Så det kommer ett förslag att parkeringsvakter skall kunna bötfälla bilister som kör med dubbdäck, där det är förbjudet.
Och vad blir nästa steg, att parkeringsvakter skall kunna bötfälla bilister som har trasiga lyktor?
Anser att en del förslag är helt uppåt väggarna.
Parkeringsvakter skall utfärda en parkeringsavgift. Det är inget bötesbelopp. Det är det för att köra med dubbdäck , där det är förbund mot det.
Är det ett bra förslag att parkeringsvakter skall göra polisens arbete?
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160913/parkeringsvakter-ska-utfora-dubbdacksrazzia-i-stockholm?utm_campaign=2016-09-13&utm_content=17384211&utm_medium=email&utm_source=Nyhetsbrev
Kommentarer
Blir ju konstigt....
P-vakter har ju inte befogenhet att stoppa bilar, och nu gällde det ju bilar som körs med dubbdäck.....
Men där det är förbjudet att köra på dubbdäck, kan man ju heller inte stå parkerad med såna, eller?
Trasiga lampor måste man ju köra för att bli bötfälld för.....
Det finns för och nackdelar med allt.
Att p-vakter tar hand om mindre kvalificerade uppgifter som att lappa folk med dubbdäck som parkerat där det är dubbdäcksförbud låter bättre än att poliser lägger energi på sånt.
Kravet måste ju i så fall vara som Benny skriver - att bilen står parkerad inom område med dubbdäcksförbud. Å andra sidan lär det väl knappast vara förbjudet att ha en bil med dubbdäck parkerad inom ett sånt förbudsområde - den borde ju rulla innan man bryter förbudet kan man tycka. Tveksam förändring får man nog säga eftersom detta är en ägarrelaterad bot och ingen avgift vilket är det som P-vakter annars hanterar.
Här måste staten vara kreativ för att avlasta polisen och detta är nog bara en liten antydan. Det kommer förmodligen många fler områden där man inte behöver polismans befogenhet för att utföra en uppgift. I många fall handlar det ju om att visa en närvaro och då kan t ex väktare fungera bra. Polisen behöver specialisera och vässa sig för att bli mycket effektivare i sin kärnverksamhet.
Det måste säkert till lagändringar också för att tillåta andra personalkategorier att t ex utfärda böter och inte bara avgifter. Eller så ändrar man vissa lagbrott från bot till avgift vilket antagligen är en enklare väg att gå.
Vet inte hur andra länder gör, dubbdäcksfrågan kanske är lite unik för sverige iofs.
Men många gånger så slås jag över hur lite vi antagligen sneglar på andra länder och snor bra idéer.
Ett bra exempel var när jag klantade mig i Tyskland och hamnade på en bussbro och blev stoppad av en polis.
Man fick betala på plats, fick kvitto på betalning i form av kuponger (en 20 euro kupong och en 10 euro) och sen fick man åka.
Visst, det sög att åka fast men fascinerades över hur snabbt det var avklarat och hur mkt mindre admin något sådant måste kosta.
Ducce - detta med att det är förarrelaterat (alltså bot) är ju också vad jag misstänkt och då måste nog straffet ändras från bot till avgift om en P-vakt skall kunna utfärda föreläggandet.
Så har man gjort inom näringslivet, ta transportbranschen och miljöbranschen, där tjänstemän utfärdar sanktionsavgift till företagen en masse, istället för att belasta rättsväsendet med företagsböter, vilka nästan alltid går via domstol, och alltid engagerar en åklagare.
Nu hamnar bara de mål som är lönt att överklaga där....
Om jag som förare gör ett brott som renderar företaget sanktionsavgift, och man vill även knäppa mig på näsan, måste polis/åklagare utfärda min bot, tex brott mot vilotider senaste året, polis på gatan har bara rätt att se händelser nyare än 28 dagar, medan ts kan titta ett år tillbaka hos åkeriet....
Men pi, jag tror brott mot dubbdäcksförbud är förarrelaterade böter, till skillnad från p-avgift.
Alltså måste man köra, då måste än så länge polisman stoppa en....
Många rättsliga nötter att knäcka om inte domstolarna ska fyllas med överklaganden på småsaker.
Jag har nekat, riktigt blånekat till fortkörning vid kamera, riktigt solklart foto, min frus bil.
Nekade vid polisförhöret per telefon.
Hon sa det var solklart, du får brev från åklagaren, du slipper inte undan.
Åklagaren la ner, kan det vara så att rättsväsendet redan är överbelastat?
Så allt som är rättsligt tveksamt flyttar bara resursanvändandet från ett ställe till ett annat.
Så lagar måste ändras först, men det går ju.
Nu utfärdas sanktionsavgift för olagliga transporter och man kan kvarhålla fordonet tills betalning sker, tidigare skrev man ut böter med en månads kredit, som för alla......
Då var det bara för utlänningar att skita i den....
Nu tror jag tom polisen när det gäller utlänningar kan kräva bot på plats.
Norge har väl dubbdäcksförbud i oslo.
Hur gör dom, där är man ju betydligt tuffare med trafiken än här.
Aha pi, du var lite kryptisk, men jag fattade när jag läste om.
Dom har väl en avgift på dubbdäck vill jag minnas.
I denna artikel står det hur dyrt det är att parkera i vissa storstäder.
Jag skulle vilja veta hur mycket parkeringsavgiften är på, för de som blir lappade.
http://www.expressen.se/motor/dyrast-att-parkera-i-hela-varlden--lista/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.