(Några bilder kommer i andra inlägget, de flesta vet varför...)
Idag var det första dagen av tre på ECar Expo 2018 - eller tillika den enda renodlade elfordonsmässan i hela Norden. En fullspäckad branschdag med flera Sverigepremiärer av nya eldrivna modeller.
Kommentarer
Tesla Model 3 (dagens stjärna)
Audi E-tron (+en Model S i Audis virtuella backspegel-skärmar)
BMW iX3
Hyundai KONA Electric
Volvo Concept 360
Unity
SEAT Leon PWR Racing
VW Golf MkII batteribil
Mest intressanta bilen där är Kona. Den verkar rakt igenom vettig.
Missade tyvärr bild Niro EV, men den ser ju likadan ut som den vanliga, typ..
Spännande, kul att du delar med dig av lite bilder @Grosser :-)
Det är roligare med vanliga "privatpersoners" bilder tycker jag.
Fick du tittat något närmare på Unity?
Tack Benny! Tyvärr var de det som visades av Unity, cockpiten var låst. Men man kunde ju beskåda den futuristiska interiören.
Mitt primära mål för dagen var laddinfrastruktur, bilintresset fick komma i andra hand.
Kul, fick du reda på något "revolutionerande" inom ämnet laddinfrastruktur?
Det händer ju så mkt så för den oinvigde så är det mkt att ta in.
Men det jag tittat på är just återvinningen eller återanvändandet av gamla batterier som lagringsstationer för ström i hem som är intressant.
Det talas väldigt lite om Teslas supercharger nuförtiden, händer det något nytt där? Några fler bilar som kommer låna Teslas semi-öppna standard?
Inte undra på att hela 2019 års leveranser är slutsålda i Norge. Måste vänta till 2020 för att få en bil där nu. Men många är redan ute och rullar på vägarna.
Jadå, det händer en hel del inom hela området. Gemene man verkar förstått att en laddbox (dvs en fast installation) är bra att installera hemma - och nu utan bidrag dessutom. Även att flera high power chargers (HPC) dvs "supersnabbladdare" med effekter uppåt 350 kW är på väg att installeras i Sverige, ex. på några som driver detta är IONITY och Fortum Charge & Drive.
Eftersom Model 3 ska få CCS-kontakt här i Europa, så ska de flesta superchargers få dubbla kontakter, dels den "gamla" modifierade Typ 2- kontakten som Tesla har här i Europa samt CCS. Och just CCS-kontakten är ju intressant då den kanske öppnar upp framtiden för att andra bilmärken köper in sig på Teslas nätverk - eller att nätverket öppnas för publik laddning - vem vet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.