Vi Bilägares forum

Plastsköldar, grogrund för rost?

Plastsköldar, grogrund för rost?

Det har väl vid det här laget inte undgått någon, inslaget i Plus häromdagen angående bilars rostiga underreden när plastsköldarna demonterats.

Märket som drabbats i programmet är inte intressant utan hur tillverkarna kommer att hantera den här frågan, för det lär vara många tillverkare som kommer att drabbas framöver, inte bara det i inslaget.

Misstänker att det blir vi konsumenter som får slanta upp som vanligt när rostskyddsgarantin visar sig innehålla fler hål än de rostiga underrederna i sig, för en tillverkare behöver nog ett domstolsbeslut för att ta på sig något.

Och besiktiningarna lär väl bli dyrare om de ska in och kolla under all plast.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Nån i dessa spalter nämnde att besiktnings-företagen borde kunna göra en koll via "fiberoptik-kameror" och därmed slippa demontering av sköldarna och det låter väl som en vettig kompromiss. Men nog vill jag tro att man la ner mera jobb på underredsbehandlingarna innan dessa sköldar kom på bred front - kanske runt sekelskiftet eller så. Hade en Golf Variant -00 och vad jag minns så var den mycket bra rostskyddsbehandlad och saknade i stort sett sköldar (utom under motorn). Sen har det nog tyvärr blivit mera sköldar och mindre vax och andra rostskyddsmedel.

Uppdaterat: 2015-03-31 11:38

Det är inte säkert att det behöver bli dyrare om man kollar med fiberoptik. Instrumentet är ju billigt och bilprovarna vet vilka bilar det finns anledning att kolla.
Men egentligen är jag inte så korkad att jag tror att de inte tar chansen att berika sina ägare ytterligare!

Och Jes, när det gäller elektronikfel är det nog inte enbart fel på elektronikkomponenter som ställer till problem även om det kan vara det värsta.
Om CPUn pajar på en sju år gammal bil, som i övrigt är helt funktionsduglig, kan det bli stora problem. Om bilen inte är väl förberedd med sju år gamla reservdelar kan det bli skroten! På sju år har det hunnit komma minst två nya generationer av datorn.
Nu är det inte ofta CPUn ballar ur, men det kan räcka med någon av dessa dussintals slavdatorer som finns, många är enkla och kan ersättas och även programmeras av duktiga tekniker, men har man en udda bil kan det bli problem.
Det är lite andra problem idag än när sme'n fixade nya axialbrickor till diffen på T-Forden!

Uppdaterat: 2015-03-31 19:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag jobbar på bilskrot, och jag upplever inte att gör speciellt stor skillnad. Beror på vart man kör, en golf 2004 som bara gått saltad asfaltsväg med dubbfritt (Inga sten eller dubbskott som slår sönder färgen och ingen skit förutom damm och vatten som lägger sig innanför) ser ut som ny under kåporna. Sålänge det är tät färg på ytan rostar den inte. Och jag kan inte minnas att någon bil vi skrotat har sett tillnämmelsevis så illa ut under som skräckexemplen som visas ibland.

Uppdaterat: 2015-03-31 20:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag tror att plastsköldar är av ondo då de så att säga "ruvar". En dålig ventilering gör att kondens och stänk sällan torkar ut och är då övrigt ytskydd undermåligt ja då finns det en perfekt grogrund för rost.

Farsan hade en Peugeot 504:a som vad jag minns vilade på en listig box/fack konstruktion som skulle lura rosten, det blev helt tvärtom på grund av att fukt höll sig kvar och Farsan lämnade märket Peugeot med orden att fram till 404:an så var de bra.

Sedan har jag arbetat med tak o markjobb, det är samma principer där att det är underjobbet som allt vilar på, det som är till synes det är kosmetika fel gjort så frodas det allsköns äckelpäckel bakom den vackra fasaden.

Uppdaterat: 2015-03-31 22:01