Det statliga bolaget riskerar att läggas ner eller säljas:
https://www.vibilagare.se/nyheter/oklar-framtid-orio-som-saljer-reservdelar-till-saab
Det är ju inte så underligt, ett företag med 180 anställda (!) som säljer reservdelar till en alltmer minskande marknad har ju knappast några lysande framtidsutsikter.
Det är väl bara ledningen för statliga företag som inte fattar att man bör dra åt svångremmen när maten tryter!
Här är det väl ändå lämpligt med en privatisering, då kanske företaget har en chans att bli lönsamt efter en tid även om det krävs en utvidgning att omfatta även andra märken eller en kompletterande verksamhet.
De allra flesta Saab har ju gått som bruksbilar och många har gått så långt att det är dags för skroten när de börjar krångla eller förmultna och de som fortfarande hålls igång får sällan nya delar, det finns ju mycket beg. på skroten, den skrothandlare jag använt har fler än 200 9-5 på gården.
Det är ju också oftast möjligt att köpa många piratdelar från både svenska och tyska leverantörer till avsevärt bättre pris än Orio erbjuder.
Kommentarer
Har de delar som andra handlare inte kan tillhandahålla? Alla bilar jag har studerat närmre har haft typfel som gör att alla bilar på skroten saknar samma sak. Jag minns inte när de spottade ur sig de sista bilarna. Var det 2012? En kollega fick en av de sista 9-3 som producerades under dödsryckningarna efter att fabriken hade stått still ett tag.
Har de delar som inte andra handlare kan tillhandahålla? Nej, inte ens Orio kan få fram allt till t.ex. NG 9-5.
De viktiga är ju att om företaget ev. läggs ned att inga reservdelar kastas eller förstörs.
Frågan är bara vem som skulle kunna ha ekonomi/intresse att köpa kvarvarande reservdelslager.? Tror inte Svenska Saabklubben har de möjligheterna?
Mäkinen, det är riktigt, det finns frekventa delar som töms snabbt på skroten och som kan ge vissa problem om Orio försvinner. Många Saabverkstäder känner till detta och har köpt på sig ett lager så några år till kan de klara.
Men varför skulle Orio behöva försvinna? Det räcker väl med att företaget säljs till någon seriös privat aktör?
Staten ska inte hålla på med att sälja bilreservdelar, statliga verk och företag är sällan vinstgivande och när de är det blir de ofta sålda till reapris åt något utländskt jättebolag!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.