Vi Bilägares forum

Överspänning och andra elstörningar och elbilar

Överspänning och andra elstörningar och elbilar

Det slog mig en sak (obs, vits!). Hur är skyddet hos elbilar då åskar slår?
Likaså andra störningar som kan förekomma såväl dippar som oaymmetri på trefas och överspänningar.

Bilen sitter i väggen på enfas: Vad tål den?
Trefas?
Laddstation på stan?
Laddstation hemma?
Vad klarar stationen hemma?
Finns detta specat någonstans?

Skjuter man laddare? Batteri? Laddstation? Kabel?...
Om du har trefas, kan den ladda på tvåfas eller 2,x-fas? Klarar den 270v?
190?
...

Uppdaterat: 2018-04-27 05:59

Kommentarer

Jag skulle nog påstå att svaren är lika många som frågorna multiplicerat med antalet bilar på marknaden. Inget klarar ett direkt åsknedslag och sen får man reducera skadorna i takt med avståndet till nedslagsplatsen.

Uppdaterat: 2018-04-27 08:21

Det behöver ju inte ens slå ner och även om det slår en bit bort så kan det generera mycket höga energinivåer och andra problem i elnätet.

Vet en gång vid sommarstugan då det slog i klipporna några hundra meter bort. Ur en takkontakt sprutade det småblixtar.

Slog en gång hemma också, ett kvarter bort. Då hade jag missat att säkra telefonledningen in (nedgrävd skall sägas!) så bredbandsmodem, brandväggen efter den och ena nätverksporten i datorn rök. All övrig elektronik var dock skyddad via UPS så strömvägen klarade det sig iallafall.

Låt oss säga att du får en spik på ett par kV. Är det bara att beställa bärgare då, eller hur pass väl är det skyddat?

Specas det något alls i manualerna?

Uppdaterat: 2018-04-27 08:42

I manualen till min KIA står det "Do not charge when there is lightning.".

Uppdaterat: 2018-04-30 12:10

Vilken snillrik fråga!

Strålande tanke.

Men som vanlig kommer nog argumentet att vara att "blixten slår ner så sällan så inte behöver man oroa sig för det".

Det är lätt att säga i förväg men så lagom kul när man får betala för ett nytt elsystem.

Uppdaterat: 2018-04-30 13:23
L. Mäkinen skrev:

I manualen till min KIA står det "Do not charge when there is lightning.".

Ja det är ju lätt att veta... Ovanstående som sköt modem med mera hos oss var på natten.

Vi vaknade av att någon drog av en bomb i sovrummet - lät det som!

That's it...

Kollade sedan på blixtobservationerna och det var ett åskväder ett antal mil bort som hade rört sig åt vårat håll.

Sedan tomt på obsar. Sedan EN observerad blixt. Sedan tomt i ett par mil innan det tog fart igen.

Så det är så lagom lätt att veta - man får låta bli att ladda på sommaren. Och våren. Och hösten. Och vissa vintrar... när det finns risk för åska. :-p

Uppdaterat: 2018-04-30 13:39

Man bör ju alltid se till att ha ventilavledare monterade, det ger inte 100% skydd, men är oftast fullgott.

Att som myndigheterna rekommenderar springa runt och koppla ur allt är oftast meningslöst, det blir för jobbigt, även om det naturligtvis är bäst.

Men har man luftledningar är det en annan sak, då bör man rycka ur varje stickpropp!

Uppdaterat: 2018-04-30 14:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast där e det nog värre med bensinen till alla Toyotahybrider :-)

Uppdaterat: 2018-04-30 17:01

Redan kört. All mat i Sverige är slut på 1,5-2 veckor. Förutsatt att transporter fungerar.

Affärerna är tomma på drygt två dagar.

Finland som behållit sina beredskapslager klarar ett halvår.

Uppdaterat: 2018-04-30 17:04

Parentes, men i händelse av ofred gäller det att bo nära en liten kraftstation eller ha egen produktion.

När det kommer till åskstörningar så gäller sedvanligt skydds- och potentialutjämning samt åskskydd i tre nivåer för fullgott skydd mot ledningsbundna överspänningar.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/aska-och-askskydd/

Uppdaterat: 2018-04-30 17:17
Power to the people

Kan tillägga en sak som inte nämns i länken: Moderna bilar fungerar avsevärt sämre som faradays bur på grund av all plast som används. Därför är rådet i dag att helst inte lita på att ta skydd i en bil om det finns alternativ.

Men oavsett nu hur man gör med sitt åskskydd eller inte så, de flesta har ju faktiskt inte ens i närheten av vad vi har hemma (bor i bostadsrätt så kan inte påverka vad som helst tyvärr men gjort det jag kan med rimliga medel) med UPS för datorutrustning (som tål kraftiga variationer kan tilläggas), överspänningsskydd på inkommande telefonsladd (fibersladden känns lite overkill att skydda...), och överspänningsskydd på dyrare prylar som TV, diskmaskin, kylskåp och akvarium samt luftkonditionering, så kvarstår ju just funderingen på hur känslig eller okänslig en elbil är.

En manualbit har vi gått från en bil: Hur ser det ut i övriga?

Står det något om toleranser för spikar och dippar, fasvariationer med mera?

Uppdaterat: 2018-04-30 19:11
Shogun skrev:

När man är inne på denna fråga om elförsörjning så kan man fundera på hur transporter skulle fungera i händelse utav krig tex när alla bilar i en framtid är eldrivna, hur har egentligen politiker och andra tänkt till där? Hela Sverige skulle antagligen stanna när elförsörjningen är utslagen, vi kommer att leva i ett mycket känsligt samhälle framöver.......

Vi får väl göra som för 75 år sedan, köra på gengas, eller.......?

Uppdaterat: 2018-04-30 19:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad som är bäst i händelse av krig kanske behöver en egen tråd egentligen, men jag tänker att det beror lite på vilken typ av konflikt man avser. Det går ju att producera el inom landet, och då ladda elbilar. Sämre med bensin/diesel där. Men man kommer ju långt på en full tank diesel i händelse av kortvarig konflikt, om man har tur och har tankat precis.

Men hoppas inte någon suboptimerar sitt bilval på vad som skulle vara bäst i krig..

Uppdaterat: 2018-04-30 21:21

De elkvalitetsärenden med elbilar jag har haft på jobbet rör oftast spänningsnivån, som att laddningen slutar fungera om spänningen går under 207 V (90% av Un 230 V). Detta främst i klena lågspänningsnät, typ ej ombyggda sommarstugeområden m.m.

Andra parametrar verkar inte påverka bilens laddning nämnvärt. Däremot är det lite spännande med allt switch-brus (supratoner) som bilens laddare lämnar tillbaka till elnätet.

Vad bilarna tolererar däremot är nog sällan utskrivet i instruktionsböckerna...

Uppdaterat: 2018-04-30 22:12
Power to the people

Gissar att det kommer flera, snabbare och betydligt allvarligare problem i samhället än privatbilisters transporter i händelse av en kollaps av elnätet. Det behövs inte många minuters stillestånd över hela landet t ex en kall vinterdag innan problemen snabbt hopar sig. Samhället är väldigt enkelt att skada idag om illasinnade makter vill störa ordentligt. Än värre vore nog att förstöra vattenförsörjningen - t ex är ju Mälaren den stora färskvatten-reservoaren i Mälardalen.

Uppdaterat: 2018-04-30 23:35

Förberedelser och prepping är A och O.

Uppdaterat: 2018-05-01 00:23
Power to the people
Grosser skrev:

De elkvalitetsärenden med elbilar jag har haft på jobbet rör oftast spänningsnivån, som att laddningen slutar fungera om spänningen går under 207 V (90% av Un 230 V). Detta främst i klena lågspänningsnät, typ ej ombyggda sommarstugeområden m.m.

Andra parametrar verkar inte påverka bilens laddning nämnvärt. Däremot är det lite spännande med allt switch-brus (supratoner) som bilens laddare lämnar tillbaka till elnätet.

Vad bilarna tolererar däremot är nog sällan utskrivet i instruktionsböckerna...

Intressant. Har de då programmerat in en cutoff vid just 207, baserat på att det är lägsta tillåtna spänning i elnätet?

