Jag gjorde det förut men har slutat, vet inte om det gör varken från eller till. Visserligen lossnar det färre sten som åker iväg och kan orsaka skador på andras bilrutor. Men det är ju ytterst tillfälligt, kommer ju lika många småsten som fastnar i däcken så fort man framför bilen på vägen.
Nej, eftersom det som Optimus säger kommer att fastna nya stenar i däcken så fort du börjar köra. Det är alltså ett helt meningslöst jobb. Ser jag däremot någon stor rackare som kilat fast sig i mönstret så brukar jag pilla undan den. Sen gör jag tummen upp för junkers inlägg, att gruset blir som dubb i friktionsdäck. :)
Uppdaterat: 2016-10-13 22:12
Gäst (ej verifierad)
Jag var ambitiös ett år och tog bort all småsten. Men jag gjorde det aldrig efter det, för det satt efter ett tag fullt med sten i dem igen. Ett tips för att få loss en del är att köra i lite högre fart.
Ett tips för att få loss en del är att köra i lite högre fart.
Och så undrar man varför antalet stenskott ökar kraftigt ...
Uppdaterat: 2016-10-13 22:26
Gäst (ej verifierad)
Swemba skrev:
John2008 wrote:Ett tips för att få loss en del är att köra i lite högre fart.
Och så undrar man varför antalet stenskott ökar kraftigt ...
Givetvis ska man se till att ingen ligger bakom. Men då det är väldigt många bilister som kör mycket för fort nu för tiden och håller på tok för kort avstånd till framförvarande, är det inte konstigt att stenskotten ökar.
Tack för alla svar! Verkar som om jag gnetat lite i onödan :). Men en fundering angående detta: tror ni att det kan bli mer däckbuller med en massa grus i mönstret (precis som dubbar låter)?
Jag gör det varje säsong i samband med att jag skiftar från sommar till vinterdäck, av ingen annan anledning än att det ser snyggare ut. Som andra redan har påpekat så finns det nytt grus på vägarna som ändå alltid fastnar i mönstret.
T68: grusets påverkan på däckbullret tror jag är ytterst marginell, dubbdäck som körs på bar asfalt har ofta ett distinkt ljud som hörs mycket tydligare än sommardäck som körs på motsvarande underlag, oavsett hur många gruskorn som råkar sitta inkilat i sommardäckens mönster.
Folk som litar så mycket på stänklappar - var tror ni gruset tar vägen när det studsat mot stänklappen första gången? Försvinner det bara in i ett svart hål? ;)
Bilar fick stenskott även förr när bilar hade dessa fula gummisjok hängandes undertill.
Ägnar mig aldrig åt att pilla sten. De sprätter iväg tämligen omgående när man rullar iväg och kör normal landsväg. Däremot är det ju en god vana om man ser över sina däck ofta så man upptäcker ev skador eller exvis spik o skruvar. Har undvikit ett antal punkteringar genom att dra ur div skrot men stenar skadar väldigt sällan gummit. De stenar man ser är oftast de som fastnar den sista lilla biten innan man parkerar då man ju som regel kör lugnt på kanske en grusväg eller uppfart.
Kommentarer
Tillägg: tänkte lägga in en bild men det funkar inte från telefonen. Gör det från dator senare.
Det är väl därför friktionsdäck funkar rätt bra, gruset blir ju som dubb,
Jag gjorde det förut men har slutat, vet inte om det gör varken från eller till. Visserligen lossnar det färre sten som åker iväg och kan orsaka skador på andras bilrutor. Men det är ju ytterst tillfälligt, kommer ju lika många småsten som fastnar i däcken så fort man framför bilen på vägen.
Nej, eftersom det som Optimus säger kommer att fastna nya stenar i däcken så fort du börjar köra. Det är alltså ett helt meningslöst jobb. Ser jag däremot någon stor rackare som kilat fast sig i mönstret så brukar jag pilla undan den. Sen gör jag tummen upp för junkers inlägg, att gruset blir som dubb i friktionsdäck. :)
Jag var ambitiös ett år och tog bort all småsten. Men jag gjorde det aldrig efter det, för det satt efter ett tag fullt med sten i dem igen. Ett tips för att få loss en del är att köra i lite högre fart.
Och så undrar man varför antalet stenskott ökar kraftigt ...
Givetvis ska man se till att ingen ligger bakom. Men då det är väldigt många bilister som kör mycket för fort nu för tiden och håller på tok för kort avstånd till framförvarande, är det inte konstigt att stenskotten ökar.
Om jag ser några större stenar kan jag peta bort dom men det kommer ju hela tiden nya...
Tack för alla svar! Verkar som om jag gnetat lite i onödan :). Men en fundering angående detta: tror ni att det kan bli mer däckbuller med en massa grus i mönstret (precis som dubbar låter)?
Jag gör det varje säsong i samband med att jag skiftar från sommar till vinterdäck, av ingen annan anledning än att det ser snyggare ut. Som andra redan har påpekat så finns det nytt grus på vägarna som ändå alltid fastnar i mönstret.
T68: grusets påverkan på däckbullret tror jag är ytterst marginell, dubbdäck som körs på bar asfalt har ofta ett distinkt ljud som hörs mycket tydligare än sommardäck som körs på motsvarande underlag, oavsett hur många gruskorn som råkar sitta inkilat i sommardäckens mönster.
Folk som litar så mycket på stänklappar - var tror ni gruset tar vägen när det studsat mot stänklappen första gången? Försvinner det bara in i ett svart hål? ;)
Bilar fick stenskott även förr när bilar hade dessa fula gummisjok hängandes undertill.
Skulle vara intressant att veta hur många trasiga rutor skulle sparas om alla bilar har stänkskydd.
Ägnar mig aldrig åt att pilla sten. De sprätter iväg tämligen omgående när man rullar iväg och kör normal landsväg. Däremot är det ju en god vana om man ser över sina däck ofta så man upptäcker ev skador eller exvis spik o skruvar. Har undvikit ett antal punkteringar genom att dra ur div skrot men stenar skadar väldigt sällan gummit. De stenar man ser är oftast de som fastnar den sista lilla biten innan man parkerar då man ju som regel kör lugnt på kanske en grusväg eller uppfart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.