Vi Bilägares forum

Pekskärm - knappar/vred

Pekskärm - knappar/vred

Läs insändare av Karl Gustaf Edung i Uppsala i nr 6 2021! Den är oerhört bra.

Jag brukar inte tycka om för mycket förbud avseende oss bilister.
Mitt allmänna motto är: Lägre pålagor och högre hastighetsgränser.
Men de (lag)förslag Edung har, ställer jag upp på.

Det bästa vore om den lag han föreslår, kan genomföras på EU-nivå.

Det är ju bara inte klokt att den bilindustri - som säger sig verka för säkrare bilar och trafik - stoppar in mer och mer
i pekskärmarna. Priset i dumhet och enfaldighet tar nog Volvo Cars och dess vd Håkan Samuelsson. Jag menar, samtidigt som han fartbegränsar alla nya bilar till 180, så bidrar han till att avskaffa knappar och vred. Jag anser, att det
kan vara betydligt ofarligare att en majdag köra 200 på en tom motorväg med fri sikt och full uppmärksamhet, än att behöva gå in i en meny för att ändra t. ex. kupétemperaturen.

Prenumerant 100496140

Uppdaterat: 2021-04-05 13:54
Ulf Parde

Kommentarer

Ulf Parde skrev:

Läs insändare av Karl Gustaf Edung i Uppsala i nr 6 2021! Den är oerhört bra.

Jag brukar inte tycka om för mycket förbud avseende oss bilister.

Mitt allmänna motto är: Lägre pålagor och högre hastighetsgränser.

Men de (lag)förslag Edung har, ställer jag upp på.

Det bästa vore om den lag han föreslår, kan genomföras på EU-nivå.

Det är ju bara inte klokt att den bilindustri - som säger sig verka för säkrare bilar och trafik - stoppar in mer och mer

i pekskärmarna. Priset i dumhet och enfaldighet tar nog Volvo Cars och dess vd Håkan Samuelsson. Jag menar, samtidigt som han fartbegränsar alla nya bilar till 180, så bidrar han till att avskaffa knappar och vred. Jag anser, att det

kan vara betydligt ofarligare att en majdag köra 200 på en tom motorväg med fri sikt och full uppmärksamhet, än att behöva gå in i en meny för att ändra t. ex. kupétemperaturen.

Prenumerant 100496140

Hört talas om röststyrning? Då behöver man inte in och peta för att ändra kupetemperaturen utan man bara talar om vilken temperatur man vill ha t.ex. m.m. m.m.

Uppdaterat: 2021-04-05 16:59
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, röststyrning är bra, men passar inte alltid och inte alla.

Primära funktioner bör kunna hanteras med fysiska reglage där börvärde känns och syns.

Detta är något som noga studerats inom FM och bäst är vred eller vippreglage av tillräcklig storlek.

Touchkontroller är olämpliga, vare sig de är panelmonterade eller i form av ikoner på en skärm.

Det bästa vore naturligtvis att ändring av sekundära funktioner via skärmen vore bortkopplat så snart fordonet börjar rulla.

Det är givetvis lika trafikfarligt att leta rätt ikoner på en skärm som att göra det på en mobil, men där är det olagligt!

Uppdaterat: 2021-04-05 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som jag skrev här för flera år sedan nu, vänj er, skärmar är mycket billigare än vred och knappar.

Volvos största felsatsning är inte skärmarna utan att de ska börja levereras med åretruntdäck, det är farligt om något.

Volvos röststyrning fungerar för övrigt förträffligt bra.

Uppdaterat: 2021-04-05 18:34
saabnisse skrev:

christer, röststyrning är bra, men passar inte alltid och inte alla.

Primära funktioner bör kunna hanteras med fysiska reglage där börvärde känns och syns.

Detta är något som noga studerats inom FM och bäst är vred eller vippreglage av tillräcklig storlek.

Touchkontroller är olämpliga, vare sig de är panelmonterade eller i form av ikoner på en skärm.

Det bästa vore naturligtvis att ändring av sekundära funktioner via skärmen vore bortkopplat så snart fordonet börjar rulla.

Det är givetvis lika trafikfarligt att leta rätt ikoner på en skärm som att göra det på en mobil, men där är det olagligt!

Jamen dom primära funktionerna finns ju på rattknapparna och rattspakarna (och några till på andra ställen på panelen)som inte kan styras också med rösten. Övriga funktioner används ju mycket sällan eller inte alls och det är DÅ man använder pekskärmen när man INTE kör bilen. Så jag ser inte problemet överhuvudet taget.

Uppdaterat: 2021-04-05 18:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
junkers skrev:

Som jag skrev här för flera år sedan nu, vänj er, skärmar är mycket billigare än vred och knappar.

Volvos största felsatsning är inte skärmarna utan att de ska börja levereras med åretruntdäck, det är farligt om något.

Volvos röststyrning fungerar för övrigt förträffligt bra.

+100

Uppdaterat: 2021-04-05 18:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer, ja det är riktigt, det är de sekundära funktionerna som bör hastighetsregleras.

Och visst är det främst ekonomiska skäl som driver fram det här systemet, skulle alla mer eller mindre nödvändiga kontroller skötas med fysiska reglage skulle panelen förmodligen bli väldigt stor och oerhört dyr.

Uppdaterat: 2021-04-05 18:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Till att börja med vet jag ingen bil med pekskärm där man måste in i menyer för att justera temperaturen, det har gjorts på "förstasidan" på alla de bilar jag kört med skärmlösning, dels som Christer med är inne på finns det röststyrning. Sen har de märken som tänkt till lite till rattstyrning av temperaturen så se där, då finns fortfarande knapp.....

Sen om man köper en välfungerande bil så är ju behovet av att justera kliman under färd mer eller mindre noll......ibland får man intrycket från en del tjuriga skribenter att klimatanläggningen är nåt man sitter och pillar på varannan mil......

Jag justerar temperaturen max en gång i månaden.....så ungefär var 500:e mil typ.....

Uppdaterat: 2021-04-06 07:34

Henrik, där har du helt rätt, en fungerande klimatautomatik ska ju fungera just så, man behöver inte röra den sedan den en gång blivit inställd, det är ju det som är finessen med automatik!

Men jag har kört bilar där det är en förfärligt dålig styrning av fördelningen, men oftast ger jag upp efter ett tag och försöker nöja mig med ett lagomläge.

Det påminner mig förresten om solsensorn som Saab hade redan 1991 och som Volvo införde nästan tio år senare och det visade att det verkligen var skillnad på ACC och ECC!

Uppdaterat: 2021-04-05 20:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men vad är det alla behöver ratta på hela tiden i sina bilar?

Jo, jag ändar tempen ibland, men jag vet inte i vilken bil det skulle vara strulet även om det ligger i skärmen, inte något som jag upplevt, men det kan säkert vara olika i olika bilar.

Att tycka att det är lika osäker att kladda på mobilen som en pekskärm måste ha en väldigt stor mobil med enorma ikoner...

...men köra 200 är okej... joråsatt

Uppdaterat: 2021-04-05 20:30
*Robban

Om man är flera som använder bilen där var och en föredrar egen lagomtemperatur då lär det finnas ett större behov av att enkelt ratta in egen önskvärd temperatur.

För övrigt så hade jag häromveckan lånebil från Seat med touchknappar för värme. Funkade att sänka men inte att höja. Det lär nog bugga betydligt mer med touchknappar och skärm än vanliga hederliga rattar.

Ni som förordar röststyrning. Gör ni det med mobilen också när ni ska höja volymen tex?

Uppdaterat: 2021-04-06 16:54

Ändra volymen gör jag oerhört mycket mer frekvent än jag ändrar tempen.

Seats lösning är inte bra, det är dock dubblerat och finns även på pekskärmen.

VW och Seat har den usla lösningen med touch-sliders under pekskärmen och de är inte ens belysta på natten, men som sagt de har inget med pekskärm att göra.

Uppdaterat: 2021-04-06 17:13
Axa skrev:

Om man är flera som använder bilen där var och en föredrar egen lagomtemperatur då lär det finnas ett större behov av att enkelt ratta in egen önskvärd temperatur.

För övrigt så hade jag häromveckan lånebil från Seat med touchknappar för värme. Funkade att sänka men inte att höja. Det lär nog bugga betydligt mer med touchknappar och skärm än vanliga hederliga rattar.