Det där sätter åter igen fingret på en sak jag tidigare nämnt gällande batteribilars hinder: Alla dessa platser som inte skulle orka med ett gäng batteribilar som skall laddas, just för att näten är dimensionerade för en helt annan användning.

Någon måste betala dessa kostnader för ombyggnation, och det lär ju i sedvanlig ordning bli samtliga. Kanske borde en sådan kostnad läggas på batteribilsanvändarna?

Uppdaterat: 2018-05-01 09:14
K_Klabbe skrev:

Vad som är bäst i händelse av krig kanske behöver en egen tråd egentligen, men jag tänker att det beror lite på vilken typ av konflikt man avser. Det går ju att producera el inom landet, och då ladda elbilar. Sämre med bensin/diesel där. Men man kommer ju långt på en full tank diesel i händelse av kortvarig konflikt, om man har tur och har tankat precis.

Men hoppas inte någon suboptimerar sitt bilval på vad som skulle vara bäst i krig..

Det räcker med att slå ut stamnätet från norr så har vi tappat halva elproduktionen. Inte komplicerat heller med några väl valda riktade attacker. Har vi då sedan innan tappat utlandsförbindelserna så, tja... har vi tur finns det kärnkraftverk som fortfarande fungerar.

Eller skicka in lite virus och trojaner i systemet, och så även till elbilarna. När kommer första viruset till en elbil, som kan tankas in via elnätet? Bara en tidsfråga, helt klart.

Bensin och desel har ju såklart också sina problem men är ändå lättare att lagra och transportera. Bara vi tänker till lite och bygger upp beredskapslagren igen, plus att det trots allt finns en hel del farmartankar på många platser. Och vid utslagen produktion och elnät kan man ändå lätt begränsa tillgången till det som finns kvar så att det mest nödvändiga kan ha bränsle, såsom försvar och räddningstjänst samt kommunikationscontainrar, vattenreningscontainrar och liknande.

Uppdaterat: 2018-05-01 09:22

Shogun, gengas var naturligtvis lite inoniskt.

Som Pi skriver kommer ett totalt strömbortfall att få väldiga konsekvenser.

Landsbygden har ju avsevärt större möjligheter att klara sig än tätorter. Det är avsevärt svårare idag än på 1940-talet då kravet på el inte var lika stort, men tranportbehoven klarades med hjälp av ånglok, med gengasdrivna bilar och mc,, med batteribilar, med cyklar och med cykelbilar!

Ånglok är ju borta, men konv. bilar kan ju köras på gas i någon form, batteribilar kan få problem om distributionen av el slås ut, men cyklar finns ju kvar.

Men det största problemet blir nog uppvärmning och vattenförsörjning.

Uppdaterat: 2018-05-01 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, att oroa sig för problem som privatbilister med eldrivna bilar kan få i händelse av en kollaps för den svenska eldistributionen känns tämligen onödigt eftersom vi kommer att drabbas av mycket större problem väldigt snabbt. Och vad drivs inte med ström firän elnätet idag - allt mer eller mindre. Även t ex pumparna på bensinstationerna och inte minst möjligheterna att betala som omedelbart försvinner. Så dessa spekulationer känns som en "piss i Nilen" i sammanhanget. Däremot är det helt klart att vi byggt upp ett samhälle som är väldigt sårbart för illasinnade attacker.

Uppdaterat: 2018-05-01 10:01

Självklart drivs även pumparna av el, men du har ändrå bränslet där så att få fram det till de som verkligen behöver är ju inte svårt då.

Betalningen som du säger skiter sig, men vad gör det när det ändå inte finns något att handla efter ett par dagar... Ni har väl konserver så ni klarar er två veckor minst?

Vatten är vi trots allt rätt bra bemedlade med i detta land så någon omedelbar kris lär inte ske.

Uppvärmning, tja, kläm ihop er så går det att överleva ett bra tag i välisolerade hus eller lägenheter.

Längtar till den dagen vi lyckats hitta det hus vi letar efter. Då blir det reservkraft, reservbränsle, solceller, solfångare, egen brunn och matförråd. =)

Uppdaterat: 2018-05-01 10:05

Jag var på ett möte med FOA i början av 1980-talet där just krisberedskap avhandlades.

Det otäcka var att sårbarheten i samhället var så stor, i princip räckte med några få man att helt slå ut elnätet i Sverige.

