Vi Bilägares forum

Renault och tvåtakt!

Renault och tvåtakt!

Enligt AMS provar Renault en ny tvåtakt diesel!
Se där! Då fick jag rätt :-), jag som i åratal väntat på att någon skulle våga sig på en modern tvåtaktare.

Uppdaterat: 2014-12-15 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Finns länk? Låter riktigt intressant, inte minst ut miljösynpunkt och rätt så trendig med, men downsizeingen :)

Uppdaterat: 2014-12-15 21:12
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141215/renault-visar-upp-ny-tvataktsmotor

Uppdaterat: 2014-12-15 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är fördelen med en tvåtakts-diesel? Högre effekt med mindre cylindervolym?

Uppdaterat: 2014-12-15 22:19

Helt riktigt, titta på fartygsdieslar, där har man inte råd att kasta bort en takt för spolning , den blir istället blir en arbetstakt.
Det här har jag väntat på länge!

Uppdaterat: 2014-12-16 15:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja färre rörliga delar, sen effekt vid varje kolvslag. Tvåtakt är fina grejer, och vad det ska spara plats!

Uppdaterat: 2014-12-16 18:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

När jag gjorde lumpen (2000-2001) fick jag teknisk utbildning på Mowag Piranha. I den satt det en 5,3-liters tvåtaktsdiesel, tror att motortillverkaren hette Detroit Diesel. Där hade man fyra toppventiler för luftutblåsning, istället för vevhuskompression hade den kompressor, vanlig turbo hade den också.

I början på 90-talen höll man ju på en del med tvåtaktsbensinare, men av detta blev uppenbarligen intet. Lättare med diesel eftersom man bara behöver pumpa in luft istället för en luft-bensin blandning?

Uppdaterat: 2014-12-17 08:55

Lason, så mycket färre rörliga delar blir det nog inte, den gamla tekniken med kolvstyrda portar eller med slidstyrning gäller säkert inte längre.
Men högre litereffekt bör det ge med tvåtakt.

lillstefan, det är ingen skillnad med bensin, den sprutas också in, man pumpar inte in bensin/luft-blandning.

Uppdaterat: 2014-12-17 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte hur det var på mopparna, där var det en luft-/bränsleblandning som pumpades in. Vet inte hur det var på bensinarna man höll på med på 90-talet, kanske hade de direktinsprutning? På min Mazda RX-8 (wankel) kommer en luft-/bränsleblandning in i kammaren samtidigt, det blir ju lite som en tvåtaktare.

Uppdaterat: 2014-12-17 10:41

lillstefan, Goliath och Gutbrod använde Bosch insprutningsteknik 1952. Enligt vissa uppgifter var det direktinsprutning.

Uppdaterat: 2014-12-17 16:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi hade besök av en Peterbilt på en av våra fester. Den hade tvåtaktsdiesel, jäklar vilket skönt ljud! Hann tyvärr inte bekanta mig närmare med motorn då ägaren skulle vidare.

Uppdaterat: 2014-12-17 16:52

@saabnisse: Min gamle far hade en Goliath, om det var i slutet av 50-talet eller början av 60-talet skall jag låta vara osagt, eller om det var insprutning eller ej, men den tog hela familjen Västerås-Kiruna t.o.r

// Krister

Uppdaterat: 2014-12-17 17:07
Lite krokigt är också rakt

Det är ju bara tester än sålänge och dom skriver ju att motorn är för klen.
Är det inte bara att öka cylindervolym och lite mer tryck från kompressorn så är den saken ur världen, eller är det bågfil och jackning av kolvar som kommer göra det möjligt?

Uppdaterat: 2014-12-17 17:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Googla fram en video elelr ljudfil på en Detroit Diesel tvåtakts V8, skön musik!

Uppdaterat: 2014-12-17 21:21
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag tycker att det är intressant att man tar upp tvåtaktskonceptet igen.
En tvåtaktsdiesel var ju den Rolls-Royce motkolvsmotor som satt i stridsvagn S och den typen borde säkert kunna utvecklas med moderna material.

Uppdaterat: 2014-12-17 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre