Funderat på detta lite. Man kan ibland hitta begagnade bilar som är mindre än ett år gamla. Är det demobilar brukar de skriva ut det. Många har dessutom gått mer än vad en genomsnittlig demobil brukar. Några verkar vara tjänstebilar hos säljarna, vilket kan förklara milen. Men det finns även privatsålda.
http://www.blocket.se/dalarna/Skoda_Octavia_Elegans_TSI_140_54579216.htm?ca=14&w=3
Här har vi en helt ny Octavia som gått 3000 mil som säljs efter inte ens ett år tex.
http://www.blocket.se/orebro/Hyundai_i30_1_6_CRDi_Business_55357088.htm?ca=14&w=3
En i30
http://www.blocket.se/jonkoping/E_220_CDI_kombi_AMG_55329224.htm?ca=14&w=3
En E220
Jag kan inte undkvika att bli lite fundersam. Är det bilar som folk är så satans missnöjda med att de säljer av dom och tar värdesmällen så tidigt? Finns 147 2014-bilar på Blocket som säljs av privatpersoner. Känns märkligt i mina ögon. Sett att vissa tex säljs till förmån för tjänstebil. Låter som kapitalförstörning. Har man en så ny bil borde det vara bättre att köra på milersättning.
Den enda logiska anledning jag kan se är i princip arbetslöshet. Då man kan bli tvingad att göra sig av med bilen, det kan jag förstå. Annars känns det mest skumt :P
Kommentarer
Min mor jobbade en gång i tiden på Ford, där hon hade möjlighet att köpa en bil per år till samma pris som de stora hyrbilsföretagen hade, detta innebar att hon kunde byta bil varje år utan värdeminskning.
Grannen som inte visste hur det hela låg till bytte till ny Volvo nästan varje år för att försöka hänga med, medans familjen fick leva på blodpudding och vatten för att finansiera statusjakten...
Tror att det är egna personalens bilar som byts ut och ger ägarna litet tillskott i kassan.
Tycker inte att det är så konstigt. Folks levnadsförhållanden ändras hela tiden, barn, skilsmässor, jobb, flytt osv.
Har man möjlighet att få tjänstebil så är det betydligt mer förmånligt än att ta milersättning. Faktiskt även om an är egen företagare och själv står för alla kostnader.
I övrigt håller jag med "mawno".
Många 3000-4000-milabilar hos bilhandlare är ofta hyrbilar, men om det är privat vete tusan...
Tjänstebilar innehas oftast på treårs leasingkontrakt, utom de på bilfirmor, som är nya, är ju "demobil" också.
Men slutar man en anställning, återlämnas ofta bilen, inte alltid någon efterträdare tar över den.
Men det finns folk som byter bilar maniskt, hur dom har råd förstår jag inte!
Finns många firmor som bara kör bilarna i ca 6 månader innan dom köper in nya... är vanligt på BMW har jag hört.
Min nuvarande Peugeot 508 SW hade varit i bruk 4 mån. 2000 mil när jag köpte den. Tjänstebil på Peugeot. Lika fin som ny men med ett kraftigt lägre pris. Jättebra det finns såna här bilar för oss fattiga, ok snåla då.
ffodil - ja det är väl bland de bästa.. *host* minst dåliga bilköpen man kan göra ;) Finner det dock konstigt att det finns så många som sagt. Kanske kommer upp i de siffrorna om man lägger ihop de kategorier mawno nämner med hyrbilarna. Idag var det 152. 141 av dom hade gått under 2500 mil...
Hur vanligt är det annars att en bil återköps av handlare idag? Och frågan är vad som händer med dessa "citroner"...
köpte nu senast en 308Sw -13 med 2000 mil bakom sig och det har tidigare varit en hyrbil. Normalt skulle jag ha dragit öronen åt mig utav blotta tanken men bilen är fin och det blev en väldigt bra affär för mig. Nackdelarna är att bilen skall besiktigas tidigare samt att skattefördelen försvinner. ( värde ca 3000kröver tre år )
Det är tydligen inte ovanligt att bilar säljs vidare efter så kort tid och man får helt enkelt göra en egen bedömning ifrån bil till bil.
Om en privatperson däremot säljer sin bil så kort därpå så skulle jag vilja veta varför. ( Måndagsbil= spring,...skiljsmässa = kanske ok ....osv )
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.