Mercedesen är tex totalt ointressant för 99,999% av svenskarna.
Skoda Fabia, inte många så små bilar säljs i detta land.
Mazdan, detta är ett numera uddamärke och få så stora SUV:ar säljs.
Toyota Corolla Cross kan vara ett bra val liksom Kia Niron.
Jag tycker de borde haft en ny kines med såsom BYD Atto 3
Om de ska vara konsumentinriktade så kanske Kia Ceed Phev hade varit intressant men två Kior funkar såklart inte även om de säljer enormt mycket till privatpersoner.
Honda Civic som blev testvinnaren i senaste numret har potential att bli en hit så den hade ju varit bättre än en Mercedes transportbil.
Kommentarer
ViB köper sina testbilar, och de har förmodligen lika långa leveranstider som för oss. Då kanske man inte kan välja fritt vilka bilar som ska långtestas, urvalet blir begränsat. Testbilarna har ibland hårda sportchassin, något ViB:s läsekrets sällan efterfrågar, men testbilen levererades med det, bara att gilla läget alltså.
Bilarna i långtidstesterna är nog inte alltid just de som redaktionen skulle vilja ha. Allt är kompromisser...
Vill minnas att det även framgick i artikeln detta med svårigheter att få nya testbilar levererade så du har nog helt rätt, 40-talisten. Dessutom vill jag också minnas att dom misstänkte att bensindrivna bilar skulle bli vanligare igen p g a bl a den avkaffade bonusen. Sen är det väl bra att det inte bara är väldigt dyra bilar med i denna konsument-test.
V8-Power
”Skoda Fabia, inte många så små bilar säljs i detta land.”
Så har det varit sedan lång tid tillbaka, men det kanske blir ändring på det nu när plånboken inte blir lika välfylld längre för många.
Inte lika lätt att bara öka på villalånet och handla nya Volvon!
Ser man lång tid tillbaka var det på 1950-60 talet just de små bilarna som sålde mest, det är ekonomin som styr.
Honda Civic är billig och borde gått att få fram.
Där håller jag med helt!
De som proffs borde väl förstå att beställa i god tid?
Bara undanflykter med andra ord.
Nu får de beställa testbilarna för 2024!
Ja, här var det inte mycket spännande direkt. Kian är väl självklar, Mazdan kul - med vem köper den?
ViB kanske inte vågar en "kinabil" till efter Marveln?
Tittar man på försäljningsstatistik för 2022 så var tredje bäst sålda bensinare Golf. Det säljs fortfarande mindre bilar i Sverige även om marknaden domineras av större bilar och crossovers. Så jag tror nog att det kan finnas ett intresse för långtest av bil i golfklassen.
Dels hade ViB en Honda i teststallet härom året - dels är det ett väldigt litet märke i Sverige så nog tycker jag att Fabia passar bättre än Civic i denna samling. Sen verkar ju Honda dessutom ha ett helt undermåligt rostskydd.
Sen kanske inte ViB trots allt vill låsa nästa års teststall ett år före utan avvakta lite vad bilåret har i antågande så man skall nog inte döma dom allt för hårt i det avseendet.
Men Civic är ju i en annan klass än Jazz så nog hade den passat, den har dessutom en väldigt intressant hybridlösning.
Fabia tycker jag är utmärkt att ta med, men nog borde man också ha tagit med någon ny kines.
Men jag har läst att man skall vägra köpa kinesiska bilar, så varför skall dom i så fall testa en sådan ??
Åter saabnisse - Honda är ett väldigt litet märke i Sverige dessutom och dåligt representerade vilket väl är orsaken till att dom är små. Sen kan man misstänka att även de nya Kinesiska mindre elbilarna kanske ansågs lite för dyra trots allt...och möjligen också problem med leveranstiden. Sen har ViB tidigare haft dragkrok på sina testbilar och alla nya, mindre Kina-bilar kanske inte har den möjligheten...
Pi - ok Honda har varit små, men man försöker tydligen bygga upp återförsäljarnätet och Civic är betydligt intressantare än flera av de bilar man valt.
Och jag tycker ändå man borde fått med en kines med tanke på alla de som är på väg in.
Ora eller MG4 t.ex.
Dragkrok eller inte, det är för många en ickefråga.
Om man ska ha med en kines så tycker jag MG4. Övriga kineser kommer inte vara så intressant för dem flesta. Tror jag.
Dragkrok må vara en icke-fråga för många men frågan är om det är det för ViB - inte så säker på detta. Dom brukar ha krok på sina bilar. Sen presterade ju inte MG4 så bra i deras test avseende filhållningen som dom bedömnde som närmast livsfarlig - och egentligen samma resultat även hos TV vkil jag minnas. Nåja - ViB väljer så inte mycket att fundera över.
