Vissa biltillverkare kom med projektorer till halogenstrålkastare. Men det var först med xenon, som det blev vardag. Även om xenonutrustade Volvos 40/70/80, och 90 serier hade reflektorer i många år. Även Subaru körde reflektorer i kombination med xenon länge, på flera modeller.
Men i.o.m LED lampans intågande, så har tex Volvo gått tillbaka till reflektorer. Även Audi, VW, Skoda, Toyota med många flera, använder reflektorer i kombination med LED. Även om flera av dom även har projektorer med LED också.
Vad är för/nackdelar med reflektorer? Volvo tex, använder bara det.
Ja, jag vet att det på halogen, och xenonutrustade projektionstrålkastare sitter en reflektor, bakom linsen. Så är dock inte alltid faller med LED dock.
Kommentarer
Lite utanför frågan, men vi stötte på en märklig sak när vi åkte skoter här i helgen.
En kompis har köpt en ny skoter med LED strålkastare.
Han och en till låg först och missade leden över en stor sjö och följde strandkanten istället, vi andra stannade och väntade med tanken att dom väl snart upptäcker att vi andra saknas.
Det var dåligt väder med snö och dåligt sikt, men vi stod på en höjd och såg bra åt det hållet de försvann.
Efter ett tag ser vi en skoter komma, eller rättare sagt ljuset från en skoter, efter ytterligare en stund ser vi att det är 2, men den ena har inget ljus på.
När dom är framme säger vi i kör "Du har inget ljus på skotern"
Strålkastaren lyser lite, men knappt synligt, han kollar reglaget "Jo, det är helljus på"
Vi kollar in i strålkastarna, det är reflektorer med LED lampor upptill, 3 st för hel, och 1 för halv.
Men man ser inte själva lamporna utan att böja sig ner o kolla upp i lampan.
Han har åkt kvällstid och uppfattade ljuset som bra, men som sagt, det syns inte dagtid, och framförallt i dåligt väder när det behövs synas som mest.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.