http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/vild-biljakt-i-30-mil-stopp-i-g%C3%B6teborg-1.4485598
Visst är det konstigt att en uppenbart "hög" person kan få färdas tvärs över hela Sverige i semestertider, ofta över 200 km/tim, och riskera flera familjers liv innan hen stoppas. Polisen i Göteborg tyckte att det var dags för ett korvstopp och punkterade mannen innan vägtullen fick föreviga det hela. Sanslöst dåligt att riskera så många liv tvärs genom hela Sverige dock.
Kommentarer
Ja, det är konstigt!
Får väl hoppas att den drogpåverkade, som sannolikt inte tänker på att den riskerar liv, får ett fängelsestraff så det inte händer igen på ett tag.
Sen är jag nog mer fascinerad att inte fler av denna typen av drogfyllor med galna beteenden faktiskt händer.
Har en polare som älskar Bmw över allt annat, han har länge pratat om att hastighetsgränserna på svenska motorvägar är löjligt låga. Han skulle nog helst vilja ha 200, så då hade ju denna snubbe kört lagligt vad gäller hastigheten i alla fall.
Tror inte en sekund på att de som idag ständigt kör olagligt plötsligt skulle bli lagliga förare - ens om vi höjer maxgränsen till typ 160 km/t. För vissa är det uppenbart en sjukdom att man måste överskrida fartgränsen - oavsett vad den är. Klagar man på att det "bara" är 100 så vill man ha 120 - men 120-väg har jag åkt rätt intensivt på de senaste dagarna och det körs om lika friskt där. Bara det att hastigheten är höjd typ 20 km/t - eller kanske ännu mera...
Nu kommer det ju fler fartkameror så problemet är snart ur världen...;-)
Tycker iofs inte det värsta var farten just här utan vårdslös och oberäknelig körning av en man som enligt media verkar vara drogpåverkad.
Vi borde med teknikens hjälp kunna stoppa sådana här galningar utan att polis eller allmänhet ska behöva riskera livet.
Fartkameror gör i vissa fall ändå skillnad, speciellt om dom sitter på olycksdrabbade sträckor. Där saktar iallafall nyktra människor in.
I värsta fall så kan man ju använda en bro som vägspärr, om man är beredd att ta uppståndelsen och eventuellt straff efteråt.
"Vi borde med teknikens hjälp kunna stoppa sådana här galningar" = Nix, det vill inte samhället. Någon tog ju tekniken till hjälp, hissade upp en bro och fick stopp på galningarna -men blev dömd för detta, trots att galningarna hade precis samma möjligheter som alla oss andra att stanna när man ser en broöppning. Den här händelsen bidrog nog till att snubben kunde busköra i 30 mil, -ingen polis vill bli dömd för att ha gjort sitt jobb, så då släpper man hellre.
Just med teknikens hjälp tänkte jag på allt från EMP och sofistikerad övervakning av körsätt till en en uppkopplad bil där polisen kan stänga av den remote likt en iPhone.
Finns ju rätt många saker man skulle kunna använda, dock så innebär ju allt en risk/säkerhetsrisk och en viss form av övervakning.
Så kommer det ju helt säkert att bli när bilen bara är en nod i nätet men kikar man på det aktuella fallet så har även en analog insats fungerat. Bilen har alla krockkuddar utlösta, ingen luft i framhjulen och tydliga märken på dörrarna. Gammaldags externt våld som fungerat i grevens tid mao. Strax efter rv40 hade bilen hamnat i den flerfiliga gröten som präglar Göteborg. Det hade kunnat bli blodigt.
I framtiden tror jag polisen kommer få utrustning som kan stänga av motorn i alla personbilar. Det vore ju det mest rimliga. Självklart gäller det då att försäkra sig om att buset inte kan koppla bort det. Så rent tekniskt finns utmaningar men det borde gå att lösa.
Nu har jag inte koll på hur det funkar att stoppa en bil i 200 knyck och vilka risker det innebär för polisen och allmänheten, men tänker att det kanske inte är helt okomplicerat. Visst, spontant så kan man ju säga att "släng ut en spikmatta och saken är över" men frågan är om det är så enkelt och också vilka resurser som krävs.
Gissar att polisen tar varje enskilt specialfall (som jag gissar att detta kan räknas till det) och kör en lessons learned och klurar på vad man kunde gjort bättre.
Mycket klokt inlägg Benny. Det är nog inte så lätt att få stopp på en idiot som kör 200 km/t och tar sig fram genom slalomkörning. Det är lätt att vara efterklok som vissa.
Att aktivt försöka stoppa någon som kör typ 200 och som inte vill bli stoppad är en rejäl risk, för poliserna och för övrig trafik, raketarslet som kör bryr jag mig inte om. Utöver risken så är det dessutom jäkligt svårt att lyckas boxa in eller kontrollerat preja någon i dessa hastigheter, lyckas man är konsekvensen för stor. Se på stollarna som valde ett brofäste i Mälaren istället för att stanna för bensinsnattning och se på allt hallå efteråt, det var ett enkelt sätt att stoppa dem på, men som sagt mycket kontroversiellt. Nu fanns ingen bro att lyfta i dagens jakt eftersom Södertälje redan passerats när detta larmades ut så det alternativet gick inte att använda, men det hade ju fått stopp på framfarten...
Instämmer helt! Håller man laglig hastighet har man snart en lång kö bakom sig med trafikanter som vill köra om.
Höga personer i trafiken är ett återkommande problem, ett dödligt återkommande problem.
Straffet för rattdrogfylla, oavsett grad (och återkommande) är alltid max fängelse i mindre än ett år.
Vid brott som kan ge fängelse kortare än ett år släpps den misstänkte alltid efter förhör.
Straff för allvarliga trafikbrott är tydligen för lågt satta . Så tycker jag i varje fall.
Samtidigt kan en väldigt ärlig och reko lastbilschauför med familj och hus på lån åka dit på någon bestämmelse som ingen visste fanns ..och hela hens familj falla i misärr.
@Bond
Fast nu var detta mer än rattdrogfylla, grov vårdslöshet i trafik kan ge fängelse i upp till 2 år.
Har du något exempel på någon bestämmelse som ingen visste fanns som en en lastbilschaufför som proffesion åkt dit på?
Bond #18: "...lastbilschaufför med familj och hus på lån åka dit på någon bestämmelse som ingen visste fanns..." Ja, för att vara ironisk så kan det ju vara överträdande av gällande hastigheter. Att det t ex är max. 80 km/h med lastbil och släp verkar vara okänt av en stor del av lastbilschaufförerna om man utgår från hur det ser ut på vägarna.
Det kan vara att regeln för hur mycket brandsläckare som ska finnas har ändrats sedan senaste kontrollen halvåret före, ögonskölj har passerat bäst före datum och reflexvästen som följde bilen inte uppfyller senaste direktiv. 5000 i böter på jobbet är tufft när lönen redan har svårt att räcka till salt på gröten.
Låter ju som saker man skulle kunna åka dit på om man inte har koll helt klart, fast samtidigt tänker jag att är man en seriös lastbilschaufför så har man koll på detta eller bör vara upplyst om det.
Nu är det iofs lätt för mig att sitta bakom en dator och skriva detta, jobbar inte inom området och har inte några nära vänner som gör det. Men 5000 kr i böter vs 2 år på kåken är ändå en viss skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.