Jag drog iväg lite i ett annat ämne då jag gled in på min elbil så Pi föreslog att jag skapar ett nytt ämne om den.
Ja vad ska man säga som inte redan sagts om bilen? Har nu haft den i exakt en vecka och kört 360 km om jag minns rätt.
Har hunnit testa ladda på MER 22 kW AC med egen kabel och det funkade fint, bilen laddade med exakt 11 kW som ombordladdaren är. Testade också att ladda på MER 50 kW DC och det gick också fint och snabbt. Har dock ännu inte hunnit ladda på någon 100+ kW eftersom det inte finns någon här i Kalmar, då får jag i så fall åka några mil.
Medföljande till bilen kom en Schukoladdare, alltså en laddare för 230V hushållskontakt, men fick inte med någon vanlig typ2 sladd, så det fick jag köpa separat. Har ännu inte testat schukoladdaren då det mest är tänkt som en nödladdare, men ska nog packa upp den i helgen, åka iväg till garaget på jobbet och testa koppla in den där för att se hur den funkar. Antar att man via nån knapp eller så på den kan ställa antal Ampere den får dra. Jag hoppas i alla fall det, men jobbets uttag som jag tänker på är säkrade med 16A så det ska nog vara lugnt.
Älskar körkänslan av bilen, den känns lite som en gokart. Som elbilsägare ska man ju lära sig köra lugnt och fint för att spara på ström, men det är svårt med en sån rolig bil. Sätter alltid i sportläget för att få maximal respons på "gasen".
Skaffade ju GT versionen för att jag vill ha maximalt med utrustning så självklart har den allt som jag haft innan, men den har också adaptiv farthållare som jag valde bort sist (stort misstag), men nu får jag i alla fall njuta av det. Den har också en form av självkörning. För bilen hade bara en enkel lane assist som höll en från att köra från vägen, men den har mer aktiv självkörning som funkar bra på motorväg eller landsväg, men som med alla bilar så måste man ha handen på ratten annars börjar den bråka och till slut stänger den av helt.
Älskar i-cockpit som är displayen framför ratten som har en slags 3D-effekt som jag inte sett på andra bilar. T.ex. Hastigheten visas närmre ögat än andra saker. Samma sak kan andra funktioner man väljer att visa ligga närmre ögat än andra saker.
Den har det idag obligatoriska fake-elljudet som måste låta om man kör under 30 km/h eller nåt sånt. Förr gick det att stänga av på bilar, men nu går det inte. Tror det är lagstiftat så.
Stolarna är riktigt sköna, precis som jag är van med från GT modellen av 308. Infotainmentsystemet än nästan lika dåligt som alltid på Peugot, men nu finns det lite mer moderna funktioner. T.ex. funkar det utmärkt att via appen på mobilen kollar hur mycket batteri man har kvar och laddar man för stunden så ser man hur snabbt det går och beräknad tid kvar tills laddningen är klar. Går också att avbryta laddningen om man vill.
Utöver det så kan man som på alla moderna elbilar sätta i gång förvärme eller kyla via appen. Även det funkade fint när jag testade häromdagen.
Jag är varken lång eller kort utan exakt 180cm och jag sitter väldigt bekvämt och ser bra, både ut, men på instrumentpanelen. De som kört några av de senaste årens Peugot vet att man ska ställa ratten ganska lågt så att man ser över den för att se instrumentpanelen. Detta är jag van med sedan innan och funkar perfekt för mig.
Fördelen jämfört med min förra Peugot är att denna har mycket mer knappar. På den förra ville man ta bort nästan alla knappar och att allt skulle styras via skärmen, men nu har man tänkt om och satt en panel med massa knappar igen och det tycker jag är bra och säkrare.
Min förra bil var ju en bensinpeugot 308 GT med 225 hk.
Denna är en elbil på 136 hk. Ändå känns denna mycket rappare. Visst, det skiljer inte så mycket på 0-100 km/h, men bensinversionen skulle vinna om än med rätt lite. Men OM den ska vinna så måste man ha sportläge i och stampa gasen i botten och varva fullt på växlarna och hur många kör så? De tär pinsamt att varva fullt, i alla fall om man är någon annanstans än motorvägen.
Av den anledningen känns elbilen med blott 136 hk mycket rappare eftersom man inte skäms att stampa på gasen och sticka iväg direkt. Hade jag kört mot mig själv i båda bilarna så hade nog elbilen vunnit.
Men man ska vara medveten om att det är en liten bil. Om man sitter så bekvämt som jag vill så finns inte mycket utrymme för ben bakom mig. Skulle jag ha en vuxen passagerare bakom mig så hade jag fått skjuta fram stolen en aning. Inga problem egentligen om det är temporärt, men så sitter jag också ovanligt långt bak. Andra i min längd sitter oftast närmre.
Packning för 2 personer, inga problem. Packning för 4 personer, glöm det! Detta är ingen familjebil och jag har inte heller några barn, så bilen körs nästintill alltid med antingen bara mig själv eller mig själv och frun i bilen. Möjligen har vi två katter med oss i baksätet i burar, men inga barn och inga andra. Av den anledningen så kunde jag acceptera att gå från en kombi till en mindre bil för att få en elbil till överkomligt pris.