Några få gubbar åker runt i lämpliga firmamärkta arbetskläder och placerar styrda sprängladdningar på strategiska ställen och detonerar dessa samtidigt vid ett tillfälle då det är så kallt som möjligt.

Det här var för snart fyrtio år sedan, idag skulle konsekvenserna bli ännu värre.

Men det finns större möjligheter idag att undvika ett totalt bortfall av el.

Uppdaterat: 2018-05-01 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mer eller mindre ALLT skiter sig X - så enkelt är det. Och det är nog få som har ALLT i livsmedelsväg bunkrat hemma inkl inte minst vatten för att klara sig speciellt många timmar så drivmedel till våra bilar är nog fortfarande det minsta problemet. Jo, möjligen frånsett riktiga trygghetsnarkomaner men den större delen av befolkningen är nog inte av den kategorin. Och utan el lär du knappast få nåt vatten heller - konsekvenserna är som sagt enorma vid ett stort bortfall i elnätet. Som saabnisse redan skrivit - de som har största möjligheterna är nog de som bor på landsbygden och inte förlitar sig alltför mycket på vad det "allmänna" förser oss med utan t ex kan elda med ved, har reservelverk och bensin till detta, egen brunn och hyfsat med livsmedel bunkrat. Men vi som bor i förorternas villaområden ligger illa till...

Uppdaterat: 2018-05-01 10:32

Det värsta måste väl ändå bli att vi får svårt att sitta o kommentera här ;-)

Uppdaterat: 2018-05-01 10:32

Om man återgår till ämnet så vet jag att en del elbilar inte accepterar att laddas från billiga bensingeneratorer. Det är inte direkt rena sinusvågor de delar med sig av.

När det gäller skräp tillbaka till nätet så är det något som arbetas hårt med. Det är en av anledningarna till att man undviker trefasladdare. Det blir tillräckligt kostsamt att filtrera en fas.

Uppdaterat: 2018-05-01 10:47

Jo, billiga/enkla elgeneratorer är det mycket elektronik som inte gillar utan man måste upp på s k inverter-aggregat för att det skall gå bra - och det gäller säkert också elbilar.

Uppdaterat: 2018-05-01 11:05

Skydden har som regel en momentan funktion, dvs minsta variation utanför löser ut underspänningsskyddet. Standarden är ju dock baserad på 10-minutersvärden. De flesta elbilar har enfasladdning vilket bidrar till problemet en aning.

Nu är det ju så att dessa nät ändå ska förnyas då de inte uppfyller kraven för "moderna" laster och nuvarande föreskrifter. Kostnaden fördelas i kundkollektivet eftersom du som kund har rätt till den effekt du abonnerar på. Däremot tror jag att framtiden innehåller fler tariffer som styr konsumtionsmönster till att elnätet inte behöver förstärkas i onödigt hög grad.

Uppdaterat: 2018-05-01 12:05
Power to the people
saabnisse skrev:

Vi får väl göra som för 75 år sedan, köra på gengas, eller.......?

Finns dom som redan/fortfarande gör det. :-)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/jan-ola-kor-med-ved-som-bransle-en-kasse-racker-fyra-mil

Uppdaterat: 2018-05-01 14:36
Rutger Jönåker skrev:

saabnisse wrote:Vi får väl göra som för 75 år sedan, köra på gengas, eller.......?

Finns dom som redan/fortfarande gör det. :-)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/jan-ola-kor-med-ved-som-bransle-en-kasse-racker-fyra-mil

Jo och han är inte ensam, det finns fler.

Men med tanke på alla tanklösa individer idag skulle vi nog få ännu fler dödsolyckor än vad det var under 1940-talet!

Nej, jag tror mer på biogas, den räcker inte åt alla, men de som jobbar med gengas skulle klara sig med rötad gas, det blir inte så mycket mer jobb.

Men skulle det hända att det blir nödvändigt kommer vi nog att få allvarligare problem att brottas med!

Uppdaterat: 2018-05-01 19:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var enbart på kul jag skickade länken, eftersom du nämnde gengas. :-)

Det var OT, sorry, så åter till ämnet elbilar o elstörningar.

Uppdaterat: 2018-05-01 19:49