Tänkte pensionera mig i maj och kommer att köpa ny bil i början på juni när jag kommer hem efter ha trakasserat släkt och vänner i en månad i Sverige . Hade bestämt mig för att köpa en Holden Commodore UTE med 6,3 liters V8. Men efter kraftiga protester från hustrun får jag nog tänka om. Kanske en sportig småbil istället. Har tittat på Ford Fiesta ST, Hyundai Accent SR och Honda Jazz VTi-L. Hondan är visserligen inte sportig men lyxig med bl.a, läderklädsel och massa annan lull lull. Har ännu inte tittat på VW Polo GTI. Några andra förslag.
Kommentarer
Gå från en Holden Commodore till Ford Fiesta, där kan man snacka klassresa ;-)
Bara som ett förslag sådär, fundera på en kompromiss och sikta på något i Golfstorlek. Då får du ju ändå lite komfort och lite lastutrymme (inte pickup men ändå).
Vet att VW Golf GTE inte säljs i Aus än, den hade varit en skön mig av ny teknik, hyffsad prestanda och vettig komfort, men ett bra substitut med bättre prestanda är ju Golf GTI, GTI performance eller R varianten. Men vi snackar ju iofs bra mkt mer pengar än en Polo GTI eller Fiesta ST nu iofs.
Har egentligen inte någon användning för en pick up. Gillar Commoderen för att den går att få med V8, är tvåstitsig och ser tuff ut. Finns dessutom hur många tillbehör som hellst att välja på. Vi ha en Hyundai i30 kombi så jag behöver inte mycket utrymme heller. Vill ha en kul bil att frakta mig själv i.
Finns inte nån mer frän Holdenmodell? Har man ålderskris ska man gå all in ;-)
Sen beror det ju på hur du känner dig i kroppen och om du vill "ramla ner" i bilstolen eller sätta dig i den lite bekvämare...:) Är själv nybliven pensionär och föredrar som sagt att kliva in och sitta i en bil med lite högre sitshöjd än t ex Fiesta ST. Och där finns en hel del att välja på utan att för den skull behöva ta steget till en SUV - t ex Kia Soul och VW Golf Sportsvan för att ta ett par exempel. Fast vill du ha hög motoreffekt är det antagligen inte rätt bilar.
Stå på dig Peter, visst sjutton ska du ha en V8 så länge du tycker det är trevligt.
Fjuttbilar går ju att köpa när som helst och de har sällan någon körglädje.
Jag har fått nya höftleder och innan var jag helt inne på att det bara var bilar med högre insteg som gällde, jag svor t.ex. över det låga insteget i V70 som också medför att man måste krypa ihop för att inte slå i huvudet. Och 9-3 som var som att sätta sig på golvet. Men nu kan jag ledigt krypa ner i små låga säten, det jobbiga är ju när man ska ur.
Jobbarkompisens Caddy är ju ultimat, bara att gå in i och enkel att komma ur, men den är ju inte så kul i övrigt.
Jag minns när Volvo kom med 340 som i en duvblå kulör snabbt fick benämningen PRO-moppe, det var en otäck bil!
Nej Peter en Commodore med +400 hk måste vara trevlig, bara för att man blir pensionär måste man ju inte gräva ner sig och bli mossig!
Varför inte en SS V i Red Hot-kulör om du nu inte behöver en pickup?
Kanske för gubbig?
Min far som är pensionär med råge, född 1928, köpte för två år sedan en Skoda Yeti. Han är helnöjd. Vet nu inte om de säljs i Australien.
Saabnise - visst går det bra att "krypa in" i de flesta bilar men man skall som sagt ur också...:) Och där skiljer det väldigt mycket - även för den som inte har problem med höftlederna...:) Men visst kan man ha en rolig bil också men till vardags vill nog i alla fall jag ha en bil som är bekväm att ta sig i och ur.
Pi, jo det var ju vad jag skrev också, det jobbiga är när man ska ur, speciellt efter många mil!
Jag har inte längre behov av kombi och med mina nya gångjärn har jag börjar fundera på en kupé, ingen fjutt förstås, men det är ju just det där med att komma ur!
Men jag tar mig ju lätt ur 9-3 Cabben nu.
Leif Larsson, jo den säljs i Aus, mellan $25000-$30000, en utmärkt bil, men den har ju ingen V8!
T ex en Golf Sportsvan fungerar i stort sett likadant som en Yeti när det gäller insteg/sitthöjd - för att ta ett exempel inom VAG-familjen men många fler finns med samma enkla in/ursteg och sitthöjd.
