För ett par veckor sedan gav min bil upp på mig (en Peugeot 308 1.6 Turbo). Jag skulle ut på motorväg i uppförsbacke och hinner precis komma upp i 4:e växeln då jag får motorvarning. Som tur är möter jag precis en parkeringsficka så jag kör in direkt. Jag kikar under motorhuven och ser inte till något som (för mig, som icke-kunnig om bilar) ser särskilt ovanligt ut. Jag fyller på en skvätt motorolja som jag hade kvarliggandes för säkerhetens skull. När jag provar att starta bilen igen vill den inte alls rulla. Bilen meddelar nu att avgasreningssystemet är defekt ("depollution system faulty"). Jag får bogsera hem bilen då ingen verkstad hade öppet.
En vecka senare ger jag mig ut till bilen för att se om den fått liv igen. Den går igång, men jag märker att desto högre växel jag går upp i, desto mer hackar bilen, och det känns nästan som att den ska stanna vid uppväxlingarna. Väl uppe i 3:e växeln känner jag att den inte är trafikduglig så jag parkerar den igen.
Nästa vecka igen får jag bilen bärgad till närmaste Mekonomen verkstad. Där hittar de tydligen en hel drös med fel som jag aldrig fått höra om tidigare:
- Bromsskivor och bromsbelägg bör bytas både fram och bak, slitna
- Bromsok bak båda sidor kärvar/låsta
- Handbromswire båda uttänjda
- Tändspole cyl 2 defekt
- AC-system defekt
De uppskattar att reparationerna skulle kosta minst 23,000 kr (+10,000 kr för AC-reparation) vilket påståendevis överskrider bilens marknadsvärde och avråder mig från att reparera.
Jag har haft bilen i ca 1½ år och köpte den begagnad för ca 50,000 kr. Förutom att den kanske kändes lite sliten i kopplingen och lite trög att styra så märkte jag inte av några konstigheter vid provkörningen, och har inte heller märkt av andra uppstående konstigheter under mitt ägande. Bilen besiktades sist på Bilprovningen i Juli 2020, och då gav de mig endast en liten anmärkelse om en anliggande broms bak.
Är nu på gränsen av att skrota bilen och funderar på om det egentligen är ett bra beslut, eller om det finns ett skonsammare sätt att komma undan? Bilen har ju helförsäkring, men om det nu är så illa däran, är det värt att lägga pengarna?
Andra spontana tankar? Uppskattar era inlägg!
Kommentarer
Åk till en annan verkstad och be dem byta tändspolen, om det nu är den, det kollar dom enkelt och kolla bromsarna.
AC är inte nödvändig att reparera för att köra bilen och det är ofta en dyr reparation.
Att en verkstad hittar massor av fel är inte unikt, de vill väl tjäna pengar...
Du tog alltså dit bilen för att den inte går som den ska, och det är alltså en tändspole, inget ovanligt eller dyrt.
Och sen kikar de på allt annat. Skumt.
Som Nisse säger: prata med en annan verkstad. Bromsskivor/belägg är i och för sig slitdelar, och måste bytas nån gång, men är det inte akut kan du skjuta på det.
AC defekt. På vilket sätt? Behöver den fyllas? Är den provtryckt? Är den helt tom? Oftast är det kondensorn i fronten som är trasig, den kostar runt 600 kr, en tändspole 290 kr. OM man inte köper av Mekonomen, då kostar de 2700 och 524.
Förstår varför så många privatleasar, 50000:- på 1,5 år + alla andra kostnader överstiger vida vad privatleasing av en helt ny bil skulle kosta.
Minst 23000:- för en tändspole och för att fixa bromsarna på den här bilen gränsar till ocker!
Visst är det så, 5-7000:- kanske hade varit rimligt. En tändspole kostar ju oftast mindre än 300:- och kan bytas själv numera. Bromsar däremot är ju lite bökigare.
https://www.youtube.com/watch?v=keewroqv3f4
Så byter du tändspole.
Här kunde man få en Golf för 1995:- per månad förra veckan.
Inga andra kostnader än halvförsäkring och skatt samt bränsle.
Denna vecka är det en Seat Leon för 1922:- istället
https://toveksbil.se/personbilar/kampanj/seat/seat-leon-toveks-edition/
Men 50000 / 36 = 1389:- sedan helförsäkring istället för halvförsäkring, service, reparationer, besiktning, kanske däck mm mm och då åker du i en en gammal bil med osäkra kostnader.
Men det är fritt val absolut!
Tackar så mycket för alla svar. Ska ge ett försök att prova byta tändspole/tändspolarna själv under kommande dagar. Verkar som vissa haft liknande symptom och då har det varit en eller flera tändspolar alt. tändstift som varit problem.
Har också kontaktat 3-4 andra verkstäder och framfört felen som Mekonomen hittade, och de prisförslag jag fått hittills ligger mellan 11000 - 15000 så finns ju helt klart billigare alternativ.
Körde in på Autoexperten idag och köpte nya tändstift och tändspolare. Fick ta vad de hade i butiklager då jag inte kände för att vänta mer och passade på att byta samtliga stift/spolare när jag ändå var igång. Kunde nog sparat en dryg tusenlapp med lite billigare delar, men landade på 2700 kr vilket jag tyckte var helt okej ändå och fortfarande betydligt bättre än 23000 kr, som då dessutom antagligen endast hade inkluderat utbyte av 1 st tändspole.
Hur som helst kan jag konstatera att bilen flyter på mycket bättre nu, och jag kommer upp i alla växlarna utan problem! Kopplingen känns som ny och AC:n verkar t.o.m. ha kickat igång lite trots att gas påstås saknas (för den som undrade om "defekt" AC-system).
Vill främst tacka junkers för förslaget och länken till YouTube klippet för byte av tändspole. Lite förbisedd tanke att göra det här själv, men trodde ärligen inte jag skulle ha orken eller kunskapen för bilmek.
Tack allihopa!
Tack för återkopplingen!
Man kan få instruktioner för det mesta på Youtube.
Bra att du löste det själv, och som sagt: Youtube kan vara till stor nytta. :-)
Att AC:n startade igen, kan nog bero på fordonsdatorn stängde av den i samband med Limp home mode.
Framför allt så är det både trevligt och artigt att återkoppla.
Tack för återkopplingen.
Det hjälper och stöttar andra :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.