Är helt nöjd så långt!
Kommentarer
Funderar på vad du får för laddeffekt på InCharge-snabbladdaren vid OKQ8 Ölandsleden/Jureskogs. Den skulle ju vara på 120 kW max (eller om den är strypt till 60 kW per uttag (oklart!)).
Kul att läsa och att du är nöjd.
Har än så länge sett några fåtal i omgivningen men det lär väl blir fler. Snygg är den iallafall.
I övrigt så håller jag med dig om elbilens fördel med direkt respons och därmed kvickhet. Även fast det på pappret inte imponerar.
bejje
Tack för ett informativt inlägg.
Jasså? Visste inte att det fanns någon så snabb laddare i Kalmar. De appar jag kollat i listar inte den.
Men det ska testas.
Verkar vara 60 kW styck.
Kolla in appen ChargeFinder.
Peugeot e-208. Motor 50 kWh.
Laddtider:
- vanligt uttag (1,8 kW/10A) >28h
- laddbox (7,4 kW/32A) ca 7h 30 min
- laddbox (11 kW/32A) ca 4h 30 min
- offentlig laddstation (snabbladdare
100kW) ca 30 min
Jo, vet detta, men tidigare har den stått som 120 kW. ABB-laddarna ska kunna nyttja båda uttagens likriktare parallellt dvs 60+60 kW, men det kan vara som så att det krävs en uppgradering för att detta ska fungera (också enligt text på Chargefinder).
Tack för trevlig rapport, men sådant på forumet !!
Men fake-elljud krävs inte. Hatar dessa pling -plong i vissa bilar, som därmed går bort direkt.
Min MB och Mazda är tysta.
Har en opel med samma drivlina. Just drivlinan ör det jag trivs bäst med, har dock haft problem när jag laddar på låg effekt att bilen varnat för fel på högvoltbatteriet, något som försvunnit när jag låtit den stå utan kabel ett tag.
Ang laddare i Kalmar är det det kostigt, finns 3 snabbladdare i Kalmar, två MER 50kW och en InCharge 120kW, Öland finns det snart 5 tror jag det va. En Mer vid köpstaden, två andra vid rogers bilel (läste jag nåstans) en MER i Borgholm vid turistbyrån och så håller dom på med en InCharge i Kroken.
Tesla har 8 eller 10 stall i Kalmar vid Scandic.
Det är klent för ett område som ska svälja halva resten av Sverige på sommaren också.
Sorry skrev fel ovan.
MER sådant på forumet…skulle det vara.
Ja det är lite klent. Sen finns det också för få AC laddare. T.ex. På Varvsholmen så finns det 2st MER 22 kW, men dom är ofta upptagna dygnet runt. Skulle behövas fler uttag per plats.
Sen vid Ica Maxi finns det en enda CCS. Borde byggas ut fler.
Resten av länet är inte så fett heller. Finns mig veteligen ingen CCS alls och bara ett fåtal stolpar i Nybro, Vissefjärda, Mönsterås och i Torsås finns inte ens en vanlig AC... Sen finns väl 1 CCS i hultfred, en i Vimmerby, 1 i Västervik och 8 i oskarshamn varav 6 st är Ionity.
Bra beskrivning på en bil jag testat och skulle kunna tänka mig att köpa när tillfälle ges.
Dock skulle jag gärna få en hint hur det funkar med laddningen.
Om jag har 20A huvudsäkring i min fastighet och använder en laddbox, får jag väldigt långa laddtider då?
Ser att 32A ger ca 7 timmar laddtid, med säg 16A-20A skulle det ge 15-17 timmar då?
Har dålig koll inser jag.
Laddar du mestadels nattetid så är min gissning att du ofta kan få mellan 7,4--11 kW laddeffekt med en laddbox med lastbalansering. Vintertid och om du har elvärme så finns alltid risken att du får lite lägre laddeffekt och likaså dagtid när ni kör spis, torktumlare m m. Men med lastbalansering så håller ju laddboxen rimligen reda på hur mycket bilen kan få av tillgänglig effekt. Säger jag utan egen erfarenhet av att ladda elbilar hemma...:)
Fotgångarvarning är det lag på i EU. Lagen heter 540/2014. Den infördes alltså 2014, men med en 5 årig övergångsperiod för att få biltillverkarna att hinna med.
Biltillverkarna har löst detta på olika sätt. Fiat har en rolig lösning för sin 500e - och väldigt italiensk - då deras ljud är filmmusiken från Federico Fellinis film ”Amarcord”.
Man kan tycka att om målet är att varna fotgängare, kanske i första hand blinda sådana, så bordet ljudet vara ganska likt mellan märken. Om någon spelar lite musik, kan inte det få den blinde att missuppfatta att det är en bil som kommer kommande?
Ljudet är att varna så man blir mer uppmärksam, och det kan vara vilket ljud som helst. Förstår inte varför det inte kan vara musik. Ska vi förbjuda bilister ha stereon på i stadstrafik? Bilister spelar ju musik dagligen i bilarna. Och ja det hörs utanför kupén.
Håller nog med bejje i denna fråga - skall det varna så bör det vara ett ljud/oljud som de flesta associerar med en varning eller fara.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.