MG4 hade de nog inte fått i tid.
BYD Atto3 däremot, det är trots allt världens näst största elbilstillverkare och kanske troligen störst 2023.
V8
Ja, om man säljer riktigt bra i Kina med 1,4 miljarder invånare så kommer det naturligtvis få genomslag även i de globala siffrorna.
Men annars ja, vore intressant att se Atto i långtest.
Ska bli mycket intressant att följa tillverkningen av elbilar 2023.
Även jag tror starkt på BYD.
De och Tesla ökar helt otroligt tillverkningstakten.
BYD eller Tesla som global ledare i antal tillverkare? Ja, även jag tror på BYD. Bara att titta på deras årliga ökning de senaste åren. Otroligt bra jobbat!
Och av de tre bilarna de hade på elbilsmässan var två av dom RIKTIGT trevliga inuti.
Atto3 är däremot som en leksaksbil inne, inte min smak.
Det gäller inte motortidningar eller dess journalister.
ViB börjar med sitt urval långt innan de släpper nyheten om vilka de valt. Det ska budgeteras, räknas på och beställas.
Honda Civic lanserades sent hösten 2022, jag tror det var för sent för ViB. Samma med Byd Atto 3.
Jag skulle gärna sett Jeep Avenger i stallet men det får väl bli 2024.
MG 4 hade de kunnat ha med, den kom innan Atto 3.
Men det är alltid en avvägning.
Har för mig att de nämnde i Podden att den första bilen beställdes strax efter årsskiftet 2021/2022 så dom har säkert haft lite pyssel med att hitta bilar som passar både ViB och som kunde levereras i tid.
En Kines och ha den med längre i stallet som de har med vissa bilar vore intressant. 4000 mil borde alla bilar gå felfritt, men hur är det vid 15" mil och när börjar rosten komma i karossen.
Ja, detta med hur "lättrostad" en bil är snackas det sällan om i biltester numera - annat än i ViB "rost-koll". Man kan tycka att för elbilar som ofta är tämligen dyra borde det vara ett ämne som engagerar flera "biltestare". Fast "inspirerande köregenskaper" verkar ju vara en viktigare bedömningspunkt även på renodlade familjebilar.
Det är väl lite för att de flesta bilar har "tillräckligt" bra rostskydd nuförtiden, och kommer inte få avgörande rostproblem inom sin ekonomiska livslängd. Annat var det ju "förr" när man såg lagade skärmkanter lite här och var. Men blir helt klart intressant att se en Tesla 3 eller BYD om 10 år eller så.
Sen är väl den enkla och bistra sanningen att man inte räknar med samma livslängd på bilar längre så rostskyddet är inte prioriterat när så många andra saker kan innebära skrotning innan bilen rostat sönder - oavsett kvaliteten på rostskyddet.
Fast det är väl inte riktigt sant. Bilar, i genomsnitt, lever väl längre än nånsin? Får dock erkänna att det är mer än känsla än att jag sitter på några siffror.
Så var det säkert under rätt lång tid Kalle men jag är klart tveksam om detta kommer att gälla fortsättningsvis - all elektronik i bilarna kan bli svår att underhålla på ett hyggligt ekonomiskt sätt efter säg 10 år. Dock en gissning men "elektroniska finesser#" har ju formligen exploderat i våra bilar de senaste åren. Sen är väl inte heller jämt det mera mekaniska så enkelt att underhålla heller numera - ta bara fläktar under instrumentpanelen (med sina ställdon m m) som ett exempel. Och detta är ju i grunden rätt billiga saker.
Ja håller med om att mekaniken nog ofta är hållbarare men svårare att underhålla/byta nuförtiden. Vilken faktor som påverkar livslängden mest vet jag inte..
Hårdvaran som innehåller elektroniken kommer att hålla. Däremot är det inte säkert att den klarar alla nya mjukvaruuppdateringar utan istället "strandar" så småningom. Allt fortsätter förstås att fungera men anpassas inte ytterligare.
Näe men det gör ju inget, iaf så länge det inte behövs för uppkopplad säkerhet. Men då kanske man kan rycka uppkopplingen om bilen är gammal och det finns allvarliga sådana hot. Viktigare att den rullar öht ändå.
Har svårt att tro att besiktningen godkänner att man "rycker uppkopplingen" om den ingick i helbils-godkännandet - dom tycker nog inte jämt att det är "Viktigare att den rullar öht ändå". Men det finns säkert gråzoner även inom det området. Men felindikerar bilen själv så ligger man nog lite risigare till.
Tänkte mer på uppkopplade tjänster för underhållning etc., och säkerhet som i informationssäkerhet, alltså evt. "Hackerattacker" el. dyl. Men krävs uppkoppling för körsäkerheten är det såklart en annan sak. Men sådana bilar finns väl ännu inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.