Ni som förordar röststyrning. Gör ni det med mobilen också när ni ska höja volymen tex?

Volvo har löst det med att varje förare har en "profil" till sin nyckel och då ligger den personens inställningar där.

"Ni som förordar röststyrning. Gör ni det med mobilen också när ni ska höja volymen tex?"

Och med det menar du???? Förstår inte frågan. Mobilen har väl inget med röststyrningen att göra.

Volymen höjs med en ratt eller knappar på ratten hos Volvo.

Uppdaterat: 2021-04-06 17:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Axa: De flesta moderna bilar har väl idag profiler där varje förare kan ställa in sina preferenser så som önskad grundtemperatur, volym på stereon, vilken ljudkälla och allt möjligt......så nej, ser inte det som nåt problem där heller.

Men självklart kan man alltid skapa problem om man vill, eller så ser man möjligheter och fördelar........är väl lite vilken sorts människa man är i grunden.

Uppdaterat: 2021-04-06 17:56

Att de flesta moderna bilar har profiler stämmer ju inte. Kanske gäller för dyrare modeller men pekskärmstrenden breder ut sig även till billigare modeller utan möjlighet till profiler.

Haha, ingen fattade min sarkasm med röststyrning av mobilens funktioner? Om nu röststyrning ska användas i alla lägen i bilen så föreslår jag att de som förordar detta ha en dag med mobilen där så mycket som möjligt sköts med röststyrning.

Uppdaterat: 2021-04-06 20:01

Jag har profiler i min Seat Leon laddhybrid som kostade ca 300000:- (listpris ca375000:- men rabatt och bonus ger 40000+35000:- tillbaka). Det finns även i grundversionen för ca 229000:- (ej laddhybrid och prut).

Så nog kommer det att gå ned i prisklasserna.

Finns även i min Ford för övrigt.

Uppdaterat: 2021-04-06 20:08

Sen är det inte bara för att spara pengar som man koncentrerar fler och fler funktioner till pekskärmen. Det är också ett sätt att förenkla elektronikarkitekturen i bilen och minska på mängden kabel som behövs. I Tesla Model 3 så har man ju till exempel tagit bort ytterspegelinställningen från förardörren och istället använder man rattknapparna för att ställa in speglarna. Så man kan ta bort ett gäng kablar från förardörren genom denna lösning. Att inte fler tillverkare anammat detta på bred front är, tror jag, för att det kräver mer komplicerad mjukvara som måste integreras med övriga infotainmentsystemet. För en tradtionell tillverkare är det enklare att bara köpa ett gäng knappar för att ställa in speglarna och koppla ihop dem med spegelelektronikmodulen.

Teslas lösning må se enklare ut på ytan, men mjukvarumässigt är den betydligt mer komplicerad.

Uppdaterat: 2021-04-07 11:39

Skodaägare, jo det är just för att spara pengar man lägger allt fler funktioner i skärmen.

Att dra en förskräcklig mängd kabel är dyrt och ju fler funktioner som tillkommer ju större risk för felkoppling och störning genom kontakt och isolationsproblem plus kostnader för material som är väsentlig.

CPUn finns sedan länge och har blivit alltmer sofistikerad men är ändå kostnadseffektiv. De slavdatorer som ersätter mängder av kabel är billiga och verkar snart bli till samma antal som myror i en stack.

Programmeringen är dyr, men utslagen på ett större antal bilar blir kostnaden försumbar under förutsättning att man lyckas hyfsat och slipper korrigera i efterhand.

Men den möjligheten finns ju ändå och om man inte lyckas direkt går det ju oftast att göra ett nytt försök och ett nytt och ett nytt....

Det största problemet ligger nog i att många elektronikenheter kommer i en ny generation vart tredje år och då gäller att de blir tillräckligt bakåtkompatibla för att fungera historiskt vid ett eventuellt utbyte.