Men nu har ju inte Peter skrivit något om bekvämt i och ursteg förstås, enbart att han tänkte sig en V8 och där han kanske skulle tänka om!
Har inga kroppsliga problem så jag behöver inte något högbygge typ Yetti än så länge. Den enda bil jag provkört hittills är Hyundai Accent SR. Den gick mycket bra. Det är en liten lätt bil med 144 HK och i vanlig koreansk still mycket välutrustad med allt av livets nödtorft som standard. Går dock inte att få med läderklädsel. Har sex månader på mig att vaska fram en bil jag gillar samt förhandla med hustrun. Skall försöka lura med henne på en provtur av en Commodore UTE eller en Ford Falcon UTE.
Pensionärsbil? Är inte det detsamma som Toyota?
Peter, vilken budget har du?
Vad är det för krav på storlek, komfort, utrymmen, drivning m.m.
Kul och trevligt märke att köra är väl annars Bmw. En 3-serie kanske?
Du pratar om Polo GTI, men varför inte Golf GTI?
Jag skulle nog köpa en nyare Mustang V8 som pensionärsbil. De har verkligen lyckats med den bilen designmässigt. Hur den är att köra vet jag inte men grannen som har en säger att den är fantastisk.
Ett av mina tjänstehjon har en Mustang som köptes för några år sedan. Han är väldigt nöjd med den så länge vägen är rak!
Nu har han sänkt den 60 mm med nya fjädrar och dämpare och satt på färska fläsksvålar, allt för att kunna köra på krokiga vägar.
Och det lär gå bättre nu!
Men i Peters område kanske inte vägarna är så böjda i sidled?
Men är inte Falcon UTE lite klen ?
Bara 370 hk i turbo 8an! :-)
Men lycka till med övertalningen, jag önskar att alla finge åka i den bil de egentligen vill ha och slippa en mängd begränsningar i än det ena och än det andra.
Frugan kan inte tänka sig sedan modellen av Holden Commodore då? https://en.wikipedia.org/wiki/Holden_Commodore#/media/File:2015_Holden_Commodore_(VF_MY15)_SS_V_Redline_sedan_(2015-07-14)_02.jpg
Verkar förövrigt även finnas som kombi, ifall det nu var pick-up hon reagerade negativt på...
Budgeten är runt $30 000:-. För det får man faktiskt en hel del. Bilen på bilden är en 2014 års modell med V8. Pris $33 000 oprutat. En fabriksny Hyundai Accent SR kan man få för under $20 000.
Förstår att du vill ha en V8 sugmotor Peter, är ju skönt motorljud och utan att man behöver köra så fort.
Men kanske en bra kompromiss på ålders höst är att leta upp en R6 (rak sexa) utan överladdning. Brukar ju sägas vara det optimala när det gäller motorgång och då sparar du lite soppa jämfört med V8.
Kanske t.ex. går att hitta nån trevlig beggad Bmw med R6?
[quote=Vidstige]
"då sparar du lite soppa jämfört med V8."
Spara lite soppa? Vad ska det tjäna till i Australien där soppan kostar runt 6:-/litern?
Snart rekommenderar du väl Prius för att det ska gå att köra snålt.
Nä köp en riktig mullrande V8.
saabnisse, ok då tipsar jag istället på en Nissan GT-R som sportig och skojig pensionärsbil.
Borde väl gå att hitta en beggad i hyfsat skick inom budget.
Som pensionär har man ju dessutom lite tid över för nåt extra besök på verkstan om det behövs.
Och 4wd kan ju komma väl till pass på ökenturerna i vildmarken.
Sen är väl risken att löständerna flyger ur vid acceleration men det får man väl ta om man ska leva lite farligt som pensionär.
Jovisst Vidstige, den när nog ok, men ingen V8!
Finns det inga betungande skäl så ska du ju inte förneka dig den där Holden Commodoren.
Kvinnor tycker gärna om att ha sina aber och då de står högre i utvecklingen tar de sig som uppgift att hålla mannen "vattenkammad".
I verkligheten så är min mening den att när man väl baxat dem runt hörnet så förvandlas de till de ivrigaste, ser på min egen fru, jag får inte köra för aktivt/fort/olagligt men hon gör det utan att skämmas och vad det ska kallas då det vet jag inte, precis som jag visste, hon är mer än villig att köra den bilen som hon först inte ville veta av men man ska bara vara tyst om den saken.
Har hon kört nån Commodore V8 själv ?! Om inte, så ordna en provkörning och ta det därifrån !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.