste bilen jag haft var en Peugeot 205 GTI-86.
1,6 liters motorn med 105 hk.
Min första bil, kanske därför den roligaste ;-)
Fick bilen i november -85 så det blev ju snöåka nästan direkt för vintern 85-86 var ganska hård även i södra Sverige.
En lätt knyck på ratten så gled bakänden ut och man kunde köra med kontrollerat(nåja) ställ genom böjarna.
Hade den i ett halvår då det visade sig att vinterutprovningen inte var högsta prio hos Peugeot.
Blev en Golf GTI-86 till våren, en bättre bil men ej så kul ;-)
Jo jag förstår dig leifer, jag har många mil bakom mig i 940, dock inte i någon trimmad, men både manuella och automat.
Någon körglädje har jag aldrig upplevt, men det beror nog på att jag alltid tyckt att de är lika spännande som ett motoriserat spett.
Nu har jag förstås inte någon lång erfarenhet av Prius, men det tror jag är en bil man måste lära sig för att tycka om. Jag har inte gjort det!
Du kanske hade lite lättare att ställa om till Prius än vad jag hade när det gällde 1500, som var riktigt pigg för sin tid, till 1100, som var riktigt slö för sin tid. Nåja det kom en GT-version också som var betydligt piggare.
Nu vet inte jag hur senaste generationen av Prius är, men dom tidigare är riktiga dräpare vid rödljuset, inte upp till 100, men upp till 40-50 är det få normala bilar som hänger med.
Jag har haft många roliga bilar, men man kan ju inte direkt jämföra bilar från 1959 med bilar från 2002...
Ska jag välja en, så måste det nog bli min Peugeot 406 MI16 -92. Väl använd av många hårdhänta ägare, men så kul att köra! Ligger platt på vägen, och en varvvillig motor tillsammans med tätstegad låda - vilken glädje! Med öppet insug- och avgassystem sjöng det vackert på höga varv...
Har nog aldrig haft så kul för 3.000 kr. Den lockade verkligen fram tonåringen ur mig...
Samtidigt var den mycket snäll på låga varv, har övningskört tre ungdomar i den.
Sedan är det ju förstås sällsynt roligt att köra Jaguar XJR, den kraften och skönheten! Man förstår den klassiska Jaguardevisen: "Pace with grace".
Eller min välskrämda Mini, som satte många andra bilar på plats. Att man kan ha så kul med 1380cc... ;-)
Kör den just nu. En Ford Fiesta ST
https://c2.staticflickr.com/6/5670/20324721593_85a39266a7_h.jpg
Hade också en 406 Mi-16 fast en -89.
Mycket kul att köra fast den hade små egenheter.
Slet mer bakdäck än framdäck.
*Död* under 5000 varv, absolut inte död över 5000 varv.
Tomgång 900 varv/min. Nästa varvtal som motorn hade var 1300 v/min. Gaaaanska svår att köra mjukt med.
Åt tändkablar-bytte var 1000 mil.
Men däremellan var det skitkul, underbar styrning.
Hade min i tre år.......sedan blev det Golf ;-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.