Uppdaterat: 2021-04-07 13:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst är det billigare att slippa dra kabel, men det är ju också bättre eftersom komplexiteten minskar, vilket är en fördel på vid tillverkning och reparation. Sedan ska man inte underskatta vad Tesla har gjort med sin pekskärm. Nivån på mjukvaran som man kan kontrollera via Teslans pekskärm är en helt annan än de flesta andra tillverkares system. Jag skulle hävda att för de flesta tillverkare är det helt enkelt lättare att till exempel ha knappar till spegelinställningen och ljusomkopplaren, eftersom de alltid gjort så och de har troligen avtal på plats med underleverantörerna redan. Man tar knappsatsen och kopplar in den på CAN-bussen så är det klart. Teslas lösning kräver att det finns en central dator som har koll på hela CAN nätverket och vet vilka meddelanden som ska skickas för att styra de olika enheterna. Det kräver betydligt mer och avancerad mjukvara än vad som finns i de flesta andra bilar. Merparten av dagens bilar består av en mängd helt separata datorer som har varsin uppgift och det finns ingen central ”hjärna” som har koll på hela CAN nätverket. För att uppdatera mjukvaran på flertalet bilar måste man koppla in en laptop i Obd uttaget och köra tillverkarens program för att uppdatera bilen. Tesla har flyttat in den ” laptopen ” i bilen. Vilket gör att de kan göra over the air update till exempel.

Uppdaterat: 2021-04-07 17:54

Har inget emot skärmar i bilar men de skall vara "låsta" under körning.

Uppdaterat: 2021-04-08 07:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vad är det löjligaste/onödigaste ni har upptäckt med skärmarna?

I den Renault Talismanen jag körde ett tag, kunde man justera volymen på blinkersen i tre steg! Jag säger bara det, kan man så gör man det.

Uppdaterat: 2021-04-08 08:14
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Åkte en bil med skärm här om kvällen. Jag släkte skärmen för att se bättre på vägen.

Uppdaterat: 2021-04-08 13:00
Rikard skrev:

Åkte en bil med skärm här om kvällen. Jag släkte skärmen för att se bättre på vägen.

De bilar som är välutvecklade tonar själv ner skärmen i mörker, de flesta byter även "färg" på skärmen för mörkerkörning.

I dagsljus är bakgrunden på min vit, när det blir mörkare blir bakgrunden svart. Så ingen som helst anledning slå av den.

Däremot kan jag tänka mig att en del bilar som har väldigt högt placerad skärm och dålig anpassnings av ljuset kan upplevas störande.

Uppdaterat: 2021-04-08 16:22
Henrik M skrev:

Rikard wrote:Åkte en bil med skärm här om kvällen. Jag släkte skärmen för att se bättre på vägen.

De bilar som är välutvecklade tonar själv ner skärmen i mörker, de flesta byter även "färg" på skärmen för mörkerkörning.

I dagsljus är bakgrunden på min vit, när det blir mörkare blir bakgrunden svart. Så ingen som helst anledning slå av den.

Däremot kan jag tänka mig att en del bilar som har väldigt högt placerad skärm och dålig anpassnings av ljuset kan upplevas störande.

+100

Uppdaterat: 2021-04-08 16:36
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jo, det finns bättre o sämre. Har aldrig stängt av skärmen i min egen bil, den stör inte alls, men just denna skärm var störig. (Skriver inte vad det var för bil för att undvika pajkastning)

Uppdaterat: 2021-04-08 18:23
Axel61 skrev:

Vad är det löjligaste/onödigaste ni har upptäckt med skärmarna?

I den Renault Talismanen jag körde ett tag, kunde man justera volymen på blinkersen i tre steg! Jag säger bara det, kan man så gör man det.

Jadu, jag skulle väl påstå att som i min bil ha möjligheten att sjunga karaoke i bilen är hyfsat onödigt.....:)

Sen vill jag väl påstå att där gömmer sig en hel del bra finesser i moderna tekniken med. Att kunna klicka på "kom ihåg" när man höjt luftfjädringen nånstans så den gör det själv varje gång man kommer till samma ställe igen är rätt smart.

Uppdaterat: 2021-04-08 18:33

Herregud! Det är helt otroligt vilka "finesser" som följer med numera. Ack minns jag TGB11 där man själv fick bedöma, planera och vrida på vred för att ta sig fram.

Uppdaterat: 2021-04-08 19:49
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare